CJ2 is een gaaf kistje, 2000fpm met 250 kts is echt niet verkeerd, of 4000fpm met 185 net na take off.
Mijn record naar FL450 is 33 min en dat is starten met MTOW.
Scherpst van de snede is
- Bijna altijd MTOW
- Bijna altijd max altitude
- Non towered vliegvelden met korte banen of smalle banen ( pencil runways)
- 100% dispatch verwachting van management zelfs in de winter
The usual :airforce:
Met dit soort charter werk is het echt alleen jij en die andere naast je en met zijn tweeen zal je het allemaal moeten redden.
Niemand helpt je, You and the other guy, make it happen....
Geeft je wel een goed gevoel als je goede vluchten hebt, als PIC ben je echt verantwoordelijk voor alles: hotel, transport, vliegtuig, passagiers, weer, route, alles. Geeft je wel een gevoel van verantwoordelijkheid....en vrijheid.
Maar als er dingen misgaan ben je wel ineens heel erg alleen.
Ben eerlijk gezegd ook nog lang niet uitgekeken of uitgeleerd op de CJ maar carriere wise is het beter om niet te lang te blijven hangen.
Zit je op een vliegveld te wachten, komen er twee grijze vijftigers binnen van Netjets met een Citation Bravo...denk je toch van... dat wil ik toch niet vliegen als ik in de vijftig ben.
En 737 kan je echt niet laten schieten.
Als pensioen baan als je eigenlijk niet meer voor het geld hoeft te vliegen is het fantastisch natuurlijk.....weer lekker rond scheuren op een CJ.
Veel mensen, niet iedereen, hebben in hun leven een (1!) life changing career choice of een career changing life choice.
Dit is er zo een....en het is mijn derde.
Nu naar de 737 legt een hele nieuwe wereld voor mij open zonder de deur naar de vorige te sluiten.
Vergeet niet dat in de VS bij een "Major" Airline te komen nog steeds erg moeilijk is. Paar duizend uur jet time, jet PIC time, bij voorkeur checkpilot geweest, 2 of 4 jaar degree, persoonlijke referenties en ga zo maar door.
Het is moeilijk om op een goede manier op te vallen.
Een type rating op een type kist wat ze vliegen is een hele grote plus.
Ik bedoel wat heeft United nu aan een CJ type rating?
Vorig jaar was Delta aan het aannemen en ik meen dat ze 40.000(!) aanmeldingen hadden.
Ze hebben het voor het uitkiezen.