Recreatievliegtuigjes niet welkom op Schiphol

Vandaar mijn zin: Enkel TA met Mode A, maar het gebruik van TCAS heeft niks te maken met de Mode-S transponders.

Text aangepast, Mode S EN mode C inderdaad. Het gaat erom dat die C of S transponder wel degelijk mee kan werken aan de veiligheid van zowel het VFR als het IFR verkeer en wat dat betreft kan die transponder (C èn S dus) dus beter aan staan dan uit.

Als je zelf VFR vliegt en een TCAS systeem hebt zegt nog niet dat je de hele tijd heads down moet zitten om op die display te turen. Het is een extra resource die je zou kunnen gebruiken maar die ook zonder scan jou een waarschuwing kan geven (mits ander verkeer dus C of S heeft, onder de TMA helaas niet). En met Cirrus snelheden, ook VFR, zeker niet slecht om aan te hebben.
 
Praat ATC eigenlijk wel een beetje met elkaar ?

Kooi App ; there is an F16 passing below you from the west to the east at 1000'

FlyEye "looking for traffic"


over naar Amsterdam radar; "there is a fast moving target in the vicinity, probably a jet" :p:


O ja , meer playstation ??

HITS EVS
 
SRZs op non-actief op 3 juni 2010

SRZs op non-actief op 3 juni 2010

Volgens mij is het 3 juni geweest, wat is er gebeurd.
AIP sup 05/09 is nog steeds van kracht, we mogen nog steeds niet onder de spl tma tot 1500 vt en de transponder moet nog steeds uit.

Waar is de oplossing die LVNL aan AOPA en KNVVL beloofd heeft en waarom blijft het daar zo stil ????
 
Uit de AOPA nieuwsbrief van 4 juni:

SRZ onder TMA SPL wordt per 10 juni ingetrokken

Deze SRZ die een jaar geleden werd ingesteld was een tijdelijke maatregel. Waar ging het over? De invoering van de transponderplicht voor alle verkeer leidde ertoe dat LVNL het naderende vliegverkeer voor Schiphol niet goed meer kon volgen op de radarschermen omdat de transponderlabels van het talrijke VFR-verkeer de radarschermen op sommige delen volledig vulden. Dit was vooral bij goede VMC condities een probleem.
Eerst werd dit luchtruim volledig afgesloten. Na een week intensief overleg kwam het overlegplatform GA waar AOPA deel van uitmaakt, met het Ministerie tot het Goede Vrijdag-akkoord, daarop ging het luchtruim onder de TMA Schiphol met beperkingen weer open als SRZ. LVNL heeft het afgelopen jaar aanpassingen aan de radarsystemen doorgevoerd. Nu is de planning dat het testen van de systemen volgende week succesvol wordt afgerond en op 10 juni de SRZ wordt opgeheven. Houd uw NOTAMS in de gaten, want daar vindt u de officiële melding.
Wat betekent dat voor het VFR-verkeer? Het gebied is weer volledig beschikbaar voor VFR-verkeer tot 1500 voet. Daarboven blijft het klasse A. De transponderverplichting geldt nu weer voor de hele FIR buiten de TFZ’s: de transponder moet weer worden ingeschakeld door alle vliegtuigen met transponder. De vliegtuigen zonder mode S-transponder mogen niet boven 1200 voet vliegen.
De vergroting van de CTR SPL was een andere maatregel die verband hield met de TCAS/ACAS-alert van de grote luchtvaart door transponders van de GA. Deze vergroting, zoals ook op de luchtvaartkaart aangegeven, staat los van dit besluit en blijft bestaan
 
Uit de AOPA nieuwsbrief van 4 juni:

SRZ onder...

De transponderverplichting geldt nu weer voor de hele FIR buiten de TFZ’s: de transponder moet weer worden ingeschakeld door alle vliegtuigen met transponder.

...staat los van dit besluit en blijft bestaan

Wat is een TFZ?

Mooi bericht, ik vlieg op lelystad en het is wel fijn dat je vanaf 10 juni niet gelijk je transponder op standby hoeft te zetten na take-off. Ik ben het trouwens ook wel eens vergeten aan te zetten, vlak voor de landing op Teuge zag ik dat hij nog op standby stond... :eek:
 
Wat is een TFZ?

Mooi bericht, ik vlieg op lelystad en het is wel fijn dat je vanaf 10 juni niet gelijk je transponder op standby hoeft te zetten na take-off. Ik ben het trouwens ook wel eens vergeten aan te zetten, vlak voor de landing op Teuge zag ik dat hij nog op standby stond... :eek:

Transponder Forbidden Zone?
 
Uit de AOPA nieuwsbrief van 4 juni:

[/I]


Dank je voor de info, raar dat ze dat niet op hun website zetten.

Wel weer vervelend dat ze het per notam bekend maken, weten ze dan nog niet dat die dingen vaak niet niet gelezen worden.
Daarnaast vind ik het vreemd dat een AIC middels notam ingetrokken kan worden.

Nou maar hopen dat die testen goed gaan.
 
Dank je voor de info, raar dat ze dat niet op hun website zetten.

Wel weer vervelend dat ze het per notam bekend maken, weten ze dan nog niet dat die dingen vaak niet niet gelezen worden.
Daarnaast vind ik het vreemd dat een AIC middels notam ingetrokken kan worden.

Nou maar hopen dat die testen goed gaan.

NOTAM's lezen is toch gewoon standaard vluchtvoorbereiding, sterker nog, het is verplicht. Geen idee waar je vliegt, maar op velden als Lelystad en Hilversum ligt er altijd wel een printje van de relevante NOTAM's bij de havendienst. Anders via homebriefing.nl


TFZ = Transponder Free Zone (daar mogen bijv. zwevers zonder transponder nog vliegen)
 
Dank je voor de info, raar dat ze dat niet op hun website zetten.

Wel weer vervelend dat ze het per notam bekend maken, weten ze dan nog niet dat die dingen vaak niet niet gelezen worden.
Daarnaast vind ik het vreemd dat een AIC middels notam ingetrokken kan worden.

Nou maar hopen dat die testen goed gaan.

Dat is hetzelfde als zeggen; 'Waarom is dat examen zo streng, weten ze dan niet dat niemand kan vliegen?'
 
NOTAM's lezen is toch gewoon standaard vluchtvoorbereiding, sterker nog, het is verplicht. Geen idee waar je vliegt, maar op velden als Lelystad en Hilversum ligt er altijd wel een printje van de relevante NOTAM's bij de havendienst. Anders via homebriefing.nl

Eensch.
NOTAMs zijn echt wel belangrijk, zelfs bij het rondje rond de kerk.

Het nadeel is NOTAMs is wel dat ze een beetje onpractisch zijn. Ik sprak laatst met iemand van het NLR, die zei dat NOTAMs tegenwoordig vooral een 'cover your ass' middel zijn.

Het wordt wel tijd dat dat systeem wordt herzien, en daar wordt ook aan gewerkt. Maar dat zal nog lange tijd gaan duren...
 
Ik sprak laatst met iemand van het NLR, die zei dat NOTAMs tegenwoordig vooral een 'cover your ass' middel zijn.

Dat is het standaard rood vierkant bord met één gele diagonaal in een seinenvierkant ook....

Ik zie in de notams overigens niet heel veel 'cover your ass' berichtenstaan of ik mis ze wellicht.
 
Ik zie in de notams overigens niet heel veel 'cover your ass' berichtenstaan of ik mis ze wellicht.

Wat dacht je van alle tijdelijke obstakels die gemeld worden, dat is volgens mij alleen ballast. Als ik VFR vlieg dan zie ik die dingen wel als ze gevaarlijk zouden kunnen zijn. Of wat denk je van alle vuurwerk meldingen, lekker belangrijk als je alleen binnen UDP mag vliegen.
Het onderscheid maken voor verschillende soorten vliegers en doelgerichte NOTAM's zou al een stuk verbetering kunnen brengen. bv NOTAM's voor VFR vliegers, NOTAM's voor IFR vliegers, voor ballonvliegers, zweefvliegers.

De echte verandering zou volgens mij moeten komen in het doorvoeren van een andere manier van werken bij onze overheden. Nu wordt voor alles wat maar een rol kan spelen een wijziging doorgevoerd (volgens mij vandaar de kreet cover your ass). Laatst zei iemand dat ie haast een secretaresse nodig had om alle wijzigingen bij te houden.
Als die werkwijze aangepast zou worden en de NOTAM's beter leesbaar, minder onzin zou bevatten en meer toegankelijk zouden zijn dan zou het een stuk zinvoller zijn.

Nu zien we dat NOTAM's gebruikt worden voor grote en structurele wijzigingen door te geven die vaak op ad hoc basis ingevoerd worden. Als dit dan staat tussen 50 andere berichten die onzinnig zijn dan is de kans ook levensgroot dat je de belangrijkste info mist.

Last but not least is het al enige tijd bekend dat er NOTAM's uitgegeven worden die onvolledig zijn. Vooral de NOTAM systemen die via internet info geven hebben daar last van. Dan heb je je best gedaan om de NOTAM's te lezen en dan weet je iets belangrijks niet, omdat het niet in jouw uitdraai staat, terwijl het er wel in had moeten staan. Vooral de IPPC server en het LVNL systeem hebben daar last van maar waarschijnlijk anderen ook, alleen de Eurocontrol NOTAM server geeft alles goed door.
 
Eensch.
NOTAMs zijn echt wel belangrijk, zelfs bij het rondje rond de kerk.

Lelystad, 28 mei.

Instructeur: "Heb jij de NOTAM's gelezen?"
Leerling: "Ja."
Instructeur: "Stond daar iets in over Havelte?
Leerling: "Ja, daar is een SRZ in verband met de landmachtdagen."
Instructeur: "O, vandaar. Ik zat vanmorgen met een andere leerling in de lucht en toen werden verschillende vliegtuigen door Dutchmil gewaarschuwd dat ze er bijna doorheen vlogen..."
 
Wat dacht je van alle tijdelijke obstakels die gemeld worden, dat is volgens mij alleen ballast. Als ik VFR vlieg dan zie ik die dingen wel als ze gevaarlijk zouden kunnen zijn. Of wat denk je van alle vuurwerk meldingen, lekker belangrijk als je alleen binnen UDP mag vliegen.
Het onderscheid maken voor verschillende soorten vliegers en doelgerichte NOTAM's zou al een stuk verbetering kunnen brengen. bv NOTAM's voor VFR vliegers, NOTAM's voor IFR vliegers, voor ballonvliegers, zweefvliegers.

We hadden het over 'cover your ass' meldingen niet over mogelijk niet noodzakelijke meldingen. Dat is dus meer in de trant van

CAUTION ADVISED DURING TAXIING ON APRONS INCLUDING TWY N AND Y
MAX SPEED 15 KTS

om maar in het Rotterdamse te blijven.

Verder vind ik het nogal ver gaan om alles waar jij geen behoefte aan hebt meteen als 'onnodig' te bestempelen. Het luchtruim wordt voor vele soorten vliegoperaties gebruikt; ook bijvoorbeeld door Helicopters (denk ook aan de ANWB heli's) en die vliegen vaak lager dan wij in een (A) of doen buitenlandingen. Wat betreft vuurwerk: Ik vlieg wel degelijk na UDP en dat mag ook gewoon (zou niet weten waarom dat niet zou mogen) en in een PA28 vlieg je dan nogsteeds 'laag' (vaak niet zo laag als vuurwerk, maar toch)

Onderscheid maken tussen VFR en IFR is overigens al mogelijk in de meeste systemen. Specifieke route briefings zijn ook mogelijk in de meeste systemen.
 
Last edited:
...Wat betreft vuurwerk: Ik vlieg wel degelijk na UDP en dat mag ook gewoon (zou niet weten waarom dat niet zou mogen) en in een PA28 vlieg je dan nogsteeds 'laag' (vaak niet zo laag als vuurwerk, maar toch)

Ik dacht dat vuurwerk mededelingen niet zozeer gedaan werden om eventueel geraakt te worden, maar meer om te voorkomen dat waarneming vanuit de lucht onnodig vragen oplevert/aandacht vraagt in de cockpit ... net als de meldingen van (laser)lichtshows ...

p.s.
Ik lees geen lokale suffertjes ... maar via het lezen van NOTAMS ontdek ik wel eens dat er lokaal wat wordt georganiseerd. En anderhalve week geleden onthulde een M-NOTAM een uitstapje van ons Koningshuis naar Zeeuwsch Vlaanderen :)
 
Last edited:
Met cover your ass bedoelde de meneer van het NLR eigenlijk dat alles wat ook maar een beetje (extra) risico op zou kunnen leveren in de NOTAM gezet wordt. Dit om eventuele problemen te voorkomen i.v.m. verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.

Dat is door de jaren heen steeds meer geworden, waardoor het nu bijna ondoenlijk is alle NOTAM informatie goed te begrijpen en op te nemen. Zeker op een wat langere vlucht is de lijst bizar groot, helemaal als je doordeweeks vliegt.
Ik ondervond dat zelf op een vlucht van Rotterdam naar Luxemburg onlangs.

Niettemin dien je ze wel te lezen en er notie van te nemen. Er staat altijd wel ergens iets tussen dat belangrijk voor jouw specifieke vlucht is.

Maar eens met wat opmerkingen hier; het is een verouderd systeem wat denk ik niet meer past in de tegenwoordige tijd. Dit moet echt beter kunnen en daar wordt ook druk aan gewerkt. Maar zoals alles in de luchtvaart, dit duurt lang...

En daarbij, we moeten wat te zeuren hebben... ;)
 
Notam voor morgen

+ AIP SUP 05/09 TRANSPONDER USE BELOW SCHIPHOL TMA1:
SRZ SCHIPHOL, SRZ HILVERSUM AND SRZ LELYSTAD SUSPENDED UFN.
LOWER: SFC
UPPER: 1500FT AMSL
A0804/10FROM: 10 JUN 2010 00:00 TO: 30 JUN 2010 23:59 EST
 
Back
Top