EHMZ - LIMC Is dat te doen?

@Rudy,

Ik kan je anders nog wel aan een N-reg C414 (Pressurized) helpen, maar ik vrees dat dit ietwat (te) kostbaar is :rt:
 
@KLu,

De bottles waar ik het over heb, zijn GEEN medische Aviation approved O2 flessen. Medische Aviation O2 is weer een ander verhaal.
 
@Rudy,

Ik kan je anders nog wel aan een N-reg C414 (Pressurized) helpen, maar ik vrees dat dit ietwat (te) kostbaar is :rt:

Beste GBOF,

Een Twin was eigenlijk niet zo de bedoeling. ik heb namelijk geen twin rating...

Tupperware bak is wel een beetje overdreven hoor. Ik ben echt niet zo composiet achtig, maar de SR22 is wel een brute bak vind ik.
 
Last edited:
In een PA34 (1999kg MTOW) zit je ook aan de O2 bottle,

Yep, maar dat is ook zo in een 115TC (en de rest van je lijstje)...

heeft een (te) beperkte payload

Voor een 6-zitter zeker, met 3 of 4 man gaat het nog wel toch? En dankzij boots heb je geen TKS Fluid mee te zeulen...

en is (te) langzaam :bwah:

Hij is niet snel, maar op een 600 NM trip is het nog best te doen lijkt mij...

in een BE36 (IO550 non Turbo) vloog ik onder de FL130 de PA34's riant voorbij :cool:

Op FL170 ook nog?
 
Wel SE IR dan?

:)

Ik ben daar wel mee bezig ja. Elk uurtje IFR kan ik dan toch gelijk schrijven, extra leuk omdat het zakelijke vluchten zijn.

Ondertussen heb ik het filmpje van het vliegen ook op mijn site gezet. Linksachter zit JC, Rechtsachter zit Paul (klant van me die heeft gefilmd), Rechtsvoor zit Leo (de instructeur waar ik mijn PPL bij heb gehaald) en Linksvoor ikzelf natuurlijk. Dit is het linkje:

http://www.jouwkeuken.nl/image_nieuws/Cirrus2007/vlucht-cirrus.wmv
 
Last edited:
Met een instructeur naast je kun je je twin uurtjes toch ook schrijven? :)

Leuk filmpje!

BTW: bij wie huur je die Cirrus?

Arnoud
 
Met een instructeur naast je kun je je twin uurtjes toch ook schrijven? :)

Leuk filmpje!

BTW: bij wie huur je die Cirrus?

Arnoud

Twin uurtjes is heel leuk, maar op de een of andere manier vind ik single leuker. De kist huur ik via Leo de Bruin. Mocht je zijn gegevens willen, stuur me dan een PM.
 
Er is maar één single engine echt leuk IMHO en dat is de turbine! :rt:

Sorry moest ik ff kwijt...

Mocht je toch nog es met een twin willen, dan kom je maar!

De C414 ken ik niet zo, de C402(C) des te meer.
Maar ook hier moet ik weer ff een kanttekening maken dat twins
niet heiligmakend zijn... SE performance wordt vaak vergeten...

En boven de Alpen een engine-failure krijgen, kan dan wel eens niet zo leuk uitpakken!

Ga je het nog een keer proberen met de Cirrus denk je?
Van mij mag je hoor, als je maar weet wat je doet...

In de Cessna 206 was ik ALTIJD bezig met "what ifs" vooral: What if the engine quits now..."

Hoe ga je daar in de Cirrus mee om? Glij je dan eerst nog naar een beetje "leuk plat terrein" alvorens de chute te trekken of heb je daar niet over nagedacht?


@ FlyEye Nog ff over die oxygen boven 12.500 ft, waar baseer jij dat op?
Ik kan zelf niks terug vinden in de regulations FAA JAA CAA etc.
Het wordt echt veel gebruikt hoor! (>12.500 ft) of is het iets van de fabrikant? (Cirrus).


Grtz VanFan
 
Er is maar één single engine echt leuk IMHO en dat is de turbine! :rt:

Sorry moest ik ff kwijt...

Mocht je toch nog es met een twin willen, dan kom je maar!

De C414 ken ik niet zo, de C402(C) des te meer.
Maar ook hier moet ik weer ff een kanttekening maken dat twins
niet heiligmakend zijn... SE performance wordt vaak vergeten...

En boven de Alpen een engine-failure krijgen, kan dan wel eens niet zo leuk uitpakken!

Ga je het nog een keer proberen met de Cirrus denk je?
Van mij mag je hoor, als je maar weet wat je doet...

In de Cessna 206 was ik ALTIJD bezig met "what ifs" vooral: What if the engine quits now..."

Hoe ga je daar in de Cirrus mee om? Glij je dan eerst nog naar een beetje "leuk plat terrein" alvorens de chute te trekken of heb je daar niet over nagedacht?


@ FlyEye Nog ff over die oxygen boven 12.500 ft, waar baseer jij dat op?
Ik kan zelf niks terug vinden in de regulations FAA JAA CAA etc.
Het wordt echt veel gebruikt hoor! (>12.500 ft) of is het iets van de fabrikant? (Cirrus).


Grtz VanFan

Ha die VanFan,

Graag wil ik het nog een keer proberen. Ook Leo wilt het graag nog eens over doen. Alleen over de Cirrus ben ik nog niet zo zeker, heb jij nog betere ideeën? Met Leo nog maar eens goed overleggen. Wij (Leo en ik) dachten aan extra portable zuurstof zodat we de trip in 1 keer konden maken op FL170. Over die chute e.d. zet ik graag nog eens een boom met je op, maar dat komt er nog wel eens van.

Tot horens!
 
Ik ben daar wel mee bezig ja.

@Rudy,

Nu ben ik iemand van de oude stempel (lees: vliepopleiding), maar het is m.i. niet onverstandig om de IR basis te leggen in een (Variable Pitch en RG) trapperbox.

Eenmaal je de basisscan goed beheerst incl. partial panel, unusual attitudes en turbulentie, Jeppesen cursus volgen om vervolgens op de trapperbox verder te gaan met NAV AIDS (QDM/QDR, Intercepts, Holding, ILS, DME arc. SID's en STARS, enz).

Met voornoemde, ben je zeker een uur of 20 aan het trapperboxen :)
Pas dan op de kist stappen, veel trainen en meteen door naar het IR examen.

Opm. hoe meer actueel (IMC) liefst 's nachts, hoe beter.

Als ik terug kijk, dan heb ik in moeilijke situaties ontzettend veel aan m'n trapperbox basis gehad ;)

Voorbeeld: m'n eerste actuele down to minima (DA) missed ILS approach (EGJB), vond ik net zoals in de trapperbox :grijns:

Op FL170 ook nog?

@TMG,
De BE36TC versie wel :p:

Seneca's hadden letterlijk het nakijken :haha:
 
BE36TC met een IO550 voorin...

@TMG,
Neen, de BE36TC heeft een Continental TSIO-520-UB (300hp) voorin en heeft iets langere (High altitude) vleugels incl. 28 US/G meer usable fuel. Maximum operating altitude 25,000.

Met een TKS Ice Protection Systeem STC is de B36 FIKI :)

De BE36 was voorzien van een non Turbo Continental IO-550-B (300hp).
Maximum operating altitude 18,500 feet.
 
Leuk om het filmpje te zien N2024, zeker omdat Leo mijn theorie leraar is bij vliegschool 16hoven. Hij bracht uiteraard uitgebreid verslag uit van jullie avontuur...


Volgende keer beter;)
 
Ik denk van de zomer voor de herkansing maar gewoon mijn eigen kist te gebruiken (Cessna 150). Mijn bedrijf is dan toch dicht en de fabriek in Italië is nog aan het werk. Ik probeer dan op maandag weg te gaan en gewoon te kijken hoever ik die dag kom. Waarschijnlijk ben ik dan donderdag of vrijdag weer terug. Voordeel van eigen kist is ook dat hij niet voor een bepaalde tijd terug moet zijn en daarnaast natuurlijk dat het geen geld kost (geen huur in ieder geval).

Qua route dacht ik om oostenlijk de Alpen te passeren (Wenen -> Ljubljana -> Trieste). Hoogste punt op die route is 7000ft (bij nog iets verder oostelijk omvliegen wat ik van plan ben nog lager). Het stuk over de bergen wat ik echt niet kan vermijden is tussen Ljubljana en Trieste, daar is het hoogste punt iets onder de 5000ft.

Gisteravond getest of de kist dat überhaupt wel trekt. Gelukkig zat ik na 30 minuten vliegen op FL090, dus op zich zou het geen probleem moeten zijn. Uiteraard zal het weer wel eens roet in het eten kunnen gooien, maar dan is het misschien de volgende dag wel beter (of ga ik terug).

Heb de volgende cijfers genoteerd qua prestaties:

FL 040 / 200 FPM / 10 minuten
FL 050 / 175 FPM / 13 minuten
FL 060 / 200 FPM / 16 minuten
FL 070 / 150 FPM / 20 minuten
FL 080 / 100 FPM / 25 minuten
FL 090 / 100 FPM / 30 minuten

Cruise at FL090 bij 2400 RPM -> IAS 67 kts -> 2,5 graden C. Tanks waren trouwens vol (bij vertrek i.i.g.).

Dipje in climb rate bij FL050, vario schommelde beetje tussen 150/200 FPM.
Tijden zijn trouwens gerekend vanaf het oplijnen, dus de start zelf is inbegrepen.
Geen echte indrukwekkende performance, maar gaat in ieder geval wél. Hoger als FL090 wilde ik toch niet gaan vliegen. Het zal van de zomer ook wel iets warmer zijn zodat de prestaties nog iets slechter worden waarschijnlijk. Ook had ik op FL090 nog beetje ijs in de carburateur bij 2400 RPM.

Heb nieuwe kaarten besteld, dus ga binnenkort de route uitstippelen...
 
Last edited:
N2024, bij heel licht ijs, kun je dus al niet meer level vliegen.

Vandaar ook dat ik niet de rechtstreekse route neem, maar over Slovenië wil vliegen. Enkel voor het laatste been moet ik dus een obstakel van 5000 ft overvliegen, daar kom ik echt niet onderuit. Dit is echter een stuk van 47nm, dus vrij kort.
 
Back
Top