ABN-Amro: Geen lening meer zonder baangarantie

Omdat dat de bank aan de andere kant ook weer zekerheid geeft van inkomen.
Wellicht hebben sommige scholen ook leningen lopen via de ABN, en als ABN de leerlingen geen leningen verstrekt, vallen de scholen wellicht om en kan de ABN fluiten naar het daarheeb geleende cq geinvesteerde geld. Een particulier kan je tot in den treure leegzuigen kwa terugbetalen, een bedrijf niet.
Licht gegrinnik van mijn kant toen ik een linkje naar dit fenomeen wilde toevoegen. In goed Nederlands heet dit namelijk een piramidespel. Leest u even mee:
Werkwijze van piramidespelen

De inleg varieert veelal van enkele honderden tot duizenden euro's. De inleg van degenen die worden geworven, komt toe aan degenen die boven hen in de piramide staan. Om ook een deel van de inleg van anderen te krijgen, moet men hoog in de piramide staan en dus reeds een groot aantal deelnemers 'onder' zich hebben. De verleiding om mee te doen is groot, omdat winsten van tienduizenden tot honderdduizenden euro's worden voorgespiegeld.

In speciale bijeenkomsten waar spelers verslag doen van de door hen bereikte winsten worden nieuwe deelnemers overgehaald om ook een overeenkomst tot deelname te tekenen en geld in te leggen. De grootste winnaars zijn steeds de organisatoren hoog in de top van de piramide. Hoe het spel werkelijk in elkaar zit is dan ook slechts bij een beperkt aantal personen bekend. Er staan veelal boetes of andere represailles op indien er uit de school wordt geklapt.

Deelnemers worden verplicht om een aantal anderen te werven, waardoor ze een rang hoger komen te staan. Die rangen heten bijvoorbeeld Platina, Goud, Zilver en Brons, of I., II., III., en IV, of Piloot, Copiloot, Stewards en Passagiers. Een piramidespel zal er dan zo kunnen uitzien:

1 Piloot;
2 Copiloten;
4 Stewards;
8 Passagiers.

De 8 Passagiers betalen ieder 1000 euro aan de Piloot en moeten ieder twee nieuwe deelnemers werven. De Piloot incasseert 8000 euro. Wanneer de Passagiers nu nieuwelingen weten te werven worden zij Stewards, de Stewards worden Copiloten en de twee Copiloten worden ieder Piloot met een piramide onder zich. Zij worden door de nieuwelingen betaald en het spel kan opnieuw beginnen. Men wordt dus betaald wanneer men 2 nieuwe deelnemers heeft geworven, die ieder ook 2 nieuwkomers hebben geworven, die ieder op hun beurt ook 2 nieuwkomers hebben geworven. Het is verder niet onaannemelijk dat er bovendien een (flinke) commissie naar de organisatoren gaat.

Zodra er geen nieuwe deelnemers meer bijkomen, stort de piramide in elkaar en zitten de meeste deelnemers (de onderste brede lagen van de piramide) met het verlies van hun inleg. In bovenstaand voorbeeld zullen verreweg de meeste deelnemers hun geld kwijtraken.
[...]
De beste herkenning van een piramidespel is dat het inleggeld méér dan 50 euro is. Werving vond en vindt vaak plaats onder mensen met weinig levens- en financiële ervaring. Veel piramidespelen richten zich daarom op jongeren en studenten, die worden overgehaald leningen aan te gaan om de inleg te bekostigen. Het is ook voorgekomen dat medewerkers van het piramidespel met de jongeren meegingen naar de bank om daar een smoes te vertellen aan de medewerkers om de lening los te krijgen. Maar ook voormalige communistische landen vormden een walhalla voor organisatoren van piramidespelen. Daar was weinig ervaring met deze uitwas van het kapitalisme en er was weinig controle.
 
die ene student krijgt pas
een lening van de ABN zodra de nls 2 studenten heeft geplaatst.
Zoals gezegd, weet ik niet of dit ondertussen al bekend was.
Afgelopen week stond dit in de kranten.

noordhollandsdagblad.nl

ABN-AMRO grijpt in bij de vliegscholen in Nederland. Per school wordt nog maar één lening aan een nieuwe student gegeven, nadat de school twee afgestudeerden aan een baan als vlieger heeft geholpen.

Daar heb je je "numerus fixus".
 
Ik ben benieuwd hoe er nu "gesjoemeld" gaat worden met wat men nu een "baan" noemt. Het lijkt me namelijk heel sterk dat de abn-amro deze regeling ook gaat laten gelden voor "gekochte banen" voor bepaalde tijd. Dat zijn namelijk 9 van de 10 keer, de "banen" waarin studenten na de opleiding in terecht komen. (als ze überhaupt al ergens kunnen beginnen!)
 
Met de "gekochte banen" lijkt het ook afgelopen als het idd klopt dat de kredietlimiet gesteld wordt op 120 000 euro. Maar idd er zal wel weer creatief mee omgesprongen worden.

Al met al zou ik op dit moment geen aandelen in NL vliegscholen kopen:)

Goed nieuws. Het werd een keertje tijd.
 
Vooralsnog geloof ik banken noch vliegscholen , want "een baan als vlieger" is ook een k*tcontractje op een aftandse Russische turboprop in Kalmukkistan.

"De uitstroom naar de arbeidsmarkt vergroten"...alsof ABN dat wel even bepaalt.
 
Inclusief rente zit je snel aan die EUR120.000,-. Schandalig ook dat sommige vliegscholen het totaalbedrag in 1 keer willen hebben zodat ze lekker de rente kunnen vangen. En de student maar rente betalen...

Wedje leggen welke school als eerste verdwijnt.........?
 
gasten niet zo janken svp, dit is echt een heel goed BEGIN van een koersverandering vwb de problematiek !!!!



Echt al tig keer beter dan dat die groen-gele cowboys maar unlimited funds blijven uitdelen zonder enige voorwaarden zoals nu zijn gesteld!
 
180 back track ABN

180 back track ABN

Ook op de website van de pilotendesk zijn ze aan het bijdraaien (zie hieronder). Er komt binnenkort een nieuw Sector Update Luchtvaart. Ben benieuwd wat hier in staat. Ben eventueel wel bereid om ABN te adviseren over de arbeidssituatie voor verkeersvliegers. Het eerdere sector report was een lachertje. Had een schooljongen geschreven kunnen hebben.

Hoe heeft het zo uit de hand kunnen lopen?

Het gaat idd de goede kant op. Heb van een collega begrepen dat er in Denenmarken eenzelfde ontwikkeling gaande is.


https://www.abnamro.nl/nl/prive/piloten/index.html

Actueel

Het effect van de economische crisis op de luchtvervoersector is zowel binnen als buiten Europa duidelijk merkbaar. De vraag naar vervoer van zowel passagiers als vracht is sinds het uitbreken van de crisis gedaald waardoor de arbeidssituatie voor verkeersvliegers is veranderd. Binnenkort publiceren wij hier ons nieuwe Sector Update Luchtvaart. Hierin vindt u meer informatie.
 
Vernam recentelijk van een KLM-er dat de KLM de positie van de KLM Flight Academy aan het "heroverwegen" is. Weet niet wat daarvan waar is en evenmin weet ik of de mogelijke "heroverweging" met dit besluit van de ABN AMRO samenhangt. Iemand meer info?
 
Vernam recentelijk van een KLM-er dat de KLM de positie van de KLM Flight Academy aan het "heroverwegen" is. Weet niet wat daarvan waar is en evenmin weet ik of de mogelijke "heroverweging" met dit besluit van de ABN AMRO samenhangt. Iemand meer info?

Zie mijn post in het topic 'Bijna failliet?'.
 
Vernam recentelijk van een KLM-er dat de KLM de positie van de KLM Flight Academy aan het "heroverwegen" is. Weet niet wat daarvan waar is en evenmin weet ik of de mogelijke "heroverweging" met dit besluit van de ABN AMRO samenhangt. Iemand meer info?

Wat ik wel weet is dat KLM de komende tijd geen KLS'ers meer op de wachtlijst zet. er staat nog een lange wachtrij van piloten die ze eerst moeten verwerken. Geruchten gaan over een faillissement maar die gaan ook al jaren de ronde. Het beste is afwachten denk ik
 
Wat ik wel weet is dat KLM de komende tijd geen KLS'ers meer op de wachtlijst zet. er staat nog een lange wachtrij van piloten die ze eerst moeten verwerken. Geruchten gaan over een faillissement maar die gaan ook al jaren de ronde. Het beste is afwachten denk ik


Spuit 11......

Gr.
FF
 
Hoe eerder hoe beter..

Het wordt tijd dat de vliegscholen hun deuren gaan sluiten. Er is geen werk. En wannabees worden alleen maar opgelicht.

Eindeloze discussies hoeven dan ook niet meer gevoerd te worden.

De meeste vlieg dromen worden meestal toch bedrog.
 
Back
Top