Schuldsanering??!!

WhoAmI

New member
Ik vroeg me af of het geen optie was voor al die werkloze piloten met grote schulden om in de schuldsanering te gaan. Lijkt me de ideale oplossing als je op de afgrond zit, of zie ik dat verkeerd??
 
Schuldsanering is helaas geen vrijblijvende 'magic bullet'. Er is een groot aantal voorwaarden aan verbonden die je keuzevrijheid over hoe en wanneer af te lossen ernstig beperken en het betekent niet dat je ineens van je schuldenlast af bent. Het feit dat je een soort van failliet wordt verklaard wil niet zeggen dat je van je geldverstrekkers af bent.

Om maar eens een paar voorbeelden te geven: je beslist zelf niet meer hoe je je inkomen uitgeeft (loonbeslag). Iemand anders bepaalt hoeveel geld je krijgt om van te leven en dan moet je denken aan een tientje per dag (in het beste geval) om de orde van grootte even aan te geven... Als je een lening met onderpand hebt kan het zijn dat je geldverstrekker tot executieverkoop daarvan kan overgaan en nog veel meer nare dingen. Bovendien ben je niet van de schuldsanering af als je inkomen toeneemt bij het vinden van een baan. De schuldsanering houdt in de regel aan totdat je helemaal uit de schulden bent.

Misschien dat het voor enkelen een oplossing is om een onhoudbare situatie aan te pakken, maar dan wel echt als last-ditch optie.
 
Er zijn inderdaad een groot aantal voorwaarden. Maar stel je bent tussen de 20 en 25, hebt een grote schuld (150.000), geen baan als piloot en geen ander vermogen. Je vraagt schuldsanering aan en je bent sowieso binnen 3 a 5 jaar van je schulden af, hoewel het hoogstwaarschijnlijk wel 3 tot 5 zware jaren zullen zijn.
 
Er zijn inderdaad een groot aantal voorwaarden. Maar stel je bent tussen de 20 en 25, hebt een grote schuld (150.000), geen baan als piloot en geen ander vermogen. Je vraagt schuldsanering aan en je bent sowieso binnen 3 a 5 jaar van je schulden af, hoewel het hoogstwaarschijnlijk wel 3 tot 5 zware jaren zullen zijn.

Zoals al eerder is gezegd. Even makkelijk een verzoekschrift indienen bij de rechtbank( dat is eigenlijk nog het makkelijkst bedenk ik nu) is er niet bij vrees ik laat staan dat er gemakkelijk naar zal worden gekeken. Ben geen WSNP deskundige maar mocht dit zo makkelijk gaan dan hadden velen denk ik al dit traject gekozen. Het lijkt mij echter geen pretje om je boedeltje, fancy laptop die je voor je opleiding hebt aangeschaft, dit ray-ban en headsetje moet verkopen omdat je bewindvoerder van mening is dat je deze zaken toch niet meer nodig hebt.
 
WhoAmI:

In schuldsanering zitten is echt geen pretje hoor, heb het hier nog eens nagelezen:

http://www.wsnp.rvr.org/burger/index.cfm

Je eigen post wordt de eerste dertien maanden zelfs doorgestuurd naar je bewindvoerder! In voorkomend geval zou ik echt eerst álle andere opties doorlopen voordat ik om schuldsanering zou vragen...

Een schuld van 150.000 euri kun je als 20 tot 25-jarige in deze tijd niet hebben zonder een garantiefonds dat garant staat of middels een onderpand / garantstelling door bijvoorbeeld ouders. Zolang je *ss wordt gecoverd door een garantiefonds is het sowieso niet interessant de schuldsanering in te gaan. Schuldsanering betekent dat je je vrijwillig onder bewind laat stellen, het eerste wat je bewindvoerder doet is het deel van je bezittingen dat je niet nodig hebt verkopen. Er is een grote kans dat dan ook het onderpand van de lening wordt geëxecuteerd, oftewel het huis / de boot / het vakantiehuis van je ouders. Hoewel ze hier rekening mee hadden moeten houden toen ze meetekenden met zoon- of dochterlief lijkt het me niet bevorderlijk voor de goede verstandhouding, zeg maar...
 
Last edited:
Ik ken 2 ex KLS vliegers die in de schuldsanering hebben gezeten en er geen seconde spijt van hebben gehad. Probleem is dat je tegenwoordig niet meer zo makkelijk hiervoor in aanmerking komt als vroeger (vroeger= 2004 toen de schuldsanering in het leven werd geroepen) met name i.v.m. de lange wachtlijst. Of de voorwaarden zijn aangescherpt weet ik niet. Voor zover ik weet gaat het om 3 jaar je post door iemand anders laten openmaken, voordat het naar jou wordt gestuurd en 3 jaar lang een gedeelte van je salaris afstaan, maar nog wel een redelijk bestaan houden en er wordt nergens beslag op gelegd hoor. Verder een BKR registratie voor 5 a 6 jaar. (lullig voor als je een huis wil kopen).
Ik zou schuldsanering aan alle vliegers aanraden, die meer dan een ton schuld hebben en binnenkort geen uitzicht op een baan als vlieger hebben.

Succes ermee.
 
Ik vind een bewuste schuldsanering op eigen verzoek eigenlijk ethisch niet verantwoord. Je maakt zelf de keuze om een lening aan te gaan en je kent de risico's indien je geen baan vind. Ik vind het dan erg makkelijk om je er door ''even 3 jaar in de schuldsanering te gaan'' vanaf te maken. Je zadelt andere mensen (je ouders, bedrijven/mensen die nog geld van je tegoed hebben) op met jouw probleem.

Daarom is het zeker in deze tijd goed om een ander diploma achter de hand te hebben om op terug te vallen.

Just my 2 cents...
 
Ik vind een bewuste schuldsanering op eigen verzoek eigenlijk ethisch niet verantwoord. Je maakt zelf de keuze om een lening aan te gaan en je kent de risico's indien je geen baan vind

gedeeltelijk mee eens. Ik wil het graag even van een andere kant belichten. Een bank verstrekt jou een lening en als je onderneemt horen daar risico's bij. Dus bij het verstrekken van leningen horen risico's, ook voor een bank. Persoonlijk vind ik dat NL banken veel te hoge risico's nemen als je kijkt naar hoeveel mensen ze aan een vlieopleiding laten beginnen. Ik heb dus totaal geen medelijden met ze als ze straks bad debts moeten afboeken omdat jij de schuldsanering in gaat.

Als het financieel uitzichtloos is voor je, moet je zeker de schuldsanering overwegen. Het kan niet zo zijn dat het volledige risico bij de piloot in spe ligt.

Bijkomend voordeel is dat als maar genoeg mensen dit doen de banken vanzelf minder leningen verstrekken voor ATPL opleidingen. Dan komt er een betere balans tussen vraag en aanbod.

Cheers
 
..of je schrijft een brief naar de bank nadat je al een paar maanden geen aflossing en rente hebt betaald met de mededeling dat je het op het moment niet kunt opbrengen en graag aan een oplossing wilt meewerken. stel bijvoorbeeld voor dat je bijv 150 eur per maand kunt "missen" en dat je de bank om een jaartje "rentevrij" vraagt....is toch z'n 7200 eur die je dat jaar alleen al aan rente spaart ;)......en over jaar....tja dan herzien we de situatie wel weer. Heb je in ieder geval een jaartje de tijd en wat geld om naar een baan te zoeken in een klimaat dat dan wel misschien heel anders is dan nu!

Gr, Climb350

(tis maar een hint, WSS is denk ik het allerlaatste)
 
@ climb350:
Heb je hier ervaring mee? Is er een bank die je 'zomaar' een jaar rente kado doet?

@ papierprikker:
Wat doen deze ex KLS vliegers nu? Geen enkele invloed op nieuwe inkomsten na deze 3 jaar?

Uit de afgelopen posts lijkt het alsof het even 3 jaar houtje bijten is en dan ben je er vanaf. Als het echt zo simpel was, zouden meerdere mensen voor deze optie kunnen kiezen. Voor sommigen / (velen in deze tijden misschien) zou het houtje bijten dan behoorlijk verkort worden (tot slechts 3 jaar), met alleen het verschil het verliezen van de eer dat je je eigen schuld hebt afgelost.
Vandaar mijn bovenstaande vragen aan de betreffende posters.
 
Ik ken 2 ex KLS vliegers die in de schuldsanering hebben gezeten en er geen seconde spijt van hebben gehad. Probleem is dat je tegenwoordig niet meer zo makkelijk hiervoor in aanmerking komt als vroeger (vroeger= 2004 toen de schuldsanering in het leven werd geroepen) met name i.v.m. de lange wachtlijst. Of de voorwaarden zijn aangescherpt weet ik niet. Voor zover ik weet gaat het om 3 jaar je post door iemand anders laten openmaken, voordat het naar jou wordt gestuurd en 3 jaar lang een gedeelte van je salaris afstaan, maar nog wel een redelijk bestaan houden en er wordt nergens beslag op gelegd hoor. Verder een BKR registratie voor 5 a 6 jaar. (lullig voor als je een huis wil kopen).
Ik zou schuldsanering aan alle vliegers aanraden, die meer dan een ton schuld hebben en binnenkort geen uitzicht op een baan als vlieger hebben.

Succes ermee.

Vliegen deze heren nu dan en zo ja waar als ik vragen mag? En ze waren in dat geval dus niet bij de KLM aangenomen, maar bij een andere minder goed betaalde maatschappij? Klinkt wel erg krom dan :bwah: daar waar de meesten 10 jaar+ over doen ongeveer om de lening af te lossen doet er eentje 3jr over en kan dan zonder schuld gewoon nog als vlieger werkzaam zijn/blijven

Waarom zou de schuldsanering hiermee dan akkoord gaan? Je hebt een baan als vlieger waar je het geld voor hebt geleend en dan ga je alsnog de sanering in,,

Iemand?
 
Last edited:
Weer een mooie marketing tool gevonden. Na in totaal 5 jaar, verkeersvlieger en schuldenvrij. Kunnen we alle garantiefondsen ook direct opdoeken.
 
De standaardtermijn voor een schuldsaneringstraject is drie jaar, en die termijn kan verkort of verlengd worden. Het is dus niet automatisch zo dat je na drie jaar van je schuld af bent! Sterker nog: als het er na drie jaar schuldsanering niet naar uitziet dat je aan je verplichtingen kan voldoen kan er alsnog een faillissement worden uitgesproken. Waar er onder schuldsanering al kritisch wordt gekeken welke van je bezittingen je echt nodig hebt is het onder een faillissement nog een tandje erger: normaal gesproken worden al je bezittingen die nog wat opbrengen verkocht. Als die bezittingen de lading niet dekken kun je alsnog onder bewind worden gesteld, want de schuld blijft. Je schuldeiser (de bank dus) zal heel zakelijk kijken hoe ze (zo veel mogelijk van) hun geld kunnen terugkrijgen.

Een jaar rente-uitstel is een schijnoplossing. @ climb350: als je een jaar geen rente betaalt wordt die gewoon bij je schuld opgeteld en de rente daarop tikt lekker door, there is no such thing as a free lunch! Of zoals Albert Einstein zei: "The strongest force known to man in the universe is cumulative interest." Een bank doet je dat jaar rente zeker niet cadeau.
 
Vliegen deze heren nu dan en zo ja waar als ik vragen mag? En ze waren in dat geval dus niet bij de KLM aangenomen, maar bij een andere minder goed betaalde maatschappij? Klinkt wel erg krom dan :bwah: daar waar de meesten 10 jaar+ over doen ongeveer om de lening af te lossen doet er eentje 3jr over en kan dan zonder schuld gewoon nog als vlieger werkzaam zijn/blijven

Waarom zou de schuldsanering hiermee dan akkoord gaan? Je hebt een baan als vlieger waar je het geld voor hebt geleend en dan ga je alsnog de sanering in,,

Iemand?

Wie dit zijn en waar ze vliegen lijkt mij niet van belang. Feit is dat zij gebruik hebben gemaakt van de schuldsanering en daar geen spijt van hebben gehad. Je moet denk ik wel beseffen dat je tegenwoordig, als ab initio vlieger, in een uitzonderlijke situatie kunt zitten: Net de 20 gepasseerd met een schuld van meer dan 100.000euro, nauwelijks vliegervaring en nauwelijks uitzicht op een fatsoenlijke baan als verkeersvlieger, recessie etc. Hierdoor kun je wel degelijk in aanmerking komen voor de schuldsanering. Het is alleen wel een grote stap, dat geef ik toe. Ik zou in ieder geval adviseren om een studie te gaan doen zolang je geen baan als verkeersvlieger kunt vinden.
 
Ik zou in ieder geval adviseren om een studie te gaan doen zolang je geen baan als verkeersvlieger kunt vinden.

Papierprikker, dat is leuk gezegd, maar een andere studie kost ook geld! Om nog maar te zwijgen over het feit dat er geen geld in het laadje komt doordat je aan het studeren bent en geen baan hebt!
 
beetje jammer

je benadeelt je toekomstige collegas die kunnen minder snel een lening krijgen of helemaal niet.
Ook de manier hoe er over het aangaan van de lening gedacht wordt. Ik ga lekker vliegen en als het niet goed ga saneer ik mn schuld. waar de rest van NL weer voor kan opdraaien.

Ik zou graag zien dat iedere vlieger die de sanering induikt zijn brevetten moet inleveren en nooit meer als vlieger komt te werken. alleen al omdat dit niet echt getuigt van verantwoordelijkheids gevoel

standingby for incoming
 
Je hebt wel een puntje eigenlijk KLIKO, vind t wat anders worden als je na 10 jaar nog steeds koffers aan het sjouwen bent en nog steeds geen uitzicht op een fatsoenlijke baan hebt.
 
Bezint eer ge begint, daar was wat mee... Ik heb in een ander topic wel eens geroepen wat ik van mensen vind die niet door meerdere selecties van de meest bekende vliegscholen met een garantiefonds / luchtmacht / marine zijn gekomen en toch een ton lenen om koste wat het kost hun papieren te halen met op zijn zachtst gezegd zéér beperkte kansen op een baan. En dan vervolgens krokodillentranen huilen en jammeren dat je verkeerd bent voorgelicht door de baas van hun vliegschool... (terwijl je eigenlijk jezelf voor je kop had moeten slaan om de domheid waarmee je in hun verkooppraatje bent getrapt zonder na de gebuste selecties te denken: is dit wel voor mij weggelegd?).

@KLIKO: Het is niet zo dat de belastingbetaler voor de schuld opdraait, het enige waar belastinggeld bij komt kijken is het salaris van de bewindvoerder (dat wordt gesubsidieerd). Misschien is het maar beter dat banken niet meer zo happig zijn om mensen een ton te lenen voor een vliegopleiding, worden ze een beetje tegen zichzelf beschermd...
 
@slim,

ik bedoel niet de belastingbetaler, maar de gehele NLse maatschappij.

Saneren kost gewoon geld en dat komt ergens vandaan!!
of van de meetekenende ouders, of bv WW, bijstand omdat de vlieger in opleiding te lam is om te werken. en zijn prioriteiten niet kent.

1e prio na opleiding is maandelijks de rente betalen zodat de schuld niet verder oploopt.. afbetalen komt dan later wel, eerst stabilizen
Ik heb verhalen gehoord van gasten die 3 jaar de rente niet hebben betaald!! rente over rente!! over verantwoordelijk zijn gesproken.
Maar wel een auto rijden, uitgaan etc, en maar wachten op een vliegbaan ipv iets te gaan doen wat poen genereert om die rente te betalen.

ok rente betalen doet pijn, en je krijgt er nix voor terug.maar daar heb je voor getekend!!
 
Back
Top