Recreatievliegtuigjes niet welkom op Schiphol

Ik heb Peter (van de Pilotshop) maar een reminder gestuurd waar mijn kaarten blijven, kan ik het gelijk weer eens goed uitpluizen.

In the mean time moet ik eerlijk zeggen liever naar EGKH te vliegen als naar EHLE, ongeveer hetzelfde qua afstand, maar je hoeft niet zo na te denken over Mode-S aan/uit, mag je hier wel komen ja/nee en niet bang dat je een prent thuisgestuurd krijgt omdat je per ongeluk Mode-S aan hebt laten staan.

Hoe moet dat trouwens met privé vliegers uit het buitenland (Engelsen bijv), die vliegen over het algemeen nog met antieke Mode-A transponders rond. Krijgen die nu een prent als ze NL in vliegen? Ik zie ze hier wel eens en het lijkt me sterk dat ze een goed werkende Mode-S mee hebben (i.i.g. niet volgens mijn portable mini-tcas). Maar dit is natuurlijk :eek:fftopic:
 
Nee dan begrijp je het dus niet. Op EHSB zitten nog altijd zweefvliegers. Tenzij je een slechtzichtbare en soms slecht uitkijkende zweefvlieger tegen je aan wil hebben kan je dus wel door het gebied van de ouwe CTR heen vliegen maar moet je alsnog gewoon een redelijke afstand van het veld houden.

En je moet altijd een Mode-S transponder hebben en boven de 1200 ft moet hij aan. Maar je mag niet in die SRZ komen.

En die SRZ gaat van 0-1500 ft. Dus dat overruled die 1200 ft.

Sorry, ik heb me verkeerd uitgedrukt. Door de oude CTR heenvliegen is ok maar buiten veld zelf blijven voor zwevers (hetzelfde als je in het weekend door CTR van woensdrecht heen gaat).

Ik ken toch best wel een paar kisten zonder transponder die gewoon onder de 1200ft blijven vliegen. Een kennis van me heeft er een bekeuring voor gekregen, maar later kwam hij er toch weer van af.

Je laatste alinea (over SRZ) had ik toch idem verwoord?
 
Even een toelichting op de wat heftige reaktie van zonet;

Ik zweef zelf op EHSB, en sinds de CTR weg is, is het af en toe een kermis boven het veld van privekistjes die dwars door de ATZ of Circuit heen komen blazen... Er zitten af en toe tot 20 zwevers boven en rond het veld(nog meer als ze vanaf EHHV onze kant op komen), dus opletten. Na aanleiding van 1 dag vliegen had ik al 2 airprox'en kunnen filen, bv. 1 x een Seneca die leuk radiaaltjes PAM aan het tracken was, recht over S'berg heen(netjes buiten de ATZ, dat wel); maar totaal geen oog voor ons. Geen enkele avoiding action van zijn kant toen hij door 2 thermiekbellen vloog met zo'n 4 kistjes om hem heen...
 
Klopt, maar je vroeg of je het verkeerd las. Dus ik bevestigde even dat je dat niet verkeerd las.

OK.

Ik heb eerlijk gezegd in de buurt van Haamstede ook al eens een near miss gehad met een zwever op 2000ft die opeens een wolk uit kwam. Hij had i.i.g. géén transponder aan en dat was voor mij best schrikken.
 
Last edited:
's Kijken of LVNL z'n zaakjes binnen 4 weken op orde kan krijgen, want daar gaat het volgens mij om als ik het bericht van IVW goed interpreteer.
 
Als ik dit hier op 1 april had gepost, had iedereen me voor gek verklaard...toch stel ik voor om het hele gebied binnen de nieuwe SRZ Schiphol, inclusief EHHV tot klasse C te verklaren, een zgn. Schiphol CTR 4..."Hilversum Tower, PH-..., request start up..." ;)

Kunnen we in ieder geval blijven vliegen...
 
Last edited:
Op Schiphol hebben ze kennelijk een probleem:

dejaView910.gif





Nintendo heeft de oplossing:


AirTraffic.jpg




frustrated.gif
 
Citaar vanaf AIS

These SRZs are created as a result of the radar clutter
due to the increased number of VFR flights with activated mode S transponder under the Schiphol TMA 1.


hoeveel vliegers hebben er dan in Schiphol TMA zitten kwaken dat dit het gevolg is. Ik kan me niet voorstellen dat dit zoveel voorkomt dat deze maatregel de oplossing is. Een verkeersleider kan toch ook gewoon even aangeven dat je transponder niet op stby staat en of je dat alsnog wil doen... Er zullen maar weinig vliegers zijn die daarna nog eens hun transponder aan zetten in de TMA 1 van Schiphol..

Het enige wat mijnsinziens kan hebben bijgdragen aan een explosieve toename van S uitzendingen is dat transponders op 200 ft automatisch gaan uitzenden (na take-off) en vliegers vergeten ze weer op stby te zetten.??

Anyway moet toch niet al te moeilijk zijn dit op korte termijn op te lossen. In het verleden was het altijd zou dat bij een goede 2-way communication schiphol geen enkel probleem had met welke vfr vlieger dan ook..

Ik begrijp er niets van
 
Sterker nog, vanuit een en dezelfde IVW kwam onlangs nog de verplichting OM te kwaken onder de Schiphol TMA1...
 
In de paar jaar dat ik vlieg heb ik me wel eens verbaasd over bepaalde zaken maar dit slaat werkelijk alles. :huilt:

Ik vind dit echt schandalig. Wij bepaalt zoiets? Dat ik belastingsgeld moet betalen om een een half beschaafde van salaris te voorzien die dan vervolgens dit soort 'beleid' bedenkt. Money down the drain als u het mij vraagt! Dat je veel blipjes zou krijgen was toch echt wel te voorzien geweest. Even de data opvragen bij de relevante luchthavendiensten opvragen en je had zo het verkeer kunnen plotten. Hiermee lijkt me de onkunde van bepaalde beleidsmakers wel bewezen.

Stel het wordt vanaf morgen verboden om door het bos te lopen in een groot deel van de provincies Noord Holland en Utrecht, omdat de wandelaars de vogels en de andere beestjes storen, dan is de wereld te klein, maar als je het vliegen in praktische zin vrijwel onmogelijk maakt dan kom je daar zo mee weg. Wat begin ik Nederland een ongelofelijk k... land te vinden.
 
Last edited:
Ik heb begrepen dat dit om een tijdelijke maatregel gaat. Of gaat dit toch wat langer duren dan vier weekjes?
 
De Schiphol Ctr's 2 en 3 werden een jaar geleden ook ingesteld als zijnde tijdelijke SRZ's ten noorden en zuiden van Schiphol.

Het zou mij dus echt niet verbazen...
 
Misschien dat er een oplossing komt, misschien niet en tot die tijd hebben we op EHHV wel een probleem. Als ze dit niet hadden voorzien met een jarenlange voorbereiding mbt mode s transponder, dan zou ik verbaasd zijn als ze het nu in 4 weken kunnen oplossen. Ik hoop dat ik ongelijk heb.
 
Last edited:
Wat begin ik Nederland een ongelofelijk k... land te vinden.

Nu pas?



Ik zou missen:

- Verse haring
- "gezelligheid" (is echt NL woord)

Ik denk zelf dat Canada het leukste alternatief is voor NL. Je kunt er eindeloos vliegen (nog goedkoop ook) en je hebt nog een Nederlandse community.

:eek:fftopic::eek:fftopic::eek:fftopic::eek:fftopic:
 
Back
Top