Recreatievliegtuigjes niet welkom op Schiphol

Kan ik deels, maar ga ik gezien het feit dan 95% van de reacties hier wel van een klok gehoord hebben, maar geen idee hebben hoe een klepel eruit ziet niet doen. (Beetje het Telegraaf-site idee krijg ik hiervan..)

Op een borrel/BBQ wil ik absoluut wel vertellen hoe of wat ik ervan weet/vindt, maar zie er hier het nut niet van.

Nok, Nok ;)

Het gaat hier wel om het verbieden van VFR vluchten (uitzonderingen daargelaten) in het midden des lands.

Dat het ook anders had gekund is m.i. overduidelijk.

Zonder de €€ Mode-S verplichting was het ook veilig ;), dus waarom moe(s)t er na het verplicht stellen (Mode-S) > 1200' nu ineens een algemeen VFR vliegverbod GND 1500' komen of raken de verkeerlijders (lange ij) overwerkt/stressed.

What's next, als het :stapelge: IVW/LVNL Mode-S probleem is opgelost, VFR milieu belasting?
 
'k Heb het normaal gesproken ook niet zo op het "Telegraaf-site-gebeuren", maar de reacties die hier gepost worden zijn voor het merendeel WEL afkomstig van de "gemiddelde" PPL-er (lees:VFR vlieger) die zich ineens van de een op andere dag, volledig buiten spel gezet voelt...
 
Last edited:
Op een borrel/BBQ wil ik absoluut wel vertellen wat ik ervan weet/vindt, maar zie er hier het nut niet van.

Ook een spreekverbod gekregen? Onze luchtruim schending avond ging ad hoc niet door omdat de betrokkene LVNL spreker verboden werd om bij ons langs te komen en uitleg te geven. Daar krijg je natuurlijk indianen verhalen van...

Het lijkt me dat jij het speculeer gehalte juist makkelijk omlaag kan halen hier (behalve als het inderdaad berust op bepaalde personen, dan kan ik me de houding wel voorstellen omdat dat carrière technisch niet handig zou zijn).
 
Ik dacht het voordeel van onze dure mode S transponder nu net was dat de controllers elke 'blip' kunnen identificeren. Waarom dan niet in de software van de radarschermen een mogelijkheid inbouwen om VFR verkeer, of verkeer beneden 1500ft, of verkeer zonder vliegplan naar EHAM, of wat dan ook er uit te filteren? Dus we hebben allemaal verplicht €3,000 uitgegeven om daarmee vervolgens een zwaktepunt van de systemen van LVLN aan te tonen waarvoor we dan zelf moeten boeten?

Wat zijn de Nederlandse luchvaartauthoriteiten toch een zielige vertoning. Zoiets zou in Engeland, Frankrijk, Duitsland of de VS nooit gebeuren.
 
Net gepost in beroepsvlieg topic (beetje onhandig, zo'n dubbel topic):

Nosig: omzeilen kan niet, want je mag volgens de regels je transponder niet uitzetten...

Nou, dat is dus de vraag. Volgens AIC-V 04/08 en AIC-V 01/09 is het gebruik van een SSR mode S transponder alleen verplicht op 1200 voet AMSL en hoger. De TMZ's (Transponder Mandatory Zones) gelden ook alleen maar op en boven de 1200 voet. Verkeer zonder zo'n transponder mag ook alleen onder de 1200 voet vliegen.

Een werkende Mode-S SSR-transponder is binnen de Amsterdam FIR met uitzondering van luchtruim klasse G beneden 1200 ft AMSL al verplicht voor VFR-vluchten met helikopters en vliegtuigen.

...from March 12 2009. From that date motorised aircraft below the Schiphol TMA 1, executing a VFR flight above 1200 ft AMSL shall carry an active SSR mode S transponder. All aircraft with an operational SSR mode S transponder have to activate the transponder below the Schiphol TMA 1.

The SRZ Schiphol is prohibited for all VFR traffic with mandatory active mode S transponder from GND to 1500 ft AMSL and active H24.

Uit bovenstaande AIC en SUP quotes haal je dus dat je onder de 1200 voet wel de SRZ in mag, zolang de mode S maar niet active is (die hoeft dan ook niet active te zijn).

Dat een active mode S transponder ook naar standby kan en mag wordt verduidelijkt door het stukje over het Lelystad gebied:

In and below the VFR area Lelystad from GND to 3500 ft AMSL the use of an active transponder is prohibited. The transponder must be switched to stand-by mode.

Ik kan hier niet anders uit concluderen dat je de SRZ rond Schiphol wel degelijk in mag zolang je onder de 1200 voet blijft en je transponder (als je die hebt) op standby houdt. Toch?
 
Morgenochtend even bellen met IVW.

Misschien dat dan duidelijk wordt hoe het precies zit met deze (tijdelijk) ingestelde SRZ Schiphol.

Toezichteenheden Luchthavens en Luchtruim, Luchtvaartoperationele bedrijven, Luchtvaarttechnische bedrijven en Joint Aviation Authorities

Telefoon: 070 456 30 00
 
Als ik met mijn MLAtje van EHLE naar EHMZ wil kan ik mijn transponder uitzetten, bij Almere oversteken naar Marken, onder de SRZ Noord naar de kust en dan het hele stuk naar beneden, als ik onder 1200ft blijf. Klopt dat?
 
Gullie,

Naar het IVW bellen is altijd een interessante bezigheid. Je krijgt iemand aan de lijn en daarna nog iemand en daarna weer iemand anders, die daarna de tekst (regel/wet) opleest die jij al kende en als je dan vraagt hoe je e.e.a. moet interpreteren dan word je verzocht je vraag via de website te stellen.

Ik heb het wel eens voor elkaar gekregen om iemand te spreken die zowaar kennis van zaken had, maar dat was helaas een uitzondering en dat is jammer want de persoon wist er echt wat van en was ook nog behulpzaam. Ik wens je prettige wedstrijd ;)

Laat ons vooral even weten hoe het is afgelopen!

P.S. Ik stel voor een vliegdemonstratie te houden. Met 100+ kisten rondjes om de SRZ te vliegen met uiteraard de transponder aan! Het liefst op een piekuur op EHAM. :)
 
Je had de 06 van die held moeten vragen.

@ scsirob; Als je je registratie ook even afplakt ben je helemaal onkwetsbaar.
 
Ook een spreekverbod gekregen? Onze luchtruim schending avond ging ad hoc niet door omdat de betrokkene LVNL spreker verboden werd om bij ons langs te komen en uitleg te geven. Daar krijg je natuurlijk indianen verhalen van...

Het lijkt me dat jij het speculeer gehalte juist makkelijk omlaag kan halen hier (behalve als het inderdaad berust op bepaalde personen, dan kan ik me de houding wel voorstellen omdat dat carrière technisch niet handig zou zijn).

Neehoor geen spreekverbod (verkeersleiders met een spreekverbod...dat zou een leuke zijn!:grijns: ), alleen geen trek in een bodemloze discussie...

As for:

'k Heb het normaal gesproken ook niet zo op het "Telegraaf-site-gebeuren", maar de reacties die hier gepost worden zijn voor het merendeel WEL afkomstig van de "gemiddelde" PPL-er (lees:VFR vlieger) die zich ineens van de een op andere dag, volledig buiten spel gezet voelt...

Dit soort reacties bedoel ik dus, geen idee hebben wat er verder nog om je heen gebeurt maar wel vanalles en nog wat roepen. Vandaar dat ik geen zin heb om een poging te doen.

P.S. Ik stel voor een vliegdemonstratie te houden. Met 100+ kisten rondjes om de SRZ te vliegen met uiteraard de transponder aan! Het liefst op een piekuur op EHAM. :)
 
Dit soort reacties bedoel ik dus, geen idee hebben wat er verder nog om je heen gebeurt maar wel vanalles en nog wat roepen. Vandaar dat ik geen zin heb om een poging te doen.

Ik zie het probleem niet? De VFR-community wil alleen maar meer duidelijkheid (en terecht), ik kan de verergerde reacties alleen maar begrijpen.

Ipv iedereen te vertellen dat ze niet weten waar ze over praten, kun je toch gewoon vertellen hoe het wel zit? In tegenstelling tot de gemiddelde Telegraafreacties hoeft dat hier niet per se uit te lopen tot een bodemloze discussie.
 
Dit soort reacties bedoel ik dus, geen idee hebben wat er verder nog om je heen gebeurt maar wel vanalles en nog wat roepen. Vandaar dat ik geen zin heb om een poging te doen.

Surferboy, het klinkt als TORENTJES-POLITIEK en ik vraag me stellig af, wie er nu feitelijk geen idee heeft wat er verder om hen heen gebeurt.
Als die arrogantie naar PPL-vliegers in dit land zo blijft, moet men het niet raar vinden als men op een dag dat hele Schipholse zooitje plat legt, door met een grote hoeveelheid sport-vliegtuigen op de banen van Schiphol te landen, zonder dat er ook maar enig contact met de verkeersleiding is geweest.
Zo kan het ook nog een keer. Als men oorlog wil, dan moet de tijd nu ook maar eens aanbreken dat deze er komt. De PPL-vliegers houden zich keurig aan de regels, plaatsen duren transponders in hun kisten en vervolgens dondert men de deur voor hun neus dicht. De officiele vertegenwoordigers (AOPA etc.) liggen te slapen, want willen vooral niet voor dom versleten worden en lullen lekker mee en dan krijg je hier op het piloten-board ook nog eens mensen zoals jij, die arrogant gaan doen. Als je dan niks zinnigs te zeggen heb, meng je dan niet in een discussie.

Met hartelijke groet
 
Het was niet zo serieus bedoeld, maar ik waardeer het als mijn reacties dat wel worden genomen, waarvoor dank.

Wat ik wel serieus meen is dat ik van mening ben dat men in Nederland (bekend vanwege het poldermodel(lees overleg met alle relevante betrokkenen)) een nogal lompe houding heeft t.a.v. GA.

Voorbeeld :
1) Eerste afgifte brevet : Advies (gemaakt i.s.m. diverse stakeolders) ongeveer € 65,-. Werkelijke kosten ongeveer €450,-. Advies volledig genegeerd.
2) Natura 2000 : Opdat de vogeltjes niet schrikken. In Nederland meer dan 100 gebieden aangewezen, in heel Frankrijk 4 (heb ik me althans door een goed ingelichte bron laten vertellen).
3) SRZ Schiphol. Overnight ingevoerd.

Een ding is zeker : De appeasement politiek van de belangenclubs werk niet.

Ik laat het hier maar bij, want voor je het weet roep ik van alles en nog wat en dat moeten we natuurlijk niet hebben op dit mooie forum!
 
Last edited:
Ik kan hier niet anders uit concluderen dat je de SRZ rond Schiphol wel degelijk in mag zolang je onder de 1200 voet blijft en je transponder (als je die hebt) op standby houdt. Toch?

Je zou gelijk (correct me if I'm wrong ;)) kunnen hebben, maar ......

Overruled A0371/09 niet 'al' het voorgaande?
REF AIP SUP 04/09 AVBL ON WWW.AIS-NETHERLANDS.NL. GND - 1500FT AMSL, 04 APR 00:00 2009 UNTIL 04 MAY 12:00 2009 ESTIMATED. CREATED: 03 APR 17:31 2009

Note: vooralsnog is het tot 4 mei 2009 12:00 GMT

Naar het IVW bellen is altijd een interessante bezigheid. Je krijgt iemand aan de lijn en daarna nog iemand en daarna weer iemand anders, die daarna de tekst (regel/wet) opleest die jij al kende en als je dan vraagt hoe je e.e.a. moet interpreteren dan word je verzocht je vraag via de website te stellen.

Hetgeen 'n IVW'(st)er mondeling zegt is geen kracht van wet!
In uw oor zeggen ze A en als het puntje bij het rechtbank of ombudsman paaltje komt, weten ze ineens van niets en steekt het IVW 'doodleuk' 'n mes in uw rug. Idem Garden Gnome HQ.

De officiele vertegenwoordigers (AOPA etc.) liggen te slapen, want willen vooral niet voor dom versleten worden en lullen lekker mee en dan krijg je hier op het piloten-board ook nog eens mensen zoals jij, die arrogant gaan doen. Als je dan niks zinnigs te zeggen heb, meng je dan niet in een discussie.

Precies ;)
 
Last edited:
Dit soort reacties bedoel ik dus, geen idee hebben wat er verder nog om je heen gebeurt maar wel vanalles en nog wat roepen. Vandaar dat ik geen zin heb om een poging te doen.


Ik zal me als VFR vlieger die niet weet wat er verder om zich heen gebeurt, niet meer in deze discussie mengen.

Veel succes!
 
Ik zal me als VFR vlieger die niet weet wat er verder om zich heen gebeurt, niet meer in deze discussie mengen.

Veel succes!

Je laat je toch niet door de eerste de beste SQ8103 :blabla: met (al dan niet) 'n geheimhoudingsplicht / spreekverbod, die teveel bliepjes op z'n :radar: ziet, uit het veld slaan ;)

Dit is nu precies wat ze willen.

De VFR vlieger omwille van hun eigen achterbakse (vrijdagavond ..... 17:31z) en incompetente torentjes :)radar: darkroom) politiek, monddood maken.
 
Last edited:
Je laat je toch niet door de eerste de beste SQ8103 :blabla: met (al dan niet) 'n geheimhoudingsplicht / spreekverbod, die teveel bliepjes op z'n :radar: ziet, uit het veld slaan ;)

Dit is nu precies wat ze willen.

De VFR vlieger omwille van hun eigen achterbakse (vrijdagavond ..... 17:31z) en incompetente torentjes :)radar: darkroom) politiek, monddood maken.

Joh GUILLIE....blijf gewoon reageren...dat doet GBOF ten slotte ook en die is niet eens meer current....
 
Goed dan, omdat jullie zo aandringen ;)

Duidelijk is het nu in elk geval wel geworden (door deze IVW maatregel) dat wij als kleine luchtvaart beter voorbereid zijn geweest op de invoering van de mode S transponder, dan de LVNL.

De (tijdelijke) consequenties zijn nu echter wel voor onze rekening.

Misschien wel weer een Telegraaf-reactie, maar naar mijn mening wel een feit.
 
Last edited:
Als ik met mijn MLAtje van EHLE naar EHMZ wil kan ik mijn transponder uitzetten, bij Almere oversteken naar Marken, onder de SRZ Noord naar de kust en dan het hele stuk naar beneden, als ik onder 1200ft blijf. Klopt dat?

Ik dacht dat je ook onder de 1200ft niet de SRZ mocht crossen, maar blijkbaar valt het dus mee en zou het dus toch mogen (heb net de post van NOSIG gelezen).

Ik moet het denk ik gewoon maar eens uitproberen...
 
Back
Top