Nieuwe baan, deze keer met Typerating...

Hoop dat je er ook een beetje uren kan maken!

500-600 per jaar denk ik.
Beetje buitenland erbij, Centraal Amerika, Canada en de Caraiben. Jaartje keihard werken en dan even balans op maken.
Volgend jaar deze tijd: 10.000 uur TT, 1500 Jet, 500 737, 500 PIC Jet.
Moeten we toch iets mee kunnen.
SouthWest, United en andere Majors komen nu toch eindelijk iets dichterbij...
 
CJ2 is geen straf, maar dat scherp van de snede is lastig, vooral als je verschil van mening krijgt over go-nogo beslissingen en dat je ofwel je baan ofwel infringements gaat kosten...
Overigens kunnen conflicten ook bij airlines voorkomen.
Succes met het vervolg!
 
CJ2 is een gaaf kistje, 2000fpm met 250 kts is echt niet verkeerd, of 4000fpm met 185 net na take off.
Mijn record naar FL450 is 33 min en dat is starten met MTOW.
Scherpst van de snede is
  • Bijna altijd MTOW
  • Bijna altijd max altitude
  • Non towered vliegvelden met korte banen of smalle banen ( pencil runways)
  • 100% dispatch verwachting van management zelfs in de winter

The usual :airforce:

Met dit soort charter werk is het echt alleen jij en die andere naast je en met zijn tweeen zal je het allemaal moeten redden.
Niemand helpt je, You and the other guy, make it happen....
Geeft je wel een goed gevoel als je goede vluchten hebt, als PIC ben je echt verantwoordelijk voor alles: hotel, transport, vliegtuig, passagiers, weer, route, alles. Geeft je wel een gevoel van verantwoordelijkheid....en vrijheid.
Maar als er dingen misgaan ben je wel ineens heel erg alleen.

Ben eerlijk gezegd ook nog lang niet uitgekeken of uitgeleerd op de CJ maar carriere wise is het beter om niet te lang te blijven hangen.
Zit je op een vliegveld te wachten, komen er twee grijze vijftigers binnen van Netjets met een Citation Bravo...denk je toch van... dat wil ik toch niet vliegen als ik in de vijftig ben.
En 737 kan je echt niet laten schieten.
Als pensioen baan als je eigenlijk niet meer voor het geld hoeft te vliegen is het fantastisch natuurlijk.....weer lekker rond scheuren op een CJ.

Veel mensen, niet iedereen, hebben in hun leven een (1!) life changing career choice of een career changing life choice.
Dit is er zo een....en het is mijn derde.
Nu naar de 737 legt een hele nieuwe wereld voor mij open zonder de deur naar de vorige te sluiten.
Vergeet niet dat in de VS bij een "Major" Airline te komen nog steeds erg moeilijk is. Paar duizend uur jet time, jet PIC time, bij voorkeur checkpilot geweest, 2 of 4 jaar degree, persoonlijke referenties en ga zo maar door.
Het is moeilijk om op een goede manier op te vallen.
Een type rating op een type kist wat ze vliegen is een hele grote plus.
Ik bedoel wat heeft United nu aan een CJ type rating?
Vorig jaar was Delta aan het aannemen en ik meen dat ze 40.000(!) aanmeldingen hadden.
Ze hebben het voor het uitkiezen.
 
Grijpen die kans natuurlijk... en petje af, elke stap op het pad bewust met de blik op het uiteindelijk doel.
 
Vannacht om 03:45 was het zover....officieel geslaagd voor mijn 737 Typerating.
Het is wel een drama geweest met 5 verschillende sim instructeurs, sim sessies die om middernacht beginnen en examen vliegen op een andere sim dan waarop we het merendeel getraind hebben.

Is ook wel een stoom cursus geweest.
9 sim sessies met de 10e sessie examen.
Sim #6 en #10 op de -400 sim bij Boeing in Miami en de rest bij PanAm Flight Training om de hoek op de -300.
Het is verbazend hoe kleine verschillen in de zit positie, cockpit layout en in de flight feel je 'vliegen' moeilijker kunnen maken.
Tenminste, bij mij wel. Alsof je in een pan met soep aan het roeren was soms...:grijns:
Examinator wilde dat mij trainings partner eerst ging en om 01:45 was het mij beurt.
Ik ging links zitten en keek naar het overhead panel....en keek naar het overhead panel en keek naar het overhead panel...brain freeze
Examinator zegt 'go ahead' en ik mijn trainings partner aan en zeg 'give me a hint'.
Even geen idee meer waar ik moest beginnen. Vlucht op zich was redelijk maar duurde zeker 30 minuten voordat ik me een beetje ok ging voelen.
Single Engine missed approach was onderin een beetje rommelig maar ik was erg tevreden over de SE handgevlogen ILS daarvoor.
Zeker gezien de puinhoop in de sim de dag ervoor.
Anyway.......nu afwachten wat mijn base gaat worden.
 
Thanks
Het plan is om voorlopig (1-2 jaar) hier te blijven. Ze hebben ambitieuze plannen voor uitbreiding. Misschien daarna een jaar China om de hypotheek af te betalen.
Of FedEx/UPS/DHL/Atlas of de Majors.
737 tijd zal zeker helpen.
Wat wel grappig is.....ik had nooit gedacht dat ik ooit nog de kans zou krijgen om een 'Airliner' old skool te vliegen.
737-400 Classic alles analoog en geen GPS/RNAV. FMC met kleine database dus alle SID.s STAR.s en approaches moeten met de hand gebouwd worden door input van LAT/LON van alle waypoints.
En dat na alleen maar glass cockpit vliegen sinds 2006. Op de vliegschool hadden we G1000 met synthetische vision , NEXRAD en integrated autopilots.
En nu naar:

16822.jpg
 
Thanks
Het plan is om voorlopig (1-2 jaar) hier te blijven. Ze hebben ambitieuze plannen voor uitbreiding. Misschien daarna een jaar China om de hypotheek af te betalen.
Of FedEx/UPS/DHL/Atlas of de Majors.
737 tijd zal zeker helpen.
Wat wel grappig is.....ik had nooit gedacht dat ik ooit nog de kans zou krijgen om een 'Airliner' old skool te vliegen.
737-400 Classic alles analoog en geen GPS/RNAV. FMC met kleine database dus alle SID.s STAR.s en approaches moeten met de hand gebouwd worden door input van LAT/LON van alle waypoints.
En dat na alleen maar glass cockpit vliegen sinds 2006. Op de vliegschool hadden we G1000 met synthetische vision , NEXRAD en integrated autopilots.
En nu naar:

16822.jpg

Ook van mijn kant, van harte gefeliciteerd. Het echte vliegen. Analoog. Geniet ervan.
Gezien je ervaring zal je best wel kunnen vliegen, maar dit vliegen zal je zeker niets ten nadelen zijn.

Succes bij je Base Training.;)
 
Thanks
Het plan is om voorlopig (1-2 jaar) hier te blijven. Ze hebben ambitieuze plannen voor uitbreiding. Misschien daarna een jaar China om de hypotheek af te betalen.
Of FedEx/UPS/DHL/Atlas of de Majors.
737 tijd zal zeker helpen.
Wat wel grappig is.....ik had nooit gedacht dat ik ooit nog de kans zou krijgen om een 'Airliner' old skool te vliegen.
737-400 Classic alles analoog en geen GPS/RNAV. FMC met kleine database dus alle SID.s STAR.s en approaches moeten met de hand gebouwd worden door input van LAT/LON van alle waypoints.
En dat na alleen maar glass cockpit vliegen sinds 2006. Op de vliegschool hadden we G1000 met synthetische vision , NEXRAD en integrated autopilots.
En nu naar:

16822.jpg

Congratulations - it's a fantastic aircraft to fly.

You might just want to advise them that leaving the landing gear handle in the "Off" position on the ground is asking for trouble......
 
Good catch...wasn't my picture just a random google..trying to find an analog cockpit lol
Considering the way it's parked it may be at corrosion corner or at a museum somewhere.
Interestingly enough it also has the aircraft that I did my PPL in...the Piper Supercub.
Kinda nice..the plane I started in and the plane I'm in now..or soon will be when I get my IOE schedule.
 
Good catch...wasn't my picture just a random google..trying to find an analog cockpit lol
Considering the way it's parked it may be at corrosion corner or at a museum somewhere.
Interestingly enough it also has the aircraft that I did my PPL in...the Piper Supercub.
Kinda nice..the plane I started in and the plane I'm in now..or soon will be when I get my IOE schedule.

The 737-200 in the picture is preserved in Alaska, an ex Alaska Airlines example.
Congretulations on your new job. Well deserved.
Please share pictures from your new front office :)
 
Even tijd voor een update....
Ik heb de eerste maand erop zitten met als resultaat 67.7 uur waarvan zeker de helft s'nachts....en dan bedoel ik niet alleen donker..nee echt s'nachts...2am..3am..4 am..5 am...:1855:

Ik moet zeggen het begint een beetje op echt werk te lijken vergeleken met het vliegen op de CJ2.
Eerste OE captain was niet echt een succes...kleine boze ouwe man.
Je bent een Barbie jet pilot en geen echte piloot als je nooit 727 heb gevlogen, je bent geen echte piloot als je niet single pilot nachtvracht hebt gevlogen, je bent geen echte piloot als je niet een hele checkride met de hand vliegt (echt waar) :blabla::boring:
Je kent het type wel, 1 1/2 mtr hoog, begin 60, company dress code geldt niet voor hem, zit aan de bar met een leren jack met strepen en hij was gevraagd voor Chief Pilot maar nee dat had hij afgewezen....suuuuure they did.

Buiten de cockpit wel mee om te gaan maar een nare zak zodra de deur dicht ging.
Vertelt je alleen maar wat je niet moet doen maar niet wat je wel moet doen.
In any case na een week met hem een paar dagen thuis weer flows geoefend met cockpit posters aan de muur.

Tweede OE Captain was veel relaxter en nam de moeite om me dingen te leren.
Heb hem maar een keer aan het vloeken gekregen...lol
Eerste hele zachte landing en daardoor zo verbaast dat ik het neuswiel op de baan liet kletteren.....kleurrijke woorden.
OE afgetekent in 29 uur.

Derde en vierde captain beide relaxte gasten, veel van geleerd.
Vijfde Captain is 35 en vliegt al 8 of 10 jaar op de 737 bij drie verschillende bedrijven. Tijdens furlough als mechanic bij de Airlines gewerkt dus weet gewoon ontzettend veel.

Wat vliegen we zoal? Afgelopen maand eigenlijk alleen sport teams gevlogen want ik mag de deportee vluchten niet doen omdat ik geen Amerikaans paspoort heb.
Mijn basis wordt Miami :) en ik heb me vrijwillig aangemeld voor de vakantie charter vluchten. Dat betekent vluchten naar Cuba, Dominicaanse Republiek en ik ga volgende week naar San Juan - Puerto Rico voor een week.

Dit eerste jaar wil ik proberen zoveel mogelijk gevarieerde ervaring op te doen waaronder ook zoveel mogelijk buitenlandse vluchten.
C en D checks worden in Peru gedaan waar de D-check $200k goedkoper is dan in de VS. Nieuwe verf spuiten gebeurt in Ecuador dus ik hoop op wat Zuid Amerika vluchten tussendoor.

Eerste foto 444 TAS en 2500fpm rate of climb...vandaar de naam Het Beest ;)
Leeg klimmen we met snelheden waar bij de CJ de staart er al had afgelegen..lol
 

Attachments

  • FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    7.8 KB · Views: 5
  • FullSizeRender[2].jpg
    FullSizeRender[2].jpg
    7.5 KB · Views: 5
  • FullSizeRender[3].jpg
    FullSizeRender[3].jpg
    8.8 KB · Views: 6
  • FullSizeRender[4].jpg
    FullSizeRender[4].jpg
    6.3 KB · Views: 5
Back
Top