Schuldsanering??!!

Ben benieuwd hoe het er inmiddels voor LearVlieg voor staat. Ik heb het niet nodig, maar hoor dit steeds vaker om me heen.

Ondertussen begint er ruim(!!) een jaar na inschrijving nu beweging te komen. Schuldeiser zal worden aangeschreven met een plan van aanpak. Afwachtende de uitkomst hiervan zal er óf akkoord worden gegaan met het plan óf de zaak voorgelegd worden om in WSNP terecht te komen.

Zoals eerder aangegeven door anderen is een termijn van 3 jaar goed te overzien.

Wat betreft noodzaak:
Ga met een inkomen van een "junior" (ja, behalve vliegen ken je eigenlijk niet zoveel :confused:), niet zijnde piloot, op de arbeidsmarkt tegen een jaarsalaris van bruto 25k - 30k maar eens een lening terugbetalen van 130K of meer waar je geen hypotheekrente aftrek op krijgt (jammer dat rente aftrek voor studieschulden sinds 2001 uit het belastingsysteem is gesloopt! en bedankt 2e kamer!!!).
Ruim de helft van je netto inkomen betaal je regelrecht aan de bank. Ongeveer 4/5 hiervan is maandelijkse betaling van de rente. De overige (hooguit)20% zorgt voor een aflossing die je nog ongeveer 85 jaar moet voortzetten :eek: (en ik reken erop dat ik geen 114 o.i.d. wordt!). De andere helft gaat naar dingen als gas & licht, huur, zorgverzekering, eten & drinken)
Hou daarbij in gedachten dat er geen ruimte is voor "luxe" dingen in je leven zoals het nadenken over normale dingen als gezinsplanning of simpelweg het nemen van hond op alleen jouw inkomen (vrij basaal voor de meeste NL'ers).
Zoals ik becijfer op basis van netto inkomen ga ik er in een WSNP situatie ongeveer 300 à 400 euro op vooruit aan bestedingsruimte per maand aan gekke dingen (zoals kleding, biertje drinken, eens in de zoveel tijd een defect apparaat als een wasmachine vervangen, etc.), ten opzichte van een situatie waar ik zelfstandig mijn verplichtingen aan de bank voldoe, maar verder niks overhoudt.

En oh ja, thuis wonen met mijn ouders tot ik 85 ben is ook niet echt een optie :yeehaa: De schuld op zich is al geen "Chick-Magnet" maar als je dan ook nog thuis woont?! en zeggen "....maar ik ben piloot" werkt ook niet meer zo goed als in de jaren '20 :593:
 
@Learvlieg, begrijp ik nu goed uit het verhaal dat wanneer men een salaris van tussen de 25000-30000 eu verdient en een schuld van 130k heeft, de optie bestaat om de schuld te saneren?
 
@Learvlieg, begrijp ik nu goed uit het verhaal dat wanneer men een salaris van tussen de 25000-30000 eu verdient en een schuld van 130k heeft, de optie bestaat om de schuld te saneren?

Voor de dienstverlening van de gemeente inzake de schuldsanering heb ik geen inkomenstoets gehad.
Belangrijkste factor is het hebben van schuld en hier geen mogelijkheden in te zien hoe eruit te komen (in een redelijke termijn).

met 25k - 30k bruto per jaar en een schuld van 130K is het redelijk aannemelijk te maken dat je een schuld hebt waar je de eerstvolgende driekwart eeuw niet vanaf bent :yeehaa: zelfs niet met een verantwoord uitgavepatroon :1855:
 
Kijk, dat zijn de berichten. Ik gun het NIEMAND om de schuldsanering in te komen. Maar voor de markt zou het geweldig zijn als er een paar tientallen net afgestudeerde vliegschool leerlingen in de schuldsanering zouden komen.

Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze bij Stella snel een "scheme" in elkaar gezet hebben waarbij je bijna niet falliet kan gaan, alleen maar je schuld verder opbouwen.

Ben benieuwd hoe dit gaat lopen. En hoop voor jou Learvlieg dat het allemaal gaat lopen zoals gewenst!

En dat je als je uit de sanering bent meteen een gave baan krijgt. (tijdens de sanering niet omdat je dan alsnog de shit kan gaan betalen en ik zo graag wil dat de bank op z;n bek gaat:)

Groeten

Andre
 
Kijk, dat zijn de berichten. Ik gun het NIEMAND om de schuldsanering in te komen. Maar voor de markt zou het geweldig zijn als er een paar tientallen net afgestudeerde vliegschool leerlingen in de schuldsanering zouden komen.

Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze bij Stella snel een "scheme" in elkaar gezet hebben waarbij je bijna niet falliet kan gaan, alleen maar je schuld verder opbouwen.

Ben benieuwd hoe dit gaat lopen. En hoop voor jou Learvlieg dat het allemaal gaat lopen zoals gewenst!

En dat je als je uit de sanering bent meteen een gave baan krijgt. (tijdens de sanering niet omdat je dan alsnog de shit kan gaan betalen en ik zo graag wil dat de bank op z;n bek gaat:)

Groeten

Andre

Ik weet niet hoe dit geldt voor studenten die net vers klaar zijn met hun opleiding. Zelf kan ik het redelijk aannemelijk maken dat na ongeveer 10 jaar proberen een baan in de luchtvaart te krijgen (die ook redelijk betaald in verhouding tot de schuldenlast), nu mijn kansen aanzienlijk verminderd zijn in de luchtvaart. Ratio ervaring t.o.v. leeftijd gaat aardig meetellen.

Ook zullen banken simpelweg niet zo snel meer leningen verstrekken aan studenten met dergelijk risico in een onzekere arbeidsmarkt (risico op gedwongen kwijtschelding voor bank in toekomst). Er zal veel eerder om onderpand gevraagd worden bij de ouders (huis). Financiële crisis helpt ook niet, dit zorgt voor veel strenge eisen voor ieder krediet dat nu verstrekt wordt.

Een gave baan heb ik nu wel, al is het niet in de luchtvaart :) Als ik nu uitgroei in de komende 3 jaar qua loon, betaal ik welliswaar meer aan de schuldeiser terug, maar heb ik voor mijn gevoel ook een leuk "startsalaris" wanneer ik klaar ben met het "programma"...:yeehaa:
Wat dat betreft is het boekhoudkundig een vrij positieve uitkomst denk ik: 135k afschrijven over totaal 13 jaar :biertje: Dat doen er niet veel in nederland op een normaal inkomen! Wel jammer van alle rente die betaald is over de voorgaande 10 jaar :1855:

Anywho, ik zal jullie op de hoogte houden over de voortgang eens in de zoveel tijd :angel:
 
ik sta momenteel ingeschreven hiervoor en ben afwachtende een oproep voor intake. Het is niet onmogelijk. Ik zou zeggen, ga eens bij het UWV bij jou in de buurt langs en leg je situatie uit. Ondanks dat er een zware tijd voor de deur staat, zal ik reuze blij zijn na 3 jaar schuldsanering mijn 135k af geschreven te hebben.. dat verdien ik nergens netto zo snel...

Een andere optie of overweging is onderzoeken of het krediet wat jou verstrekt is wel verantwoord is, anders zou je een poging via de rechter kunnen wagen om voor volledige kwijtschelding te gaan in verband met het verstrekken van een een onverantwoorde lening. Dit laatste zal in 9999 van de 10000 gevallen echter niet haalbaar zijn omdat banken zich o.h.a. vrij goed indekken. nadeel hiervan is eventueel gerechtelijke (en advocaat) kosten voor de procedure met een zeer kleine kans van slagen....

Learvlieg,

Schaam je :stapelge:..... Met deze houding verbaasd het mij ook niet dat je nooit een baan als vlieger hebt gevonden. Wat een slappe houding. Er zijn genoeg vliegers die beginnen met een salaris van 30-35K en wel de verantwoording nemen voor in het verleden gemaakte keuzes en wel hun financiele verplichtingen nemen. Lekker makkelijk om te proberen op deze manier van je schulden af te komen.... Je moet je misschien ook eens afvragen wie deze kosten uiteindelijk doorberekend gaan krijgen.

Waarom zou de bank jou niet een lening hebben mogen geven en mij + honderden andere wel? Mijn school had ook geen garantiefonds destijds. Ik stond ook garant voor 100% van het geleende bedrag.

Ik zou toch echt wel de eigenwaarde en trots hebben om dit op een andere manier aangepakt te hebben.

Purno
 
Purno,
helemaal met je eens en je drukt je nog netjes uit.
Wellicht is het ook maar beter dat Learvlieg met een dergelijke (parasitaire) instelling nooit in een cockpit komt te zitten.
 
Purno,
helemaal met je eens en je drukt je nog netjes uit.
Wellicht is het ook maar beter dat Learvlieg met een dergelijke (parasitaire) instelling nooit in een cockpit komt te zitten.

Denk dat menig DO dat wel jammer vindt, als ie net zo snel geld verdient voor de baas als voor zichzelf, kan ie zo beginnen.

En heren/dames tegenstanders: het probleem van de schuldsanering ligt niet bij de gebruikers, maar bij de beleidsmakers. Dus ipv Learvlieg een parasiet te noemen, schrijf een brief aan de betreffende minister dat er iets veranderd moet worden.
 
@Smarty,

Het gaat hier niet eens om het feit of de persoon in kwestie in de schuldsanering zit. Die regeling is er nou eenmaal en of het een goede of slechte regeling is laat ik even in het midden.
Echter deze persoon geeft al aan dat hij nu een "gave baan" heeft met een goed uitzicht op een heel redelijk salaris. Ondanks dat hij dus best in staat zal zijn om aan zijn verplichtingen te voldoen kruipt hij toch gauw in de sanering en is dus helemaal niet van plan om zijn reeds genoten opleiding (volledig) terug te betalen, die kosten moeten dus door anderen opgehoest worden. Dan ben je dus een parasiet met een zoals Purno al omschreef gebrek aan eigenwaarde.

Voor alle duidelijkheid: dat betekend dus niet dat een ieder die in de schuldsanering zit een parasiet zou zijn, dat is voorbehouden aan de figuren die misbruik maken van deze regeling.
 
Learvlieg, weet je wat jij moet gaan doen? Bij een bank werken! (Als je dat al niet doet trouwens...)

Jezelf vreselijk in de nesten werken middels overkreditering ten behoeve van een investering waarvan het rendement allerminst zeker is, hulp van de overheid nodig hebben om weer uit de shit te komen en gedurende dit hele drama geen moment je eigen verantwoordelijkheid accepteren of nemen. Waar heb ik dat eerder gezien?

Applaus!!!
 
Last edited:
Hoe kan het toch allemaal zo ver komen...? Was het dan toch die droom die je wilde najagen tegen beter weten in? Als je werkelijk al 10 jaar klaar bent met de vliegopleiding, waarom is het jou dan niet gelukt om in die 'goede' tijd een baan te vinden...?

Ik hoop dat andere wannabee's inzien dat je wel degelijk een back-up plan moet hebben na je opleiding. Besef dat je zomaar 700 euro netto aan de bank moet afdragen om de rente te betalen. Dus dat je echt wel een HBO-salaris moet binnenkrijgen om er op VOORUIT te gaan (dat wil zeggen: rente + een beetje aflossen).

En als je dan 10 jaar geen baan in de luchtvaart hebt gehad, dan had je vanuit dat HBO-salaris tegenwoordig echt wel wat meer salaris om maandelijks je geld af te lossen. Kost je dan wellicht 20+ jaar van je leven, maar dat zijn de consequenties die je destijds bent aangegaan.....

Dus aan alle wannabee's die eigenwijs denken dat ze een vliegopleiding moeten doen; zorg voor een gedegen financieel backupplan voor NA je opleiding.......! Zodat je niet als Learvlieg de maatschappij laat opdraaien voor het najagen van je eigen droom....
 
@Smarty,

Het gaat hier niet eens om het feit of de persoon in kwestie in de schuldsanering zit. Die regeling is er nou eenmaal en of het een goede of slechte regeling is laat ik even in het midden.
Echter deze persoon geeft al aan dat hij nu een "gave baan" heeft met een goed uitzicht op een heel redelijk salaris. Ondanks dat hij dus best in staat zal zijn om aan zijn verplichtingen te voldoen kruipt hij toch gauw in de sanering en is dus helemaal niet van plan om zijn reeds genoten opleiding (volledig) terug te betalen, die kosten moeten dus door anderen opgehoest worden. Dan ben je dus een parasiet met een zoals Purno al omschreef gebrek aan eigenwaarde.

Voor alle duidelijkheid: dat betekend dus niet dat een ieder die in de schuldsanering zit een parasiet zou zijn, dat is voorbehouden aan de figuren die misbruik maken van deze regeling.

En zoals eerder vermeldt: dat hij dit kan doen, betekent niet dat hij fout zit, maar dat het systeem verkeerd is. En ik zou Learvlieg groot gelijk geven als ie de volgende opmerking zou plaatsen: "Na mij de zondvloed."
Er zijn in dit opzicht genoeg voorbeelden te bedenken en ik heb er ook nog 1-tje paraat uit eigen ervaring: iemand denkt het wel even te gaan maken in de supermarktbranche, leent een bedrag met 6 cijfers als startkapitaal om vervolgens de schuld niet meer af te kunnen betalen vanwege een beetje uitbundige levensstijl. Resultaat? Zaak verkocht, flinke schuld en in de schuldsanering. Noemen we zo iemand ook een parasiet? Had ie maar een backup plan moeten hebben?
 
@ Smarty,

Je geeft het antwoord zelf eigenlijk al: meneer hield er een te uitbundige levensstijl op na, heeft er flink van genoten en laat door de sanering in te gaan anderen met flinke niet betaalde rekeningen zitten die hij nooit meer zal voldoen.
Hij heeft uitbundig geleefd over de rug van anderen en voldoet dus in dat opzicht aan de definitie van parasiet.
Een backup plan zou geen overbodige luxe geweest zijn.
 
Learvlieg,

Schaam je :stapelge:..... Met deze houding verbaasd het mij ook niet dat je nooit een baan als vlieger hebt gevonden. Wat een slappe houding. Er zijn genoeg vliegers die beginnen met een salaris van 30-35K en wel de verantwoording nemen voor in het verleden gemaakte keuzes en wel hun financiele verplichtingen nemen. Lekker makkelijk om te proberen op deze manier van je schulden af te komen.... Je moet je misschien ook eens afvragen wie deze kosten uiteindelijk doorberekend gaan krijgen.

Zegt degene met een vooruitzicht van 2 ton salaris per jaar.
Een beetje jammer dat je Learvlieg persoonlijk aanvalt terwijl jij zijn persoonlijke situatie niet kent. Kan best zijn hoor dat hij niet hard genoeg gezocht heeft naar een baan, of dat hij kansen heeft laten liggen die een ander wel genomen had. Maar dat weet je niet. Waar het nu om draait is dat hij met een redelijke 'burger' baan en een salaris van rond de 30 duizend, geen enkele redelijke mogelijkheid heeft om zijn schuld af te betalen. Gelukkig bestaat er dan zoiets als schuldsanering. Zoals anderen al aan hebben gegeven is het de rechter die uiteindelijk hierover beslist. Het is dus niet zo dat je 'zomaar even' je schulden opzij schuift. Jammer voor de bank, maar de bank is evengoed debet geweest aan de situatie.

Wees blij dat de optie van schuldsanering bestaat.
 
Ik vind dat een aantal lieden hier wel erg hard oordelen over Learvlieg. De laatste 10 jaar zijn er geen goede tijden geweest in de luchtvaart. De supply van verse vliegers van de scholen was en is nog altijd veel en veel hoger dan de vraag.

Er zullen door deze marktsituatie altijd mensen de boot missen. Je kan je kansen maar ten dele beinvloeden, er is altijd een groot aspect van ''You have to be in the right place at the right time'' Helaas is Learvlieg een van deze personen geworden die de boot heeft gemist. Hij maakt nu gebruik van een mogelijkheid die er is voor dit soort gevallen. Dit is zijn goedrecht.

Er zullen ongetwijveld nog meer gevallen zijn zoals Learvlieg. Alleen durft niemand voor zijn/haar situatie uit te komen. Learvlieg doet dat wel, zodat andere wannabees er van kunnen leren. Helaas wordt hij vervolgens helemaal afgebrand door een aantal heren hier.

Bedenk wel dat Learvlieg hier iets doet waar we als vliegers allemaal belang bij hebben. Als er maar genoeg mensen zijn zoals Learvlieg en banken steeds meer geld moeten afschrijven, wellicht gaan ze dan wat beter kijken naar het toekomst perspectief van iemand die ze voor 150 000 euro in de schulden steken. Misschien dat ze zelfs wat minder gaan uitlenen zodat die stortvloed aan nieuwe vliegers wat wordt ingetoomd. Goed voor ons.

Learvlieg laat trouwens niet de maatschappij opdraaien voor zijn schuld, maar een commercieele instantie. Een instantie die miljoenen aan bonussen uitbetaald aan dure adviseurs (ja ze willen de beste talenten kunnen aantrekken en hoe talentvol deze mensen zijn hebben we inmiddels kunnen zien) die vervolgens met deze onverantwoorde leen praktijken komen.

Learvlieg ik wens je veel sterkte met dit traject en ik hoop dat de financieele hel snel voorbij is voor je.

FC
 
Het feit dat er een overschot aan vliegers op de markt was en is kon door iedereen die een beetje heeft nagedacht ontdekt worden voordat het moment aanbrak om een lening te vragen voor een vliegopleiding. Wie dan vervolgens het risico neemt moet ook de (mogelijke) consequenties aanvaarden.

'De optie van schuldsanering' klinkt leuk, maar als mensen het zo lichthartig opvatten zie ik het gevaar dat mensen juist meer risico gaan nemen 'want als het misgaat kan ik altijd nog de schuldsanering in'. Dat kost de belastingbetaler (en mij dus ook) geld, want de bewindvoerder over de natuurlijke persoon in kwestie is misschien niet door de overheid betaald maar de gemeente-ambtenaar en de rechtbank die de aanvraag behandelen wel! Banken schieten er hooguit rente-inkomsten bij in, hun geld zijn ze bijna nooit volledig kwijt. Pas als dat op grote schaal gebeurt stoppen ze met deze vorm van kredietverstrekking.

Ik wil nog wel even wat olie op het vuur gooien. Learvlieg krijgt van mij een krat bier als geen enkele van de onderstaande situaties op hem van toepassing was voordat hij zijn dure opleiding begon:

Afgewezen of niet gesolliciteerd wegens niet voldoen aan vooropleidingseisen / selectie niet gehaald / afgetest bij een of meerdere van de volgende instellingen:
- KLS
- NLS
- Luchtmacht
- Marine
- EPST
- CTC

Als hij dat aannemelijk kan maken maak ik wel even 15 euro ov... Oh wacht, dat gaat niet want hij kan de komende drie jaar niet bij zijn bankrekeningen. Stop ik die 15 euro wel even in een enveloppe en ik stu... Oh wacht, dat gaat ook niet want al zijn post gaat de komende drie jaar eerst langs zijn bewindvoerder. Goed, de krat kan afgehaald worden bij mij als hij toevallig een keer in de buurt is.

Om kort te gaan: DE WSNP IS GEEN LOLLETJE, afhankelijk van goedkeuring door de overheid plus rechter (dus geen 'optie' die je zomaar kan kiezen) en ook niet bedoeld om roekeloos financieel gedrag af te dekken.
 
Banken schieten er hooguit rente-inkomsten bij in, hun geld zijn ze bijna nooit volledig kwijt. Pas als dat op grote schaal gebeurt stoppen ze met deze vorm van kredietverstrekking.

Ik denk dat de bank wel degelijk kan fluiten naar een groot deel van het uitgeleende bedrag. Hoeveel denk je dat er in die 3 tot 5 jaar bij de schuldenaar bij elkaar gehaald kan worden?
 
Correct me if I'm wrong: er is in dit geval al 10 jaar rente betaald. Stel, dat is 6% van 135.000 euri op jaarbasis: komt op 81.000 euri. Als van de 30.000 per jaar die er (bruto, neem ik aan) binnenkomen er 15.000 naar de bank gaan zitten we over drie jaar al aan de 126.000. Onderpand (indien aanwezig) executeren en wolla: geld terug. Verder niks te plukken: 9000 euri achteruit geboerd.

Niemand gaat direct na het afsluiten van de lening de WSNP in, da's altijd pas na een aantal jaren rente betalen.

Allemaal niet gecorrigeerd voor inflatie, maar dat soort bedragen zijn dus peanuts voor de bank en er moeten wel fors veel mensen de sanering ingaan wil het daar pijn gaan doen. Het enige wat de nieuwe wannebe's aanvankelijk zullen merken is een hoger rentepercentage voor hun lening (want kennelijk meer risico voor de bank) en de rest van Nederland betaalt vrolijk mee aan de WSNP-procedures via belastinggeld... Tel uit je winst!
 
Jongens, laten we inderdaad niet te snel oordelen over Learvlieg en zijn situatie.
Het is echt geen pretje en hij heeft ongetwijfelt alles gedaan om zijn weg naar de cockpit te vinden.
Ik denk eerlijk gezegt dat hij nu wat stoerig reageert en het voor zichzelf positief houdt met uitspraken als "een gave baan", maar dat hij er echt wel wakker van ligt. Wij mannen zijn nou eenmaal zou, en dat is maar goed ook anders zouden we gek worden. Always look to the bright side of life!

Ok en nog wat feitjes voordat we schuldenaar eindeloos gaan veroordelen.
- Ondanks dat we allemaal airwork gelezen hebben en advies horen, doen we toch de opleiding. Geld ook voor ons, die wel een baan hebben.
Ga nou eens kijken bij de infodagen op de scholen, in hun folders en de infopakketten van de bank. Staat daar niet alleen maar in hoeveel je straks verdient, dat je je opleiding kan aftrekken van de belasting dus dat die paar ton wel meevalt (komt allemaal terug, not)
Kom je met een kritische vraag adhv airwork, weten zowel banken als scholen hier heel mooi een mooi verhaal van te maken. "iedereen vind een baan, en wie geen werk heeft wil gewoon zelf niet".
Als 17 jarige, maar zelfs als 22 jarige, trap je er toch gewoon in op een gegeven moment?
- De bank moet na 2 jaar aanspraak doen op het garantiefonds. Dan ben je in ieder geval van de maandelijkse ellende af. Soms moet je wel aan het fonds terugbetalen, maar de rente is er dan niet meer.
Een regeling die het voor de student veilig moet maken. Moet het wel gebueren natuurlijk, en ik ken nu legio voorbeelden waar dit NIET gebeurd is.
- De rente word 2 jaar betaald voor je, krijg je nog ee nbrief dat je hem nog even terug moet betalen. Dus nog even bovenop de schuld die je al heb.
-Door deze rentevergoeding kom je niet in aanmerking voor WSNP of Failliet.


Hoe kan je dan nu verwachten dat iemand die echt geen uitweg meer heeft, alles zal aflossen en afziet van hulp?

De stelling is vaak: je heb er zelf voor gekozen en nu moet je er voor boeten.
De vraag is: moet je er echt voor boeten dat je graag een beroep wilde en je in de zeik genomen bent? ZIe bovenstaande punten.
Moet je tot je dood alles afdragen, geen mogelijkheid meer hebben op een normaal leven (zoals trouwen kinderen enz)?

Ik denk dat we hier even stil bij moeten staan. Het is voor mensen zoals ikzefl maar bv ook Purno met een 777 en F50 in het verleden heel vanzelfsprekend dat je aflost, dagelijks vliegt, en een mooie auto rijd, maar het had voor ons net zo goed zo kunnen eindigen!!!!

Ik ken er genoeg alleen al van mijn opleiding die tegen de grond aanzitten of al failliet zijn, dus het is geen uitzondering.


Op verzoek van iemand van die groep ga ik een nieuw topic openen met een oproep. Ze willen namelijk een groep samenstellen en gezamelijk deze situatie aanpakken. Er blijken dus namelijk meer illegale praktijken te zijn dan wij van af weten.

Het geldt gelukkig niet voor mij, maar ik heb er geen probleem mee te helpen hierbij.
 
Slimjim, heel wat jongens van de door jou genoemde opleidingen zitten op dit moment werkloos thuis. Dus de weddenschap om een kratje bier is vrij irrelevant in deze discussie.
 
Back
Top