aannames KLM

Die zouden dan klaar zijn geweest in 2010?.

Mooi niet dat die nu aangenomen zijn. Die bovenste van de wachtlijst waren begin 2009 klaar met de KLS.
 
Ik geloof dat de meerderheid van die klas inderdaad in het voorjaar van 2010 klaar was. Veel meer weet ik er helaas ook niet over.
 
Je bedoelt waarschijnlijk dat er een aantal positief advies hebben gekregen van KLM. Niets bijzonders, dat gebeurt al jaren..
 
Aangenomen is iets anders dan in dienst treden.

Eigenlijk niet. Iedereen met een positief advies is namelijk nog niet aangenomen. Dat ben je feitelijk pas als je in dienst treed ;)

Maar denk inderdaad dat ergens spraakverwarring is ontstaan. Denk dat als er mensen uit 2008 waren aangenomen (als in: een brief hadden gekregen met startdatum bij de KLM, niet de KLS), de mensen uit 2007 zich een beetje gepasseerd gaan voelen...
 
Voor de beeldvorming:
De mensen die eind 2006 aan de KLS begonnen waren eind 2008 klaar en deden toen selectie bij KLM, en zijn nu(okt. 2011) 3 tot 6 maanden in dienst bij KLM.
 
Voor de beeldvorming:
De mensen die eind 2006 aan de KLS begonnen waren eind 2008 klaar en deden toen selectie bij KLM, en zijn nu(okt. 2011) 3 tot 6 maanden in dienst bij KLM.

Ja dat schiet dan niet erg op inderdaad. Zijn er sinds de aannames van afgelopen voorjaar nog meer mensen aangenomen? (M.a.w. loopt het nu weer een beetje door?)

En hoe wordt dit gezien in relatie tot de vlootuitbreiding van KLM de komende 2-3 jaar? Gaat dit de wachtlijst voor een groot deel oplossen?
 
Er zijn van de wachtlijst die in 2008 is ingesteld inmiddels een man of 50 aangenomen.(nog zo'n 250 wachtenden).

Nu is er even geen doorstroom meer(mondjesmaat de vorige maand). Dit alles vanwege de Martinair integratie. Dit betekend 67 man erbij, waar geen externe aanname voor nodig is. De jongens bovenaan de lijst op dit moment komen daarom of deze maand in dienst, of pas over een maand of 8...
 
Simpel rekenen leert mij dat de huidige wachtlijst dan pas over een maand of 35 leeg is?
Of reken ik nu helemaal verkeerd?
 
Als dit de trend is wel ja. Echter er is een scherpe toename in pensioneringen komende jaren. Dat kan wel voor verandering zorgen. Maar het blijft luchtvaart :)
 
Simpel rekenen leert mij dat de huidige wachtlijst dan pas over een maand of 35 leeg is?
Of reken ik nu helemaal verkeerd?

Denk dat de eerste die via een formule, algoritme of andere wiskunde berekening kan bepalen hoeveel aannames er zijn per jaar waar dan ook in de luchtvaart, heel veel geld kan verdienen...
Het gaat bij KLM met hollen of stilstaan. Tot halverwege 2010 niks, toen liep het aardig door, nu komt MP waardoor het weer een tijdje stilstaat en als het huidige economische klimaat doorgaat of verbeterd, zal het na alle MP aannames wel weer aardig aantrekken denk ik.

Pieken en dalen dus...
 
Als dit de trend is wel ja. Echter er is een scherpe toename in pensioneringen komende jaren. Dat kan wel voor verandering zorgen. Maar het blijft luchtvaart :)

Scherpe toename in pensioenen KLM/KLC valt reuze mee, zeker op korte termijn:

2011: 49
2012: 56
2013: 46
2014: 63
2015: 67
2016: 70
2017: 77
2018: 100
2019: 98
2020: 73

En zolang het KLM vliegerscorps krimpt zoals in 2008/9/10 het geval was is het absoluut niet zo dat elke pensionering een nieuwe aanname tot gevolg heeft.
 
Hoe groot het korps van de KLM over een jaar of 5 is, is moeilijk te zeggen. Er gaat de komende tijd heel wat knopen in Parijs worden doorgehakt. Het is "wait and see" maar ik ben niet optimistisch.

Pensioenaantallen zeggen weinig.

In de eerste plaats omdat de deeltijdspensioenen niet worden meegerekend in de tabel van Dogleg. Voor elke pakweg 4 vliegers die dit jaar vanaf hun 40e 80% gaan werken en met hun 60e met pensioen gaan moet nu 1 vlieger worden aangenomen. Maar in de tabel zie je alleen 4 pensioeneringen in 2031 staan, terwijl hun "opvolgers" nu al gedeeltelijk worden aangenomen. Dat geldt ook voor de andere afbouwvarianten

In de tweede plaats staat de pensioenleeftijd van 56 ook in Den Haag ter discussie. Niet elke vlieger deelt het standpunt van de VNV. Wat de betekenis van de (politieke)discussie wordt is nog onduidelijk. Indien de pensioenleeftijd wordt verhoogd, ziet het plaatje er weer heel anders uit (veel slechter voor de ab-initio).

Concluisie:
Er zijn dusdanig veel variabelen dat je nauwelijks een inschatting kunt maken over het aantal aan te nemen vliegers in de komende 5 tot 10 jaar. Daar waag ik mij dus niet aan.
 
En dan hebben we het voor het gemak ook maar even niet over de jongens die in 2010 bij de KLS begonnen zijn en geen sollicitatierecht meer hebben bij de KLM.
 
De MD11 wordt vervroegd uitgefaseerd zonder dat er vlootuitbreiding tegenover staat, om zodoende te kunnen besparen. Hierbij krijgen ter uitzondering de MD11 vliegers voorrang bij het bieden naar andere functies. Zegt genoeg?
 
De MD11 wordt vervroegd uitgefaseerd zonder dat er vlootuitbreiding tegenover staat, om zodoende te kunnen besparen. Hierbij krijgen ter uitzondering de MD11 vliegers voorrang bij het bieden naar andere functies. Zegt genoeg?
Nosig,
Geen vlootuitbreiding??
Ik weet het niet hoor, maar ik zie toch echt:

4x 333 (3x 2012 / 1x 2013)
1x 332 (2013)
3x 773 (2x 2012 / 1x 2013)

En dat in de periode waarin de M11's uitgefaseerd (gaan) worden (2012 & 2013)...
Dus dat de M11 uitfaseren zonder dat er iets voor terugkomt is mijns inziens niet geheel juist.
 
Nosig,
Geen vlootuitbreiding??
Ik weet het niet hoor, maar ik zie toch echt:

4x 333 (3x 2012 / 1x 2013)
1x 332 (2013)
3x 773 (2x 2012 / 1x 2013)

En dat in de periode waarin de M11's uitgefaseerd (gaan) worden (2012 & 2013)...
Dus dat de M11 uitfaseren zonder dat er iets voor terugkomt is mijns inziens niet geheel juist.

Je kunt al 4 kisten van je lijstje schrappen die zouden gaan vliegen op de ex-MP bestemmingen. Met andere woorden: daar stonden reeds 4 uitgefaseerde 767 vliegtuigen tegenover. Daarvoor is vliegend personeel van MP bij KLM in dienst getreden.

Die andere 4 kisten werden een paar jaar geleden met veel bombarie aangekondigd als "uitbreiding". Als je daar 10 uitgefaseerde MD11's tegenover zet dan is het juist inkrimping.

Daarnaast zijn de laatste geruchten dat er dus een aantal MP-vrachtbakken gaan verdwijnen, terwijl MP-personeel tegenwoordig op de KLM-senioriteitslijst staat.

Als je alles optelt, dan zul je dus zien dat het vliegerskorps (KLM-senioriteitslijst) te kampen heeft met krimp/stagnatie doorstroom/overtolligheid enz enz.
 
Back
Top