Recreatievliegtuigjes niet welkom op Schiphol

"Airspace infringements" kunnen zowel verticaal als horizontaal voorkomen. Echter, de uitbreidingen van de CTR van EHAM zouden al voldoende buffer moeten zijn om ver van de ILS areas te blijven. De clutter is makkelijk op te lossen door de regelgeving van kort geleden weer te laten gelden, dat de transponder gewoon op standby gaat. Eén druk op de knop en klaar. Ik ga er niet dood van dat ik ineens niet meer boven m'n huis mag vliegen, maar de nutteloosheid van de huidige maatregel en het gebrek aan goede communicatie vanuit IVW is op z'n minst verbazend. Dat is iedereen hier wel met elkaar eens.

Ik denk (hoop) dat er genoeg verbazing vanuit de community richting IVW is geuit om het inderdaad een tijdelijke maatregel te laten zijn en een veel simpelere oplossing in te voeren. Of iemand nou voor z'n plezier vanaf AMS naar Tenerife wil vliegen of voor z'n plezier een rondje rond de Sint Bavo in Haarlem wil maken, we weten dat op een veilige manier beide mogelijk zijn afhankelijk van omstandigheden. Om maar te zeggen dat hobby vliegers niet moeten zeiken is natuurlijk net zo denigrerend als de IVW maatregel zelf. Motorcrossen niet toestaan in het weinige bos dat we nog hebben kan zelfs ik nog wel goede argumenten voor verzinnen, daar is ook niet zo'n makkelijk alternatief voor verzinnen als in deze situatie (zoals LVNL zelf ook al had voorgesteld). Herrie en uitstoot gassen passen niet in die omgeving.

Echter nu de Quantya zijn intrede heeft gemaakt vind ik dat de regelgeving weer aangepast moet worden en deze off road motorfietsen, net als mountain bikes zou moeten toestaan in de bossen. Clean, quiet, electric fun:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=nx29I-JIgIA[/YOUTUBE]

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=7euzCf_iMvQ[/YOUTUBE]
 
@Master Switch:

Heb het net even opgezocht, maar zowel de London TMA als de London CTR zijn ongeveer 2 keer zo groot als die van Schiphol (als je alle London TMA's meetelt zelfs meer dan 3 keer zo groot), daarnaast zijn er op Schiphol nogal wat Milieu-gerelateerde constraints. Ondanks dat alles heeft SPL een hogere piekcapaciteit, vandaar dat SPL een verhaal apart is. (Zelfs met de SRZ is de London CTR (klasse A) nog een dikke 1,5 keer groter)

@ Nosig: Ik ben niet van mening dat VFR-vliegers niet moeten zeiken, en het is idd een draconische maatregel. Maar, ik ben wel van mening dat het voor de VFR-vliegers niet het einde van de wereld is, en een paar ongefundeerde meningen hier over het radar-clutter verhaal krijg ik snel de neiging om wat minder gezellig uit de hoek te komen.
 
Last edited:
Tot niet zo heel lang geleden kon je de CTR van Schiphol gewoon VFR in, of heb ik iets gemist?!

Het is klasse C, dus waarom niet?

Met een vliegplan, gunstige omstandigheden en een goede verkeersleider was het soms goed te doen.

Dat er mensen zijn die vinden dat wij er niet thuis horen, dat is een heel ander verhaal.
 
Zijn ook andere dingen die je kunt busten..

Dat geloof ik graag, maar ik zou toch wel eens willen weten hoe een apparaatje aan boord van een slechte vlieger een goede vlieger maakt.

Ik heb inmiddels twee keer de faciliteiten in Nieuw Millingen mogen bewonderen, en daar werd volgens mij uitgebreid verteld dat men allerlei ongewenste bliepjes simpelweg uit kon filteren. Is Mode-S niet backward compatible met Mode-C zodat je alsnog alle 7000 codes er uit kunt wippen?
 
Tot niet zo heel lang geleden kon je de CTR van Schiphol gewoon VFR in, of heb ik iets gemist?! Het is klasse C, dus waarom niet?
Omdat er nu een SRZ compleet rondom de CTR ligt die tot verboden gebied is verklaard, met uitzondering van bepaalde (VFR) vluchten.
 
Omdat er nu een SRZ compleet rondom de CTR ligt die tot verboden gebied is verklaard, met uitzondering van bepaalde (VFR) vluchten.

I know...

Ik bedoelde te zeggen dat je normaal gesproken gewoon VFR kunt en mag vliegen in een CTR (klasse C), dus ook bij SPL.

Sommigen hier denken daar volgens mij anders over.
 
@Master Switch:

Heb het net even opgezocht, maar zowel de London TMA als de London CTR zijn ongeveer 2 keer zo groot als die van Schiphol

Ik heb het ook effe opgezocht: de CTR van Heathrow is dus nog altijd KLEINER dan de nieuwe SRZ voor schiphol. En dan heeft EGLL tenminste ook nog een oplossing voor 'local flights'.

Overigens wil ik dit geen welles-nietes verhaaltje laten zijn: Het gaat mij om de vraag of de problemen die Schiphol schijnt te hebben ook op andere luchthavens bestaan.
Eerst moest de transponder uit vanwege CAS problemen terwijl dat volgens mij in de rest van de wereld helemaal niet zo is.
Nu mag je er niet vliegen omdat de transponder aan moet (!) en de verkeersleiding dat niet aan kan. Dat ken ik ook niet van andere landen. Maar misschien is dan slechts mijn gebrek aan kennis.
Dus maar gewoon de open vraag: Is het instellen van een SRZ rond een luchthaven, waar VFR vanaf de grond af verboden is, maar die geen deel uitmaakt van de CTR, normaal? Of althans, kan iemand er voorbeelden van geven?
 
Wordt je idd geen betere vlieger van, maar het geeft wel de optie om aan de Mode-S het callsign te kunnen aflezen, en zo op alle mogelijke frequenties te proberen om een luchtverkeers-incident te voorkomen. Dutchmil heeft een compleet ander ATM-systeem dan LVNL, dus ik weet niet wat zij voor functionaliteiten hebben.

TCAS hebben ze in London ook genoeg last van, maar idd de oplossingen van IVW verdienen in mijn ogen geen schoonheidsprijs. Neemt niet weg dat er wel oorzaken waren voor die oplossingen.

Edit:

@MS: Hmmz..voorzover ik de kaarten vergelijk ziet die van EGLL er groter uit, maargoed dat is arbitrair.

@Guillie: Tot voor kort (tot de THY-crash) kon je idd gewoon VFR door de CTR van SPL, daar zit ook niet het probleem waar hinder van wordt ondervonden. Een CTR-crosser krijgt (meestal) gewoon een andere SSR-code voor binnen de CTR. Het probleem zit hem in de enorme zwerm radarplots rond Teuge, Lelystad en Hilversum. Waardoor het radarscherm echt onleesbaar is soms.
 
Last edited:
@ Masterswitch: er zijn zó veel dingen in NL die in andere landen niet zo zijn en waar in Nederland maar moeilijk over gedaan wordt. Ga maar eens een rondje vliegen in de U.S.A. of vlieg maar eens naar Geneve.

Heb afgelopen donderdag nog de CTR van SPL gecrossed, voor de laatste keer..
 
Beste Surferboy,

Leuk dat we het aan jou kunnen vragen, maar ik heb het AIP supplement bestudeerd en mij is nog 1 ding onduidelijk. Zou je hier een soort jurisprudentie over willen doen?

Mode-S mag je in de SRZ niet aan hebben, ok. Je mag ook niet tussen 1200 en 1500ft komen omdat je zonder Mode-S aan niet boven 1200ft kan komen. Maar mag ik dus wel (met mode-s op standby) legaal tussen de 1000 en 1200ft zijn in de SRZ én buiten de CTR? Dat is toch gewoon klasse G airspace dan?

Bedankt!

N24
 
Last edited:
Dan ben ik zeer benieuwd naar de volgende AIC/Notam or whatever op 22 Mei. Vanaf 21 Mei zal namelijk op Terlet het NK zweefvliegen worden gehouden met 70+ kisten die allemaal de transponder aanhebben...
 
@MS: Hmmz..voorzover ik de kaarten vergelijk ziet die van EGLL er groter uit, maargoed dat is arbitrair.

Heathrow kent max 12 nm van veld tot aan de grens, de EHAM SRZ is dat zo'n 19 nm. En dan is de EHAM SRZ dus helemaal verboden voor VFR, terwijl Heathrow nog VFR clearances geeft, voor verkeer naar velden binnen de CTR en voor transit door de CTR op lage hoogte.
Nu doet Heathrow zo'n 470000 movements per jaar, en het heeft 4 andere velden binnen zijn CTR gebied. En ook nog de andere grote velden van London vlakbij.

En dan is heatrow nog een 'streng' voorbeeld, zoals je al opmerkte CTR klasse A. Berlijn (ook niet het kleinste dorp) heeft klasse D CTR. Frankfurt.. klasse D en dat nog maar tot 8Nm van het veld.. Munchen Klasse D....

Als het daar wel kan en bij ons niet, wat doen wij dan verkeerd correction wat doen wij dan anders?
 
Maar in Berlijn kan het wel en in Londen ook.. Overal in de wereld zie je grote luchthavens met een upside-down weddingcake als CTR, maar bij schiphol... daar kan dat niet.

Je gaf eerder al aan dat we de E op ons kompas maar moesten volgen. En inderdaad, als we dat doen dan komen we in een land waar ze toch ook heel echte vliegvelden hebben maar waar je VFR gewoon kunt vliegen. Ook in de buurt van luchthavens die zich best met schiphol kunnen meten.

Wat is er nu toch zo bijzonder aan SPL?

Sinds kort hebben we het dus wel(Die Wedding cake), nu de oude SRZ's CTR zijn geworden(1200'-3000').
 
Nou aangezien in vandaag een vrije dag heb zal ik toch een poging doen:.....

Fijn dat u toch besloten heeft tegen het lagere soort vliegers te spreken, waarmee ik een verandering in uw houding constateer.


Deze post bedoelde ik in eerste instantie, BoerHarms heeft overduidelijk nog nooit een radarscherm op een zonnige dag gezien, maar denkt wel te kunnen reageren. Niet doen, ik probeer jou toch ook niet te vertellen dat Stieren de beste melk geven?!?:.....

Wat ik wel en wat ik niet gezien heb, daarvan weet u niets. Feit is dat bij IVW / LVNL de rechter hand niet lijkt te weten wat de linker hand doet en dat men die ellende vervolgens op het bordje van de sport-vlieger gooit. Overigens gaat het niet alleen om de sportvlieger, maar het gaat over de general-aviation ! Dat ligt dus wel even breder dan u wil doen geloven.
Het aanhalen van mijn gebruikersnaam, om vervolgens een link naar de agrarische sector te leggen, zie ik als zwak en misplaatst.
Wat ik dus met die melk moet ???????????????? :haha:


De dag dat dat gebeurt hoop ik dat de landmacht stante pede klaar staat met Ground-to-Air geschut. Het is en blijft een HOBBY!!!!!! Ik mag ook niet meer in het bos motorcrossen, shit happens...nu ga ik toch ook niet de A6 stilleggen? De enige die van ons 2 compleet onzinnige en ongeïnformeerde posts heeft geplaatst ben jij.

Nog een tip, er is in Nederland meer Airspace dan het rondje rond EHLE-EHAM-EHRD-EHHV, misschien een keertje proberen om (owjee..wat eng allemaal) je kompas op de grote E te zetten en een keer in het oosten of misschien zelfs over de grens te kijken. Ik snap serieus de lol er niet van om zo dicht tegen zo'n drukke luchthaven te willen spelen. En ja, ik vind vfr-vliegen zelf ook heel erg leuk, maar hallo he..beetje perspectief zeg.

Surferboy out.....


Als je wil motorcrossen, moet je naar het circuit gaan ! Wat er eng aan is om je kompas op de grote E te zetten begrijp ik ook al niet. Eigenlijk is het kompas op de grote W vanuit Nederland gezien enger en dat heb ik volop gedaan. Van de grote luchthaven Schiphol ben ik bewust altijd weg gebleven en dat het perspectief toch net wat anders ligt, heb ik boven al gezet.

Wederom met vriendelijke groet,

Boerharms
 
Sinds kort hebben we het dus wel(Die Wedding cake), nu de oude SRZ's CTR zijn geworden(1200'-3000').

De nieuwe SRZ is helemaal tot aan de grond, maar het onderste gedeelte is niet een CTR/TMA. Het is dus een upside down weddingcake waar je niet onderdoor mag.

Zouden de burgermeesteers van utrecht, bilthoven,zeist, baarn, soest het trouwens echt leuk vinden dat al het verkeer van EHHV nu ineens wel verplicht over hun plaatsen moeten gaan? Ik neem aan dat IVW ze dat wel eerst even gevraagd heeft... het zou toch van slechte manieren getuigen als ze dat niet deden..

Of krijgen we daar straks de volgende SRZ...
 
Back
Top