EHMZ - LIMC Is dat te doen?

Vandaar ook dat ik niet de rechtstreekse route neem, maar over Slovenië wil vliegen. Enkel voor het laatste been moet ik dus een obstakel van 5000 ft overvliegen, daar kom ik echt niet onderuit. Dit is echter een stuk van 47nm, dus vrij kort.

Tip, probeer een thermiekbel tegen te komen om snel(ler) te stijgen.

-Kees.
 
Of tussen de bergjes ;-)

Heb ik afgelopen wintersportvakantie met safety pilot eens geprobeerd in Oostenrijk (LOGO):
 
Was mijn eerste keer in een DA40 (vlieg normaal P28 of C172); erg goed bevallen!!!

Het vliegen met een stick tov een yoke viel mij ook reuze mee.

Nu eens opzoek naar een DA42 om in te vliegen.
 
Persoonlijk zou ik deze zakelijke expeditie niet met een EADS TB10 doen.

Service ceiling: 13.000ft.
65% @6000 109KTAS
enz.

Gerommel in de marge dus, zeker hot, high and heavy.

Met een Trinidad (liefst Turbo) heb je veel meer over (payload, service ceiling).

Een klassieker is CFIT (controlled flight into terrain).
Worden de weersomstandigheden onverwachts minder, ga dan omhoog (VMC on Top) en ga a.u.b. niet Low level zitten klooien in onbekend bergachtig gebied. Schroom niet om ATC te verwittigen, wijk uit naar een VMC veld.

Eventueel kan ik je aan een N-reg PA28RT201T + safety (FAA CFII) pilot helpen (Officeel factuur/BTW).

Heb dit bakkie nog bestuurd met school...maar reken er maar niet op dat ie die 13.000 ook echt haalt...

Voor deze trips absoluut geen aanrader. De fuel meters zijn erg onbetrouwbaar en ik zou met deze kist absoluut niet graag 4 uur de lucht ingaan zonder refuel. Ook je pay-load met volle tanks en een koffer is niet veel, gaan er 2 mensen in, wat bagage dan kun je hem al niet meer vol gooien.

Verder vliegt de kist wel leuk voor korte stukjes vfr.
 
@VanFan

@VanFan

@ FlyEye Nog ff over die oxygen boven 12.500 ft, waar baseer jij dat op?
Ik kan zelf niks terug vinden in de regulations FAA JAA CAA etc.
Het wordt echt veel gebruikt hoor! (>12.500 ft) of is het iets van de fabrikant? (Cirrus).[/qoute]

-------------------------------------------

FAR 91.211
(a) General. No person may operate a civil aircraft of U.S. registry--
(1) At cabin pressure altitudes above 12,500 feet (MSL) up to and including
14,000 feet (MSL) unless the required minimum flight crew is provided with
and uses supplemental oxygen for that part of the flight at those altitudes
that is of more than 30 minutes duration;
(2) At cabin pressure altitudes above 14,000 feet (MSL) unless the required
minimum flight crew is provided with and uses supplemental oxygen during the
entire flight time at those altitudes; and
(3) At cabin pressure altitudes above 15,000 feet (MSL) unless each
occupant of the aircraft is provided with supplemental oxygen.

(b) gaat over pressurised cabin aircraft

----------------------------------------

Overigens heb ik de Soesterberg decompressie training gedaan, en zelf met pulsoxymeter gevlogen en ik raad iedereen boven FL100 zoiezo O2 aan om niet al te vrolijk fouten te maken .....:passed:
 
ik raad iedereen boven FL100 zoiezo O2 aan om niet al te vrolijk fouten te maken .....

:haha:

In een AT-6A-NT (Texan) zonder O2 luchtschrijven op 15.000 voet :D
 
Was mijn eerste keer in een DA40 (vlieg normaal P28 of C172); erg goed bevallen!!!

Het vliegen met een stick tov een yoke viel mij ook reuze mee.

Nu eens opzoek naar een DA42 om in te vliegen.

Hoi Papalima,

Stuur mij een pm als je eens wil kennismaken met de DA42. Ik vlieg er op vanaf EHRD.

Grtz,

T
 
Vlucht naar Italie is er niet meer van gekomen deze zomer. Helaas. Weer was niet ok, jammer maar volgende keer beter. Ben wel naar Engeland geweest met mijn eigen kist, Italië moet helaas wachten...
 
Eindelijk is het in de herkansing gelukt (EHMZ-LIMC). Afgelopen dinsdag vertrokken en gisteravond terug gekomen. Het is 4 uur en 10 minuten vliegen. De volgende keer ga ik denk ik naar Bresso (ligt er erg dicht bij) en is vast voordeliger zonder handlingskosten. Ik had voor Malpensa gekozen omdat ik nog weinig instrument uren heb en graag op de ILS wilde landen.

2e21p9d.jpg

Op de heenweg een tussenlanding gemaakt op Lausanne. We hadden meewind (147kts GS) en hadden wel even tijd om een koffie te halen en bij te tanken. De baan licht er niet echt vlak (upslope) en is ook wel kort. Eigenlijk was het geen VFR weer eerlijk gezegd.
Onderweg hoorden we nog een twin op de radio waarvan een motor was uitgevallen, heb de regi niet genoteerd (en vergeten). Moest 7700 kwaken en overgaan op andere frequentie, dus heb het verder niet gevolgd.
17g1hj.jpg

Rechts staat Jaap de Visser. Ben samen met hem gevlogen omdat hij deze route vaker gedaan heeft. Jaap heeft vrijwel de hele RT voor me gedaan zodat ik mezelf op het vliegen kon concentreren. Echt handig als je iemand mee hebt die het gebied goed kent. Ik denk dat ik het pas alleen durf als ik het al een keer of 5 gedaan heb.
2hgz3hw.jpg

Terug naar EHMZ vanaf Malpensa.
24fya7t.jpg

28qxp9i.jpg

Gestart vanaf runway 35R, gisteren ook geland op dezelfde baan (met tailwind). Gelijk geklaard 8000ft.
2a4pyrk.jpg

Boven het Lago Maggiore het IFR plan gecancelled en dan VFR doorklimmen naar FL100. Gisteren AKASU aangehouden, het weer is nu echter mooi, dus we kunnen een stuk afsnijden. Ongeveer bij vliegveld Masera gaan we echt de bergen in.
2eygz7o.jpg

Na 2 bobbeltjes moet je links.
2q23akk.jpg

Laatste bobbeltje...
30tqss4.jpg

Nu het Rhone dal door, we hebben geen zuurstof mee, dus blijven rond FL100 vliegen. Een pressurised kist met turbo is eigenlijk toch wel nodig voor dit soort vluchten. Aan de andere kant, wel een hele ervaring om zo dicht bij de bergen te vliegen. Zodra je in het dal zit (boven Sion) is er eigenlijk geen kunst meer aan. Even de CTR door (ze horen je wel laat omdat de bergen het signaal tegen houden). Radar contact krijg je ook met niemand. Geen verkeer tegen gekomen, alleen een Robin DR400 die 7000ft lager zat. Op een gegeven moment moet je aan het eind van het dal nog een bocht maken naar rechts en dan zie je het meer van Geneve al. Boven Lausanne kwamen we nog een 737 tegen op dezelfde hoogte en een paar mijl afstand. Zodra we boven het meer van Geneve zaten zijn we weer IFR verder gegaan op FL110 om over de wolken te kunnen vliegen (het vroor 20 graden). De volgende route aangehouden: DYON, ARSIL, REM, BILGO, CIV, direct EHMZ. Op de terugweg hadden we tegenwind, dus vlogen met GS 120kts (gemiddeld). Hebben de terugweg wel in 1x gedaan omdat we dan altijd nog een tankstop op EBAW o.i.d. konden maken. Wel elk uur een andere tank geselecteerd omdat de brandstofmetertjes nogal gek deden. Je kunt dan ook goed checken hoeveel brandstof je nog hebt (als 1 tank leeg is) heb je dan i.i.g. nog 1 uur brandstof over (of de tijd waarin de ene tank nog brandstof gaf). Het is trouwens wel koud op FL110. Het tocht een beetje in deze kist, ik denk door het raampje in de deur (die overigens goed dichtzat hoor). Je merkt het wel als het dan buiten 20 graden vriest. De motor is ook vrij koud, dus de verwarming vol aan helpt ook niet zo. Ik had beter een trui aan kunnen doen...
 
Last edited:
Leuk om te lezen. Moet echt een mooie vlucht geweest zijn!
Super mooi gebied.
Jaap de Visser ken ik ook nog wel, heb nog op zijn ph-tvb gevlogen (waarvan 1x met hem), eind 2004.
Heeft hij die ook nog steeds op EHMZ staan?
 
Leuk om te lezen. Moet echt een mooie vlucht geweest zijn!
Super mooi gebied.
Jaap de Visser ken ik ook nog wel, heb nog op zijn ph-tvb gevlogen (waarvan 1x met hem), eind 2004.
Heeft hij die ook nog steeds op EHMZ staan?

Was inderdaad mooie vlucht. Ben blij dat ik het gedaan heb (ook omdat het met Jaap was). Vorig jaar is het helaas niet gegaan met de Cirrus, maar achteraf gezien was het plan zoals we het nu gedaan hebben beter. De Cessna 182 is op zich best een aardige kist om te cruisen, alleen niet pressurised (Cirrus ook niet) en niet de-iced. Qua prestaties toch weer een stuk beter als mijn eigen kist, en je kunt tenminste wat koffers e.d. meenemen.

Met Jaap heb ik inderdaad zelf ook op de TVB gevlogen (naar Engeland). Deze staat nu gestald in de Transal hangar op EHMZ. Jaap vliegt nu ook vaak met een Beech die op EHRD staat (hij wilde graag dat we volgende keer met deze kist gaan:airforce:). Ik moet dan nog wel 8 slachtoffers zien te vinden die willen meebetalen...
 
Hey,

Wat kost dat eigenlijk om je kist op LIMC neer te zetten en waar heb je dit gevonden?

Bedankt,

Naud
 
Hey,

Wat kost dat eigenlijk om je kist op LIMC neer te zetten en waar heb je dit gevonden?

Bedankt,

Naud


LIMC is enkel IFR, GS Aviation regelt de handling. Incl. tanken was ik 330 Euro kwijt. Ik heb denk ik 75 liter getankt. Je betaalt niet alleen de handling, maar ook per passagier (dus altijd 2 man crew opgeven), voor het ophalen van de crew met passagier naar de security etc. ect.

Er stond nog een Engelsman bij ons die 2000 Euro moest betalen. Hij was nogal boos, maar had 7 passagiers mee en een paar keer zijn vliegplan gewijzigd. Daar moet je dus wel rekening mee houden.

Nogmaals, in de buurt van Malpensa ligt ook een klein veldje (is wel PPR). Jaap wilde hier liever heen, maar ik wilde graag een ILS doen.
 
Hey N2024,

bedankt voor de snelle reactie. Heb je misschien ook informatie over LIME (Milan Bergamo)?
Bedankt,

Naud
 
Hey N2024,

bedankt voor de snelle reactie. Heb je misschien ook informatie over LIME (Milan Bergamo)?
Bedankt,

Naud

Voor Bergamo heb ik het niet opgezocht. Ik ben er met lijnvluchten wel vaker op geland, maar ik vind het veel te ver van de stad. De laatste keer dat ik er was had ik zoveel file (coda) onderweg dat de gate al gesloten was.
 
Back
Top