aannames KLM

Business class stoel ? Bij HV zijn het gewoon economy class stoelen (gewoon in de 189 seat opstelling in een 737-800) geeft net genoeg extentie om een toch behoorlijk langere duty te doen door nacht/dag
 
13+ uren door de nacht heen moeten werken en dan verwachten dat je nog steeds 200% fit bent in geval van noodsituaties is mijn inziens alleen mogelijk als er mogelijkheden zijn voor een goede rust.

Dat die alluminium buizen volgepropt zijn met paxen en krappe stoelen is daar mijn inziens onrelevant aan... Die configuratie is door de maatschappij gekozen omdat het de meeste centjes opleverd.

Wees blij voor je collega-vliegers die in hun arbeidsvoorwaarden beschreven hebben staan waar hun rustruimte aan moet voldoen.

Beetje zielig als collega's met een mindere rustruimte nu daar de aanval op openen. Ik snap dan ook niet waar B767-300ER zijn opmerking vandaan haalt. Ik wens mijn collega's met een mindere rustruimte wel een betere nachtrust toe...
 
Gaat idd off topic deze discussie. Het is inderdaad fijn voor die jongens van de KLM dat de VNV goede bedjes met pyama's voor ze heeft geregeld en 4 mans operaties doet waar het wettelijk met eentje (of 2) minder gaat bij de concurentie. Vervelend alleen dat deze luxe uiteindelijk resulteert in veel te hoge kosten voor jullie firma. Concureren doe je op basis van de ACMI en fuel kosten en ervan uitgaande dat de verouderde klm vloot zeer inefficient is icm met de crewproductiviteit die minimaal 50 procent onder de concurentie uit het Midden Oosten, Azie en de EU LCCs ligt met veel te hoge lonen vrees ik toch echt voor een vervroegd ongewenst pensioen voor velen van jullie. Dit alles dan met een vakvereniging die er alles aan zal doen om legacy te behouden, ook al resulteert dit in een bankroet. Kansloos allemaal, lijkt wel op die linkse politici die er alles aan doen om onze F35s te killen en de KLu op te heffen. Ach, wie weet kunnen we straks allemaal in de woestijn als slaaf met 1000 blockhours per jaar en verlofdagen op stop onze pensioenleeftijd van 68 gaan vieren. More to follow...... Aanames KLM verwacht ik zelf de komende jaren niet. MAC wordt binnen 3 jaar gekilled en die 300? vliegers moeten allemaal nog bij de KLM een krukje hebben, mocht er een verruiming van de WRR uit de CAO ronde komen krijg je dus direct een extra overschot van crew met het percentage van de productiewinst van de CAO. Daarnaast is het onafwendbaar dat de pensioenleeftijd de komende jaren omhoog gaat en het aantal vliegtuigen gaat krimpen door de toenemende concurentie en de toename van het LH verkeer via andere hubs ipv Schiphol. Mijn inschatting.... Minimaal 5 jaar geen aannames bij de KLM en zeker niemand meer op de huidige arbeidsvoorwaarden. Fights on!
 
Last edited:
Gaat idd off topic deze discussie. Het is inderdaad fijn voor die jongens van de KLM dat de VNV goede bedjes met pyama's voor ze heeft geregeld en 4 mans operaties doet waar het wettelijk met eentje (of 2) minder gaat bij de concurentie. Vervelend alleen dat deze luxe uiteindelijk resulteert in veel te hoge kosten voor jullie firma. Concureren doe je op basis van de ACMI en fuel kosten en ervan uitgaande dat de verouderde klm vloot zeer inefficient is icm met de crewproductiviteit die minimaal 50 procent onder de concurentie uit het Midden Oosten, Azie en de EU LCCs ligt met veel te hoge lonen vrees ik toch echt voor een vervroegd ongewenst pensioen voor velen van jullie. Dit alles dan met een vakvereniging die er alles aan zal doen om legacy te behouden, ook al resulteert dit in een bankroet. Kansloos allemaal, lijkt wel op die linkse politici die er alles aan doen om onze F35s te killen en de KLu op te heffen. Ach, wie weet kunnen we straks allemaal in de woestijn als slaaf met 1000 blockhours per jaar en verlofdagen op stop onze pensioenleeftijd van 68 gaan vieren. More to follow...... Aanames KLM verwacht ik zelf de komende jaren niet. MAC wordt binnen 3 jaar gekilled en die 300? vliegers moeten allemaal nog bij de KLM een krukje hebben, mocht er een verruiming van de WRR uit de CAO ronde komen krijg je dus direct een extra overschot van crew met het percentage van de productiewinst van de CAO. Dan is het onafwendbaar dat de pensioenleeftijd de komende jaren omhoog gaat en het aantal vliegtuigen gaat krimpen door de toenemende concurentie en de toename van het LH verkeer via andere hubs ipv Schiphol. Mijn inschatting.... Minimaal 5 jaar geen aannames bij de KLM en zeker niemand meer op de huidige arbeidsvoorwaarden. Fights on!

begrijp niet helemaal hoe je de één aan de ander koppelt! Het lijkt me dat KLM dan juist wil vasthouden aan de pensioen leeftijd om het evt overschot weg te werken.

Is LH soms weer terug?

Beetje nutteloze sidetrack van de discussie, maar wil toch wel reageren op één ding. Sommige maatschappijen hebben idd mindere rustgelegenheid aan boord, denk echter voor geen moment dat de vliegers daar blij mee zijn. Als voorbeeld, HV deed in het verleden ook driehoekjes naar het midden oosten/ noord Afrika. Geloof dat dit dit de minst populaire vluchten waren! Steen en been werd er geklaagd, en na interventie van het VNV zijn dit nu stopjes geworden!!! De race naar beneden wordt ingegeven door low cost competion, of we daar nu zo blij mee moeten zijn!! Waar wordt de grens getrokken?
 
begrijp niet helemaal hoe je de één aan de ander koppelt! Het lijkt me dat KLM dan juist wil vasthouden aan de pensioen leeftijd om het evt overschot weg te werken.

Is LH soms weer terug?

Beetje nutteloze sidetrack van de discussie, maar wil toch wel reageren op één ding. Sommige maatschappijen hebben idd mindere rustgelegenheid aan boord, denk echter voor geen moment dat de vliegers daar blij mee zijn. Als voorbeeld, HV deed in het verleden ook driehoekjes naar het midden oosten/ noord Afrika. Geloof dat dit dit de minst populaire vluchten waren! Steen en been werd er geklaagd, en na interventie van het VNV zijn dit nu stopjes geworden!!! De race naar beneden wordt ingegeven door low cost competion, of we daar nu zo blij mee moeten zijn!! Waar wordt de grens getrokken?


Lees daarnaast ipv dan, zijn idd niet gekoppeld en losse issues die ieder bedrijf zal aangrijpen om de kosten te verlagen immers pensioenleeftijd verhogen geeft meer tijd voor opbouw en lagere afdrachten. Voor de groep die na de originele pensioenleeftijd doorvliegt hoef je helemaal geen pensioen meer op te bouwen. Daarnaast kun je direct een deel vd pensioenpot afromen en daarmee je vermogenspositie opbouwen. Allemaal win/wins dus. Geloof dat er nog een aantal zijn op dit forum die er zo over denken (Murdoch?). De LCCs en de nieuwe LH firma's zonder legacy zijn de markt en wil je daar iets tegen doen dan moet je op één of andere manier mee. Fijn is dat natuurlijk niet. Vraag dat maar aan de rest van onze ooit zo trotste maakindustrie die compleet is weggevaagd. Nee, geen LH dus!
 
Last edited:
Allemaal gebaseerd op feiten!

Was ook ironisch bedoelt 27k. Weet dat die feiten iets anders liggen. Ik hoor echter wel vaker dat het harder werken is dan in NL en dat je onder een strak regime zonder vakbond aan het werk bent. Is op zich niet zo erg, doen we bij de klu al bijna 100 jaar. :)
 
Lightning35: ik snap dat je pissig bent dat de kans dat je door kunt stromen naar de KLM na het aflopen van je (BBT?) contract nihil is, maar afreageren zonder kennis van feiten, maar doorspekt van emotie komt dit topic niet ten goede. Zullen we ons daarom weer bij de feiten houden?

Het zijn toevallig gezien ook altijd dezelfde "collega's" die tegen de KLM CAO schoppen. Goede arbeidsvoorwaarden moeten we juist in onze tak verdedigen en niet vanwege afgunst mensen aanvallen die deze verdedigen. Juist Martinair en Transavia moeten betere arbeidsvoorwaarden krijgen, niet KLM slechtere omdat "MP, TRA of TFL" het ook zo doet.Kan me herinneren dat de Ontslagvergoeding bij MP gelijk is getrokken naar die van KLM. Een perfect voorbeeld hoe de arbeidsvoorwaarden van KLM een voordeel voor MP vliegers kunnen zijn.

VNV leden kunnen in de laatste op de Bok de 8 peilers van een goed businessmodel lezen en bij een legacy carrier zoals KLM, BA of LH is het juist de kwaliteit van de dienstverlening die het verschil maakt. Echt niet of een rustgelegenheid nu een stoel of een crewrest is.

Verder ook nog interessante stukken over hoe de europeesche overheid de luchtvaart beperkt en hoe het kan dat bijv. Norwegian, THY en Emirates zo hard groeien.
 
Allemaal leuk en aardig. Het draait de aandeelhouders nou eenmaal om de cijfers.
AFKLM zal toch echt wat moeten gaan doen om de kosten baar beneden te krijgen en de opbrengesten onhoog. Zoals bekend zijn na Fuel de personeelskosten (inclusief loonkosten) de belangrijkste kostenpost, en daar valt het makkelijkst op te bezuinigen.
Wil je als bedrijf weer mooie cijfers schrijven, dan zal iedereen zijn of haar steentje bij moeten dragen. Vast blijven houden aan provileges uit het verleden is niet meer an deze tijd.
 
[QUOTE="Max Rate;]

VNV leden kunnen in de laatste op de Bok de 8 peilers van een goed businessmodel lezen en bij een legacy carrier zoals KLM, BA of LH is het juist de kwaliteit van de dienstverlening die het verschil maakt. .[/QUOTE]

Met alle respect, maar als het om kwaliteit van de dienstverlening gaat dan heeft KLM nog een hele weg te gaan.
 
Kansloos allemaal, lijkt wel op die linkse politici die er alles aan doen om onze F35s te killen en de KLu op te heffen.

Klu opheffen gaat misschien (nog) beetje ver , maar die F35 zie ik er echt niet meer komen. Een nieuwe f-16 met laatste updates is overigens een prima goedkoper alternatief. (zelf overigens ter info ook Ex-KLu/GMB)
 
Kun je dit nog even onderbouwen aub?

Mijn persoonlijke ervaring met KLM is altijd heel wisselend. Heb toch zeer regelmatig de indruk dat de cabine bemanning zich er zo snel en makkelijk mogelijk van af maakt op een vlucht. (zowel in economy als (welliswaar minder) in de BClass.)
M.a.w. het product is niet consistent. Het ligt er maar aan wie je als crew/purser hebt op de vlucht hoe het verloopt.
 
@B767: Ik doe verder toch verder geen uitspraak over die kwaliteit? Dat is verder ook niet relevant voor het onderwerp: "aannames". We begeven ons nu op een zijspoor die zwaar subjectief is.

Zullen we nu weer terug on topic gaan?
 
Kun je dit nog even onderbouwen aub?

Kan je dat zelf niet?
Nog nooit met een Zandhaas of Aziaat gevlogen?
Daar weten ze pas wat echte service is.

Maar goed, omdat je er op staat:
-Krapste beenruimtes in economy van alle majors in Europa en Azie. (behalve in de 332). Zeker als je de pech hebt op een stoel te zitten waarin in de stoel voor je op de grod de entertainment is geinstalleerd. ( dat kan ook anders)
-Businessclass stoelen waar je rustig uitglijd en niet vlak kunnen.
-Galley midden in de businessclasse (332)
-Tarieven veelal hoger als bij de concurentie.
Cabin crew nou niet echt de vriendelijkste, vaak uit de hoogte. Heb me bij KLM nooit echt "gast" gevoeld.
-Maaltijden waarvan de kwaliteit en smaak het niet haalt bij Aziaten en Zandhazen.
-Krappe seatings in de 773 toestellen. 1 van de weinige airlines die daarin 3-4-3 hanteerd (ek ook)
-Klantenservice uiterst onvriendelijk.
-Prijsdiscriminatie bij vetrek vanaf buitenlands veld tov vertrek vanaf Amsterdam.
-Enkele reis prijzen veelal duurder dan retourtje.
-Prijs kwaliteit verhouding ver te zoeken. Retourtje BCN met ezy voor onder de 100 euro, bij KLM het dubbele. En dat alleen voor een glaasje drinken en een broodje en 1 inch meer beenruimte.
-Bij een vlucht naar de antillen mag ik nog minder bagage meenemen dan met een vakantiecharter.
 
@B767: Ik doe verder toch verder geen uitspraak over die kwaliteit? Dat is verder ook niet relevant voor het onderwerp: "aannames". We begeven ons nu op een zijspoor die zwaar subjectief is.
Ik heb nergens beweerd dat je dat wel deed. Ik ben echter zo vrij geweest dit wel te doen. Omdat ik het overigens wel vind aansluiten bij het topic.
hogere kwaliteit ( of beter: betere prijs kwaliteit verhouding) zorgt voor meer klanten.
Meer klanten zorgen voor vollere kisten
Vollere kisten zorgen voor hogere frequentie van vluchten
Hogere frequentie van vluchten zorgt voor meer kisten
Meer kisten zorgen voor meer aannames.
Zullen we nu weer terug on topic gaan?

Ontopic genoeg dacht ik zo.

Servicegraad en prijs kwaliteit verhouding zullen echt omhoog moeten.
 
Misschien kun je dat van die service even op het nationale stessenforum posten? Denk dat wij daar met zn allen vrij weinig aan kunnen doen!
 
En nogmaals, het heeft niks met aannames te maken. We komen zo weer op hetzelfde dode spoor betreffende een welles-nietes over de service van KLM, als altijd...
 
Kan je dat zelf niet?
Nog nooit met een Zandhaas of Aziaat gevlogen?
Daar weten ze pas wat echte service is.

Maar goed, omdat je er op staat:
-Krapste beenruimtes in economy van alle majors in Europa en Azie. (behalve in de 332). Zeker als je de pech hebt op een stoel te zitten waarin in de stoel voor je op de grod de entertainment is geinstalleerd. ( dat kan ook anders)
-Businessclass stoelen waar je rustig uitglijd en niet vlak kunnen.
-Galley midden in de businessclasse (332)
-Tarieven veelal hoger als bij de concurentie.
Cabin crew nou niet echt de vriendelijkste, vaak uit de hoogte. Heb me bij KLM nooit echt "gast" gevoeld.
-Maaltijden waarvan de kwaliteit en smaak het niet haalt bij Aziaten en Zandhazen.
-Krappe seatings in de 773 toestellen. 1 van de weinige airlines die daarin 3-4-3 hanteerd (ek ook)
-Klantenservice uiterst onvriendelijk.
-Prijsdiscriminatie bij vetrek vanaf buitenlands veld tov vertrek vanaf Amsterdam.
-Enkele reis prijzen veelal duurder dan retourtje.
-Prijs kwaliteit verhouding ver te zoeken. Retourtje BCN met ezy voor onder de 100 euro, bij KLM het dubbele. En dat alleen voor een glaasje drinken en een broodje en 1 inch meer beenruimte.
-Bij een vlucht naar de antillen mag ik nog minder bagage meenemen dan met een vakantiecharter.

Beste B767-300ER,

Heb je wel eens nagedacht waarom jouw 'aziaten' en 'zandhazen' nog steeds deze 5 sterrenservice met bijbehorende lage ticketprijzen kunnen aanbieden..ooit wel eens van het begrip 'level playing field' gehoord?

Voor de rest getuigt jouw post weer van een dogmatische anti-KLM houding met een hoog Telegraaf gehalte. Bij mij gaat namelijk het overgrote deel van de passagiers wel zeer tevreden van boord en is er bovendien wederzijds respect tussen het bedrijf en personeel. Bij jouw geliefde 'zandhazen' is het bijvoorbeeld wettelijk verboden om uberhaupt vakbond te hebben, laat staan hoe het is gesteld met de arbeidsvoorwaarden van personeel bij de gemiddelde low cost carrier.

Alles neemt niet weg dat er nog voldoende ruimte is voor verbetering bij KLM op het gebied van efficiency en klanttevredenheid. Denk alleen niet dat dat bereikt gaat worden met jouw kaasschaaf...
 
Weet je wat me opvalt? Dat alle kritiek op blauw hier wordt afgedaan als telegraafsensatie en ongefundeerd etc.

Ik vraag me oprecht af wat er telegraafsensatie en ongefundeerd is aan bv de opmerking vwb service dat klm in een 773 3-4-3 vliegt in tegenstelling tot de stadaard 3-3-3 en dus minder ruimte in de breedte heeft, dat er middenin een businessklasse van de 330 een galley is en dat er van die superhandige entertaientboxen onder de stoel voor je gemonteerd zitten. Ook De seatpitch is een feit en Geen mening. 31" (330=32") is gewoon de onderkant van de majormarkt. Niks ongefundeerds aan of sensatiezoekerig aan. just facts.
Over de service van het caninepersoneel kan je idd discussieren of iets een mening of een feit is.
Mijn mening is, net als de post boven de jouwe, dat het sterk afhankelijk is van wie je treft.
Over klantwaarderingen van skytrax (3 uit 5) zal ik wel helemaal niets zeggen. Daar zal ongetwijfeld wel een KLM reden voor zijn waarom die slechts gemiddeld scoort.

Het gaat er niet wat wij of jullie eraan kunnen doen. Het gaat erom wat KLM eraan moet doen. In zijn geheel dus. Iedereen. De opmerking van dat het maar op het stessenforum geplaatst moet worden geeft maar eens duidelijk aan hoe men denkt. Eerst aan zichzelf. Dan de rest van het bedrijf. Hunnie doen het fout en moeten het anders doen, bij mij kan niets veranderen. Foute gedachte als je het mij vraagt. Je moet het samen, met zijn allen dus, doen.

Er zullen kostenbesparende maatregelen genomen moeten worden, evenals opbrengstverhogende maatregelen om te kunnen overleven in deze moeilijke tijden. Het is dan ook niet meer van deze tijd om vast te houden aan het oude, maar tijd om mee te veranderen. Voor iedereen dus. Alleen dan kan jede (oneerlijke??) concurentie aan. Maar nee, alhier doen we alles af als flauwekul en houden we vast aan wat we hebben. Stel je voor dat we onze privileges moeten opgeven.
Dat we ons daarmee uit de markt prijzen en daarmee indirect je baan op je spel zet, das toch niet belangrijk.
Voor de volledigheid, ik meen hier ergens gelezen te hebben dat er aan de witte tak van AFKLM al 3000 man uitmoet ( waaronder een aantal vliegers). Het is slechs een kwestie van tijd dat dat bij de blauwe kant ook zal gebeuren.
Hoeveel verlies lijdt de groep eigenlijk per dag?

Maar goed. Kennelijk raak ik een gevoelig snaartje hier gezien alle oververhitte reacties.
Ik hoop alleen oprecht voor de KLM vliegers dat er nooit gedwongen in het vliegercorps gesneden moet gaan worden om de uit de pan rijzende kosten drastisch te kunnen verlagen.

Succes met het overwinnen in deze moeilijke strijd. En om bij het topic te blijven. Voorlopig geen aannames, dat moge duidelijk zijn.

@180bt
Ben blij dat je het deels met me eens bent en de ernst kennelijk deels inziet. Wat mijn kaasschaaf daarmee van doen hebt ontgaat me even. Die ligt gewoon thuis in de keukenla.
Verder ben ik niet dogmatisch anti klm. Dat heb ik al eerder uitgelegd. Dat jij alleen leest wat je wilt lezen kan ik niets aan doen.
 
Back
Top