Aannames Cityline/Germanwings

willempie

New member
Ik vroeg me af hoeveel aannames er voor dit jaar gepland staan. Hoorde dat GWI de opleidingen stil heeft gelegd, en dat Cityline binnenkort ook dicht gaat. Iemand die dit kan bevestigen/ontkennen?
 
Vandaag onderstaande mail ontvangen:

Sehr geehrter Herr

herzlichen Glückwunsch zum bestandenen Simulatorscreening für Lufthansa CityLine.

Die Personalbedarfssituation bei Lufthansa Cityline hat sich aufgrund der aktuellen Situation und der angespannten Lage im Luftverkehr verringert. Infolgedessen bieten wir derzeit bis auf weiteres kein Auswahlverfahren an. Dafür bitten wir um Verständnis.

Sobald eine neue Planungsgrundlage vorhanden ist, werden wir bezüglich einer Einladung zur Firmenuntersuchung auf Sie zukommen.

Die Gültigkeit der bestandenen Auswahluntersuchungen bleibt auch in der Zukunft erhalten.

Mit freundlichen Grüßen

Birgit Klein


Lufthansa CityLine GmbH
Pilot Recruitment
Flughafen Köln/Bonn
Waldstraße 247
51147 Köln
 
Afgelopen zomer zijn bij Germanwings de contracten rechtgetrokken met Lufthansa. Tot dan was het financieel iets minder interessant om als NFF-er (Lufthansa-student) bij Germanwings te beginnen want je kreeg er minder betaald dan bij Lufthansa met iets mindere arbeidsvoorwaarden. Om toch nieuwe collega's aan te trekken mocht Germanwings volop externen aannemen.

Sindsdien is alles rechtgetrokken en zijn er veel minder mensen richting Lufthansa vertrokken na hun verplichte 4 jaar bij Germanwings omdat het financieel niets uitmaakt als je blijft hangen. Het bevalt velen erg goed en zodoende is er minder uitstroom dan verwacht en zijn er dus ook minder nieuwe collega's nodig.

Op de planningsafdeling wordt nu dus lekker ad-hoc gewerkt want als er toch ineens weer een groepje FO's uitstroomt dan plannen ze ineens weer een nieuwe groep Ab-Initio's in. Zo zaten de afgelopen maanden een aantal 'toekomstige collega's' in spanning te wachten met de roddel dat ze in 2012 wellicht helemaal niet meer werden opgeroepen voor een opleiding. Toch zomaar ineens in maart en in april weer een groep ingepland.

De vloot gaat volgend jaar wel met 4 vliegtuigen groter worden (+13%) en dan zullen ze ongetwijfeld weer mensen nodig gaan hebben. Echter is de relatie met de NFF ook anders opgezet en nu mag de NFF mensen toewijzen. Dus als Lufthansa in de toekomst wat minder nieuwe vliegers nodig heeft, dan gaat het overscht van de NFF direct naar Germanwings. Voorheen mochten de NFF-ers zelf kiezen en dat resulteerde in een wachtlijst om naar LH te gaan terwijl men bij GWI de opleidingsplekken niet kon vullen door een te laag slagingspercentage in de selectie.

Afgelopen jaar iets van 25 Nederlanders aangenomen bij GWI, en afgelopen 3 weken heb ik weer 4 namen van NL-ers voorbij zien komen die de selectie hebben gehaald. Dus de deur is volgens mij nog open dus solliciteren als een gek!!
 
Last edited:
Tampie ik moet je helaas teleurstellen ik heb vandaag ook een mail gekregen dat m'n sollicitatie voorlopig wordt stopgezet omdat ze niet meer aannemen... alle lopende sollicitaties worden weer doorgezet als ze weer gaan aannemen maar hoorde dat de opleidingen voor degene die zijn aangenomen zelfs al zijn verschoven naar 2013 dus dat zal nog wel even duren helaas!
 
Tampie ik moet je helaas teleurstellen ik heb vandaag ook een mail gekregen dat m'n sollicitatie voorlopig wordt stopgezet omdat ze niet meer aannemen... alle lopende sollicitaties worden weer doorgezet als ze weer gaan aannemen maar hoorde dat de opleidingen voor degene die zijn aangenomen zelfs al zijn verschoven naar 2013 dus dat zal nog wel even duren helaas!

In welk deel van het traject zit je?
 
Tampie ik moet je helaas teleurstellen ik heb vandaag ook een mail gekregen dat m'n sollicitatie voorlopig wordt stopgezet omdat ze niet meer aannemen... alle lopende sollicitaties worden weer doorgezet als ze weer gaan aannemen maar hoorde dat de opleidingen voor degene die zijn aangenomen zelfs al zijn verschoven naar 2013 dus dat zal nog wel even duren helaas!

Kun mij nog even bevestigen dat jij specifiek voor LH/GWI in de selectie zat (dus niet voor Cityline?)
 
Volgens mij is gwi, nog, niet dicht. Oud klasgenootje heeft vandaag gebeld nadat hij de dlr had gehaald, en heeft vandaag een datum gekregen voor de sim.
Lhc weet ik niet, ik heb in ieder geval geen mail gehad dat mijn GU niet doorgaat.
Tevens staat de vacature nog gewoon op career.aero.
Iemand anders nog verdere info?

Grtz
 
Tevens staat de vacature nog gewoon op career.aero.
Grtz

Dat zegt niets, die van AirBerlin ook en daar heb ik al een hele tijd geleden al het bericht ontvangen dat er voorlopig niet aangenomen zal worden... :traantjes
 
Ik kan bevestigen dat bij CLH alleen de selecties op korte termijn nog doorgaan. Ik denk dat alles vanaf zo'n maand vanaf nu, gecancelled is. Dit geld voor zowel de DLR GU & FU als de Sim-checks. De mensen die nu nog de FU halen komen op een wachtlijst, voor alle andere selecties geld dat je in de hold voor de volgende selectie komt.

GWI weet ik het fijne niet van wat betreft het doorgaan van selecties maar ik kan wel bevestigen dat er op het moment geen Type-Ratings starten.
 
GWI weet ik het fijne niet van wat betreft het doorgaan van selecties maar ik kan wel bevestigen dat er op het moment geen Type-Ratings starten.

In maart zijn nog 4 personen begonnen aan hun typerating en in april zullen er ook nog een aantal beginnen.
 
Naar mijn weten worden er verder (behalve misschien aan het eind van het jaar?) geen TRs meer gestart na april.

Volgens mij is het zo geregeld omdat er eerder min of meer was besloten dat de vier nieuwe kisten die GWI nog zou krijgen misschien niet door zouden gaan en mogelijk naar DLH zouden gaan om de 737s te vervangen.
Sinds kort is duidelijk dat GWI die nieuwe kisten tóch krijgt, dus ik zou er niet raar van opkijken als aannames binnenkort toch weer doorgaan. Maar eens zien :) De nieuwe kisten moeten in 2013 gaan komen dacht ik.
Ik heb de info niet uit eerste hand, maar ik gok dat degene die het vertelde wel wist waar hij het over had xD
 
In maart zijn nog 4 personen begonnen aan hun typerating en in april zullen er ook nog een aantal beginnen.

Ik baseerde mijn uitspraak op het feit dat een maatje afgelopen maand zijn selectie afrondde en te horen heeft gekregen dat hij op een wachtlijst komt. Zoals je al aangeeft, kan het natuurlijk wel zo zijn dat al ingeplande TR wel door gaan.
 
Ik zit in de selectieprocedure van GWI, heb recent de sim screening gehaald. Moet deze week bellen voor een afspraak voor de FU. Twee klasgenoten van mij hebben over 3 weken de FU. Ons is niks bekend van een wachtlijst/stopzetting van de aannames. Ik ging er van uit dat aangenomen ook daadwerkelijk aangenomen betekende, en direct kunnen starten met de TR en LT. Niemand met meer informatie?
 
Ik zit in de selectieprocedure van GWI, heb recent de sim screening gehaald. Moet deze week bellen voor een afspraak voor de FU. Twee klasgenoten van mij hebben over 3 weken de FU. Ons is niks bekend van een wachtlijst/stopzetting van de aannames. Ik ging er van uit dat aangenomen ook daadwerkelijk aangenomen betekende, en direct kunnen starten met de TR en LT. Niemand met meer informatie?

Ik kan je in ieder geval vertellen dat op korte termijn met de type rating beginnen er niet in zit. De personen die nu door de FU komen krijgen vooralsnog geen startdatum toegewezen. Er gaan allerlei geruchten rond over wanneer deze personen dan wel kunnen beginnen, de een zegt binnen een paar maanden de ander heeft het al over 2013. Aangezien er de afgelopen maanden nog steeds personen door de FU zijn gekomen is het gerucht dat er een wachtlijst ontstaan is dus niet heel onaannemelijk.
 
Bij CLH is er momenteel een complete stop. De geplande selecties worden nog gedaan, maar er worden geen verdere uitnodigingen verstuurd. Er is dus sprake van een (kleine) wachtlijst voor de type ratings bij CLH. Het ligt volgensmij (!) vanaf midden februari stil. Het is nog niet te zeggen wanneer ze weer gaan beginnen. Wel is gezegd dat het dit jaar waarschijnlijk niet meer gaat lukken... maarja, waarop dat gebaseerd is...
Bij GWI loopt het mondjesmaat nog door, maar daar zit absoluut geen vaart in.
 
DiTo,

Klopt, helaas hebben meerdere hiermee te maken. Veel heeft ook te maken met de stop die LH zelf heeft doorgevoerd (naar het schijnt). Aangezien er altijd meer copiloten als captains zijn geweest staat het nu momentaal stil en de AVRO word er dit jaar uitgehaald.

Dit betekent op het moment een stop, maar zoals je zelf al zegt zijn het zelf ook voorspellingen. Van de ene kant hoor je nog positieve berichten, maar reken maar gewoon op het slechtste inderdaad. Er zijn zelfs 2 jongens die al 2 weken met de Type bezig waren weer uitgehaald en op een hold gezet...

Succes met wachten.
 
Hallo,

Ook ik ben een van de gelukkigen die de FU en het interview bij CLH heeft gehaald. Helaas werd mij ook verteld dat ik voorlopig moet wachten op mijn TR.
Kan iemand mij hier misschien vertellen of het nog mogelijk (en verstandig) is om te wisselen naar GWI of Condor?

Danke im Voraus!
 
Hallo,

Ook ik ben een van de gelukkigen die de FU en het interview bij CLH heeft gehaald. Helaas werd mij ook verteld dat ik voorlopig moet wachten op mijn TR.
Kan iemand mij hier misschien vertellen of het nog mogelijk (en verstandig) is om te wisselen naar GWI of Condor?

Danke im Voraus!

Condor is een tijd geleden verkocht door Lufthansa, dus dat is nu een zelfstandige toko die zijn eigen personeel aanneemt en die niets meer met LH te maken heeft. Gewoon weer een sollicitatiebrief sturen en de selectie voor Condor doorlopen als je daar aan de slag wilt....
Bij Condor vliegen nog wel een aantal Lufthansiaten, maar die stammen nog uit het tijdperk dat Lufthansa eigenaar was. Deze vliegers hebben een plek op de Lufthansa-senioriteitslijst en stromen mondjesmaat terug naar LH. Ik weet dat er momenteel Nederlanders bezig zijn met de selectie, dus je daar aanmelden kan nooit kwaad en wellicht nemen ze selectieresultaten over van LH (DLR??)

Dan heb je binnen het LH-konzern twee groepen vliegers;
- Lufthansa-senioriteitslijst met LH-main, LH-Cargo en Germanwings (en ex-Condor)
- Lufthansa Cityline.

Iedereen die zich afvraagt of je beter voor Cityline of Germanwings kunt solliciteren dan zal IEDEREEN je vertellen dat je dus bij Germanwings moet proberen zien binnen te komen. Echter moet je dan wel Abitur (VWO) hebben (weet niet precies of HBO ook geaccepteerd wordt).

Er zijn wel Cityliners die doorstromen naar Lufthansa, maar dat is alleen van toepassing op de vliegers die reeds Abitur hebben, of Cityline je wilt laten gaan, en of Lufthansa op dat moment vliegers nodig heeft. Mocht je de overstap kunnen maken, dan kom je wel weer onderaan op de senioriteitslijst met startsalaris...

Ik weet even niet welke vooropleiding je hebt, maar het is dubbel en dwars het proberen waard om naar Germanwings over te stappen. Ik denk dat Frau Buck/Geiger je daar meer over kunnen vertellen.

Niet om de hoop te doen opgeven, maar bij Lufthansa is de pensioenleeftijd net aangepast en hebben gepensioneerde vliegers weer de mogelijkheid om in dienst te komen. Daarnaast zal er de komende jaren minder uitstroom zijn en heeft Lufthansa altijd nog haar eigen vliegschool. Houd er dus rekening mee dat de deur naar het Lufthansa-konzern wellicht dicht gaat voor externe Ab-Initio's en dat haast geboden is voor degene die nog geen startdatum hebben, of momenteel bezig zijn met selecties...
 
Back
Top