EHMZ - LIMC Is dat te doen?

n2025

New member
Elk jaar ga ik voor mijn werk naar Noord Italië, ofwel Venetië, danwel Milaan. Tot nu toe ga ik altijd per lijnvliegtuig vanaf Schiphol. Dit is meestal het voordeligst (rond de 300 Euro). Omdat ik toch nog 2.5 uur vanaf Schiphol woon betekent het dat ik toch zo`n 7 uur tijd extra kwijt ben voor heen en weer rijden, wachten voordat je in kan checken etc. etc. Daarbij komt dat in Italië zelf ook nog een flinke dosis tijd benodigd is om op je bestemming te komen. Nu had ik dus het snode plan opgevat om zelf vanaf mijn woonplaats Arnemuiden rechtstreeks naar bestemming te vliegen (vliegvelden in de buurt van Udine of Milaan Malpensa zelf). Ik heb nu nog een Cessna 150, maar ik ben bezig om een Socata Tampico te kopen zodat ik iets meer bagage mee kan nemen. Ik wilde dan met die Socata met 2 personen aan boord en zo vol mogelijke tank vertrekken en 1 keer stoppen om bij te tanken en de benen te strekken. Volgens mijn berekeningen zou ik er incl. tussenlanding en dergelijke zo`n 8 uur over moeten doen. Nu heb ik zelf nog nooit zoiets gedaan, dus vraag ik het hier maar aan de experts. Is het te doen om zo`n trip te maken? Ik heb zelf enkel mijn PPL en Night VFR, de kist heeft geen de-icing of drukcabine. Ik vind het best griezelig eerlijk gezegd om over die hoge bergen e.d. te vliegen met een éénmotorige kist. Vandaar de vraag.
 
Wellicht is het verstandiger om lekker met een lijndienst te gaan, je word dan voorzien van een natje en een droogje en je komt fris en uitgerust op je bestemming aan. Je doet je zaken en je gaat weer terug naar huis.

Aangezien ik uit je verhaal opmaak dat je bezig bent om een eigen kist te kopen doe je waarschijnlijk goede zaken en is je tijd dus erg kostbaar.
Daarom is het in mijn optiek verstandiger om lekker met je kist voor de lol te gaan vliegen en niet het risico te nemen dat je onderweg ergens strand of opgehouden word door weer etc.

Dat zijn dingen die altijd gebeuren als je ergens op tijd moet zijn.

Ook vlieg je niet even van Midden Zeeland naar Italie, daar is dus duidelijk wel een hoop voorbereiding voor nodig. En als er geen CB's hangen boven de Alpen en Noord Italie, dan is het wel erg turbulent vanwege de harde wind, en als dat niet zo is, dan is het wel verschrikkelijk mistig.
En als je daar dan al aankomt, dan ben je toch wel erg moe en kan je dus niet direct gaan werken. Het kost je dus extra tijd.

Mocht je tijd zat hebben en je vind het leuk, dan is het natuurlijk hartstikke gaaf om te doen.

Succes met je 'expeditie'!


GF.
 
ik ben het eens met ghostflyer.

als je er voor zaken heen gaat, zou ik me als ik jou was gewoon lekker laten vliegen. Je komt er anders behoorlijk vermoeit aan, zeker als je niet gewend bent om zo lang te vliegen.

Het is leuk om eens te doen, maar als je het vaker wilt doen kan je het beter laten denk ik...
 
Mijn advies, doe het wel, maar in je eentje.

En met de Tampico 2 tussenstops, want je weet niet wanneer je tanks leeg zijn.

Zelf vlieg ik regelmatig, dwz 3-4x per jaar dit soort trips, maar altijd IFR.

De grootste druk is dat je passagiers er ook moeten zijn en dan heb je dus al snel 'ghetthereitis'. Je moet, zeker VFR, lekker op je gemakje er heen kunnen vliegen en weer terug, zonder de last van passagiers, tenzij het een co-piloot is.

S.
 
Ben het met GhostFlyer en Viper eens, ben met een C172 toen ik net mijn brevet had IFR o.a. van EHMZ naar Geneve gevlogen, maar krijg met de ervaring die ik tegenwoordig heb daar nog kippenvel van.
Zonder Wx-radar of Stormscope, geen backup/redundancy voor de instrumenten (Vacuum/electric) en maar lekker solid IFR vliegen... Zou het niet meer in mijn hoofd halen nu....

VFR en wellicht light IFR is een ander verhaal...
Dan moet het toch mogelijk zijn en ben ik het met
SR20FlyEye eens.

Ik vlieg zelf nog wel Single-engine IFR...
Maar ja een PT6 doet het wel ietsje beter als een O-235 natuurlijk... Wellicht dat ik later ook denk dat ik dat beter niet kan doen...

Afijn, Arnemuiden zeg je? Daar woon ik vanaf half juni ook!
Tot sinus dan maar!

Is N2025 trouwens de Callsign van je C152?

Greetz,

VF
 
Last edited:
Nou bedankt weer voor de reacties! Ik was inderdaad niet van plan om met een aantal passagiers te vliegen, maar een co-piloot die toevallig ook klant is. De Cessna die ik nu heb is inderdaad de N2024 en ook gestald op EHMZ. Voor de Socata wil ik de registratie N2025 hebben. Volgens mij kan ik nog wel zo`n simpele callsign regelen.

Die Socata is trouwens op advies van SR20, morgen heb ik een afspraak met een verkoper van zo`n type. Wie weet wordt het wel wat. Ik heb er nog nooit mee gevlogen, dus het kan nog alle kanten op.

Het is jammer dat ik niet IFR kan vliegen (ik kan het niet, de kist niet en EHMZ is ook niet `s nachts open). Zodoende houd ik niet zoveel tijdverschil over. Om dan maar een Cirrus SR22 te kopen om beter dit soort tochtjes te kunnen maken gaat me wel erg ver, het gebruik is dan gewoon te weinig en ik heb nog geen IFR rating.

Enne uh: VanFan, volgens mij kennen we elkaar wel en heb je net als mij veel gevlogen met de N21246. Als je straks weer hier woont kunnen we misschien samen wel dit soort trips maken. Wat zijn je plannen op Arnemuiden? Ik wil op termijn wel wat meer ratings hebben en volgens mij ga jij daar voor zorgen?
 
Last edited:
En op jouw advies heb ik mijn Cirrus op www.planecheck.com te koop gezet.

www.globalplanesearch.com zoekt daar sinds kort nu wel op. :) En de foto's werken idd prima.

Tobago of Trinidad kunnen natuurlijk ook, maar daar hangt dan weer een ander prijskaartje aan bij beter range en climb. Maar beter passen bij jouw plannen.

S.
 
Voor de VFR (zakenvlieger) zijn dit soort trips uitdagend maar zoals aangegeven te risicovol, te vermoeiend en te tijdrovend.

Naast een fatsoenlijk vliegtuig zijn een instrument rating plus een ervaren safety/co-pilot m.i. onontbeerlijk.

Een Tobago zou ik voor zo'n (zakelijke) trip zeker niet nemen. Een Trinidad T/C met TKS, O2 en stormscope kan eventueel (nog) wel.

Mocht je (zelf) zakelijk willen vliegen, dan zit qua vliegtuig al snel op: PA-46 Meridian, PA46 DLX PropJet, TBM700 of BE36 PropJet nivo.

Ondanks het reisongerief zou ik persoonlijk opteren voor de Airline.
 
Oorspronkelijk gepost door SR20FlyEye
En op jouw advies heb ik mijn Cirrus op www.planecheck.com te koop gezet.

www.globalplanesearch.com zoekt daar sinds kort nu wel op. :) En de foto's werken idd prima.

Tobago of Trinidad kunnen natuurlijk ook, maar daar hangt dan weer een ander prijskaartje aan bij beter range en climb. Maar beter passen bij jouw plannen.

S.

Die Cirrus van je is nogal boven mijn budget. Pracht kist trouwens, maar ik heb daar echt het gebruik niet voor. Ik heb pas trouwens in zo`n SR22 mogen zitten. Deze eigenaar wilde er ook weer vanaf. De kist kon nog niet hoog genoeg. Zodoende wilde hij turbine gaan vliegen.

Het probleem is dat ik nog aan het dubben ben over die plannen. Wat heb ik aan een bijv. Tobago waar ik iets sneller mee in Italië zou zijn (komt 1 keer per jaar voor) als ik daar welgeteld 1 uur mee zou winnen? `s Avonds en `s nachts mag en kan ik toch niet doorvliegen, dus je gaat je bezoek toch al gauw over 3 dagen uitsmeren. Ik ben bang dat Viper1983 gelijk heeft. Met Transavia kan ik `s morgens om 7 uur vertrekken vanaf Schiphol en ben ik `s avonds om 12 uur terug. Ik ben dan wel 24 uur aan 1 stuk bezig (van huis naar huis), maar het scheelt toch 2 dagen dat ik niet weg hoef te zijn van mijn bedrijf. Onderweg in de auto zit je dan wel te knikkebollen, dus zo erg veilig is het ook niet. Aan de andere kant heb ik door zelf te vliegen wel veel meer plezier in mijn werk en mezelf met zo`n 737 laten vliegen is voor mij niet zo`n uitdaging.

Rationeel gezien heeft Great Balls of Fire gelijk. Het probleem is dat ik zo`n Meridian o.i.d. zakelijk niet kan verantwoorden voor 1 keer per jaar een trip naar Italië en de rest binnen Nederland. Verder moet ik eerlijk bekennen dat ik daar qua ervaring nu nog lang niet aan toe ben met mijn 200 uur PIC.
 
Oorspronkelijk gepost door VanFan
En niet te vergeten de PC-12 lijkt mij...
Echt goed zakelijk te verantwoorden VanFan zo`n PC-12. Bij de fiscus trappen ze daar (helaas) niet in. Dit soort kisten krijg ik echt niet op de balans van de zaak. Op dit moment heb ik al zat problemen om mijn kist netjes gestald te krijgen. Met zo`n PC-12 krijg je dat helemaal. Jammer dat we op EHMZ niet zo`n veld net als Budel hebben wat dat betreft.
 
Oorspronkelijk gepost door Ghostflyer
Wellicht is het verstandiger om lekker met een lijndienst te gaan, je word dan voorzien van een natje en een droogje en je komt fris en uitgerust op je bestemming aan. Je doet je zaken en je gaat weer terug naar huis.

Aangezien ik uit je verhaal opmaak dat je bezig bent om een eigen kist te kopen doe je waarschijnlijk goede zaken en is je tijd dus erg kostbaar.
Daarom is het in mijn optiek verstandiger om lekker met je kist voor de lol te gaan vliegen en niet het risico te nemen dat je onderweg ergens strand of opgehouden word door weer etc.

Dat zijn dingen die altijd gebeuren als je ergens op tijd moet zijn.

Ook vlieg je niet even van Midden Zeeland naar Italie, daar is dus duidelijk wel een hoop voorbereiding voor nodig. En als er geen CB's hangen boven de Alpen en Noord Italie, dan is het wel erg turbulent vanwege de harde wind, en als dat niet zo is, dan is het wel verschrikkelijk mistig.

En als je daar dan al aankomt, dan ben je toch wel erg moe en kan je dus niet direct gaan werken. Het kost je dus extra tijd.

Mocht je tijd zat hebben en je vind het leuk, dan is het natuurlijk hartstikke gaaf om te doen.

Succes met je 'expeditie'!


GF.

Ik ben bang dat je gelijk hebt. Toch lijkt me het leuk om eens te doen. Ik denk dat ik het (mits goed voorbereid) toch eens ga proberen. Vorig jaar naar Frankrijk geweest met mijn huidige kist (Cessna 150). Toen ik daar was ben ik overvallen door de mist, dus VFR in IMC terecht gekomen. Eenmaal terug gelijk een TCAS systeem in laten bouwen in de kist (werkt trouwens erg goed). Ik begreep dat VanFan bij mij op dorp komt wonen en me vast wel wilt helpen met de voorbereiding (hij is CFI).
 
Laat eens weten wat en wanneer je wat van plan bent. Ik wil dit jaar flink wat uren gaan maken met de DA40 en zeker nog een keer die kant op gaan.

De kisten staan zo'n beetje naast elkaar. :)
 
@n2025

De PC12 is dubbel zo prijzig als een PA46 of TBM700.

Een stap in de goede richting zou zijn om (alvast) een (FAA) Instrument Rating (te) halen.

Theorie (written) examen Egelsbach, training alhier, examen in de U.S.

Opm. denk aan Sign FAA AGI/CFI(I) Sign off.

GBOF heeft zowat alle praktische ellende (schadevrij) die je in de kleine luchtvaart kunt tegenkomen meegemaakt.

GBOF heeft ontzag voor cumulus graniticus.
De weersomstandigheden kunnen er (Alpen) in no time omslaan en over Icing of turbulentie zullen we het (nog) maar niet hebben. ASEL non Turbo, O2, TKS, Stormscope opties 0,0.

GBOF vloog (IF/ASEL/Self Fly) met een grote boog om de Alpen naar Itali‘. Via Zuid Frankrijk, met een tussenstop in Cannes (LFMD).

Een C182RG (non Turbo) eigenaar vroeg mij ooit zijn kist op te halen in Milaan. In principe wou ik dit wel doen, maar dan wel via de Zuid Frankrijk (Cannes) route. De eigenaar vond dit nonsens/te duur en deed het dan maar zelf.

Wijsheid komt met de jaren.
In principe is dit met vliegervaring net zo (schrijf uit ervaring).
 
Beste GBOF,

Wellicht is de route via Cannes beter. Dit soort info wilde ik inderdaad graag hebben!

Bedankt!
 
Persoonlijk zou ik deze zakelijke expeditie niet met een EADS TB10 doen.

Service ceiling: 13.000ft.
65% @6000 109KTAS
enz.

Gerommel in de marge dus, zeker hot, high and heavy.

Met een Trinidad (liefst Turbo) heb je veel meer over (payload, service ceiling).

Een klassieker is CFIT (controlled flight into terrain).
Worden de weersomstandigheden onverwachts minder, ga dan omhoog (VMC on Top) en ga a.u.b. niet Low level zitten klooien in onbekend bergachtig gebied. Schroom niet om ATC te verwittigen, wijk uit naar een VMC veld.

Eventueel kan ik je aan een N-reg PA28RT201T + safety (FAA CFII) pilot helpen (Officeel factuur/BTW).
 
Een kist huren trekt me niet, in dat geval is een Airliner voor mij net zo goed. Ik ben net bezig met de aankoop van een andere kist, maar het komt nu op me over dat ik net zo goed mijn Cessna had kunnen houden want de Socata komt qua prestaties niet zoveel beter uit de bus voor dit soort tochtjes.

Een Trinidad valt helaas niet in mijn budget. Verder gebruik ik het toestel dan ook niet genoeg om het economisch / rendabel te houden. Met de Cessna vlieg ik maar 50 per jaar. Ik verhuur het nooit, (wil ik ook niet). Voor een Trinidad is dat natuurlijk veel te weinig wil het nog interessant worden.
 
N2025,

Wat dacht je van een C210, moet wel turbocharged zijn en nog beter pressurized...

Op Midden Zeeland stond vroeger de PH-OCW,
weet iemand of die nog ergens "rondhangt"?

Ennu, we gaan elkaar zien, no problem.
U roept wij draaien, althans de prop draait in dit geval...

grtz, VF
 
Back
Top