AMS base


Ik vind het mooi dat de VNV voor de easy vliegers opkomt en ik ga er vanuit dat de VNV z'n research gedaan heeft en advocaten heeft geraadpleegd (zowel nederlandse als engelse) voordat ze deze actie begonnen.

Dit zag je natuurlijk al kilometers ver aankomen, tenzij je de engelse wetgeving niet kent....

In de UK bestaat er niet zoiets als "besmet werk" wat je veel in de nederlandse media hoort.

Sterker nog... Als jij niet tot de groep / contract / maatschappij (of kies een sub groep) die niet bij de staking hoort kan je/zal je (en geloof me in de UK gaat het er een stuk harder tegen aan dan in het "socialistischer" mainland Europa) worden ontslagen als je werkgever je rechtmatig vraagt om deze vluchten te doen. B.v. je staat op standby en ze sturen je naar AMS.

Dus als je stelt: "Van je collega's moet je het hebben" begrijp je de Engelse wet niet.... Er is geen keuze.

p.s. ben geen easyjet

p.p.s. Ik denk dat het wapen "staking" voor AMS based vliegers alleen kompleet nutteloos is. Deze zal keer op keer gebroken worden en Easyjet zal alle kosten verhalen op de piloten. (hoe langer je staakt hoe dieper het management zich ingraaft. Ze hebben niets te verliezen....)

HELAAS!! Ik zie heel graag een mooie verbetering voor deze groep!!! maar ik denk dat je realistisch moet zijn met de middelen die ze tot hun beschikking hebben.

sorry p.p.p.s ;) Dit is niet alleen bij de low cost carriers zo, maar ook bij alle andere maatschappijen (bedrijven) in de UK
 
Weet je zeker dat een van je beste vrienden niet voor easyJet management werkt buzzer?

Alleen de e-mails van easyJet management zijn nog slechter!

Van je collega's moet je het hebben slaat helaas ook op jou! In plaats van je concollega's steunen probeer jij twijfel te zaaien!

EasyJet vernietigd de volledige relatie met haar werknemers, bedrijven die dat doen overleven het meestal niet lang.
In de UK zit easyJet in Failure to Agree fase 3 met Balpa.

Zonder stakingen moet easyJet al vluchten annuleren, 80 afgelopen zondag.
Gister 20 vluchten!
 
Buzzer is helaas spot on... In de UK moet je het werk van je collega's oppikken. Dit is het zo genaamde solidaire staking principe wat verboden is. Is echter interessant om dit bij nederlandse advocaten neer te leggen omdat het om NLse werknemers met NLse productie gaat. Maw gaat het NLse recht boven het Engelse maar dat is aan de advocaten van het VNV.

Succes jongens (en meiden) bij Easy NL! Goede actie! Volgende keer gewoon na aankomst van de laatste UK vlucht op AMS een staking voor de volgende ochtend uitroepen zodat ze niemand meer kunnen invliegen :eek:
 
Van je collega's moet je het hebben slaat helaas ook op jou! In plaats van je concollega's steunen probeer jij twijfel te zaaien!

Hou toch op man.. Je kent me niet.. Als jij je kop in het zand wil steken, ga lekker je gang. Maar ik draai al 16 jaar mee in de UK en heb dus wel gezien hoe het daar toegaat... Incl bijna staking en fallout, bijna staking bij andere maatschappijen andere werkgroepen die allemaal hun kop in het zand hadden en nu gemarginaliseerd zijn...

En dat dat anders gaat dan in het calvinistische poldermodel NL.

Ik zei niet dat de VNV niet weet wat ze doen en dat ze geen solid plan hebben, maar als je op staken moet terug vallen in de engelse wetgeving moet je een damn solid plan hebben.

Kijk maar eens naar BA Openskies dispute, Virgin atlantic pilot pay dispute een paar jaar geleden. BA Cabin crew strike.

Sorry als dat geen ondersteuning is..
 
Oh en sorry maar die situatie die jij schetst is niet uniek aan easyjet... Andere maatschappijen in de UK precies hetzelfde. En al 5-10 jaar lang met goede winstcijfers en marges. Ik geloofde ook wat jij zei dat bedrijven die dat doen niet overleven, maar nu denk ik dat dat waarschijnlijk alleen wishful thinking is...

Ik wens alle collegas in Amsterdam sterkte toe en weet zeker dat het een goede zaak is. Ik sta aan hun kant... Niet alleen voor hunzelf, maar dat heeft invloed op alle Europese piloten.
 
A. Nederlandse wetgeving geld in Nederland, ook voor staken! Immers Nederlandse contracten!
B. Denk je nou werkelijk dat de Nederlandse piloten die na jaren in de UK IT FR DE gewerkt te hebben niet weet hoe de Engelse piloten worden beïnvloed door hun Engelse wetten?

De rest van je verhaal is bullshit en gespeculeer! Jij bent het ergste soort collega! Beetje van de zijlijn toekijken en loze opmerkingen toeschreeuwen. Paar jaar geleden ook in de cabine gaan staan toen jullie Cabin crew aan het staken was? Begrijp dat de sfeer tussen cockpit en cabine nog steeds erg ijzig is!
Een ding is zeker in de UK vind je altijd wel iemand die een dolk in je rug wil steken!

Hou het gewoon lekker voor je Buzzer, ik wil je ook verder niet kennen! Je kent de situatie niet, je weet niet wat management wel en niet wil, en je weet niet hoe de situatie op dit moment in het easyJet netwerk is. Maar ik denk dat het erger gaat worden dan zomer 2006 en 2010.
 
Je hebt al genoeg naïviteit laten zien Flash... Ik ga hier niet meer op in en zeker niet met dat soort taal......

Nog 1 ding sinds jij je post hebt aangepast..

Ik sta volledig achter de actie en wat de VNV en BALPA willen bereiken. Ik twijfel alleen of acties zoals die van dinsdag het gewenste resultaat geven. Bv als BALPA ook zo'n probleem heeft, waarom niet met hen samenwerken en kijken of er gecoordineert kan worden..
 
Last edited:
Wie is er nou naïef buzzer? Of weet je echt niet dat volgens UK wetgeving Balpa acties niet mag coördineren met andere vakbonden?!

Er denken een heleboel mensen met veel meer ervaring na over dit soort zaken als jij Buzzer!
Als jij vind dat 100% steunbetuiging van de easyJet leden geen goed resultaat is dan weet ik niet wat jij een succes noemt. Het doel is een goede CAO!
 
Laat ik beginnen met stellen dat ik de actie van de VNV volledig steun.

Helaas kan ik het verhaal van Buzzer bevestigen. Op het eiland is dit helaas de wet. Verder zou ik denken dat er wel andere manier zijn om de vliegers in NL te steunen, vanuit Engeland. Je zou je b.v. ziek kunnen melden als je een vlucht op je rooster ziet verschijnen via AMS... Of dat loadsheet... altijd lastig, de batterij van mijn EFB is net leeg... Wat, 10 minuten extra vertraging... Ow, sorry hoor... Discretion? Nee, ik heb de bemanning geëvalueerd en het is niet veilig. Wat? Blijft dan het toestel in AMS staan? Nou, roep dan maar een AMS based bemanning op... Ow wacht...
 
ha ha ha,

eerst klagen we over stella etc etc, werkloze piloten

nu hebben ze een baan en gaan staken :stapelge:

de vnv wil gewoon Ezy weg van schiphol hebben, daarom steunen ze de actie, de klemmers spelen zoals altijd met vuur en willen de concurrentie weg staken.

succes, ik heb geen medelijden met z....kers

en geef maar de schuld aan de engelse wetgeving

en ga gelijk de nederlandse regering pushen om de klem te redden:blabla:

(deed de nederlandse regering ook iets voor V&D?)
 
Niet gehinderd door enige kennis en inzicht, kempsvillecafe....probeer eens na te denken alvorens te typen (of ga ergens anders trollen)

Niemand wil niemand weg hebben van SPL.
EZY vliegers hebben zich verenigd via de VNV (Dutch ALPA) en verzetten zich tegen het feit dat er een inferieur contract wordt aangeboden door een bedrijf dat dikke winst draait en op andere bases wél fatsoenlijke contracten aanbiedt.
er wordt weerstand geboden tegen afbraak van arbeidsvoorwaarden, zouden meer vliegers-gemeenschappen moeten doen.

De KLM vliegers steunen de EZY collegas volledig. We zien ze graag als onze buren op SPL, tegen fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden die ze verdienen.
 
Wat jammer dat men elkaar alweer in de haren vliegt. Typisch. Daarom is het management altijd lachende derde, omdat wij als beroepsgroep elkaar vaak te lijf gaan in plaats van met elkaar strijden voor betere condities in een tijd dat er door de airlines record winsten worden geboekt.

Wat Flash2002 al aangeeft worden er nu al (bijna) dagelijks vluchten gecanceld door tekort aan crew. Als Amsterdam dan ook nog gaat staken, dan kan het bedrijf dit bijna onmogelijk opvullen, zeker nu het hoogseizoen er aan komt. Wie zegt niet dat het bedrijf vluchten van andere bases heeft moeten cancelen om de First Wave in Amsterdam door te laten gaan als PR stunt en het uitdelen van een psychologische slag aan de stakende piloten.

Laat je niets wijs maken. Inmiddels draait de PR machine van EZY op volle toeren. Maar het feit is dat ondanks wat easyJet beweer er op de dag van de staking vanaf Amsterdam wel degelijk vluchten zijn gecanceld. De ochtend vluchten gingen gewoon, maar in de avond was er wel degelijk vluchtuitval. Of dit een rechtstreeks gevolg was van de staking of ten gevolge van andere redenen (France ATC staakte die dag ook) is niet met zekerheid te zeggen. Ook waren er lange vertragingen waardoor er een vlucht naar Southend vertrok om 0145. Dit betekend een nacht slot en een boete voor easyJet van €15000 zie https://www.upinthesky.nl/2016/04/22/boete-voor-easyjet-voor-overtreden-nachtregime-schiphol/

Ik steun mijn collega's in Amsterdam en vind dat iedere piloot dit zou moeten doen. Zij strijden voor betere voorwaarden, waar we allemaal profijt van zullen hebben.

Het komt de VNV zeker goed uit als het kostenvoordeel tussen KLM en easyJet wordt verkleind, prima de Engelsen zouden zeggen ''We kill two birds with a stone''. Onzinnig om hierdoor de acties niet te steunen.

Heel veel succes mannen!
 
Inderdaad is het jammer dat men elkaar nu zo aanvliegt.

De Nederlandse wet heeft niets te zeggen over buitenlandse arbeiders. Iedereen heeft een pasje van easyJet, maar als iemand uit de UK of ITA een standby callout naar AMS weigert, is dat gewoon werkweigering. En dat kost je je baan. Dat deze collega's dus de vluchten komen uitvoeren, daarin hebben ze geen keuze. Hoe dat voor de Duitsers of Fransen zit weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de Nederlandse wet geen enkele betrekking heeft op buitenlandse werknemers op buitenlandse vliegtuigen voor een buitenlandse maatschappij.

Verder dan 'work-to-rule' kunnen deze collega's dus niet gaan.

En dan, hoe erbarmelijk het contract ook is, is een groep van zo'n 40 vliegers (op een veel groter totaal) niet heel krachtig in een staking. Dat is ook een feit, een jammerlijk feit maar het is er wel één.
Gelukkig heeft Flash wel gelijk in dat die 30-40 vliegers alsnog kunnen worden gemist als kiespijn. Helemaal zonder effect is het dus niet, maar verwacht ook geen wonderen.

Wat vanuit (let op: dit is advocaat van de duivel mode!) management gezien opvallend is: veel van deze mensen hebben nog geen jaar geleden het contract getekend. Veel daarvan andere (betere) easyJet contracten achter zich latend. Wat is er in die 12 maanden veranderd, dat het van een 'ik teken op de lijn' naar 'ik werk niet meer als het niet beter wordt' is gegaan? Juist... niets. Als ik een werknemer aanneem, en een paar maanden later zegt hij dat er een flinke schep op zijn contact moet, dan kijk ik ook wel op....

Even uit de advocaat-van-de-duivel mode: natuurlijk kijkt EZY hier niet van op hè, dat weet ik ook wel. Ze weten dat het een k*tcontract is tegen waardeloze voorwaarden. Maar wat jammer is en blijft, is dat veel mensen het wel getekend hebben, en nog wel recentelijk ook. Ook daar zit een factor 'samen sterk staan' in. Maar dat zijn gedane zaken.

Ik hoop dat het effect sorteert! Het extreem hard werkende personeel op AMS verdient dat ruimschoots. Begin alleen niet te schelden op collega's die niet het wettelijke recht hebben om te weigeren wat ze wordt gevraagd; dat is niet eerlijk naar elkaar. Iedereen doet wat hij kan en vooral mag. (En ja, daar hebben de vakbonden duidelijk over gecommuniceerd).
 
I've been screwed over by the VNV twice.

Colleagues have been given very poor advice by the VNV.

VNV has a terrible record representing minority members.

"Useless" is the kindest thing I have to say about the VNV. Needless to say I'm one of the many who have resigned their membership in disgust.

Hopefully they'll do a better job representing easyJet members than they did representing me.
 
Back
Top