AMS base

Succes met de onderhandelingen Flash, ik hoop dat ze bij easyjet ook beseffen dat er meer is dan geld alleen en dat jullie snel ook een mooie cao krijgen.
 
Tronco, heb je interesse in de basis? Vraag dan de transfer aan. Of niet. Het is wat mij betreft prima als het contract niet voldoet aan je verwachtingen, prima als je wil wachten op verbetering, maar verwacht van anderen geen wonderen die je zelf niet kunt en wilt waarmaken.
 
Salaris x2 verwacht niemand. En inderdaad is er meer dan geld. Veel dingen hangen alleen wél met geld samen. Zoals de mogelijkheid parttime te kunnen werken als je richting de 60 gaat met een hypotheek en studerende kinderen. En een pensioenregeling waarbij je ook daadwerkelijk kunt stoppen met werken. Allemaal dingen die in de pré-Lisbon contracten goed geregeld waren. Misschien is het daarom beter deze, voorheen standaard, contracten niet continu te duiden als 'het grote geld'.

Goed te horen dat er een 'integraal voorstel' ligt. Dit was eigenlijk mijn vraag.

Heel veel succes!
 
Het AMS contract kan 200% beter, maar zie je de zaken niet te donker in? Waar is het pensioen zoveel beter geregeld in easyJet? Waar kun je én part time gaan én je hypotheek afbetalen én kinderen laten studeren én 52% belasting betalen én kort daarna riant met pensioen?

Part time is overigens gewoon een recht in Nederland...
 
Waar ik op doel is dat je nú misschien wel prima kunt leven van je huidige salaris. Als je parttime wilt, áls je het dan kunt krijgen, zul je dit salaris moeten halveren. Bij mijn huidige salaris zou dat kunnen. Bij het AMS contract wordt het dan toch lastiger. Maar, ieders situatie is anders. Als je een flink meeharkende vrouw hebt ziet het plaatje er natuurlijk anders uit. Part time is bij een carrière in de Low Cost niet een leuk extraatje, maar je houd die 4 sectoren per dag gewoon niet vol tot je 65e.
Pensioen: onder de 10 % bouw je een nauwelijks bruikbaar pensioen op. Laat dat maar eens uitreken. Je zult die 5% minimaal moeten verdubbelen. En ook dit komt weer uit je netto salaris. Frankrijk: 14 %. Maar onder de 40 is dit van later zorg voor de meesten.

Hoe dan ook, ik wil de discussie niet nog een keer overdoen. Ik snap prima dat mensen er tóch voor kiezen en de consequenties aanvaarden. Wij laten het aan ons voorbij gaan maar iedere keer als EZY mensen zoekt voor AMS komt tóch die discussie weer boven in huize Tronco...

Succes!
 
Beste Tronco, iedereen die naar AMS is vertrokken heeft voor die moeilijke beslissing gestaan. Iedereen heeft die moeilijke keukentafelgesprekken gehad met vrouw en kinderen. Niemand heeft dat contract als een kip zonder kop getekend. Alles wat je noemt is tot in den treure onderling besproken onderling, nog vóórdat het contract getekend is. Sommigene hebben daarna wel getekend, anderen niet.

Je kunt dus nog een paar jaar langs de zijlijn blijven staan in de hoop op beter, maar deze jaren komen nooit meer terug. Aan jou wat je belangrijker vindt! (en helemaal prima als dat een riant pensioen is!)
 
Hee Tronco,

14% in Frankrijk, ja. Maar vermeld er dan ook wel bij dat daar bijzonder weinig van overblijft als AF over de kop / door een 'redressement judiciaire' gaat. Heb liever wat minder opbouw in het NL systeem dan al mijn eieren in één mandje dat CRPN heet...

Op parttime werken heb je recht in NL en je werkgever kan dat alleen in zeer uitzonderlijke gevallen weigeren, anders dan in Frankrijk.

Als je werkgever in NL niet voldoende pensioenpremie afdraagt om een pensioengat te voorkomen kun je zelf geld storten in een oudedagsvoorziening en dat bedrag (tot het wettelijke maximum) van je belastbare inkomen aftrekken, het komt dan niet uit je nettosalaris zoals jij schijnt te denken.

De punten die je aanvoert vind ik daarmee slecht onderbouwd. Zoals 49015 terecht aangeeft: kom je toch lekker niet naar AMS? Maar verwacht dan ook niet dat je met gejuich wordt binnengehaald door degenen die de hete kastanjes uit het vuur aan het halen zijn nu...
 
Last edited:
Nee Tronco als je parttime gaat lever je niet 50% van je salaris in. Je levert 50% van je basissalaris in, sector pay minder. Daarnaast ga je over een veel kleiner deel van je inkomen 52% belasting betalen. Dus netto is de klap ook weer minder. We hebben een progressief belastingstelsel in NL weet je nog?

Maar goed easyJet gaat natuurlijk nooit 100% salaris betalen voor iemand die 50% werkt. Kan wettelijk ook niet, zou discriminatie van de voltijd medewerker betekenen.

Je stelling dat je onder 10% nauwelijks iets opbouwt slaat Kant noch wal en getuigt dat je niet weet dat iemand van bijvoorbeeld 33 jaar slechts 10,2% belastingvrij op mag bouwen tot een maximum van 100k - franchise. Dat is dus minder dan 10% van een captains basic. De grote pensioenpercentages mag je pas boven de 40 gaan binnenharken.

Je hebt vreemde ideeën wellicht dat je Amsterdam maar gewoon niet als optie moet zien. Want wat jij wilt lijkt mij compleet onhaalbaar in ons belastingstelsel.
 
Héle vreemde ideeën!

De 5% van easy AMS ligt nog redelijk ver van de 10,2 belastingvrije procenten af, of niet? Wel eens van een pensioengat gehoord? Redelijk hot in NL.
En ja, er zijn ook mensen boven de 40.

Over parttime: Je neemt een oliebol. Snijdt hem door. Gooit de éne helft weg. Wat je over hebt snijdt je ook weer door. Ongeveer 40% gooi je weg. Heb je nog een fijne oliebol over? Wél delen met je gezin hoor!

Heren, veel plezier met de kastanjes en een prettige jaarwisseling!

Hasta luego!

T.
 
Je bouwt ieder jaar evenveel pensioen op volgens de wet en dat is dus gekoppeld aan leeftijd. Ja er zit een gat, maar je stelling dat je nauwelijks iets opbouwt onder 10% is onzin. Succes trouwens met je Italiaanse of Franse staatspensioen, dat is namelijk lekker veilig.

Je hoeft niet parttime... In ieder geval heb jij bij 50% deeltijd slechts recht op 50% van je basic. Zo werkt dat nou eenmaal. Ook de pensioenopbouw word bij wet met 50% verminderd.
 
Tronco, laat je niet gek maken met halve oliebollen. Als je normaal met geld omgaat dan heb je, ook in AMS, een meer dan prima pensioen. Probeer anders je modaal verdienende schoonfamilie en vrienden op oudjaarsavond uit te leggen dat je echt niet met 6000 euro ('nee niet bruto, netto') rond kunt komen, ze lachen je vierkant uit.

Natuurlijk moeten we blijven vechten voor betere condities, maar dat is een heel andere discussie dan de vraag of je transfert naar AMS of niet.
 
Ik ben non-EZ en het is een beetje een topic-drift maar : mijn modaal verdienende kennissen geloven het op hun beurt ook nooit als ze horen dat er van mijn "riante salaris" maandelijks 1000 spijkers op gaan om mijn gezondheid (zorg , ziekengeld , LoL etc.) te verzekeren.
Met hun Zekur-polisjes van 80 euro.

Laten we de boel wel even in perspectief plaatsen.
 
Dat heb ik nog nooit teruggerekend.
Maar ik zal voor de lol gewoon eens zeggen : "Waarschijnlijk minder dan jij".
Dan kan je daarmee verder alles kapot relativeren.
 
Tja Peer,

de private verzekering naait iedereen op de lange duur ;)
In DL bestaat gelukkig nog een belastingvrije gedeelte. Ik weet niet of we dit gaan verliezen met de nieuwe belastingregeling....
 
Dat heb ik nog nooit teruggerekend.
Maar ik zal voor de lol gewoon eens zeggen : "Waarschijnlijk minder dan jij".
Dan kan je daarmee verder alles kapot relativeren.

Precies, een nodeloze exercitie.
Je kunt sommigen van ons beschuldigen van een teveel aan pragmatisme, dan had dat wellicht nog een aardige discussie opgeleverd.
 
Back
Top