Schuldsanering??!!

Dank voor allen die door mijn erg foute opmerking over afschrijving heen hebben gezien en wel degelijk beseffen dat een droom niet voor iedereen even rooskleurig uitpakt.

Even wat dingen rechtzetten:
- Zoals eerder aangegeven is de WSNP geen lolletje :traantjes
- Het kost de gemeenschap geen cent!!! Kosten van gemeente/rechter etc. worden verhaald uit de afloscapaciteit (= inkomen) van de kandidaat en zal over dezelfde 3 tot 5 jaar (afhankelijk van de regeling) terugbetaald worden.
- Een "gave" baan in de normale arbeidsmarkt verdient geen 120k per jaar zoals een captain 737 bij een normale Noordwest Europese Airliner. En JA, ik heb het over een baan op HBO/WO niveau. Dus ik denk dat het beeld van wat een normale HBO'er verdient, nogal wat verstoord is. (zeker als starter!!!).
- Ten tijden van het afsluiten van mijn lening was er een garantiefonds aanwezig, alleen bij het failliet gaan van de vliegschool anno 2001 is op wonderbaarlijke wijze volgens mij ook dit fonds in rook opgegaan. Ik voel ook erg mee met de mensen die een torenhoge schuld hebben opgebouwd door deze school en de opleiding niet konden voltooien voordat de boel op de fles ging.

Ik wil nog wel even wat olie op het vuur gooien. Learvlieg krijgt van mij een krat bier als geen enkele van de onderstaande situaties op hem van toepassing was voordat hij zijn dure opleiding begon:

Afgewezen of niet gesolliciteerd wegens niet voldoen aan vooropleidingseisen / selectie niet gehaald / afgetest bij een of meerdere van de volgende instellingen:
- KLS
- NLS
- Luchtmacht
- Marine
- EPST
- CTC
FYI SlimJim, Ik heb wel een gedeelte (75%) van de EMVO bij de Marine gedaan en helaas niet gehaald binnen het aantal vluchten gesteld in de training Syllabus. En dit was NA voltooiing van mijn civiele vliegopleiding.
Wat betreft zelf behalen van typecertificaten na mijn vliegopleiding ben ik in een zgn."kip of ei" spelletje terecht gekomen met de bank:
Krijg geen geld voor extra opleiding zonder baangarantie, krijg geen baangarantie zonder typecertificaat.
Trust me, ik heb wel degelijk de mogelijkheden onderzocht destijds.
Zelfs nog een keer tussendoor mijn EU multi-engine met IR ratings behaald in 2007, maar dit mocht niet baten bij een instortende economie.
Dus laat het krat bier maar komen :yeehaa:
 
Learvlieg, weet je wat jij moet gaan doen? Bij een bank werken! (Als je dat al niet doet trouwens...)

Jezelf vreselijk in de nesten werken middels overkreditering ten behoeve van een investering waarvan het rendement allerminst zeker is, hulp van de overheid nodig hebben om weer uit de shit te komen en gedurende dit hele drama geen moment je eigen verantwoordelijkheid accepteren of nemen. Waar heb ik dat eerder gezien?

Applaus!!!

Bijna goed ;) Heeft wel raakvlakken met de financiële sector.

En ja, ik neem verantwoordelijkheid voor mijn situatie. Ik erken dat ik in de shit zit, er niet meer uitkom en ik zoek hulp! :eek:

Staatssteun aan banken is overigens een slecht voorbeeld aangezien de meeste banken hun miljarden alweer terug hebben betaald aan de staat (tegen een rente van 17 á 18%!!!).
 
Dus voor je civiele vliegopleiding was ook geen enkele van die situaties van toepassing? Kan het me niet voorstellen...
 
- Een "gave" baan in de normale arbeidsmarkt verdient geen 120k per jaar zoals een captain 737 bij een normale Noordwest Europese Airliner. En JA, ik heb het over een baan op HBO/WO niveau. Dus ik denk dat het beeld van wat een normale HBO'er verdient, nogal wat verstoord is. (zeker als starter!!!).

Daar heb je inderdaad wel een punt. Ik werk ondertussen toch al een flink aantal jaren op WO niveau en in een goedbetalende sector (IT). Ik kom echt nog niet aan een salaris van 120K per jaar. Nu is het natuurlijk wel een beetje de vraag hoe je dat soort dingen uit moet rekenen. Zo heb ik een leaseauto. Hoe reken je dat mee in je salaris?
Nog wat andere voordelen en ook van die weet ik niet allemaal hoe het meetelt.

Leuke bonus is natuurlijk ook erg fijn, maar als ik kijk naar mijn basis salaris (en dat doe ik normaal, want van basis salaris krijg ik pensioen en kan ik bijvoorbeeld een hypotheek afsluiten.) dan kom ik na ruim 10 jaar in de IT op rond de 60K inclusief vakantiegeld.

Een goed startsalaris op HBO/WO niveau ligt iets onder de 3000 euro per maand. Daarmee kom je dan uit op ongeveer 40 K per jaar.
 
Kun je eigenlijk als vlieger ook de schuldsanering in? Wat zijn de exacte voorwaarden om geaccepteerd te worden? Maximum salaris om toegelaten te worden misschien? Zoveel verdien je tegenwoordig ook niet meer als vlieger en met een schuld van 169.000 euro (tegen een malafide rente van de ABN) gaat de vlieger: ''10 jaar even ploeteren en dan kom je er wel overheen met een dikke captains salaris'' ook niet meer op natuurlijk.

Ik vind dat jullie met z'n allen hier ook de andere kant van Learvlieg moeten bekijken alvorens te oordelen. De bank hoeft niet áltijd geld te verdienen, zij mogen ook wat risico dragen mijns inziens. Zou anders mooi zijn voor een commerciële instelling: altijd winst :1855:

J.
 
Een goed startsalaris op HBO/WO niveau ligt iets onder de 3000 euro per maand. Daarmee kom je dan uit op ongeveer 40 K per jaar.

Dat is dan wel een heel leuk beginsalaris :yeehaa: Ik ben er van geschrokken wat bedrijven bieden voor een beginnende HBO'er. Ligt aardig in de range van 1800 - 2500 euro bruto per maand. De IT zit er misschien als een van de weinige sectoren nog net iets boven.

Een inkomen van 45k per jaar kan overigens een flink vertekend beeld geven als dit inclusief lease auto is. Ik heb het bij de Albert Heijn geprobeerd, maar kon niet met de autospiegel de boodschappen betalen :) Ik zou daarom kijken naar het inkomen excl. lease auto. Ook een goede indicator is het netto bedrag wat elk einde van de maand op je rekening wordt bijgeschreven. Hiervan betaal je immers je vaste lasten inclusief aflossing + rente :eek:
 
Kun je eigenlijk als vlieger ook de schuldsanering in? Wat zijn de exacte voorwaarden om geaccepteerd te worden? Maximum salaris om toegelaten te worden misschien? Zoveel verdien je tegenwoordig ook niet meer als vlieger en met een schuld van 169.000 euro (tegen een malafide rente van de ABN) gaat de vlieger: ''10 jaar even ploeteren en dan kom je er wel overheen met een dikke captains salaris'' ook niet meer op natuurlijk.

Ik vind dat jullie met z'n allen hier ook de andere kant van Learvlieg moeten bekijken alvorens te oordelen. De bank hoeft niet áltijd geld te verdienen, zij mogen ook wat risico dragen mijns inziens. Zou anders mooi zijn voor een commerciële instelling: altijd winst :1855:

J.

Weigeren op basis van beroep zou discriminatie zijn. Dat is volgens mij nog steeds verboden in Nederland :)
Met een baan als vlieger is het uiteraard wel moeilijker aannemelijk te maken dat je voor de rest van je leven in een uitzichtloze situatie zit. Zelfs als je inkomen nu nog laag is, kun je wellicht binnen de komende 10 jaar nog wel terecht bij een West-Europese maatschappij en beginnen met wat meer geld verdienen. Wat dat betreft is iedere afzonderlijke situatie natuurlijk verschillend.

Uiteindelijk kun je het antwoord op jouw vraag maar op 1 plek vinden: je gemeente.
 
Update:

Ondertussen is de bank akkoord gegaan met een overeenkomst tussen mijzelf, de gemeente en de schuldeiser(s). Deze overeenkomst regelt een situatie die identiek is aan de WSNP, echter zonder tussenkomst van de rechter. Ergo 3 jaar lang onder gemeentelijk toezicht aflossen wat je kan en leven op een absoluut minimum, gevolgd door totale kwijtschelding na deze periode.

Nog even voor de duidelijkheid:
iedere situatie is anders met betrekking tot waarborgen richting het aflossen van de (rest)schuld (sommigen hebben bijvoorbeeld huis/hypotheek van ouders als borgstelling). Voor ieder individu kan dergelijke procedure dus ook anders uitpakken!!! Voordat je overweegt stappen te ondernemen zou ik aanraden eerst goed je persoonlijke situatie te evalueren en je zoveel mogelijk ook te informeren en professionele hulp te vragen. Mocht je dit nalaten, kan dit ernstige (financiële) gevolgen hebben voor jezelf en wellicht bijvoorbeeld je ouders.
 
Goed te horen dat er uitkomst voor je in zicht is. Het zal even 3 jaar krap zijn maar toch iets om naar uit te kijken.
Ik hoop dat voor al die andere jongens en meisjes ook zoiets gaat gebeuren want ik wordt een beetje misselijk van de verhalen laatste tijd van iedereen die maar financiel kapot gaat door die leningen om piloot te worden. (hoorde gisteren al van nr9 van mijn bekende die niet meer rond kan komen)
 
Intussen ben ik ook ontzettend druk aan de slag gegaan om op een passende wijze met de bank tot een overeenkomst te komen.

In 2007 begonnen met de opleiding in 2009 afgestudeerd. De afgelopen vier jaar keihard opzoek gegaan naar een baan in de cockpit (en geloof me heb aardig wat uren vrijblijvend als passagier gevlogen om maar gewoon kantoren binnen te lopen en een gesprek af te dwingen).
Begin vorig jaar, mede ook na een bijeenkomst op mijn oude school waarin de manager aangaf dat mensen die nog geen baan hadden aan een plan 'B' moesten gaan denken, begonnen met het schuldsaneringstraject. Op dat moment moest ik 1250 euro maandelijks aan de bank betalen. Met het salaris wat ik toen verdiende als accountmanager was dit niet meer op te brengen.

Begonnen met het minnelijke traject waarbij het voorstel wat werd gedaan al snel door de bank van tafel werd geveegd, een verbeterde aanbieding mocht niet baten. Al met al is het afgelopen november voor de rechter verschenen. De rechter gaf aan dat ik voldeed aan de voorwaarde tot toelating van de WSNP maar vond het nu nog te vroeg om mij toe te laten omdat ze nog kansen zag dat ik er met de bank uit zou komen. Toen nadrukkelijk gevraagd aan de rechter wat zij dan voor regeling voor ogen had. Toen kwam zij met het voorstel om initieel €8000,- te betalen en voor de aankomende 5 jaar €350,- per maand te betalen waarna volledige kwijtschelding zou plaatsvinden (€141.000,-). In de jurisprudentie staat ook nadrukkelijk dat wanneer ik er niet uitkom met de bank dat ik weer een verzoek tot toelating van de WSNP kan doen.

Direct na de rechtszaak overlegd met mijn schuldhulpverlener waarbij wij dus het voorstel hadden gedaan naar de bank met daarin aanvullend als clausule verwerkt dat ik mijzelf verplicht stelde om 1 keer per week een sollicitatie te kunnen overleggen en zodra ik een baan in de cockpit zou vinden we weer gebruik gaan maken van de oude regeling.

Na heel veel bellen, mailen en gezeur kreeg ik deze week te horen dat de bank akkoord gaat met mijn voorstel, alleen de voorwaarden hadden ze een klein beetje aangepast.

in punt 4 van de overeenkomst:
"U zult ons steeds terstond op de hoogte stellen wanneer u een nieuwe baan heeft gevonden. In dat geval komt de regeling te vervallen en zal er opnieuw overlegd worden over de hoogte van de maandelijkse aflossing en het aantal betalingstermijnen, tenzij beide partijen te kennen geven dat zij de regeling onverkort willen voortzetten."

Al met al ben ik ontzettend blij met de overeenkomst omdat het zomaar zo kan zijn dat ik over 5 jaar schulden vrij ben. Toch twijfel ik over bovenstaande voorwaarde omdat deze nogal 'vrijblijvend' klinkt, het kan zomaar zo zijn dat wanneer ik van baan verwissel zonder significante verbetering in salaris dat het hele akkoord van tafel word geveegd.

Wat vinden jullie van deze regeling. Met beide handen aangrijpen of een advocaat hier zijn licht op laten schijnen?? Klinkt het te vrijblijvend??

Ik deel dit graag omdat ik andere ook wil laten zien dat er nog een mogelijk bestaat om er samen met de bank uit te komen.
 
Als je van je schuld kan afkomen moet je dat gewoon doen.
5 jaar is nog goed te overzien, en daarna kan je financieel terug opnieuw beginnen.

Misschien moet je hier op Airwork een nieuw topic aanmaken met een stappenplan dat jij hebt ondernomen om deze schuldkwijtschelding te verkrijgen.

Ik denk dat veel mensen in jouw situatie verkeren, en schrik hebben deze procedure in te zetten.
Misschien kan jij hen helpen met advies in een nieuwe topic.
 
Marcellos

Goed dat je hier je ervaringen deelt. Ik zou je dringend willen adviseren om juridisch advies in te winnen bij een jurist die ervaring met schuld situaties heeft. Dit om te voorkomen dat je door de bank wordt genomen. Banken geven namelijk geen kadootjes weg. Er is het de bank alles aan gelegen om DWSZ zoveel mogelijk uit te stellen.
 
Ff iets uit het oosten!

Mijn maatschappij neemt geen mensen aan die ooit, failliet, schuldsanering, bankroet etc
zijn geweest!
Geen idee hoe ze dat evt controleren.
 
Waar je inderdaad voor moet oppassen is de zin die spreek over een "nieuwe baan". Deze staat niet verder gedefinieerd, dus wanneer je een nieuwe baan aanneemt die beter betaald kan de bank waarschijnlijk met succes deze overeenkomst eenzijdig opzeggen.

Ik zou minstens overeenkomen een drempel in te voeren waarbij de overeenkomst vervalt, want ik neem aan dat wanneer je 100 of 200 euro meer gaat verdienen bij een nieuwe baan je niet ineens wel de lening geheel kunt aflossen.

Even een advocaat een uurtje dit contract door laten lezen kan je later veel problemen besparen.

Verder heel veel succes de komende tijd! Bewonderenswaardig dat je zo open voor je probleem uit komt.
 
Bestaat er een mogelijkheid om die 'nieuwe baan' te definiëren in een netto inkomen? Bijvoorbeeld vast laten leggen dat je in de huidige situatie bijvoorbeeld 2000 euro bruto inkomen hebt (ongeveer 1500 euro netto) en dus jaarlijks 18.000 euro netto aan salaris ontvangt.

Vervolgens (mocht je een nieuwe baan krijgen) dat je het gedeelte boven deze 18.000 euro aanwendt ter aflossing, zonder dat het schuldsanering wordt stopgezet. Dus dan weet je welke inkomsten je de komende jaren voor jezelf gaat behouden, wordt je niet uit de schuldsanering gezet, en heb je goodwil richting de bank door een eventueel hoger inkomen aan te wenden voor extra aflossing zonder dat je ineens weer de volle mep moet gaan aflossen...?

Het is maar een ideetje...
 
Vervolgens (mocht je een nieuwe baan krijgen) dat je het gedeelte boven deze 18.000 euro aanwendt ter aflossing, zonder dat het schuldsanering wordt stopgezet. Dus dan weet je welke inkomsten je de komende jaren voor jezelf gaat behouden, wordt je niet uit de schuldsanering gezet, en heb je goodwil richting de bank door een eventueel hoger inkomen aan te wenden voor extra aflossing zonder dat je ineens weer de volle mep moet gaan aflossen...?

Het is maar een ideetje...

Dit lijkt me een strak plan.

Overigens zeer interessante info die je post Marcellos, talloze lotgenoten hier die er wellicht wat mee kunnen.

Welke bank? of gaat dat wellicht te ver?

En die 8 mille, hoe zit dat ? Als je afgelopen tijd steeds 1250 hebt moeten lappen kan ik me zo voorstellen dat je dat niet hebt liggen. Is dat dan weer een PL die parallel naast je lening loopt?

Ik zou alles misschien wel door twee goede advocaten laten bekijken. Het zou toch erg jammer zijn als je over drie jaar wel iets vindt en alsnog de hele schuld kan gaan teruglappen nadat je al 3-4 jaar "goed gedrag" hebt vertoond richting de bank.
En dan hoeft dat idd niet eens een vliegbaan te zijn !

5 jaar is langer dan 3 jaar, maar volgens mij is 350 euro per maand met een modaal salaris een koopje tov hoe je besteedbaar inkomen normaal gesproken liggen in een SS-traject.

Keep us informed voor zo ver mogelijk en goed dat je dit deelt !
 
Geen idee hoe ze dat evt controleren.

Ik zou in ieder geval op een sollicitatie niet liegen, en al zeker niet als je onder een vragenlijst je handtekening zet.
Komen ze er achter, dan is dat voldoende om eruit getrapt te worden met een juridische vervolging er boven op.
 
in punt 4 van de overeenkomst:
"U zult ons steeds terstond op de hoogte stellen wanneer u een nieuwe baan heeft gevonden. In dat geval komt de regeling te vervallen en zal er opnieuw overlegd worden over de hoogte van de maandelijkse aflossing en het aantal betalingstermijnen, tenzij beide partijen te kennen geven dat zij de regeling onverkort willen voortzetten."

Je zult ondertussen vast al begonnen zijn aan je regeling, maar alsnog een opmerking voor eventuele toekomstige 'slachtoffers' hieronder:

Dit is een logische voorwaarde. Op moment dat je een nieuwe baan krijgt en een ander inkomen verwerft, dient de aflossing richting de schuldeiser hierop aangepast te worden. Taak voor de schuldhulpverlening als onpartijdige mediator is om te waarborgen dat je tenminste je zogenaamde Vrij Te Laten Bedrag behoud. Oftewel geld om je woning, gas, licht, verzekeringen, eten en drinken van te betalen.
Ga je meer verdienen, wordt er meer afgelost. Ga je in een nieuwe baan minder verdienen, wordt er minder afgelost (of de bank gaat ineens moeilijk doen?!). Al met al blijft jouw netto te besteden maandelijks bedrag gelijk aan het te bepalen VTLB.
De hoogte van het VTLB heeft enigszins samenhang met wettelijke beslagvrije voet, iets waar de bank dus géén rekening houdt op moment dat je geen 3e partij hebt die voor je bemiddeld.
 
Back
Top