Recreatievliegtuigjes niet welkom op Schiphol

@GBOF: Stel nu het volgende..

Ik heb in mijn kist een Mode-S transponder ingebouwd. Het betreft hier een Filser TRT800 waar een paar maanden geleden nogal wat om te doen was. Ze zouden destijds niet aan de standaard voldoen en moesten losgekoppeld worden. Nu staat mjn transponder op hetzelfde circuit geschakeld als mijn COM dus de simpelste methode om toen de transponder te disablen was een draadje doorknippen en een stickertje U/S erop.

Nu heb ik dat draadje nog niet herstelt. De TRT800 is inmiddels als 'toch OK' bestempeld dus die mag wel gebruikt worden, maar in mijn kist werkt ie niet... Is mijn transponder nu wel of niet Operational? Zo niet dan zou ik toch alsnog onder 1200ft er doorheen kunnen?
 
Nu heb ik dat draadje nog niet herstelt. De TRT800 is inmiddels als 'toch OK' bestempeld dus die mag wel gebruikt worden, maar in mijn kist werkt ie niet... Is mijn transponder nu wel of niet Operational? Zo niet dan zou ik toch alsnog onder 1200ft er doorheen kunnen?

Je hebt 'ooit' een mode-S papegaai geïnstalleerd.
Of de mode-S papegaai 'nu' wel wat zegt of niets, is in dezen NIET van belang.
An often suggested option is to enter the SRZ under 1200 ft AMSL with the transponder switched to standby. However, this alternative is not allowed, because the transponder of motorised aircraft shall not be switched to standby outside the SRZs Hilversum and Lelystad.

M.a.w. je mag de SRZ Schiphol NIET in, ook NIET onder de 1200' !!

Disclaimer: pls. correct me if I'm wrong
 
Je hebt 'ooit' een mode-S papegaai geïnstalleerd.
Of de mode-S papegaai 'nu' wel wat zegt of niets, is in dezen NIET van belang.


M.a.w. je mag de SRZ Schiphol NIET in, ook NIET onder de 1200' !!

Disclaimer: pls. correct me if I'm wrong

Wat een vreselijk bureaucratisch geneuzel allemaal, alsof het in het onderhavige geval er toe doet of ie ooit is ingebouwd of niet! Waarom niet helder en stellen dat je als je al een transponder hebt en beneden 1200' vliegt dat ding gewoon uit mag zetten?
Ik zie het verschil dan niet tussen een vliegtuig op 1100' waar nooit een transponder in heeft gezeten en dit voorbeeld.

Ik zal wel te simpel denken, maar ben dan ook geen ambtenaar:grijns:
 
Wat een vreselijk bureaucratisch geneuzel allemaal, alsof het in het onderhavige geval er toe doet of ie ooit is ingebouwd of niet! Waarom niet helder en stellen dat je als je al een transponder hebt en beneden 1200' vliegt dat ding gewoon uit mag zetten?
Ik zie het verschil dan niet tussen een vliegtuig op 1100' waar nooit een transponder in heeft gezeten en dit voorbeeld.

Ik zal wel te simpel denken, maar ben dan ook geen ambtenaar:grijns:

Hear, hear! Exact mijn punt! Nergens wordt er (duidelijk) gesproken over wat je mag doen met een transponder die op de stand OFF staat! Ook niet in het 'Goede Vrijdag' akkoord ...

Dit is mijn laatste response op dit topic ... word er sjaggie van :huilt:
 
Wat een vreselijk bureaucratisch geneuzel allemaal, alsof het in het onderhavige geval er toe doet of ie ooit is ingebouwd of niet! Waarom niet helder en stellen dat je als je al een transponder hebt en beneden 1200' vliegt dat ding gewoon uit mag zetten?
Ik zie het verschil dan niet tussen een vliegtuig op 1100' waar nooit een transponder in heeft gezeten en dit voorbeeld.

Ik zal wel te simpel denken, maar ben dan ook geen ambtenaar:grijns:

Wat ronduit schofterig, achterbaks en torentjespolitiek is is om een al maanden bestaand 'VFR traffic mode-S' :radar: blubber probleem, zonder vooroverleg met de betrokken GA instanties zoals AOPA en KNVvL e.d. op 'n vrijdagavond om 19:25 LMT (17:25z), ter verdoezeling van de eigen incompetentie (IVW/LVNL), eenzijdig het VFR verkeer aan banden te leggen.

AIP SUP 04/09 10 APR 09 REVISED (punt 2.)

:blabla: :blabla: :blabla:, the special rules zone Schiphol is established to exclude VFR traffic with mode S transponder from critical areas below Schiphol TMA 1.

The SRZ Schiphol is prohibited for all VFR traffic with mandatory active mode S transponder from GND to 1500 ft AMSL and active H24.
De in het vet aangegeven ......., is m.i. de 'enige' opt-out (uitgez. de vermelde uitzonderingen) voor non equipped mode-S luchtvaartuigen o.v.b. < 1200' ;)

Met de TYG hoef je je zo en zo geen zorgen te maken ;) die veroorzaak geen :radar: blubber (non XPDR) :D

Better safe, then sorry ;)

Disclaimer: pls. correct me if I'm wrong

IVW/LVNL onaangenamer kunnen we het niet maken.
 
Hear, hear! Exact mijn punt! Nergens wordt er (duidelijk) gesproken over wat je mag doen met een transponder die op de stand OFF staat! Ook niet in het 'Goede Vrijdag' akkoord ...

Dit is mijn laatste response op dit topic ... word er sjaggie van :huilt:

Een XPDR die UIT staat, is gelijk aan 'n XDPR die in de SBY staat ;)

Het IVW/LVNL maakt geen verschil tussen UIT en SBY en 'n mode-S XPDR is 'n XPDR.

Note: uit veiligheidsoverweging is het zo en zo al niet slim om 'n geïnstalleerde XPDR uit te laten staan.

An often suggested option is to enter the SRZ under 1200 ft AMSL with the transponder switched to standby. However, this alternative is not allowed, because the transponder of motorised aircraft shall not be switched to standby outside the SRZs Hilversum and Lelystad.

bron: AIP SUP 04/09 Revised (pag. 3 punt 5.4)
Bovenstaand citaat is m.i. 'wel' duidelijk ;)

Als er nog geen 'mode-S' XPDR is geïnstalleerd, kun je hem ook niet op SBY zetten :haha:
 
Met de TYG hoef je je zo en zo geen zorgen te maken ;) die veroorzaak geen :radar: blubber (non XPDR) :D

Je vergeet die enorme metalen plaat die Taildragger in zijn hoofd heeft zitten. Die zorgt wel weer voor een grote primaire return.
Op een dag weten we het: HET IS TD'S SCHULD MET DE TYG!!!
 
Je vergeet die enorme metalen plaat die Taildragger in zijn hoofd heeft zitten. Die zorgt wel weer voor een grote primaire return.
Op een dag weten we het: HET IS TD'S SCHULD MET DE TYG!!!
'n 4 Wing "kick the tires and light the fires" 'Black & Decker Gipsy' is too Hot to handle voor TD :D
 
Oops, heb ik de Muppets weer door elkaar gehaald? 1 van die Grumpy Old Bastards van de SHVG zal toch wel een metalen plaat in dan wel voor z'n hoofd hebben?
Sorry TD.
 
Oops, heb ik de Muppets weer door elkaar gehaald? 1 van die Grumpy Old Bastards van de SHVG zal toch wel een metalen plaat in dan wel voor z'n hoofd hebben?
Sorry TD.

hahaaaaaa, heren..... die metalen plaat is wel meegespoten met hetzelfde spul.
Daggiedakgekwas?
Ofniedan...
:grijns::grijns::grijns:
 
En als 'ie defect is kun je hem ook niet op STBY zetten... :dozey:

Oké, e.e.a. nog eens op 'n rijtje ;)

AIC-A 01/09 01 JAN 09

1 — INTRODUCTION
The Ministry of Transport announces in cooperation with the Ministry of Defence that the exemption for the mandatory carriage of a SSR mode S transponder for motorised aircraft below the Schiphol TMA 1 is cancelled with effect from March 12 2009. From that date motorised aircraft below the Schiphol TMA 1, executing a VFR flight above 1200 ft AMSL shall carry an active SSR mode S transponder. All aircraft with an operational SSR mode S transponder have to activate the transponder below the Schiphol TMA 1.

2 — USE OF SSR MODE S TRANSPONDER FOR MOTORISED VFR FLIGHTS WITHIN THE AMSTERDAM FIR
The use of a SSR mode S transponder is mandatory within the Amsterdam FIR for VFR flights with motorised aircraft (including microlight aeroplanes (MLA), touring motorgliders (TMG), and helicopters) in the complete FIR, excluding airspace class G below 1200 ft AMSL, where it is not within the North Sea Area Amsterdam (NSAA).

Motorised aircraft that are not equipped with a SSR mode S transponder have only access to airspace with class G below 1200 ft AMSL.

Bron (AIS Netherlands)

Omdat je MLA WEL mode-S equipped is is dit m.i. de bottleneck.

Of je mode-S nu U/S of OPERATIONAL is, maakt m.i. niet uit !!
Idem, OFF/SBY.

Denk ...... :stapelge: IVW/LVNL (geest der wet) en niet vanuit je zelf.

Note: het luchtruim onder de Schiphol TMA's is geclassificeerd als klasse G en volgens het luchtruimclassifi- catiesysteem behoort de grens tussen twee luchtruimklassen tot de minst beperkende klasse.

Zie ook:
AIP SUP 04/09 10 APR 09 REVISED

1 — INTRODUCTION
To be perfectly clear: the mandatory carriage of a mode S transponder is not changed.

5.4 WHAT DOES THIS MEAN?
An often suggested option is to enter the SRZ under 1200 ft AMSL with the transponder switched to standby. However, this alternative is not allowed, because the transponder of motorised aircraft shall not be switched to standby outside the SRZs Hilversum and Lelystad.

VFR pilots are advised not to seek out the boundaries of the rules or violate them.
The Inspection has indicated that they will follow a strict enforcement of the rules.

bron: AIP SUP 04/09 Revised (AIS Netherlands)

Vooral de laatste zin spreekt boekdelen.
Zijn we eindelijk van roadrunner Spee verlost ;), krijgt GA Nederland er 'n :stapelge: Air marshal voor terug :eek:

Anyway, better safe, then sorry ;)

Disclaimer: pls. correct me if I'm wrong.

IVW/LVNL onaangenamer kunnen we het niet maken.

BTW laat de AMS verkeerslijders (lange ij) m/v na hun opleiding eens 6 maanden stage lopen bij DFW TRACON en ze weten 'meteen' wat 'echte' :radar: bliep blubber, bliep blubber (If there's any) is :grijns:
 
Last edited:
1 — INTRODUCTION
The Ministry of Transport announces in cooperation with the Ministry of Defence that the exemption for the mandatory carriage of a SSR mode S transponder for motorised aircraft below the Schiphol TMA 1 is cancelled with effect from March 12 2009. From that date motorised aircraft below the Schiphol TMA 1, executing a VFR flight above 1200 ft AMSL shall carry an active SSR mode S transponder. All aircraft with an operational SSR mode S transponder have to activate the transponder below the Schiphol TMA 1.

Omdat je MLA WEL mode-S equipped is is dit m.i. de bottleneck.

Of je mode-S nu U/S of OPERATIONAL is, maakt m.i. niet uit !!
Idem, OFF/SBY.

Dat laatste ben ik niet met je eens. In 01/09 staat duidelijk 'aircraft with an operational transponder'.

Dus als de transponder u/s is en je vliegt onder 1200' door G is er verder geen beperking. Maar dan moet hij natuurlijk wel echt defect cq inop zijn en niet eventjes voorbij Medemblik weer kunnen kwaken zodat je daarna vrolijk naar 1500' klimt. Daarmee zou je idd een probleem kunnen krijgen.
 
Dat laatste ben ik niet met je eens. In 01/09 staat duidelijk 'aircraft with an operational transponder'.

Dus als de transponder u/s is en je vliegt onder 1200' door G is er verder geen beperking

Volgens mij is dit niet in de geest der ..... ;)

Dan zou gans 'VFR' mode-S equipped Nederland dit :grijns: uithalen en onder de 1200' door SRZ Schiphol jakkeren.

Alleen luchtvaartuigen zonder mode-S uitrusting zijn m.i. uitgezonderd (o.v.b. < 1200')

M.a.w. ik zou het er niet op gokken, tenzij je goed bij kas zit of een goede luchtvaart rechtsbijstand verzekering hebt.
 
Ik ga daar ook niet op gokken natuurlijk.

Punt is dat er weer zo'n tegenstrijdigheid in de teksten staat. Waarom niet helder en duidelijk?

Greetz,
TD
 
Ik ga daar ook niet op gokken natuurlijk.

Punt is dat er weer zo'n tegenstrijdigheid in de teksten staat. Waarom niet helder en duidelijk?

Greetz,
TD

Onder het mom van "onaangenamer/mistiger kunnen we het niet maken" dekken beleidsmakers zich 'altijd' in.

Dit heeft als (bij)gevolg dat The Dutch Pilots Irritating Army (DPIA) onder het mom van "wie schrijft, die blijft" altijd wel een €€ transactie voorstel(letje) weet te regelen op grond van: onvolledige vluchtvoorbereiding of een ander 'wazig' kapstok artikel.

Wat ik niet begrijp, is dat de GA belangen organisaties (AOPA NL, KNVvL e.d.) in dezen geen 'klinkklare' duidelijkheid schept.

Het zijn juist de GA belangen organisaties die naar de 'VFR' vlieger, de(ze) tegenstrijdigheden aan de kaak moet stellen en duidelijkheid moet scheppen m.b.t. de door het IVW/LVNL in 'bekans' Esperanto geschreven publicaties.
 
Last edited:
PH-TYG.gif

Gelukkig hebben we ons GGAS nog:grijns:

Na sluiting van EHSB CTR is het hier boven de Utr. Heuvelrug niet merkbaar drukker geworden. Dat werd wel het geval na het instellen van de SRZ Schiphol. Veel GA verkeer!

We wachten maar lijdzaam af tot de jongens en meisjes van de belangenorganisaties samen met IVW/LVNL tot iets bruikbaars komen. Daarvan is nu nog geen sprake.
 
onvolledige vluchtvoorbereiding of een ander 'wazig' kapstok artikel.
Als mijn transponder u/s is en mijn MEL zegt dat ik mag vliegen met een u/s transponder, dan vraag ik mij toch af of ik gepakt kan worden op 'onvolledige vluchtvoorbereiding'. Ik voldoe m.i. dan aan de gestelde normen om onder de SRZ heen te vliegen.
Natuurlijk begrijp ik de strekking van de maatregel wel, maar of ze het wettelijk sluitend kunnen krijgen vraag ik me af.
 
Daarvan is nu nog geen sprake.
Voorlopig blijft de beschikking van opper bolleboos Camiel Martinus Petrus Stephanus Eurlings (CDA), onverkort van kracht!

Probleemstelling
Tot 'verrassing' van de LVNL ontstonden er kritische gebieden op de radarschermen toen op de eerste mooie dag van het jaar vliegend Nederland weer het luchtruim koos.

De labels van verkeersvliegtuigen op de radarschermen van SPL‐Approach waren moeilijk te onderscheiden van de (kleinere) labels van het onder de TMA vliegende recreatieve en overige verkeer. De leesbaarheid van de data werd ernstig bemoeilijkt. Het probleem beperkt zich tot een opeenhoping van kleine labels waar de grotere labels overheen schuiven. Zo ontstond een acuut veiligheidsprobleem.

De eerlijkheid gebied te zeggen dat de LVNL dit probleem had voorzien en twee jaar heeft gewerkt om het probleem op te lossen.

Vandaar dat tot 12 maart 2009 er een verbod was op het voeren van transponders onder de SPL/TMA.

bron: Notitie 18‐2009 "Overleg BVG’s SPL en EHHV en VFR‐area EHLE" (KNVvl werkdocument)

Conclusie: IVW/LVNL heeft zelf haar eigen veiligheidsrisico gecreëerd !!

Mijn inziens zal IVW/LVNL politiek technisch (ter verdoezeling van hun eigen incompetentie) handig gebruik (groter politiek draagvlak) maken van 't 'vermeende' uch uch bliep blubber, bliep blubber :radar: veiligheidsrisico en uch uch 'vermeende' Airspace Infrigements :blabla: :blabla: :blabla:

Hoe dan ook, GA Nederland gaat m.i. 'n 'onomkeerbare' prijs betalen, zoals de SPL CTR uitbreiding(en) aan de Noord & Zuidzijde en 't kwartje van Kok.
 
Last edited:
Als mijn transponder u/s is en mijn MEL zegt dat ik mag vliegen met een u/s transponder, dan vraag ik mij toch af of ik gepakt kan worden op 'onvolledige vluchtvoorbereiding'. Ik voldoe m.i. dan aan de gestelde normen om onder de SRZ heen te vliegen.

Natuurlijk begrijp ik de strekking van de maatregel wel, maar of ze het wettelijk sluitend kunnen krijgen vraag ik me af.

Niemand zal je beletten om met 'n U/S papegaai 'VFR' te gaan vliegen ;)

Naast 'n MEL is er ook nog aanvullende 'hogere' regelgeving zoals Notams, AIC's e.d.

Als je met 'n U/S mode-S papegaai in de SRZ Schiphol gespot wordt (uitgez. de in de AIC 04/09 vermelde uitzonderingen of bijzondere toestemming), dan heb je m.i. een 'serieus' probleem.

Reden: onvoldoende vluchtvoorbereiding omdat je daar 'simpelweg' niet mag vliegen.

U/S is in dezen (SRZ Schiphol) gelijk aan OFF/SBY.

Remember:
VFR pilots are advised not to seek out the boundaries of the rules or violate them.
The Inspection has indicated that they will follow a strict enforcement of the rules.

Ongetwijfeld zal je het niet eens zijn (procesverbaal) en laat je het voorkomen.
In het meest gunstige geval geeft 'n rechter je het voordeel van de twijfel.
 
Last edited:
Back
Top