ABN-Amro: Geen lening meer zonder baangarantie

Ik wil op merken dat de bank niemand verplicht om 'donateur' van stichting garantiefonds te worden. Dit komt de Student enkel met de vliegschool overeen. Hierbij staat het de student natuurlijk vrij om een dergelijk contract te ondertekenen.

Daarnaast is er geen sprake van een vordering vd stichting jegens de student. De stichting heeft geen regresrecht bij de vliegschool waar mijn verhaal over gaat. Er wordt door de stichting een bepaalde mate van hulp verleend in situaties waarin de student dit nodig heeft. Denk hierbij aan vliegmedische ongeschiktheid tijdens de opleiding, geen werk na de opleiding cq. rentebetalingsproblematiek (Het ideeel doel welke een stichting volgens de wet dient te hebben, in dit geval financiele ondersteuning van studenten, in bijzondere situaties). De precieze regeling is mij echter niet bekend, ik heb er tevens geen gebruikvan hieven maken.

Ik ben dan ook biet van mening dat in mijn geval de bank een informatieplicht, dan wel zorgplicht heeft gehad betreffende het garantiefonds. Dit was aangelegenheid van de vliegschool.
 
Chester: van koppelverkoop is geen sprake, want met het donateurschap van een stichting garantiefonds koop je geen commercieel product (een stichting heeft geen winstoogmerk).

Uit de reactie van Yak hierboven lijkt het er bovendien op dat het (al of niet verplichte) donateurschap bij de stichting onderdeel vormt van de opleidingsovereenkomst die je met de vliegschool hebt, en niet van de kredietovereenkomst met de bank. Ook als de bank je alleen een lening verstrekt voor een opleiding bij een vliegschool die een stichting garantiefonds heeft is het dan geen koppelverkoop.

Koppelverkoop is overigens niet verboden in Nederland, maar wel beperkt. Uit een voorbeeld wat ik hierboven gebruikt heb: als je geld leent voor de aanschaf van een auto mag de bank daarbij best eisen dat je die auto WA + casco moet verzekeren i.p.v. het wettelijke minimum van alleen WA (waarbij ook aangetekend dat een verzekering wél een commerciële dienst is). Overigens is er pas sprake van koppelverkoop als de bank je keuze van verzekeringsmaatschappij beperkt.
 
Overigens is dit *een* garantiefonds-constructie. Niet allemaal zitten/zaten ze zo in elkaar.
De zaak die nu misschien gaat voorkomen is al ruim een jaar in voorbereiding. Ik denk dat ze inmiddels wel weten hoe homogeen de groep is en hoe de verantwoordelijkheden lagen...
 
De politiek begint zich er ook mee te bemoeien. Van NOS-TT:




PvdA wil regeling werkloze piloten

***************************************
` PvdA-Kamerlid Attje Kuiken wil dat er
een regeling komt voor de grote groep
werkloze jonge piloten in Nederland.Die
hebben vaak een schuld van een paar ton
die ze niet kunnen afbetalen omdat ze
geen zicht hebben op werk.

Kuiken wil een beter vangnet en ze wil
dat de regering iets aan de verstoorde
verhoudingen op de arbeidsmarkt voor
verkeersvliegers doet.

De vliegscholen leiden een paar honderd
piloten per jaar op,terwijl Nederlandse
luchtvaartmaatschappijen al jaren bijna
geen piloten aannemen.De vakbond van
verkeersvliegers schat dat 1200 à 1300
piloten financiële problemen hebben.


********************************


Uitgebreider artikel en audio op nos.nl:

http://nos.nl/artikel/462335-pvda-wil-regeling-werkloze-piloten.html
 
Last edited:
mobileimage.jpg
 
Opzich een goede zaak dat de politiek zich (eindelijk) eens met dit probleem gaat bemoeien. Echter denk ik dat de huidige werkloze vliegers hier niet veel aan zullen hebben.

Het kwijtschelden van de schuld gaat niet gebeuren, misschien zal de rente drastisch worden verlaagd. En dan? Dan komen er niet ineens banen bij die het voor de werklozen mogelijk maken om opleidingskosten terug te betalen. Ik ben bang dat veel van de mensen die nu (enige jaren) thuis zitten over een aantal jaar te boek zal staan als de verloren generatie. Klinkt hard, maar is realiteit.
 
Ik blijf het een heel raar verhaal vinden dat mensen diensten afnemen van een bank en vervolgens de banken overal voor aansprakelijk willen stellen. Gezond verstand schijnt niet meer relevant te zijn. Tegelijkertijd vind ik het ook superirritant dat je allerlei lijstjes nu bijna per kwartaal moet invullen om aan te geven dat je het toch echt zo wil .. en waarmee een bank zich wil vrijwaren.

De bank(en?) hadden zich wel in de crisisjaren een stuk kritischer moeten opstellen. Aan de andere kant is een aanzienlijk deel van de werkeloze vliegers, vliegers die van de KLS kwamen met een regeling om tzt naar KLM te mogen ???Deze aanname klopt toch?

Van die mensen kan je niet zeggen dat zij destijds een roekeloze beslissing hebben genomen. Ze zijn wel absoluut slachtoffer van de crisis geworden. Veel erger dan je had kunnen voorzien.

Waar ik wel benieuwd naar ben is wat iedereen vind van de rol van de VNV in deze. VNV is defacto een KLM vakbond en dient uitsluitend een nederlands belang. Toch profileren zij zich thans heel sterk in deze discussie en maken veel lawaai .. inclusief het aangeven dat die mensen die ervoor kiezen om in ieder geval uren te maken .. dan maar in Azie .. straks een probleem hebben. Welk belang dient dit?

Dat de KLM niet groeit wil niet zeggen dat er geen kansen zijn .. bijvoorbeeld bij Easyjet of Ryanair die wel groeien (ff niet de discussie over de brandstof) en .. over een x aantal jaar heb je straks tekort aan vliegers in Nederland als niemand nu meer opgeleid gaat worden omdat er geen lening meer mogelijk is. Dan gaan we straks importeren.

Zowel Boeing als Airbus voorspellen grote tekorten aan piloten in de toekomst.

Waarom profileert VNV zich dan zo sterk? Is dat een voorbode op dat zij komend jaar wel gaan aankaarten dat er langer doorgevlogen moet worden?
 
@WSH,

Ik ben het niet helemaal eens met je denkwijze.... (daarvoor deze discussie...:biertje:)

Je kunt je vraagtekens zetten of de wannabee de diensten van de bank had moeten afnemen gezien de risico's van de investering. Echter gaat het mijn inziens om dat de vliegschool EN de bank de drempel wel heel makkelijk gemaakt hebben om een gigantische studieschuld aan te gaan. Enerzijds roept de vliegschool dat er banen zijn, en anderzijds stelt de bank geen enkele kritische vraag aan de wannabee of deze überhaupt wel besef heeft in de financiële lasten die samengaan met de studieschuld.

Je zou mensen wat kritischer kunnen laten nadenken door een worst-case scenario voor te schetsen waarbij de werkloze 20-jarige Ab-Initio na afronding van de opleiding maandelijks 1000 euro (netto) moet overmaken naar de bank voor rente + aflossing. Schets daarbij een inkomen van 2000 euro bruto (is hoog voor iemand die alleen HAVO heeft) en veel wannabee's zullen ineens een keerzijde zien van het aangaan van een dergelijke studieschuld. Je kunt je dus afvragen of het ethisch verantwoord is van de bank door een dergelijke scenario achterwege te laten in het zetten van de krabbel voor de studieschuld. Natuurlijk kun je je afvragen of de ouders van de wannabee wellicht wat kritischer hadden moeten zijn, maar iemand van 18 jaar wordt voor de wet volwassen genoeg geacht om dergelijke beslissingen zelf te nemen. Dus ik laat de kritische blik van de ouders maar even achterwege in dit verhaal....
 
Iemand die altijd 50 euro zakgeld per maand heeft gehad en nog bij zijn ouders woont vindt 500 euro netto overhouden per maand veel... echter voorziet hij dan nog niet dat hij het huis uit wil blijven en niet terug bij zijn ouders in wil trekken... en dat redt je niet met 500 euro netto per maand.
 
Waar ik wel benieuwd naar ben is wat iedereen vind van de rol van de VNV in deze. VNV is defacto een KLM vakbond en dient uitsluitend een nederlands belang. Toch profileren zij zich thans heel sterk in deze discussie en maken veel lawaai .. inclusief het aangeven dat die mensen die ervoor kiezen om in ieder geval uren te maken .. dan maar in Azie .. straks een probleem hebben. Welk belang dient dit?
Voorkomen dat er bij de volgende reorganisatie gedreigd wordt met forse ontslagen/loonkortingen en dat opgevuld kan worden met vers bloed dat wel voor een lager salaris wil werken? Dat zal op de lange termijn toch moeten gebeuren en dan kan je de poel met vrijwilligers maar beter zo klein mogelijk houden.

Natuurlijk kun je je afvragen of de ouders van de wannabee wellicht wat kritischer hadden moeten zijn, maar iemand van 18 jaar wordt voor de wet volwassen genoeg geacht om dergelijke beslissingen zelf te nemen. Dus ik laat de kritische blik van de ouders maar even achterwege in dit verhaal....
Is dat zo? Dat ik een juridische nitwit ben is al eerder gebleken in dit topic, maar zijn ouders niet onderhoudsplichtig tot 21 jaar?
 
Voorkomen dat er bij de volgende reorganisatie gedreigd wordt met forse ontslagen/loonkortingen en dat opgevuld kan worden met vers bloed dat wel voor een lager salaris wil werken? Dat zal op de lange termijn toch moeten gebeuren en dan kan je de poel met vrijwilligers maar beter zo klein mogelijk houden.

Dat is precies waar ik al bang voor was. Ik vind het heel eerlijk gezegd uitermate kwalijk dat VNV zo de publiciteit heeft gezocht en en passant vliegers die in ieder geval hun best doen om toch te vliegen, desnoods bij Lion Air, negatief neer te zetten.

De wereld is groter dan Nederland of KLM. Maar in Nederland is VNV eigenlijk de enige bekende spreekbuis voor piloten.

...

Inhoudelijk .. als VNV wil voorkomen wat je schetst Chester, dan zouden zij zich misschien wat meer in de geest van de tijd moeten plaatsen. Als ondernemer (en geen luchtvaartman) ben ik verbaasd over het akkoord wat KLM heeft gesloten met VNV en VNC. Wil je in de toekomst nog kunnen concureren zal je de operatie goedkoper moeten maken. Dat kan .. bijvoorbeeld door wat je daar schetst ... je kan dat ook doen door productie te verhogen, bijvoorbeeld door de pensioenleeftijd aan te passen en door de royale rusttijden van bijvoorbeeld ICA te matigen. Dit heeft KLM niet weten te bereiken. Winst voor de VNV zou je zeggen.. maar op langere termijn .. en zeker als de Fransen gaan regeren .. komt juist dan het moment dichterbij dat zij in nederland dergelijke draconische maatregelen zullen toepassen die zij eigenlijk in eigen land nu al moeten doen.

Een politieke baas als Camiel Eurlings gaat dat echt niet voorkomen.
 
[...]Winst voor de VNV zou je zeggen.. maar op langere termijn .. en zeker als de Fransen gaan regeren .. komt juist dan het moment dichterbij dat zij in nederland dergelijke draconische maatregelen zullen toepassen die zij eigenlijk in eigen land nu al moeten doen.

Een politieke baas als Camiel Eurlings gaat dat echt niet voorkomen.
Ik denk dat velen, inclusief de VNV zich nog lelijk verkijken op hoe kort die lange termijn is. Al jaren draaien ze een structurele negatieve winstmarge van. Dat houden ze écht niet lang meer vol, zeker niet omdat de Arabieren en Ieren gewoon dikke winst draaien.

Hoe lang kan jij je zaak draaiende houden als je ieder jaar omzet aan verlies moet bijleggen? 2 jaar? 3 jaar? Binnen die tijd zullen ze ook bij KLM en andere "koninklijken" keihard moeten gaan snijden en saneren want voor staatssteun is het geld inmiddels ook wel op. Of een sterfhuisconstructie die past bij de ontwikkeling van de markt. In beide gevallen is "vers bloed" het slechtste wat de huidige verkeersvliegers kunnen hebben...
 
Gelukkig voor de KLM scoort de Franse tak slechter dan de Nederlandse tak, maar toch. Je hebt zeker een punt in deze..
 
Ik denk dat velen, inclusief de VNV zich nog lelijk verkijken op hoe kort die lange termijn is. Al jaren draaien ze een structurele negatieve winstmarge van. Dat houden ze écht niet lang meer vol, zeker niet omdat de Arabieren en Ieren gewoon dikke winst draaien.
..

Arabieren winst maken? Je bedoelt dat ze via de staat gefinancieerd worden, dat noem ik geen winst maken...
 
Gelukkig voor de KLM scoort de Franse tak slechter dan de Nederlandse tak, maar toch. Je hebt zeker een punt in deze..
Ik weet niet of dat zo gelukkig is. Er zijn wel meer bedrijven waar de winstgevende onderdelen worden uitgeknepen en uitgekleed om de verliezen van andere afdelingen te compenseren. Philips bijvoorbeeld.
Uit nieuwsgierigheid, welke andere?
Sorry, dat was wat cryptisch. Lufthansa, BA (IAG) en de andere grote nationale luchtvaartmaatschappijen, met name in Europa.
Arabieren winst maken? Je bedoelt dat ze via de staat gefinancieerd worden, dat noem ik geen winst maken...
Ja, die discussie zouden we natuurlijk opnieuw kunnen voeren... of niet.

Feit is dat veel concurrentie structureel financieel gezond draait en de luchtvaartwereld in rap tempo aan het veranderen is in Europa, veel rapper dan velen doorhebben.
 
Wat mooi dat jaren lezen op Airwork mijn besluit tot piloot worden is omgezet naar studeren tot interdisciplinair luchtvaartingenieur, anders zat ik er nu mooi in!

De tijd is aangebroken dat het weer aan komt op rijke ouders of eigen financiele opbouw. Het beroep is niet meer wat het is geweest. Vanochtend op het nieuws piloten die van de EASA langer door moeten werken tot 20u per dag en korte pauzes krijgen, lekker dan. Terwijl er maar al te lekker wordt geadverteerd op Airwork en co "Haal nu je vliegbrevet en krijg gegarandeerd een baan".
ABN AMRO ziet in dat het beroep niet zo vruchtbaar meer is en geeft in deze eigenlijk een sein af dat er even geen piloot-in-spee nodig is. Geef gehoor!
Ik weet ook haast zeker dat genoeg piloten geen back-up hebben, enkel een havo'tje of vwo'tje, maar daar kom je niet ver mee tegenwoordig. Ben benieuwd waar ze terecht komen, iemand al ervaring?
 
Wat mooi dat jaren lezen op Airwork mijn besluit tot piloot worden is omgezet naar studeren tot interdisciplinair luchtvaartingenieur, anders zat ik er nu mooi in!

Ik weet ook haast zeker dat genoeg piloten geen back-up hebben, enkel een havo'tje of vwo'tje, maar daar kom je niet ver mee tegenwoordig. Ben benieuwd waar ze terecht komen, iemand al ervaring?

Ik ben blij dat dit forum jouw geholpen heeft een verstandige keuze te maken. Er is een gezonde vraag naar technisch personeel en met de studie die je nu doet komt het wel goed. Na je studie (bijna) geen schuld, je krijgt vast en zeker een leuke baan met goede doorgroei mogelijkheden waarbij je een leuke woning kunt kopen. Dit zijn dingen die heel veel waard zijn. Zeker op latere leeftijd.

Je kunt straks alsnog een PPL halen en een beetje rond gaan fladderen over Nederland in een Cessna of Piper. Als er ooit nog een sponsorship komt zou je kunnen solliciteren en met je achtergrond maak je een goede kans zou ik denken.

Waar de afgestudeerden nu terecht komen? Nergens! In de schuldsanering helaas. Er wordt echt nergens aangenomen. De financiele staat waarin deze industrie zich bevindt is echt absurt slecht. De deur naar Indonesie zit inmiddels ook dicht. Alleen nog voor mensen met ervaring op type. Dus als je je voor 50 000 in wil kopen daar, dan kan het niet eens meer.
 
Ik volg FC helemaal.

Je hebt een goede keuze gemaakt. Een studie met toekomstmogelijkheden, zodat jij en je familie een normaal leven zullen hebben.

Succes in de toekomst!
 
Back
Top