A/P Disc,
Nog even wat context dan:
De piloten die in eerste instantie de AMS-base van EZY hebben bevolkt waren geen nieuwkomers. De captains hadden gemiddeld al een jaar of 8 à 10 op de klok bij het bedrijf en de FO's gemiddeld al een jaar of 4 à 5. Die hebben allemaal gezien dat in de andere landen waar EZY actief is betere arbeidsvoorwaarden gelden (voor hetzelfde werk, en in een leefbaarder rosterpatroon) en dat daarvoor ook een jarenlange strijd is gevoerd door de lokale vakbond. Het is dus niet zo dat we net komen kijken en meteen zijn gaan drammen met vooropgezette plannen om het spaak te laten lopen.
Het was eenvoudigweg niet mogelijk om, zowel individueel als collectief, te onderhandelen over de geboden arbeidsvoorwaarden in AMS voordat de base werd geopend. De VNV heeft vanaf het eerste contact met EZY aangegeven dat ze bereid waren om de EZY-piloten te vertegenwoordigen met als voorwaarde dat dit moest uitmonden in een CAO voor de AMS-based vliegers. easyJet heeft dat geaccepteerd en de VNV erkend als vakbond, maar sindsdien hebben ze zich niet redelijk opgesteld in de onderhandelingen over een CAO (zie uitspraak rechter waar ik eerder aan refereer).
Er is niemand voor het geld naar AMS gegaan, maar er is een bewuste keuze gemaakt om (eindelijk) vanuit je eigen thuis te werken en het lagere salaris is voor die mensen minder belangrijk. In alle redelijkheid mag je dan wel vragen om een aantal andere arbeidsvoorwaarden op een acceptabel niveau te hebben.
We gooien, nogmaals, niet meteen onze kont tegen de krib want er is meer dan anderhalf jaar gepoogd om via onderhandelen de arbeidsvoorwaarden naar een niveau te krijgen dat in Nederland redelijk en gebruikelijk is. We hebben het dan niet over een loonsverhoging maar een aantal zaken dat voor Jan Modaal die onder een CAO werkt volstrekt normaal is, zoals: doorbetaling bij ziekte, een pensioen naar de gemiddelde nederlandse norm (en niet eens goudgerand zoals bij de KLM) en een tewerkstelling die draaglijk is zonder dat je regelmatig aan de fatigue-noodrem hoeft te trekken (oftewel: een tewerkstelling waarbij je gezond de 65 haalt). easyJet stelt zich daarbij erg star op en klopt zich op de borst over het feit dat ze zo'n goede werkgever zijn omdat ze zich aan lokale wetgeving houden, maar in de praktijk blijkt dat ze die lokale wetgeving nogal selectief toepassen. Zie ook deze uitspraak bijvoorbeeld:
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBNHO:2016:3209&keyword=easyjet
Jumpseat: lees je even in voordat je begint te blaten. Het gaat niet om meer salaris maar de zaken die ik hierboven beschrijf. Dat zijn dingen die ook voor mensen die buiten de cockpit werken onder een CAO de normaalste zaak van de wereld zijn. Hoe zou jij het vinden als mensen binnen jouw eigen bedrijf zo verschillend worden beloond? Lekker makkelijk: "als je meer geld wil ga je maar in het buitenland werken". Heb ik nieuws voor je: dat hebben de meesten van ons jarenlang gedaan en daardoor veel van hun familie- en sociale leven moeten missen. We zijn echt wel realistisch genoeg om een financieel offer te brengen om meer thuis te zijn, maar wat we nu aan arbeidsvoorwaarden hebben is gewoon niet redelijk naar Nederlandse maatstaven en al helemaal niet in vergelijking met onze eigen collega's in andere landen.