Nieuwe baan, deze keer met Typerating...

Tja, welkom in de wereld van de middelmatigheid waarin buitenbeentjes niet worden begrepen. En toch zijn het de buitenbeentjes die over creativiteit en doorzettingsvermogen beschikken en zijn het mensen die de wereld hard nodig heeft.
Ja, vanavond ook DWDD gekeken.:)
 
Gisteren de laatste vlucht gedaan.
Nog twee dagen stand-by zitten en dan is het over.
Toch 713.4 uur op de 737
Laatste pagina opgeteld, had niet gedacht dat ik over de 700 zou halen.
 
gs99yhj.png
 
Vandaag om 11:30 EST geslaagd voor de 747-4 type rating.
Twee dagen vrij en dan 9 dagen LQT en differences training.
Vervolgens naar Anchorage voor OE.
 

Attachments

  • IMG_7634.jpg
    IMG_7634.jpg
    6 KB · Views: 1
  • IMG_7635.jpg
    IMG_7635.jpg
    7.1 KB · Views: 1
Vandaag om 11:30 EST geslaagd voor de 747-4 type rating.
Twee dagen vrij en dan 9 dagen LQT en differences training.
Vervolgens naar Anchorage voor OE.

Gaaf zeg. Je carriere neemt nu grote stappen. Van jarenlang instuctie naar Citation naar BBJ naar 747. Van harte gefeliciteerd.
 
Thank you kindly...
Was niet echt een BBJ maar VIP configuration met 68 stoelen.
Ik heb weinig VIP gevlogen, meest charter in de 'slaveship' configuratie.
Paar dagen nodig gehad om ook echt te bevatten dat ik de type rating gehaald heb.
Lang gewacht, stil gezwegen, nooit gedacht en toch gekregen.
 
Thank you kindly...
Was niet echt een BBJ maar VIP configuration met 68 stoelen.
Ik heb weinig VIP gevlogen, meest charter in de 'slaveship' configuratie.
Paar dagen nodig gehad om ook echt te bevatten dat ik de type rating gehaald heb.
Lang gewacht, stil gezwegen, nooit gedacht en toch gekregen.

Ah ok.. Haha.. Slavenschip :p . Ja dat is denk ik stille droom van veel piloten om de ENIGE queen of the skies te mogen vliegen. Enjoy. Stay safe up there with her ;) .
 
Formeel de VIP en de 'high density' config.
138 pax in een -300.
Omdat die kisten ook voor vakantie charters maar ook voor (ICE) deportee vluchten werden gebruikt...."slaveship" config.
 
Eerste vlucht op OE en gelijk eerste Atlantische oversteek.
 

Attachments

  • IMG_7726.jpg
    IMG_7726.jpg
    5.9 KB · Views: 7
  • IMG_7727.jpg
    IMG_7727.jpg
    7.9 KB · Views: 7
  • IMG_7735.jpg
    IMG_7735.jpg
    7.7 KB · Views: 6
Na 6 maanden eindelijk de kans gehad om de LCF te vliegen.
Stond al een keer of 5-6 op mijn schedule maar steeds op het laatste moment schedule veranderingen.
Er zijn er 4 van gebouwd uit voormalig passagiers toestellen.
Haast letterlijk van net achter de cockpit tot aan de staart ‘gefileerd’ en nieuwe romp opgebouwd. Standaard Airworthiness certificatie, niet Restricted of Experimental.
Wind geruis is iets luider in de cockpit, Vmo en Mmo is iets lager maar omdat we eigenlijk altijd ECON cruise vliegen is er feitelijk geen verschil met de normale -400 Freighter. Iets minder rudder Authority tijdens take off en landing maar als het niet tegen me gezegd was had ik het waarschijnlijk niet eens gemerkt.

Zijn eigendom van Boeing maar Atlas vliegt ze onder contract. Boeing 787 Dreamliner rompdelen en vleugels van de diverse fabricage locaties naar assemblage locaties.
Interessant detail: de eerste keer LCF was op dezelfde kist die in Nov 2013 op het verkeerde vliegveld zijn geland.
https://www.wired.com/2013/11/dreamlifter-wrong-airport
Ik vloog toen net 135 charter op de Citation en ben zelf een paar weken later op Jabara geweest. Gisteren vlogen we er overheen in de bocht naar final op MCConnell AFB.
 

Attachments

  • AA24BE16-B4B1-4BD1-9C4F-2CBFB13A8823.jpg
    AA24BE16-B4B1-4BD1-9C4F-2CBFB13A8823.jpg
    7.4 KB · Views: 3
  • 1819D325-93DE-4C8D-BF5A-33407A667D41.jpg
    1819D325-93DE-4C8D-BF5A-33407A667D41.jpg
    7.4 KB · Views: 3
Ja, het wordt langzaam weer tijd voor een ANR headset.
Heb nu alle variaties gevlogen die Atlas in de vloot heeft:

  • 747-400 Pax
  • 747-400 Converted Freighter
  • 747-400 F
  • 747-4LCF
  • 747-8F
4 verschillende motoren: B2F, B5F, P&W en de GenX.
Mooie tijden.....

120417051237-shuttle-03-horizontal-large-gallery.jpg
 
Nee, zo’n skimpy Telex 750 die in de kist hangen.
Mijn $700 Clarity Aloft bij vorige werkgever ergens laten slingeren....:angel:
 
Wanneer je een Telex 750 gebruikt mag je zeker wel een setje otoplastieken aanschaffen.
Heb een paar keer voorin gezeten in een 787.
Tijdens de vlucht minder herrie dan de B744F/B748F op de grond en geen headset nodig.
Lang 74 vliegen zonder goede oorbescherming zal zeker tot gehoorschade leiden.
Ik zet vaak een maintenance headset op wanneer ik naar de galley ga...
 
Dit zal voorlopig mijn laatste update in dit draadje worden.
Zie niet zo snel gebeuren dat ik iets anders ga zoeken.

Heb mijn PC al in Maart gedaan maar ben sinds 29 Mei een jaar op de lijn.
Mijn eerste vlucht was een Atlantische oversteek en mijn derde een Pacific crossing.
833 uur gevlogen en 32 landingen in het afgelopen jaar.
Langste vlucht was 14.8 uur van Cincinnati naar Incheon en mij langste rotatie was twee maal 56 dagen van huis. Kerstdag in Afghanistan, Oud en Nieuw bij vrienden in NL omdat ik stomtoevallig een paar dagen in Amsterdam stand-by zat.
Had wat overwerk nodig om het financieel uiterst beroerde '16 wat te compenseren.
Verdiende als FO op de 737 minder dan vlieginstructeur en mijn vrouw is fulltime gaan werken om mijn "hobby" wat te sponsoren.
Op je 46e met 6 man op een kamer slapen in Miami en ramen noodles eten.
9(!) keer ziek in een jaar door die oude rotzooi te vliegen. Iedere keer het zelfde, upper respitory infection.
Vraag jezelf wel even af waar je het allemaal voor doet.

Zonder geluk vaart niemand wel, in 2016 is het Atlas CAO akkoord verlopen en sindsdien staat de vakbond op de barricades.
Als de CAO niet was verlopen en als 350 piloten niet waren vertrokken naar beter betalende banen had ik met maar 1 jaar ervaring op de 737 echt geen kans gemaakt om Bij Atlas binnen te komen.
Kwestie van op de juiste plaats op de juiste tijd.
En daar kan je met de beste wil van de wereld niet voor plannen, dat gebeurt gewoon.
In afwachting van een nieuwe CAO gaan er nu per maand 18 weg en worden er 22-24 afgelevert door het trainings centrum in Miami.
Betekent zoveel dat ik in een jaartje al zo'n 350-380 mensen onder me op de lijst heb staan dus zelfs met een nieuwe economische of andere crisis zou ik redelijk veilig moeten zijn.
Nu in mijn tweede jaar dus ik verdien meer dan ik in mijn hele (!) vliegcarriere ooit heb meegemaakt maar wat de CAO onderhandelingen betreft:
Een tweedejaars FO bij Fedex op de MD-11 verdient net zoveel als een 5-jaar Captain op de 747 bij Atlas. UPS soortgelijk. Bij Kalitta verdient een eerste jaars FO 50% meer dan bij Atlas.
Is wat ruimte voor verbetering wat dat betreft en zolang dat doorgaat blijven wij leegloop houden.
Eerlijk gezegd niet slecht voor mij omdat ik wat sneller klim op de senioriteitslijst.
Maar goed, dat zijn allemaal luxe problemen.
Schulden zijn in het afgelopen jaar afbetaald en mijn betere helft kan bij de eerste mogelijkheid die zich voordoet bij haar werkgever weer part-time.
Wat me trouwens opviel is dat ik na 25 jaar aan de weg timmeren een beetje met een leeg gevoel sta nu "ik er ben".

Rest een google plaatje van een kist die ik in mijn logboek heb staan op een van mijn favoriete bestemmingen...Hong-Kong

41002338682_7e84b07cbf_b.jpg
 
Last edited:
Back
Top