Heel erg goed! Eindelijk gebeurd er iets. Misschien kunne de vliegscholen deze link naar BNR op hun website zetten. Dan zijn pas een echt beeld aan het schetsen. Maar wacht............... een baan in Indonesie is ook een baan, toch?
Ik denk dat het lastig wordt om voor iemand aan een opleiding begint een garantie met LionAir af te dwingen, zodat er een baan garantie is ten tijde dat de kredietovereenkomst wordt gesloten. Ook heeft LionAir de package verminderd waardoor het zeer moeilijk wordt om 150 000 af te betalen.
Het wordt idd interressant hoe de vliegscholen dit probleem gaan omzeilen. Het is nu 21 december en per 1 Januari gaat de krediet kraan al (nagenoeg) dicht. Er is niet veel tijd meer voor ze.
Ik denk dat dit wel eens het einde van de training industrie in Nederland kan betekenen, tenzij de scholen een buitenlandse kredietinstelling kunnen strikken. ING en de Frieslandbank deden het al niet meer en nu volgt ABN AMRO.
In Engeland deed de HSBC het altijd, maar die is er nu ook mee gestopt vanwege het hoge aantal wanbetalingen. CTC en Oxford doen nu zaken met een Spaanse bank, die naar verluid ook niet echt meer happy is met deze overeenkomst.
Het is goed nieuws. Maar we hebben in Nederland 1500 werkloze piloten. Er van uitgaande dat er 100 per jaar aan de slag gaan (optimistisch) hebben we een voorraad voor de komende 15 jaar.
Ik denk dat het een hele lange tijd gaat duren voordat de effecten van de vermindering van het overschot zichtbaar zullen gaan worden. Zeker in Europa verslechterd de situatie zich nog altijd. Las gisteren weer dat XL Germany er mee gestopt is. Weer tussen de 60 en 100 vliegers de markt op waar al totaal geen vraag is.