ABN-Amro: Geen lening meer zonder baangarantie

Ik weet niet of deze maatregel al bekend is op
Airwork.
Ik kreeg onlangs te horen van een docent van de NLS,
Nee sorry, CAE Oxford aviation academy Amsterdam,
dat er 2 studenten van de wachtlijst moeten, voor er 1 student
aan de opleiding mag beginnen. M.a.w, die ene student krijgt pas
een lening van de ABN zodra de nls 2 studenten heeft geplaatst.
Zoals gezegd, weet ik niet of dit ondertussen al bekend was.
Zo ja, disregard, maar ik wilde het niet voor mezelf houden.

Gtzz
 
Kan er dan nergens anders dan bij ABN geleend worden? Zoniet, dan vind ik dit een goede stap, hoop dat ze 2 vliegers met een VAST contract bedoelen...
 
Nee. ABN is de enige die geld in deze bodemloze put durft te storten.....
Friesland Bank deet het voorheen ook maar na de overname door Rabobank mee gestopt.

(Persoonlijk vind ik dat de ABN als staatsbank dit ook niet meer zou moeten doen, al is het alleen maar uit zelfbescherming voor de kansloze studenten)
 
Nee. ABN is de enige die geld in deze bodemloze put durft te storten.....
Friesland Bank deet het voorheen ook maar na de overname door Rabobank mee gestopt.

(Persoonlijk vind ik dat de ABN als staatsbank dit ook niet meer zou moeten doen, al is het alleen maar uit zelfbescherming voor de kansloze studenten)

Ja mooi dat de vrije markt zijn handen er niet aan wil branden terwijl ABN AMRO (tot voor kort) de kredietkraan vol open heeft/had staan met de nederlandse belastingbetaler als onderpand.

De overheid is dan ook de schuldige aan het enorme overschot aan piloten in Nederland. Als ze de ABN hadden laten vallen dan waren er nu geen vliegscholen in Nederland en had de markt zich al veel eerder kunnen herstellen.
 
Ja mooi dat de vrije markt zijn handen er niet aan wil branden terwijl ABN AMRO (tot voor kort) de kredietkraan vol open heeft/had staan met de nederlandse belastingbetaler als onderpand.

De overheid is dan ook de schuldige aan het enorme overschot aan piloten in Nederland. Als ze de ABN hadden laten vallen dan waren er nu geen vliegscholen in Nederland en had de markt zich al veel eerder kunnen herstellen.

Lekker kort door de bocht allemaal.

Wellicht was er dan een stop geweest in de verstrekking van financieringen voor Ab-Initio's, maar was de rest van Nederland ook werkloos geweest door het omvallen van een bank....

Ten eerste zorgt het omvallen van een bank voor een domino effect. De bank wordt 'failliet' verklaard, en vele betrokkenen (spaarders, investeerders) zijn een groot gedeelte van hun centen kwijt en komen daarmee zelf ook in financiële nood. Banken lenen elkaar ook onderling geld uit, dus kan best zijn dat jouw spaarcenten bij een andere bank zijn verdampt omdat die desbetreffende bank zijn centen gedeeltelijk heeft geinvesteerd in producten die bij de ABN waren onder gebracht. Daarom maar beter dat een overheid garant blijft staan, zodat beleggers niet hun centen wegplukken en de bank aan haar betalingsverplichtingen kan blijven voldoen. Daarom zoveel discussie omtrent Griekenland; als we er géén noodfonds in pompen, dan weten we bijna zeker dat wel al die geinvesteerde centjes (spaarfondsen, pensioenfondsen) kwijt zijn, en zijn de gevolgen zéér merkbaar in andere lidstaten (waaronder NL). Of het uitstel van executie is, is nooit duidelijk te zeggen. Wellicht gaan ze alsnog failliet, maar er zijn ook voorbeelden van dergelijke reddingspogingen waarna desbetreffende instantie weer opkrabbelde en zijn schuld kon terugbetalen aan de hulpverstrekker.

Ten tweede is de rente gebaseerd op het 'risico' van desbetreffende lening. Producten met een restwaarde (vastgoed) hebben doorgaans een lagere rente, omdat de bank nog wat kan claimen indien de klant niet aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen. Bij een student die geinvesteerd heeft een vliegbrevet kan dat niet.... Daarnaast moet de bank zelf het bedrag ergens vandaan zien te toveren waarvoor ze zelf ook weer rente voor moeten afdragen. In de praktijk betaalt de bank zo tussen de 1% en 2%, afhankelijk van de marktsituatie en inmenging van de lokale overheid om eventueel de economie te ondersteunen (lage rente en er wordt makkelijker krediet geleend om weer de geldstromen binnen de economie te vergroten). Afgelopen jaar zijn er zelfs situaties voorgekomen waarbij 'sterke' banken geld toe kregen als ze leenden. Puur omdat beleggers/instanties liever 0,5% rente BETALEN over hun EIGEN geld, dan dat ze ergens 5% KRIJGEN maar met grote risico's dat ze het geld kwijt zijn door failliesement oid. Maar bedenk dat je dus met je rente-percentage van 6% voor een studiekrediet dus veelal betaald aan 'risico'. Maar omdat de banken momenteel zelf niet weten hoe het er de komende jaren aan toe gaat, heeft o.a. de FrieslandBank maar besloten om geen extra risico's te nemen en geen verdere financiële producten te verstrekken aan de piloot-in-spé. Wellicht heeft men intern bij de FrieslandBank besloten dat hypotheken met 'maar' 3,5% rente minder risico met zich meeneemt zolang de bank op een gezonde manier een inschatting kan maken of de klant aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen, en wat de werkelijke restwaarde is van het desbetreffende vastgoed-object.

Ik denk dat grotendeels het 'gezonde verstand' ontbreek bij de piloot-in-spé. Men weet wel waar je de goedkoopste Iphone kan kopen door zoekmachines en recensies van website's zoals Kieskeurig.nl, maar het ontbreekt vervolgens aan een objectieve en kritische blik jegens een vliegopleiding waar 150K aan investering voor nodig is.
 
Ja mooi dat de vrije markt zijn handen er niet aan wil branden terwijl ABN AMRO (tot voor kort) de kredietkraan vol open heeft/had staan met de nederlandse belastingbetaler als onderpand.

De overheid is dan ook de schuldige aan het enorme overschot aan piloten in Nederland. Als ze de ABN hadden laten vallen dan waren er nu geen vliegscholen in Nederland en had de markt zich al veel eerder kunnen herstellen.

U slaat de spijker op zijn kop, waarvoor hulde! De overheid heeft jarenlang slecht beleid gesubsidieerd door garant te staan voor banken.
 
Men had wellicht kritischer moeten kijken naar de financiële producten die de banken de afgelopen jaren hebben verstrekt. Daar kan ik mee inkomen, evenals een tekortkomende zorgplicht om klanten te behoeden voor de aanschaf van risicovolle producten.

Maar om te stellen dat de bank maar had moeten omvallen is mijn inziens nicht im frage...
 
M.a.w, die ene student krijgt pas een lening van de ABN zodra de nls 2 studenten heeft geplaatst.
Deze regel van de ABN geldt voor alle vliegscholen, dus ik denk dat er binnenkort een paar scholen zullen omvallen. Ik vermoed dat ABN op die manier de "Geen lening meer zonder baangarantie" handhaaft.
 
Destijds toen ik van de opleiding kwam (meer dan 10 jaar gelden) had ik een lening bij de bank van iets meer dan 50 000 euro.

Ik had toen een mogelijkheid om bij een airline te gaan vliegen (jaarcontract) en moest zelf de type-rating betalen. Kosten ongeveer 16000 euro.

De bank vertikte het toen om voor deze type-rating een financiering te verlenen. Ik kon daardoor niet bij die airline beginnen. Gelukkig kreeg ik daarna een kans bij een andere airline, zonder te betalen voor de type-rating. Dus eigenlijk hebben ze mij een plezier gedaan.

Maar wat ik me nu afvraag is het volgende: 10 jaar geleden lagen de salarissen in de luchtvaart nog op een redelijk niveau. Mij leenden ze toen geen geld voor een rating, terwijl mijn totale schuld laag was. Tegenwoordig lopen er lui rond met een schuld van bijna 200 000euro omdat alles maar gewoon gefinancierd wordt inclusief ratings en urenprogramma's etc.

Ondanks de kredietcrisis, er is bijna geen kredietverstrekking aan MKB, bijna niemand krijgt een hypotheek etc. En toch is het nog mogelijk om krediet te krijgen voor ratings en urenprogramma's tot een totaal bedrag van rond de 200 000 euro. Hoe kan dit? Ik wil dingen graag begrijpen, maar ik val steil achterover als ik hoor hoe hoog de schuld van sommige lieden is.
 
Omdat dat de bank aan de andere kant ook weer zekerheid geeft van inkomen.
Wellicht hebben sommige scholen ook leningen lopen via de ABN, en als ABN de leerlingen geen leningen verstrekt, vallen de scholen wellicht om en kan de ABN fluiten naar het daarheeb geleende cq geinvesteerde geld. Een particulier kan je tot in den treure leegzuigen kwa terugbetalen, een bedrijf niet.
 
Een particulier kan je tot in den treure leegzuigen kwa terugbetalen, een bedrijf niet.

Ook niet helemaal waar, want steeds meer lui gaan de schuldsanering in. En dit zal in de toekomst steeds meer en meer worden.

Voor mij was het een drama om geld te regelen voor mijn opleiding, want geen enkele bank wilde mijn opleiding financieren. En die is net als FC rond de 50-55K.
Dus nu werkt mn vader ontzettend hard om het voor mij te betalen, maar ik had hem liever ontzien in dit verhaal, maar aan andere kant is het prettiger om met je vader van doen te hebben dan een bank.
 
Op welke planeet leef je dat je in nog de luchtvaart in wil.

Er is geen baan te vinden, en als die baan er al zou zijn voor een paar mensen betaald die je lening heus niet terug.
Dan spreek ik nog niet dat alles evolueert naar pay to fly toestanden.

Je bent gek dat je nog een een opleiding begint.

(bij ons mag je je type rating betalen, en dan trapt men je er uit na een seizoenscontract. Staan ze hier toch met duizenden hun CV in te sturen :1855: )

In deze sector valt niets te verdienen voor de nieuwe generatie. On top moet je steeds meer en meer werken tot je priveleven helemaal kapopt gaat.

En als je denkt dat dit een negatieve blik op je toekomst is, dan wordt de realiteit heel hard.
Vergooi je leven toch niet, en zoek een degelijke job voor de toekomst. Dit voor jezelf en je toekomstige familie.
 
Op welke planeet leef je dat je in nog de luchtvaart in wil.

Er is geen baan te vinden, en als die baan er al zou zijn voor een paar mensen betaald die je lening heus niet terug.
Dan spreek ik nog niet dat alles evolueert naar pay to fly toestanden.

Je bent gek dat je nog een een opleiding begint.

(bij ons mag je je type rating betalen, en dan trapt men je er uit na een seizoenscontract. Staan ze hier toch met duizenden hun CV in te sturen :1855: )

In deze sector valt niets te verdienen voor de nieuwe generatie. On top moet je steeds meer en meer werken tot je priveleven helemaal kapopt gaat.

En als je denkt dat dit een negatieve blik op je toekomst is, dan wordt de realiteit heel hard.
Vergooi je leven toch niet, en zoek een degelijke job voor de toekomst. Dit voor jezelf en je toekomstige familie.

Ik durf het risico aan, daar ik met mijn voormalige baan dit prima kan aflossen for the time being tot ik een baan kan organiseren. Zeer waarschijnlijk kan ik zowiezo werkzaam blijven bij de school waar ik nu op zit. Daarnaast is de vader van een eerste jaars student CEO bij een Airline. Nee niet in Europa. En 1 jongen in mijn klas zijn vader is Cpt bij aan Nat. Carrier en zit in ministerie van Transport.
Ik zeg niet dat dit enige garantie geeft, maar kan wel enigsinds helpen.
Mijn schuld zal ergens komen op een 70K. En lening bij mijn vader. Rente is nog prima te overleven en zelfs aflossen is niet super lastig . Maar we zullen zien .

Niks is zo onzeker als de luchtvaart.
 
Waarom geeft een bank een lening uit ter grootte van 150k zonder te kijken naar reeële baankansen? simpel, een werkloze vlieger is klant voor het leven.

even rekenen... tegen 5,5% rente per jaar betaal je dus een goede € 8.250,- p.j. zonder een cent in te lossen. Na 18 tot 19 jaar is de gehele geleende som al terug verdiend in de vorm van enkel rente. Daarna is het volledige bedrag nog steeds volledig opeisbaar en loopt de rente vrolijk door.
 
Ik durf het risico aan, daar ik met mijn voormalige baan dit prima kan aflossen for the time being tot ik een baan kan organiseren. Zeer waarschijnlijk kan ik zowiezo werkzaam blijven bij de school waar ik nu op zit. Daarnaast is de vader van een eerste jaars student CEO bij een Airline. Nee niet in Europa. En 1 jongen in mijn klas zijn vader is Cpt bij aan Nat. Carrier en zit in ministerie van Transport.
Ik zeg niet dat dit enige garantie geeft, maar kan wel enigsinds helpen.
Mijn schuld zal ergens komen op een 70K. En lening bij mijn vader. Rente is nog prima te overleven en zelfs aflossen is niet super lastig . Maar we zullen zien .

Niks is zo onzeker als de luchtvaart.

En die duizend werkloze NL'ers of tienduizenden werkloze piloten in en buiten europa, vaak met duizenden uren multi crew, die zijn dan minder competent dan jij ofzo? Of zij kennen geen CEO of managers? Of zij hebben na jaren luchtvaart minder contacten dan wannabe nummer 1001.

Met tienduizenden zitten ze werkloos thuis, en jij komt met je 100u cessna brommer uit de vliegschool.
Enkel de "moderne" manager zit op je te wachten om je nog 40k te laten betalen voor een TR en dan vlieg je er weer uit.
En ik kan je garanderen dat iedere generatie dacht dat het nooit slechter zou worden.
Ik kan je garanderen dat de toekomst nog erger wordt dan de huidige pay to fly contracten.

Ik snap de naïviteit van jullie generatie wannebe piloten echt niet.
 
Ik durf het risico aan, daar ik met mijn voormalige baan dit prima kan aflossen for the time being tot ik een baan kan organiseren. Zeer waarschijnlijk kan ik zowiezo werkzaam blijven bij de school waar ik nu op zit. Daarnaast is de vader van een eerste jaars student CEO bij een Airline. Nee niet in Europa. En 1 jongen in mijn klas zijn vader is Cpt bij aan Nat. Carrier en zit in ministerie van Transport.
Ik zeg niet dat dit enige garantie geeft, maar kan wel enigsinds helpen.
Mijn schuld zal ergens komen op een 70K. En lening bij mijn vader. Rente is nog prima te overleven en zelfs aflossen is niet super lastig . Maar we zullen zien .

Niks is zo onzeker als de luchtvaart.

Sorry, maar je schrijfstijl is gelijk aan dat van een kind uit de 2e klas middelbare school. Als je manier van denken werkelijk zo is ben ik wel eens benieuwd hoe jij ooit door de 'selectie' van een vliegschool bent gekomen. Ik heb veel rare dingen gelezen op dit forum, maar wat jij zegt is werkelijk te gek voor woorden.
 
Mijn oom werkt bij de NS, ik denk dat ik er daarom zo als conducteur aan de slag kan......

BTW, dat van de schuldsanering heb je een punt, even vergeten!
 
Back
Top