Recreatievliegtuigjes niet welkom op Schiphol

Ik kan het niet anders lezen dan dat vliegtuigen zonder transponder (dus die ook geen transponder plicht hebben) gewoon onder 1200' in de SRZ mogen vliegen.. :wegkwijt:

Ik heb het ook zo gelezen en ik vind eigenlijk dat ik nu min of meer gestraft wordt door netjes een Mode-S in te hebben gebouwd. Bij de neus genomen eigenlijk.
 
Ik heb het ook zo gelezen en ik vind eigenlijk dat ik nu min of meer gestraft wordt door netjes een Mode-S in te hebben gebouwd. Bij de neus genomen eigenlijk.

Dat is eigenlijk wel weer een aardige discussie. De redenatie in het stuk over balonnen en gliders is: Zij hoeven geen transponder te hebben, dus mogen ze er in. Hebben wel een transponder, dan mogen ze er toch in met de transponder uit. Het argument weegt dat ze eigelijk geen transponder hoeven te hebben.

Waarom geldt dit dan eigelijk niet voor een C15(0)(2) ? Of moeten die een transponder hebben? Ik ben er niet zo in thuis in dit soort (details) regels...
 
IMHO is er nu wel duidelijkheid, maar is er verder niet veel veranderd ten opzichte van de eerste twee uitgaven (er zijn 2 extra regeltjes bijgekomen voor verkeer van/naar EHHV, plus een stukje advies voor VFR-verkeer dat langs de kust vliegt).

AOPA en KNVvL heeft niet veel uit kunnen richten blijkbaar (behalve dan dat IVW wat tekst heeft toegevoegd om de intepretatie eenduidiger te krijgen). Lijkt er niet op dat deze belangenverenigingen echt veel invloed hebben :huilt:

An often suggested option is to enter the SRZ under 1200 ft AMSL with the transponder switched to standby. However, this alternative is not allowed, because the transponder of motorised aircraft shall not be switched to standby outside the SRZs Hilversum and Lelystad.
Dit bevestigt wat ik in een eerdere reactie al schreef: als jouw kist met een XPDR moet zijn uitgerust (transponderplicht), dan moet die active zijn ongeacht airspace en altitude.

Dit is trouwens ook een leuke:
VFR pilots are advised not to seek out the boundaries of the rules
:haha::haha: "Don't tempt me...."
 
Wat ik inmiddels wel zeker weet is dat een eventuele volgende 'verplichte' investering in een 'veiligheidsverhogend' gadget bij mij niet eerder gebeurt voordat er heeeeel duidelijk is wat de gevolgen daarvan zijn. Het draagvlak voor gehoorzamen en meewerken aan de fratsen van de overheid wordt zo volledig ondermijnd.

Don't tempt me...

Ik vraag me echt af wat er gebeurt als piloten massaal hun transponder uitzetten en gewoon dit stuk luchtruim gebruiken waar het voor bedoeld is. En vervolgens alle boetes aanvechten en voor laten komen. Een paar honderd rechtzaken zal toch minstens flink wat aandacht genereren.
 
Denk persoonlijk niemand het zou merken, tenzij er een vfr-vlieger is die heel erg vertrouwt op z'n PCAS. Maargoed proef op de som nemen is niet zo leuk als het duur uitpakt.
 
In de juridische achtergrond staat : "A transponder is mandatory for motorised aircraft that intend to fly above 1200 ft AMSL. If a transponder is available on board the aircraft, it must be activated during the entire flight (i.e. also below 1200 ft AMSL). Motorised aircraft not equipped with a transponder are allowed to fly in class G airspace up to 1200 ft AMSL. This measure was taken to facilitate aircraft without transponder (e.g. classic aircraft)."

1) Dat zou betekenen dat als we in een vliegtuig zouden vliegen met de bedoeling onder de 1200ft te blijven dan is een transponder niet verplicht.
2) Als je die bedoeling wel hebt, dan moet je een transponder hebben en die moet aan en dus mag je niet in de SRZ vliegen.

Het is vrij krom want op e.e.a. wordt dus bepaald aan de hand van de "intentie" van de vlieger. Een vrij subjectief begrip. Als ik alleen in NL wil vliegen onder de 1200 ft dan heb ik er dus geen nodig en dus mag het. Als alle kleinere kistjes in NL besluiten niet meer dan 1200ft te vliegen is een transponder niet meer nodig en dus mag er in de SRZ worden gevlogen.

Eigenlijk wordt er met twee maten wordt gemeten. A mag wel, B niet en dat omdat B een transponder heeft. Maar of deze claim van "rechtsongelijkheid" stand houdt bij een rechter valt te betwijfelen.

Het was denk ik eenvoudig geweest om te kiezen voor een bovengrens van 1200ft onder de srz voor alle vfr verkeer en de transponder op sby. Daar is niet voor gekozen en dus is dit denk ik een teken van de dingen die komen gaan...
 
Vanaf morgen mag je gelukkig weer door de SRZ. Mode S op stand by en onder de 1200ft. Bravo!

Nieuwe SRZ Schiphol vanaf 25 april 2009



Een week later dan gepland, wordt het Goede Vrijdag Akkoord dan toch uitgevoerd. Vanaf 25 april 2009 is tijdelijk een nieuwe SRZ Schiphol van kracht. Hiermee vervalt de SRZ zoals gepubliceerd in AIP SUP 04/09. Het nieuwe AIP SUP vindt u hier en de poster van de SRZ kunt u hier downloaden.

De belangrijkste aandachtspunten van dit supplement zijn:

· Vermijd het gebied onder de TMA indien mogelijk, plan in ieder geval zo ruim mogelijk om de Schiphol CTR's heen.

· Onder de Schiphol TMA 1 mag tot 1200 voet gevlogen worden, de Mode S transponder moet dan standby staan;

· Rond Hilversum en Lelystad gelden aparte regels, zie hiervoor de tekst van het AIP SUP.

Leest u alle informatie aandachtig en houdt u alstublieft aan de bepalingen van dit supplement. Overtredingen kunnen grote gevolgen hebben voor het vliegen in dit gebied!
 
Last edited:
Deze oplossing hadden de meeste leden dezelfde dag al verzonnen, maar vooruit.

Toch een beetje blij, want voor hetzelfde geld hadden ze alles gewoon zo gelaten en was West Nederland een no go area gebleven! We kunnen weer 'normaal' vliegen op EHHV en dat is toch een feestje waard! :yeehaa:
 
Interpreteer ik het nou verkeerd als het verschil met 'vroegah' is dat je nu nog maar tot 1200ft VRF mag 'rondboren' ipv tot 1500 ft en dat je Mode-S op standby moet staan, indien aanwezig? Dus men heeft een bufferzone van 300ft gecreeerd om zaken uit elkaar te trekken. Lijkt me vooralsnog prima toch, buiten de CTR kan je nu weer vrij bewegen. Binnen de buffer mag na het filen van een vluchtplan en met actieve Mode-S. Onder CTR2 en 3 mag je ook nog in standby vliegen lijkt me, maar mag je CTR1 nu doorkruisen onder de 1200ft of niet?
 
We kunnen in ieder geval weer rondknorren.
Wel even op de passage letten voor vliegen langs de kust:

VFR flights along the coast shall remain below 1200 ft AMSL and set the mode S transponder on standby. Additionally, pilots are
advised to fly northbound over land, southbound over sea and to activate the landing lights during this phase of the flight.


Ik neem aan dat deze situatie wel enige tijd zal blijven bestaan...
 
Het is advised, dus niet verplicht? Waarom dit advies, om te voorkomen dat we in twee richtingen in dezelfde strook vliegen?
 
Wel even op de passage letten voor vliegen langs de kust:

VFR flights along the coast shall remain below 1200 ft AMSL and set the mode S transponder on standby. Additionally, pilots are
advised to fly northbound over land, southbound over sea and to activate the landing lights during this phase of the flight.

Dat deden we eigenlijk allang
 
Het is advised, dus niet verplicht? Waarom dit advies, om te voorkomen dat we in twee richtingen in dezelfde strook vliegen?

Het lijkt mij omdat we minder luchtruim beschikbaar hebben en de kans groot is dat iedereen op dezelfde route rond de 1100 voet langs de kust vliegt. Op zich wel verstandig om dan af te spreken rechts te houden.
 
Class-C verbiedt VFR toch niet? Voor zover ik de definitie van Class-C interpreteer moet ik toestemming hebben van ATC, 2-zijdig radiocontact onderhouden en mn snelheid onder de 250 KIAS houden.
 
Last edited:
Het is advised, dus niet verplicht? Waarom dit advies, om te voorkomen dat we in twee richtingen in dezelfde strook vliegen?

Waarschijnlijk omdat de CTZ alleen boven land is, en dat dit misschien mensen zou aanzetten om ook noordwaarts boven zee te vliegen. Je bent immers vrij om buiten het gebied te blijven...
 
Class-C verbiedt VRF toch niet? Voor zover ik de definitie van Class-C interpreteer moet ik toestemming hebben van ATC, 2-zijdig radiocontact onderhouden en mn snelheid onder de 250 KIAS houden.

Klopt. Ik heb je vraag verkeerd geinterpreteerd.

Inderdaad, je mag (met toestemming) VFR in klasse C vliegen.

Ik dacht dat je onder de 1200ft onder de CTR1 door wilde...

:biertje:
 
Back
Top