Recreatievliegtuigjes niet welkom op Schiphol

"De Inspectie Verkeer en Waterstaat stelt vanaf zaterdag 4 april tijdelijk speciale zones in rond Schiphol om laag op zicht vliegend verkeer in de directe omgeving van de luchthaven te weren of alleen onder beheerste omstandigheden toe te laten. De reden is dat de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zich onvoldoende voorbereid heeft op de invoering van de Europese verplichting tot het voeren transponders voor al het gemotoriseerde vliegverkeer.

De Europese verplichting is op 12 maart 2009 ingegaan. Inmiddels heeft nagenoeg de gehele recreatieve luchtvaartsector een transponder aangeschaft. Nu is echter gebleken dat de luchtverkeersleiders door onvoldoende genomen technische maatregelen, vooral bij mooi weer, ernstig hinder ondervinden van de transponders van de recreatieve luchtvaart bij de afhandeling van commercieel vliegverkeer.

Terugdraaien van de transponderverplichting is in de ogen van de inspectie onwenselijk wegens het risico van botsing tussen recreatieve luchtvaart en commercieel verkeer. De speciale zones blijven van kracht totdat er door de LVNL een structurele technische oplossing is gevonden. De inspectie vraagt de LVNL om uitleg en dringt aan op een oplossing binnen vier weken."

Alleen "onder beheerste omstandigheden"...?!

De Schiphol CTR is klasse C...dit is toch sowieso gecontroleerd en dus beheerst luchtruim?!
 
Ik vermoed dat dit wat late berichtgeving is, en dat het gaat over de invoering van EHAM CTR2 EN CTR3 ???
 
Ik vermoed dat dit wat late berichtgeving is, en dat het gaat over de invoering van EHAM CTR2 EN CTR3 ???


Dat denk ik niet, want die zijn er al langer dan sinds 4 april.

Iedereen duizenden euro's geinvesteerd in dure transponders, omdat LVNL anders gaat lopen piepen. Iedereen weet al jaren dat het er aan zit te komen, en zijn we met z'n allen eindelijk zo ver.......tis toch niet te gleuven......
yawn.gif
 
A0371/09 - SRZ SCHIPHOL ESTABLISHED IN THE FLW AREA: ALONG NORTHERN BORDER OF
SCHIPHOL CTR 2, FROM NE-CORNER SCHIPHOL CTR 2 A STRAIGHT LINE TO THE
JUNCTION A6/A27, ALONG THE A27 TO THE BORDER OF SCHIPHOL TMA 1, ALONG
SCHIPHOL TMA 1 (SRZ HILVERSUM EXEMPTED) TO THE INTERSECTION WITH A12,
ALONG A12 TO SE-CORNER OF SCHIPHOL CTR 3 A STRAIGHT LINE (ATZ
VALKENBURG EXEMPTED) TO 521130N0042254E, ALONG THE COAST TO NW-CORNER
SCHIPHOL CTR 2.
AREA GND/1500FT AMSL PROHIBITED FOR VFR TRAFFIC WITH MANDATORY MODE-S
TRANSPONDER. EXEMPTED ARE: POLICE, SAR, HEMS, ENVIRONMENTAL FLIGHTS:
MILITARY FLIGHTS, TRAFFIC WITH DEP OR DEST EHAM, EHHA, EHYP. AREA PPR
FOR SPECIFIED COMMERCIAL VFR TRAFFIC, COORDINATE WITH OPERATIONAL
HELPDESK, SEE WWW.LVNL-OHD.NL.
REF AIP SUP 04/09 AVBL ON WWW.AIS-NETHERLANDS.NL. GND - 1500FT AMSL, 04 APR
00:00 2009 UNTIL 04 MAY 12:00 2009 ESTIMATED. CREATED: 03 APR 17:31 2009
 
't Begin van 't einde van de kleine luchtvaart rondom Schiphol?!

Eerst verplicht een mode S transponder...verplicht aanzetten onder Schiphol TMA1...en nu dit?!

Over vliegveiligheid gesproken!
 
En op EHHV is het verboden je net nieuwe transponder, speciaal gekocht omdat het moest van die knakkers, aan te zetten.
 
Waarom willen ze de kleine luchtvaart zo graag tegen zichzelf in het harnas jagen?...
 
Net nieuwe kaart besteld bij Peter van de Pilotshop, is gelijk weer verouderd.









Ok, ik houd op met zeuren.
 
Ik zeur nog wel even door...

We mogen dus vanaf morgen niet meer vliegen ten noorden van EHHV?!

Ook niet met de mode S transponder op Standby als ik het goed begrijp?
 
Boven de 1200 voet moet je daar een transponder aan hebben maar daar mag je niet meer VFR vliegen omdat je dan je transponder aan moet hebben.

Begrijp je het nog?

Maar om je vraag te beantwoorden. Er mogen geen VFR vluchten meer worden uitgevoerd in die nieuwe SRZ Schiphol. Dat staat er vrij duidelijk.
 
klopt.

AREA GND/1500FT AMSL PROHIBITED FOR VFR TRAFFIC WITH MANDATORY MODE-S
TRANSPONDER. EXEMPTED ARE: POLICE, SAR, HEMS, ENVIRONMENTAL FLIGHTS:
MILITARY FLIGHTS, TRAFFIC WITH DEP OR DEST EHAM, EHHA, EHYP

En daarboven is het zowieso A-airspace

*edit*; ook aardig, in de VFR-area lelystad 0-3500' transponder ook prohibited!
 
Last edited:
Kunnen ze in ieder geval wel lekker al op 1500 ft "aflevelen" voor de 27 op Schiphol, want dat zal wel de achterliggende gedachte zijn, niet?!

Wel DE manier om de kleine luchtvaart op EHHV om zeep te helpen!
 
Nee het is nog erger, onder de 1200ft mag je er ook niet meer vliegen (dus als je geen transponder hebt/of aanzet. Of lees ik het verkeerd (nee, want ik heb altijd gelijk:haha:).

Als ik het goed begrijp mag je nu weer wel gewoon over het oude EHSB vliegen dus moet je vanaf EHMZ naar EHLE wat meer naar het oosten omvliegen.
 
Als ik het goed begrijp mag je nu weer wel gewoon over het oude EHSB vliegen dus moet je vanaf EHMZ naar EHLE wat meer naar het oosten omvliegen.

Ja boven de 1500', want er is ook nog een ATZ!! en een lierkabel tot zo'n 2000'!!

En er zijn heel veel zwevers actief in dat gebied, dus uit je doppen kijken AUB!
 
Als ik het goed begrijp mag je nu weer wel gewoon over het oude EHSB vliegen dus moet je vanaf EHMZ naar EHLE wat meer naar het oosten omvliegen.

Nee dan begrijp je het dus niet. Op EHSB zitten nog altijd zweefvliegers. Tenzij je een slechtzichtbare en soms slecht uitkijkende zweefvlieger tegen je aan wil hebben kan je dus wel door het gebied van de ouwe CTR heen vliegen maar moet je alsnog gewoon een redelijke afstand van het veld houden.

En je moet altijd een Mode-S transponder hebben en boven de 1200 ft moet hij aan. Maar je mag niet in die SRZ komen.

En die SRZ gaat van 0-1500 ft. Dus dat overruled die 1200 ft.
 
Back
Top