AMS base

Ook even een nuance van mijn kant...ik doelde niet specifiek op MP maar ook bijvoorbeeld het aanvechten van een cao pensioenleeftijd. In dat opzicht is er een trend van juridisering gaande.

Check!

Dacht even dat je specifiek op het MP verhaal doelde, Maar LongHaul en consorten kunnen er inderdaad ook wat van...
 
A/P Disc,

Nog even wat context dan:

De piloten die in eerste instantie de AMS-base van EZY hebben bevolkt waren geen nieuwkomers. De captains hadden gemiddeld al een jaar of 8 à 10 op de klok bij het bedrijf en de FO's gemiddeld al een jaar of 4 à 5. Die hebben allemaal gezien dat in de andere landen waar EZY actief is betere arbeidsvoorwaarden gelden (voor hetzelfde werk, en in een leefbaarder rosterpatroon) en dat daarvoor ook een jarenlange strijd is gevoerd door de lokale vakbond. Het is dus niet zo dat we net komen kijken en meteen zijn gaan drammen met vooropgezette plannen om het spaak te laten lopen.

Het was eenvoudigweg niet mogelijk om, zowel individueel als collectief, te onderhandelen over de geboden arbeidsvoorwaarden in AMS voordat de base werd geopend. De VNV heeft vanaf het eerste contact met EZY aangegeven dat ze bereid waren om de EZY-piloten te vertegenwoordigen met als voorwaarde dat dit moest uitmonden in een CAO voor de AMS-based vliegers. easyJet heeft dat geaccepteerd en de VNV erkend als vakbond, maar sindsdien hebben ze zich niet redelijk opgesteld in de onderhandelingen over een CAO (zie uitspraak rechter waar ik eerder aan refereer).

Er is niemand voor het geld naar AMS gegaan, maar er is een bewuste keuze gemaakt om (eindelijk) vanuit je eigen thuis te werken en het lagere salaris is voor die mensen minder belangrijk. In alle redelijkheid mag je dan wel vragen om een aantal andere arbeidsvoorwaarden op een acceptabel niveau te hebben.

We gooien, nogmaals, niet meteen onze kont tegen de krib want er is meer dan anderhalf jaar gepoogd om via onderhandelen de arbeidsvoorwaarden naar een niveau te krijgen dat in Nederland redelijk en gebruikelijk is. We hebben het dan niet over een loonsverhoging maar een aantal zaken dat voor Jan Modaal die onder een CAO werkt volstrekt normaal is, zoals: doorbetaling bij ziekte, een pensioen naar de gemiddelde nederlandse norm (en niet eens goudgerand zoals bij de KLM) en een tewerkstelling die draaglijk is zonder dat je regelmatig aan de fatigue-noodrem hoeft te trekken (oftewel: een tewerkstelling waarbij je gezond de 65 haalt). easyJet stelt zich daarbij erg star op en klopt zich op de borst over het feit dat ze zo'n goede werkgever zijn omdat ze zich aan lokale wetgeving houden, maar in de praktijk blijkt dat ze die lokale wetgeving nogal selectief toepassen. Zie ook deze uitspraak bijvoorbeeld: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBNHO:2016:3209&keyword=easyjet

Jumpseat: lees je even in voordat je begint te blaten. Het gaat niet om meer salaris maar de zaken die ik hierboven beschrijf. Dat zijn dingen die ook voor mensen die buiten de cockpit werken onder een CAO de normaalste zaak van de wereld zijn. Hoe zou jij het vinden als mensen binnen jouw eigen bedrijf zo verschillend worden beloond? Lekker makkelijk: "als je meer geld wil ga je maar in het buitenland werken". Heb ik nieuws voor je: dat hebben de meesten van ons jarenlang gedaan en daardoor veel van hun familie- en sociale leven moeten missen. We zijn echt wel realistisch genoeg om een financieel offer te brengen om meer thuis te zijn, maar wat we nu aan arbeidsvoorwaarden hebben is gewoon niet redelijk naar Nederlandse maatstaven en al helemaal niet in vergelijking met onze eigen collega's in andere landen.
 
Hi SlimJim,

dank voor de context. Zoals ik al eerder schreef
heb ik geen enkel probleem met jullie eis omtrent
de basis arbeidsvoorwaarden. Dat punt begrijp ik.

Ik ben alleen bang dat Easy op een ander spoor zit
maar dat even terzijde. Mijn commentaar heeft dan
ook niks te maken met een waardeoordeel over wat
jullie willen.

Mijn punt is meer dat jullie in mijn visie (en vele
anderen...) ten strijde trekken met de verkeerde
partij die in het verleden (en ook in het heden) heeft laten
zien dat ze enorme belangenverstrengelingen hebben
bij het vertegenwoordigen van niet KLM vliegers.
Dit heeft meerdere keren ontaard in erg negatieve
gevolgen voor die vliegers.
 
Persbericht van de VNV:


vrijdag 22 juli 2016

VNV: cao-voorstel niet omarmd door easyJet

Acties bij easyJet zijn onvermijdelijk

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) heeft easyJet tot vandaag de tijd gegeven om een nieuw onderhandelingskader te omarmen en daarmee aan de onderhandelingstafel het cao-conflict op te lossen. De reactie van easyJet op dit voorstel is teleurstellend. EasyJet laat door deze reactie de VNV geen keuze, nieuwe acties bij easyJet zijn onvermijdelijk.

Arbeidsvoorwaarden

De Nederlandse piloten van easyJet voeren nog altijd strijd voor een eerlijk pensioen, meer rust tussen lange vluchten en doorbetaald worden bij ziekte. “EasyJet is ons slechts zeer marginaal en onvoldoende tegemoet gekomen”, aldus VNV-voorzitter Steven Verhagen.

Frankrijk

De houding van de VNV en de easyJet-piloten wordt versterkt door het aanbod dat easyJet heeft gedaan aan haar Franse piloten. De Franse easyJet-piloten krijgen op alle fronten betere arbeidsvoorwaarden aangeboden dan hun Nederlandse collega’s. Voorzitter Verhagen: “We gunnen de Franse collega’s hun deal maar de verschillen zijn eenvoudigweg te groot om het hier en nu te negeren, al helemaal omdat deze overeenkomst zeer recent is afgesloten”.

Acties

De VNV kan niet aangeven wanneer en welke acties in Nederland georganiseerd gaan worden. EasyJet heeft namelijk bij eerdere acties stakingsbrekers ingezet. De acties zullen onvoorspelbaarder zijn, maar conform de uitspraak van de kortgedingrechter minimaal zes uur eerder worden aangemeld bij het easyJet-management. “We zijn vastberaden om een eerlijke cao voor de easyJet-piloten af te sluiten ook al zou dat betekenen dat het conflict en de daardoor veroorzaakte operationele verstoringen zich nog lang voortslepen”, besluit de VNV-voorzitter.
 
Orange hoeveel piloten heb je nodig om 7 vliegtuigen op een willekeurige ochtend de lucht in te krijgen?
14 misschien? Klinkt aannemelijk?

Hoe kom je dan tot de conclusie dat de staking niet breed gedragen was als er 15 piloten staken....
 
Since het persbericht van de VNV geen vuurwerk meer gezien op het stakingsfront.

Nog even wachten en de zomer ligt achter ons en dan hoeft het niet meer.

Het argument dat er stakingsbrekers in een hotel klaar zitten en dat het toch geen zin heeft gaat denk ik niet op. Het bedrijf heeft nu al een tekort aan vliegers en cancelled (bijna) dagelijks vluchten. Een staking gaat wel degelijk effect hebben.

Veel succes.
 
Over een paar uur nieuwe acties, nieuwsflits van de VNV:




Maandag 1 augustus 2016 nieuwe acties bij easyJet

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) kondigt nieuwe werkonderbrekingen bij easyJet aan.

Op maandag 1 augustus 2016 leggen de easyJet-piloten werkzaam op de basis Schiphol voor de tweede keer het werk neer. De inzet van de staking blijft het doorbetalen bij ziekte, meer rust tussen vluchten en een beter pensioen.

Tweede stakingsronde

Op 14 juni 2016 werd voor de eerste keer door de op Schiphol gestationeerde easyJet-piloten massaal gehoor gegeven aan de oproep om het werk neer te leggen. De VNV heeft sindsdien nogmaals, mede na een oproep van de kortgedingrechter, een uiterste inspanning geleverd om er aan de onderhandelingstafel uit te komen. Het easyJet-management lijkt echter een cao met voldoende rust, doorbetaling bij ziekte en een eerlijk pensioen niet te willen. Al eerder heeft de VNV nieuwe acties bij easyJet aangekondigd.
Op maandag 1 augustus van 06.00 uur tot 10.00 uur zullen de Nederlandse easyJet-piloten dan ook voor de tweede keer het werk neerleggen.

Overlast voor reizigers

Het easyJet-management heeft aangekondigd ook bij toekomstige acties stakingsbrekers vanuit het buitenland in te vliegen. EasyJet gooit met het inzetten van stakingsbrekers olie op het vuur. Dit is dan ook de reden dat wij de actie - conform de uitspraak van de kortgedingrechter - zes uur van tevoren aanmelden bij easyJet. De VNV betreurt eventuele overlast voor reizigers, maar houdt het easyJet-management daarvoor verantwoordelijk.

Acties

De staking op maandag 1 augustus 2016 staat niet op zichzelf, maar is een actie uit een reeks van werkonderbrekingen die verspreid voor de komende maanden zijn ingepland. “We zijn vastberaden om een eerlijke cao voor de easyJet-piloten af te sluiten, ook al zou dat betekenen dat het conflict en de daardoor veroorzaakte operationele verstoringen zich nog maanden voortslepen”, besluit VNV-voorzitter Steven Verhagen.
 
We zijn nu weer een paar maanden verder. Er lijkt wat beweging in de UK te zijn. Hoe gaat het in AMS? Is er een redelijke aanbieding gedaan?
Het viel mij ook op dat alle Amsterdammers van de base transfer list af zijn. Wat zit hier achter?
 
Nog niet Peer, maar ik denk dat de mogelijkheden voor DEC snel gaan verdampen als de CAO goedgekeurd is.

Uiteindelijk komt ie op de VNV website net als de andere CAO's.
 
Klinkt goed! Gefeliciteerd!
Ben benieuwd wat er bereikt is. Maar ik begrijp dat jullie er nog niets over kunnen zeggen?
 
Back
Top