Aannames Cityline/Germanwings

Over het geval Cityline specifiek sprekend: deze vliegers hebben geen KTV senioriteit. Kun je daaruit afleiden dat (in de nabije toekomst) geen groepen vliegers van LFT bij CLH aangenomen zullen worden?

Mocht dit namelijk wel gebeuren, dan zouden er mijns inziens twee situaties kunnen ontstaan:
1. LFT ab-initio's met KTV senioriteit bij CLH, werkend tussen collega's zonder KTV senioriteit. Dit zet denk ik de verhoudingen binnen het bedrijf scheef en is onwenselijk.
2. LFT ab-initio's werkend bij CLH, zonder dat zij een KTV senioriteitsnummer hebben. Ik weet niet of er in de opleidingsovereenkomst/contract staat dat zij zomaar bij een bedrijf gezet kunnen worden, zonder dat ze KTV senioriteit krijgen?

Kun je hieruit concluderen (als mijn redenatie enigszins klopt) dat het te verwachten is dat ready entries van de wachtlijst bij CLH mogelijk eerder kunnen beginnen, dan wanneer je als ready entry bij GWI op de wachtlijst staat? Hierbij denkend aan het feit dat je geen voorrang hoeft te verlenen aan afgestudeerde LFT'ers?
 
Last edited:
LFTers gaan altijd eerst voor KTV plekjes. Alleen bij cargo, waar je 1000 uur nodig hebt, kunnen geen LFTers beginnen, maar weer wel mensen die van KTV A320/737/EMB af komen. Normaal gesproken gaan LFTers niet naar CLH.

Als er dan nog plekjes niet bezet worden komen theoretisch eerst de CLH wissellijst mensen, en dan pas de R/Es. Ik zeg theoretisch, want het komt regelmatig voor dat CLH de mensen niet wil laten gaan, en LH doet daar aan mee. Dus dan kom je als R/E makkelijker binnen, terwijl je standaard eigenlijk als CLHer de voorkeur zou moeten hebben.

Het is principieel mogelijk dat LFTers tijdens hun wachttijd bij CLH vliegen en daar ook op de sen.lijst komen. De vliegschool probeert voor wachtlijsters te bemiddelen bij andere maatschappijen. Ze zijn in ieder geval al wel eens bij Airberlin, Hapag en Austrian aan de slag geweest. Hoe het nu is, kan ik niet zeggen. Zo'n wachtlijstbaan telt nooit mee voor de KTV senioriteit. Voor de baangarantie telt het ook niet, die is voor een KTV baan. Als je geld als piloot verdient, zal je echter al wel je lening moeten beginnen af te betalen.
 
En hoe is jullie kijk op het feit dat Lufthansa, na Contact air, nu ook Augsburg Airways uit Lufthansa Regional zet?
 
Last edited:
En hoe is jullie kijk op het feit dat Lufthansa, na Contact air, nu ook Augsburg Airways uit Lufthansa Regional zet?

http://www.aero.de/news-16153/Lufthansa-kuendigt-Ausgburg-Airways.html

Zoals Duitse nieuwsbericht beschrijft: "verrassend, echter niet geheel onverwacht"

Lufthansa is druk bezig met haar "score" programma om weer betere winst vs omzet te genereren. Augsburg vliegt met Q400's en Embraers 190/195 en is een extern bedrijf wat ingehuurd is om Lufthansa productie te vliegen. Binnen het concern heeft Lufthansa echter een eigen dochter (Cityline) die met dezelfde soort vliegtuigen vliegt. Als blijkt dat ze niet voldoende rendabele routes kunnen vliegen met die eigen Cityline-vloot, dan is het efficiënter om die Cityline-vloot in te zetten op rendabelere routes die Augsburg momenteel vliegt, en het contract met Augsburg te beeindigen.

Daarnaast wil Lufthansa uitdrukkelijk het Lufthansa-merk behouden op alle vluchten vanaf Frankfurt en Munchen, en zullen alle overige vluchten via Duitse luchthavens (o.a. Hamburg, Dusseldorf, Berlijn) worden overgenomen door Germanwings. Eurowings gaat onder die nieuwe low-cost dochter opereren en ik denk dat Eurowings wellicht de routes van Cityline gaat overnemen die niet via Frankfurt en Munchen gevlogen worden. Cityline kan zich dan volledig concentreren op routes vanaf Frankfurt en Munchen. Vanaf die laatste bestemming heeft Augsburg momenteel een relatief groot routenet dus ook vanuit dat opzicht is het logisch dat Cityline de routes van Augsburg Airways overneemt...

Maar dat is momenteel volgens mijn inzichten. Wellicht dat een Cityliner hier een beter beeld op heeft en het een en andere kan bevestigen van wat ik hierboven heb beschreven....
 
Cityline is op het moment al de zogenaamde "HUB-carrier". Alle vliegtuigen die buiten Frankfurt en Munchen gestationeerd waren, zijn sinds een aantal maanden ook allemaal naar Frankfurt en Munchen gebracht.

Verwachting is ook dat wij inderdaad dit blijven doen en niet meer de routes die daarbuiten gaan vervullen nu een deel van het Lufthansa Regional vervalt. Die routes komen inderdaad naar Germanwings/Eurowings.

Verder is het nu en in het verleden ook vaker voorgekomen dat LH personeel bij CLH is gaan werken en dit ten behoud van hun plek op de KTV lijst. Wat er in het verleden direct heeft gespeeld weet ik niet, dat zijn nu nog een stuk of 6 captains op de CRJ die vliegen. Op de Embrear is het nu zo vanwege het aandeel vliegtuigen wat nog aan Lufthansa toe gehoord en waarbij ook alleen de cabine dan nog CLH is, de cockpit is of CLH of LH.

Zo heb ik het tot nu toe gehoord, maar ja, hoe de vork precies in de steel steekt...
 
@ Tampie:

Maar om het nog eens over die hele Direct4U kwestie te hebben.
Hoe zijn ze dat nu van plan? Gaat Cityline dat worden onder een nieuwe noemer?
Of zal Germanwings daar ook onder vallen?
Dank im Voraus. :biertje:
 
Het hele Direct4U concept heeft de naam Germanwings gekregen. Hieronder zal, naast (verassend) Germanwings, op termijn ook Eurowings gaan vallen. Alle vluchten voor Lufthansa die niet naar de hubs Frankfurt & München leiden, zoals bijvoorbeeld vluchten van/naar Hamburg, zullen onder dit Germanwings gaan vallen.

Lufthansa Regional wordt hierdoor in het geheel kleiner, qua aantal maatschappijen, vliegtuigen en routes. Zij zal het aandeel Lufthansa-vluchten van en naar de hubs Frankfurt & München op zich nemen. Nadat vorig jaar het contract met Contact Air is beeindigd, zal in oktober 2013 ook het contract met Augsburg Airways aflopen. Zoals het er nu naar uit ziet, blijven uiteindelijk alleen Lufthansa Cityline en Air Dolimiti in Lufthansa Regional over.

Mijn persoonlijke hoop is dat dit alles een positieve uitwerking zal hebben op de operatie en daarmee de vraag naar piloten bij Cityline. Kan ik eindelijk stoppen met mijn spreekwoordelijke 'vakkenvullerbaantje bij de AH' :biertje:.

(Correct me if I'm wrong.)
 
Last edited:
@ Tampie:

Maar om het nog eens over die hele Direct4U kwestie te hebben.
Hoe zijn ze dat nu van plan? Gaat Cityline dat worden onder een nieuwe noemer?
Of zal Germanwings daar ook onder vallen?
Dank im Voraus. :biertje:

Even jezelf iets beter inlichten want anders moeten we telkens van voor af aan beginnen met een toelichting op elke vraag......

Lufthansa heeft geografische gezien 2 verschillende producten.
- Hub en spoke product via Frankfurt en Munchen met overstap Europa <> ICA.
- Point-to-point product via andere Duitse luchthavens (Direct-verkeer)

Niet alle Lufthansa-routes worden door Lufthansa zelf gevlogen. De dochters Cityline en Eurowings, alsmede extern bedrijf Augsburg Airways vliegen ook een aantal van deze routes op de hubs en het direct-verkeer. Direct-verkeer zijn bijvoorbeeld binnenlandse routes tussen Hamburg en Stuttgart, of buitenlandse routes vanaf Dusseldorf en Berlijn. Dit zijn dus vluchten die geen ondersteuning bieden bij het 'feeden' van de ICA-vluchten op FRA en MUC omdat ze daar niet op vliegen...

De projectnaam Direct4U komt voort uit de wens om het DIRECT-verkeer winstgevender (lees goedkoper) te maken door deze te laten integreren in de operatie van low-cost Germanwings (IATA callsign van Germanwings is '4U') Vandaar de projectnaam Direct4U.... Dit staat echter los van hoe die nieuwe maatschappij zou moeten gaan heten. Vorige maand is echter besloten dat de nieuwe maatschappij Germanwings blijft heten en dat alles verder gaat onder de originele AOC.

Lufthansa moet nu dus een gedeelte van haar routenet gaan afstaan aan de nieuwe club Germanwings. Daar zitten echter routes tussen die voorheen door Cityline en Eurowings gevlogen wordt. Echter kun je die bedrijven niet zomaar opsplitsen, en daarom is ervoor gekozen dat Cityline de productie van Lufthansa blijft vliegen (en dus verkast naar FRA en MUC), en dat Eurowings onder Germanwings gaat vallen en dus de voormalige direct-verkeer routes gaat vliegen onder Germanwings naam.
 
Tampie, je hoeft mij het hele concept niet uit te leggen, dat was mij wel duidelijk.
Ik wilde alleen weten welke maatschappijen nu betrokken zijn bij het nieuwe concept / de nieuwe maatschappij.
Kan best zijn dat ik slecht geinformeerd ben, maar naar mijn weten is er niks concreets in het nieuws geweest hierover.
Hoe dan ook, nogmaals beide bedankt.
 
Ah ok, verkeerd begrepen. Met je vraag of Germanwings onder Direct4u valt had je namelijk de schijn tegen.... ;)
 
Ik lees zojuit op Pilotjobsnetwork.com het volgende over CLH:
"Current Situation:
4 CRJ700 will leave fleet until June 2013, expect more CRJ700 to leave in late 2013 or early 2014 3/Nov/12".
Kan iemand deze informatie bevestigen? Dit lijkt me een niet al te positief teken voor de mensen die op de wachtlijst van CLH staan.
 
Het gerucht ging al veel langer, heb geen officiële bevestiging, maar hoorde het laatst ook al van een CRJ FO.

Er is sowieso geen goed nieuws voor mensen op de wachtlijst bij CLH, aangezien CLH zelf genoeg Co.-piloten heeft en er nog steeds niemand verdwijnt door upgrades of via de wissellijst.

Wat wel interessant is, is de vraag wat er gaat gebeuren met de kisten/routes van Augsburg Airways, aangezien LH het contract met Augsburg per oktober 2013 heeft opgezegd. De 5 EMJ's gaan terug naar LH, maar, dan blijven er nog routes over voor 12 (of 13) dash-8s. Ik kan me voorstellen dat een aantal routes verdwijnen, maar het andere deel zal toch ingevuld moeten gaan worden.
 
Een aantal dagen geleden stuitte ik op onderstaand verhaal op het forum van de nieuwssite airliners.de. Geeft heel duidelijk aan hoe de situatie nu is.

Bron: Airliners.de - Forum > Luftverkehrsbranche > Aktuelles aus der Luftverkehrsbranche > Zukunft von LH Regional > Beitrag #81 (Poster: E195)

Beschlossen ist, dass erst einmal vier CRJ700 die Flotte verlassen, im April 2013 die erste, im Mai die zweite, Im Juni die dritte und im Juli eine vierte. Danach sollen die restlichen erst einmal weiter operiert werden, um keinen allzu krassen Aderlass bei Lufthansa CityLine zu produzieren, was die Airline in ihrer Existenz gefährden könnte. Dennoch ist die Ausflottung nur noch eine Frage der Zeit. Es gibt nur aktuell keinen Beschluss, ab wann konkret die dann restlichen 16 CRJ700 ausgeflottet werden sollen. Man möchte Zeit gewinnen, um sie eventuell doch noch durch größere Flugzeuge ersetzen zu können.

Das Problem der Lufthansa CityLine ist Folgendes:

Sie operiert im Lufthansa Regionalverbund als einzige Fluggesellschaft mit der Schrift- und Bildmarke der Lufthansa, genießt nach Einführung der Embraer eine hohe Akzeptanz bei den Fluggästen, kann statistisch in Punkto Regelmäßigkeit, Pünktlichkeit und Servicequalität mit der Lufthansa Passage mithalten, ist im Gegensatz zur Lufthansa Passage aber im Bereich Personalkosten wesentlich günstiger.

Die Lufthansa CityLine hat sich als Hubfeeder auf die Bedienung von Frankfurt und München konzentriert und könnte dort, nicht nur in den Augen einiger Lufthansa-Manager, eine größere Rolle spielen und mehr Flugzeuge bereedern.

Die Schlichtungsvereinbarung zwischen der VC und Lufthansa lässt dies aber aktuell nicht zu.

Flugzeuge über 90 Sitze, die mit Lufthansa Schriftzug und Bildmarke oder Lufthansaflugnummer geflogen werden, müssen mit Cockpitpersonal besetzt sein, das nach Konzerntarifbedingungen der Lufthansa Passage bezahlt wird.

Eine Ausnahme gilt bis 2015 für 24 Embraer E195/ E190. Davon werden bei Augsburg Airways 5 E195 betrieben, bei Air Dolomiti auch 5 E195 und bei Lufthansa CityLine 14 Embraer (9 E190 + 5 E195). Diese fliegen aktuell nicht mit Piloten, die dem Konzerntarifvertrag unterliegen. Darüber hinaus fliegen aktuell bei Lufthansa CityLine weitere 14 Embraer E195, die mit Piloten besetzt sind, die zu Konzerntarifbedingungen bezahlt werden, also von Piloten der Lufthansa Passage mit Lufthansa Gehältern.

Nur wenn bis 2015 ein Bestand von 330 Flugzeugen über 90 Sitzen erreicht wird, die im Lufthansakonzern mit Lufthansa-Logo oder Lufthansa-Flugnummer fliegen, dürfen von diesen Flugzeugen 27,5 Prozent von Piloten mit anderen Tarifbedingungen als die Konzerntarifbedingungen geflogen werden. Wird diese Schwelle bis 2015 nicht erreicht verliert die Ausnahmegenehmigung für 24 Embraer ihre Gültigkeit. So steht es in diesem Schlichtungspapier, das seinerzeit von Herrn Dohnanyi mit der VC und Lufthansa ausgehandelt wurde.

In diesem Fall würden im Jahr 2015 Augsburg Airways, Air Dolomiti und Lufthansa CityLine alle Embraerflugzeuge in die Hände der Lufthansa Passage geben müssen. Sie würden diese Flugzeuge nicht mehr zu ihren Vergütungsbedingungen weiter betreiben dürfen.

Wenn bis dahin dann auch noch alle 20 CRJ700 ausgeflottet wären würde Lufthansa CityLine nur noch 12 CRJ 900 betreiben. Die Lufthansa CityLine wäre dann in ihrer Existenz gefährdet, weil sie schlichtweg zu klein wäre, um als eigenständige Gesellschaft weiter zu bestehen.

Das ist das Dilemma......


Deswegen wartet man noch mit der Ausflottung der restlichen 16 CRJ700, obwohl sie eigentlich - rein wirtschaftlich gesehen - ebenfalls möglichst schnell stillgelegt werden müs
 
In diesem Fall würden im Jahr 2015 Augsburg Airways, Air Dolomiti und Lufthansa CityLine alle Embraerflugzeuge in die Hände der Lufthansa Passage geben müssen. Sie würden diese Flugzeuge nicht mehr zu ihren Vergütungsbedingungen weiter betreiben dürfen.
Dit stuk klopt niet. In de Schlichtung staat niet dat CLH die kisten terug zou moeten geven. Er staat wel dat het vliegend personeel dan naar KTV betaald moet worden. Niets houdt de Lufthansa tegen om Cityline tot het einde der tijden EMB te laten vliegen. Als ze zich maar óf a) vanaf 2015 aan de KTV-betaling houden, of b) de tot 2015 beloofde groei laten zien.

Dit was een compromis, wat in plaats van de oorspronkelijke grens van 70 stoelen kwam. Dus het gaat er niet om wie wat vliegt, maar op welke vliegtuigen wat betaald wordt.
 
Dit was een compromis, wat in plaats van de oorspronkelijke grens van 70 stoelen kwam. Dus het gaat er niet om wie wat vliegt, maar op welke vliegtuigen wat betaald wordt.

Sorry hier zit je er (eens) naast:

Sinds er een TV WeFö is en een TV Auswahlkriterien is het wel degelijk aan de groep KTV piloten gebonden en niet alleen aan de betaling. Tarifbedingungen houdt ook de carriere in en niet alleen een Vergütungstarifvertrag.
 
Heeft er iemand nog nieuws of geruchten mbt de aannames van Cityline?

Zoals je hierboven kan lezen, worden er bij de CLH binnenkort de CRJ700s uitgefaseerd. Er is nu niet bepaald veel reden om aan te nemen dat er binnenkort mensen worden aangenomen bij CLH.
 
Beste vliegers,

Is er toevallig iemand die weet hoeveel piloten er op de wachtlijst van Lufthansa/Germanwings staan? Ik heb het dan over ready entries die de FU gehaald hebben en ab initio's van de eigen vliegschool (dus mensen die per direct zouden kunnen beginnen).

Ik lees op onderstaande pagina dat er deze maand 4 mensen bij Lufthansa worden aangenomen, maar dat er momenteel 800 man in training zijn of op de wachtlijst staan. Is dit getal echt zo hoog?

http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Lufthansa_German_Airlines

Ik ben benieuwd, alvast bedankt voor de reacties.
 
Hoeveel Ready-Entry's er precies de selectie hebben gehaald weet ik niet precies, maar ik ken er minstens 10 daarvan die Nederlands zijn, dus met de Duitse kandidaten kom je al op een redelijke waslijst.

Bij mij zijn getallen bekend van richting de 900 NFF's (Lufthansa vliegschool) die ergens de komende jaren een baan moeten zien te vinden bij Germanwings/Lufthansa. Aantal lijkt hoog, maar vergeet niet dat er jaarlijks zo'n 250 kandidaten worden opgeleid, en dat de opleiding momenteel een doorlooptijd heeft van bijna 3 jaar aangezien er capaciteitsproblemen zijn in het Citation-traject. Dus sinds afgelopen zomer (toen een aanname stop voor externen) zijn er al een aantal studenten klaar met de opleiding, en de komende 3 jaar zal de rest dus de NFF afronden.

Algemene tendens is dat de NFF-ers eerst een baan gaan krijgen voordat er weer Ready-Entry's worden aangenomen. Dus dat kan wellicht jaren gaan duren, en dan maar hopen dat LH/GWI dan nog steeds interesse hebben. Dus ik zou iedereen willen aanraden om vooral maar verder te gaan met solliciteren want je hebt geen enkele garantie!!

Momenteel zijn de onderhandelingen gaande over de CAO's van Germanwings en Lufthansa. Lufthansa staat de komende anderhalf jaar een aantal routes en vliegtuigen af aan Germanwings. Aangezien alle vliegers op dezelfde senioriteitslijst staan, zul je kunnen indenken dat deze overheveling van capaciteit ook van toepassing is op het vliegend personeel. Echter kan daar wellicht nog een kleine strijd gaan losbarsten als blijkt dat de LH-vliegers wellicht een 'slechtere' CAO moeten gaan accepteren als ze mee willen verhuizen naar GWI. Dus moeilijk te zeggen of Germanwings haar personeel bij Lufthansa vandaan gaat halen, of dat ze die extern gaan aannemen (NFF). Bij mij zijn momenteel getallen bekend dat GWI iig 24 FO's extern gaat aannemen. Of er dus meer mensen nodig zijn is dus afhankelijk van de lopende CAO-onderhandelingen.
 
Back
Top