Recreatievliegtuigjes niet welkom op Schiphol

Klopt. Ik heb je vraag verkeerd geinterpreteerd.

Inderdaad, je mag (met toestemming) VFR in klasse C vliegen.

Ik dacht dat je onder de 1200ft onder de CTR1 door wilde...

De CTR loopt tot de grond toch? Dus dan zou ik een grondboor op mn neus moeten schroeven :)
 
Je kunt ook gewoon de metro nemen.

Binnen de CTR1 zijn ze volgens mij bezig met het aanleggen van een nieuwe lijn.
Scheelt je weer een schroef door je neus, en een hoop geld ;)
 
Er lijkt eindelijk een oplossing in zicht te zijn. Implementatie daarvan is gepland voor juni 2010, en de oplossing is hier al eens aangedragen: de installatie van een hoogtefilter in het luchtverkeersleidingsysteem. Zie het bericht op Luchtvaartnieuws.
 
Is idd goed nieuws. wat alleen jammer is dat ze VFR verkeer weg filteren dus je krijgt waarschijnlijk nog steeds geen degelijk service van de ATC.. tenzij ik het fout gelezen en begrepen heb. Wanneer ze je niet zien, is het verschil minimaal of je de transponder aan of uit hebt.
 
Niet als je bedenkt dat TCAS dan in ieder geval een beschermlaag biedt tegen verdwaalde VFR vliegers.... En ook niet aangezien een verdwaalde VFR vlieger die de TMA inklimt wel zichtbaar wordt. Dus het lijkt me nog steeds erg nuttig.
 
En ook mijn TCAS van slecht 25000 dollar ( 3 miljoen IJslandse kronen !)

doet het dan ineens weer op EHLE.

Als ik dan met 180 IAS aankom en het circuit in moet draaien na cancel IFR ivm geen ILS op EHLE is dat errug prettug ..... :snore:
 
Even denken,
Volgens mij is het Tcas probleem hiermee niet opgelost. Lvnl kan wel filteren zodat Twr en App. ons niet zien.
Echter, Tcas werkt onafhankelijk van de primairy en secondary radar systemen.
Als je dus klimt onder de TMA1 blijft er nog steeds kans op Traffic advisory of, als je ballistic gaat met je C172 :eek: een Resolution Advisory aan boord van het kruisende verkeer.
Happy landings,
Rataplan
 
Uit het stukje van de KNVVL publicatie:

IVW gaat meer direct optreden richting vliegers die infringements veroorzaken in SPL SRZ, CTR of TMA. Daarmee wordt beoogd een beter inzicht te krijgen in de omstandigheden die leiden tot infringements.

Redenen van infringements zijn al lang bekend (de meeste sinds 2003).
Het wordt tijd dat IVW eens kiest en bekend maakt wat ze voor beleid gaan voeren ipv nu al ruim 2 jaar om de hete brei heen te draaien.

Het plan wat binnen LVNL vorm had gekregen van een aanpak in 3 stappen mag niet de nek omgedraaid worden door IVW.

Kijk ook op: www.airspace-infringement.nl
 
Even denken,
Volgens mij is het Tcas probleem hiermee niet opgelost. Lvnl kan wel filteren

Het TCAS probleem blijft bestaan, net zoals de SPL CTR2 en CTR3.
Spannend zal het worden in het naderingsgebied rondom PAM voor baan 27.
Persoonlijk verwacht ik dat het TCAS probleem opnieuw tot extra beperkingen voor het VFR verkeer zal gaan leiden nadat de SPL SRZ is opgeheven.
 
Even denken,
Volgens mij is het Tcas probleem hiermee niet opgelost. Lvnl kan wel filteren zodat Twr en App. ons niet zien.
Echter, Tcas werkt onafhankelijk van de primairy en secondary radar systemen.
Als je dus klimt onder de TMA1 blijft er nog steeds kans op Traffic advisory of, als je ballistic gaat met je C172 :eek: een Resolution Advisory aan boord van het kruisende verkeer.
Happy landings,
Rataplan

Dat TCAS probleem zie ik persoonlijk niet eens als een probleem. Ik heb liever een paar TA's, en af en toe een RA, dan dat ik tegen een C172 of PA28 aanvlieg die zijn transponder uit moet zetten van het IVW, en per ongeluk vliegt waar hij niet moet zijn.
Deze discussie is al oud, maar waarom is TCAS met VFR verkeer alleen in Nederland een probleem? Zet desnoods een notice op de charts dat high descent rates rond de 2000' voorkomen moeten worden, en laat het GA verkeer weten dat high climb rates onder de TMA voorkomen moeten worden.
 
Deze discussie is al oud, maar waarom is TCAS met VFR verkeer alleen in Nederland een probleem?

Precies ;)

Ik denk dat de IVW/LVNL klukkluks hun MEGA mode-S VFR Traffic bliep blubber FAIL niet 'willen' erkennen.

Het is opmerkzaam dat de KNVvL hiermee naar buitenkomt ;)
Op de site van het 'Window Dressed' :dozey: borrelclubje (AOPA Netherlands) is hierover 'nog' niets 'terug' te vinden.

Vanuit een General Aviation point of view, kan wat mij betreft de degradatie van SPL tot een nietszeggend :snore: hubje, niet snel genoeg ........
 
een tcas probleem bestaat niet. Die dingen zijn ontworpen om te waarschuwen bij botsingsgevaar. In nederland noemen we een werkend apparaat schijnbaar 'een probleem'.
 
een tcas probleem bestaat niet. Die dingen zijn ontworpen om te waarschuwen bij botsingsgevaar. In nederland noemen we een werkend apparaat schijnbaar 'een probleem'.

Het TCAS probleem bestaat wel degelijk. Als het apparaat gaat waarschuwen voor een dreigende botsing terwijl er eigenlijk niets aan de hand is dan is er dus een probleem. Er zijn diverse voorvallen geweest waarbij dit gebeurd is. Dit wordt veroorzaakt door de luchtruimstructuur waarbij in de TMA vliegtuigen zakken tot 2000 Ft en ongecontroleerd verkeer vliegt tot 1500 Ft al dan niet in combinatie met andere factoren zoals snelheden en dalende en klimmende vliegtuigen.
In combinatie met een verhoogd stress nivo die hoort bij een nadering is een vlieger snel geneigd iets heftiger te reageren als er onverwacht een TCAS melding is. Zelf op een TCAS TA wordt soms al gestuurd wat eigenlijk niet zou moeten.

Het apparaat werkt dus wel goed maar in combinatie met procedures en het menselijk handelen leidt het tot problemen die soms zelfs gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken.
Ook in andere landen zijn er vergelijkbare problemen, hoe die daar opgelost worden weet ik helaas niet.
 
een tcas probleem bestaat niet. Die dingen zijn ontworpen om te waarschuwen bij botsingsgevaar. In nederland noemen we een werkend apparaat schijnbaar 'een probleem'.

Probleem idd dat mensen hun transponder uit moeten zetten.

Juist als ik VFR vlieg ( met bijvoorbeeld 180 ) wil ik nergens tegenaanbotsen, en baal ik er dus van als anderen hun transponder uit moeten zetten, daarom kies ik er vaak voor om IFR te gaan, maar daar belast ik daar approach weer mee.
 
Het TCAS probleem bestaat wel degelijk. Als het apparaat gaat waarschuwen voor een dreigende botsing terwijl er eigenlijk niets aan de hand is dan is er dus een probleem.

Punt is dat je helemaal niet op voorhand weet dat er eigenlijk niets aan de hand is. De separatie is gewoon onvoldoende en dat kan je volgens mij alleen oplossen door de luchtruimindeling te veranderen en niet door een aantal apparaten uit te zetten.

En dan hebben we in NL de traditie om voor het meest extreme te kiezen ten nadele van de GA. (maar ja, zo komen we weer in een andere discussie over omgekeerde taart modellen etc.)
 
En dan hebben we in NL de traditie om voor het meest extreme te kiezen ten nadele van de GA. (maar ja, zo komen we weer in een andere discussie over omgekeerde taart modellen etc.)

Zoiets van:

De zoon des huizes komt binnen bij zijn ouders en zegt:

"Ik heb gisteren voor de 1e keer seks gehad"

Zijn moeder wil er niets mee te maken hebben en gaat weg.
Zijn vader is nieuwsgierig en vraagt: "Was het lekker?"

De zoon zegt daarop nog nooit zoiets lekkers te hebben gevoeld, en vader is trots op zijn jochie.

Vader belooft zijn zoon dat hij de koersfiets krijgt waar hij al zo lang om gevraagd heeft maar dat hij nog even moet wachten tot zijn salaris gestort is en dat kan nog 'n weekje duren.

Waarop de zoon antwoordt: "Is niet erg pa, ik kan voorlopig toch niet zitten"

of

Meneer pastoor vraagt:

"Al diegenen, die deze week hun partner bedrogen hebben moeten naar voor komen"

Een stokoud en slecht horende vrouwtje vraagt daarop aan haar gebuur:

'Wat zegt meneer de pastoor juuust?'

'De gebuur zegt: "dat al diegenen die een hostie willen naar voren moeten komen"

Het stokoude vrouwtje, zet zich steunend op haar wandelstok met veel moeite recht en strompelt richting het altaar.

Waarop een totaal verbijsterde pastoor haar toeroept: 'U ? Mevrouw ? Op uw leeftijd, ben je niet beschaamd?'

'Maar meneer pastoor, het is niet omdat ik geen tanden meer heb, dat ik er niet meer kan op zuigen, heee........'
 
Back
Top