aannames KLM

Je kunt al 4 kisten van je lijstje schrappen die zouden gaan vliegen op de ex-MP bestemmingen. Met andere woorden: daar stonden reeds 4 uitgefaseerde 767 vliegtuigen tegenover. Daarvoor is vliegend personeel van MP bij KLM in dienst getreden.

Zouden vliegen inderdaad, echter van het oude MP routenetwerk is er slechts 1 bestemming over (HAV, 3x per week), op de rest wordt niet meer gevlogen of vloog KLM al in dezelfde frequentie. Om daar nou 4 kisten op in te delen ;)Daarbij zijn die MP kisten reeds al verdwenen in OKT 2011. Daarbij zijn lang niet alle EX-Martinair vliegers ingedeeld op Passage.
Als je alles optelt, dan zul je dus zien dat het vliegerskorps (KLM-senioriteitslijst) te kampen heeft met krimp/stagnatie doorstroom/overtolligheid enz enz.
Dat is uiteraard wel correct. Echter stellen dat er voor de M11 niets terugkomt uiteraard niet.
 
En 2 van de ooit voor KLM bestelde 737-800's gaan nu naar Transavia toe (1 in 2013 en de andere in 2014) Als extra kisten voor HV (De basisvloot van HV-NLwordt groter vanaf 2013)
Die van HV France overigens flink groter van nu meen 8 a 9 naar 21 800,s in 2014
 
Last edited:
Tja, die Martinair deal is bepaald niet gunstig voor nieuwe aannames KLM.
Toch heb ik hoop dat er op korte termijn 330's bijkomen, of misschien versneld 787's door annuleringen bij anderen. En misschien groei op Europa/KLC als daar een efficiencyslag kan worden gemaakt.
Positief blijven. :)
Tis altijd hollen of stilstaan in de luchtvaart. En het stilstaan heeft nu wel lang genoeg geduurd.
 
Zouden vliegen inderdaad, echter van het oude MP routenetwerk is er slechts 1 bestemming over (HAV, 3x per week), op de rest wordt niet meer gevlogen of vloog KLM al in dezelfde frequentie. Om daar nou 4 kisten op in te delen ;)Daarbij zijn die MP kisten reeds al verdwenen in OKT 2011. Daarbij zijn lang niet alle EX-Martinair vliegers ingedeeld op Passage.

@B767-300ER,

Ik snap je logica even niet.... Het lijkt erop alsof je wilt zeggen dat het afstoten van MP-routes een gegeven feit is, en dat die 4x A330 op (andere) bestemmingen gezien moeten worden als uitbreiding....? :confused:

In de breedte van het Ringvaart-akkoord is het pax-gedeelte van MP naar KLM overgeheveld. Dus dat zijn bestemmingen, 4 vliegtuigen, en verkeersvliegers van MP die overtollig waren door het afstoten van de pax-divisie.

Dus KLM heeft het routenet en de vliegers van 4 vliegtuigen erbij gekregen en heeft vervolgens de 767 afgestoten tegen de vlootvernieuwing van 4x A330. Omdat het winterdienstplan niet de pieken kent die een zomerdienstplan wel kent, zie ik de afstoot van de 767 in het najaar 2011 en de aankoop van A330 in het voorjaar van 2012 gewoon als vlootvernieuwing. (geen uitbreiding)

Ja achteraf is er weinig overgebleven van die ex-MP routes. Maar voor het vliegende korps (wij zijn hier toch op een pilotenforum?) is dat alsnog geen uitbreiding als KLM met die 4x A330 andere bestemmingen gaat bedienen....
 
4 MP 767's zijn WFU, 9 MD11's gaan eruit (1 staat al in de woestijn). 8 komen ervoor terug. Kortom, inkrimping van 6 kisten, minder qua stoelen.

Off Topic. Snap nog steeds niet dat MP Miami rendabel kon vliegen, de KLM een keer of 2 die route heeft "gekaapt" en zelfs na einde Passage MP het nog niet vol kon houden?! Zo kan je idd wel inkrimpen... Arke vond het wel prima zo! //On topic
 
Toch grappig om te lezen dat ten tijde van het stoppen van MP passage er hoog bij laag werd beweerd door de blauwen dat de KLM dit niet overnam of als een overname gezien mocht worden of dat het productievermeerdering betekende en dat het nu wel wordt gebruikt om productievermindering te bespreken.
Verder schrijft het ribgvaartakkoord niets over de 76 die over is gegaan naar KLM en vervolgens direct is afgestoten. Zal er wellicht overheen gelezen hebben, maar enkelt de vliegers zijn overgegaan en de bestemmingen. De kisten zijn nooit eigendom van de KLM geweest en KLM heeft op 3x per week Havana na ( in den beginne tezamen met PUJ) niets met de bestemmingen gedaan.

Maar goed. Back on topic. Daar gaat het tenslotte om Voorlopig weinig tot geen aannames ;-) das een feit en met alle respect daar helpen de boventallige Martinair vliegers niet positief tot bij.
 
Wat Tampie zegt, dat klopt.
KLM is, na stopzetten MP routes, op die routes gaan vliegen, maar deze waren niet winstgevend. Er is geen sprake van uitbreiding, hoogstens vervanging van de MD11. Nu er bij cargo meer aan de grond komt te staan (tegen het RVA in) spreken we nu nog van krimp en dat zal meegenomen worden in de CAO onderhandelingen.
 
Wat Tampie zegt, dat klopt.
KLM is, na stopzetten MP routes, op die routes gaan vliegen, maar deze waren niet winstgevend. Er is geen sprake van uitbreiding, hoogstens vervanging van de MD11. Nu er bij cargo meer aan de grond komt te staan (tegen het RVA in) spreken we nu nog van krimp en dat zal meegenomen worden in de CAO onderhandelingen.

Schuiltje. Je zegt routes. Dat is meervoud.
Op welke route is KLM nog meer gaan vliegen dan of de frequentie opgevoerd na 31 okt behalve de 3 x in de week HAV PUJ rotatie?

ten tijde van de overname vloog MP op CUN MBA MCO PUJ HAV AUA en CUR. Op laatsgenoemde 2 heeft KLM zijn productie niet uitgebreid. Op de eerste 3 heeft KLM niet gevlogen. PUJ en HAV was 1 route en tegelijkertijd ook de enige route die KLM heeft overgenomen van MP

Dat de KLM de route niet winstgevend kreeg is natuurlijk apart. Je moet zoiets wel een eerlijke kans geven. PUJ is na 6 maanden gesneuveld. Is 6 maanden een eerlijke kans? Alleen HAV blijft over. Wellicht hadden ze een kleinere efficientere kist in moetn zetten. Had wellicht gescheeld in de kosten. In plaats van de zuipende m11.


Als je op MIA doelt. Dat was al ruim een jaar geen MP bestemming meer. Door een aantal KLM-ers in het MP topic ook luid verkondigd.
KLM nam MP tenslotte niet over,ze sprongen in het gat wat MP had achtergelaten. Dat was toen een wezenlijk verschil.

Echter nu het gaat om het aangeven van de krimp, waren de 76-jes wel overgenomen, de routes ook, en zijn ze direct erna uitgegaseerd??

Rekensom blijft simpel. 4 x 333 erbij 1x 332 erbij en 3x 773 erbij. 10xM11 eruit. Saldo kisten -2.
( op hoeveelheid stoelen scheelt het hoogstens 50 stuks)

Moraal. Er is krimp bij KLM, zij het minimaler dan door sommige gezegd hier, er is boventalligheid op de vracht dua voorlopig nagenoeg geen aannames meer. Dat was het abtwoord wat de vraagsteller graag wou weten. Back to topic!
 
Toch blijft MIA een raadsel, kisten zaten vol(bussiness ook) en veel vracht... Binnen de divisie een raadsel waarom we daarmee zijn gestopt.
 
Eén woord: yield.

Op Afrika/China/Zuid-Amerika kun je met hetzelfde vliegtuig veel meer geld verdienen.

En daar gaat dus de capaciteit naartoe.
 
Tja, Boeink, Scarebus, McDonnell-Duckglas, ze kunnen allemaal láng vliegen. Welke nou waar naartoe gaat doet er niet zo toe.
 
Rekensom blijft simpel. 4 x 333 erbij 1x 332 erbij en 3x 773 erbij. 10xM11 eruit. Saldo kisten -2.
( op hoeveelheid stoelen scheelt het hoogstens 50 stuks)

Ik mis in deze berekening de 787 die de md11 vervangt. er worden /zijn 4x md11 stil gezet. de andere 6 blijven vliegen of worden omgeruild voor 6x a330 als die beschikbaar zijn met de goede motor totdat de 787 komt (ik geloof dat dat planwel is gesneuveld omdat ze niet te vinden waren.)

bij mp gaat er een md11 uit en .. ?
 
Inderdaad. De 787 zou voor de M11 komen. Van dat plan komt weinig meer terecht. Vrees dat als de 787 komt de 74M langzaam zal verdwijnen. Let op dit is slechts een gedachte.

Voor wat betreft de MP M11. Volgens mij gaat er ook een 74Y uit. Weet niet helemaal zeker.
 
maar tot de 787 blijven er in ieder geval 6x md 11 .....

of ze worden vervangen voor 6x a330 (extra)


bij mp

-1 md11
&
-1 74?
 
A330 zowiezo niet.
M11 wordt gefaseerd afgebouwd. Er is rr 1 weg, staat er nu al 1 oos. Eind dit jaar nog 2. En dan stapsgewijs nog 2 in de zomer 2013 en de laatste 4 in nov 2013. Echter weet ik dit niet 100% zeker en kan dat hier op deze plek van de wereldbol niet nakijkeb.
Volgens mij moeten eind 2014 alle M11 weg zijn en komt de eerste 787 pas in 2015 2016.

Zover ik dacht te weten 1xm11 en 1x74 eruit bij MP inderdaad. Preciece details wederom hier voor mij niet na te kijken.
 
Snik, goodbye md11.... Door sommigen gehaat , door sommigen geliefd. Cockpit was echter zijn tijd vooruit.... Blijft straks alleen Martinair in Nederland nog over met de md11 toch?
 
Back
Top