Aannames Cityline/Germanwings

Teleurstellen doe je me niet, want ik vind voorlopig BGO ver genoeg weg en vermaak me prima in Europa ;). Al zou ik het niet erg vinden als er wat co-piloten boven mij op de lijst vertrekken hoor.. En ja er zijn echt co-piloten naar de A340 gegaan, ik weet niet het aantal, maar er zijn er meerdere van CLH naar de A340 gegaan. Ik heb er twee gesproken in hun laatste weken dat ze bij CLH werkten en zij waren niet de enige.

Je hebt gelijk dat bijna alles op 0 staat. Maar zoals je zegt is dat snel weer aangepast. Alle signalen zijn inderdaad dat voorlopig alles dicht zit. Echter de info uit m'n vorige post dateert van afgelopen vrijdag en komt van een TRE waarmee ik in Berlijn was. Hij had de info mbt de aanvraag voor capactiteit die ochtend van CST gekregen.

Hij voegde hier aan toe dat er tot nader orde geen wissels zijn naar Cargo of de EMJ (KTV) maar er wel weer wissels naar de 340 in de lucht hangen. De capaciteit bij CLH co's is nu voldoende.

Al met al hoop ik ook voor iedereen die op zoek ik naar een baan, of snel wil wisselen dat er inderdaad snel weer aangenomen wordt / wisselmogelijkheden zijn. Ik kijk het allemaal lekker even aan, zit hier prima, maar sluit niet uit in de toekomst een keer een mooie kans te grijpen als die zich voordoet. De wissels naar de A340 afgelopen jaar waren ook ad-hoc. Hiervoor was inderdaad geen aparte wissellijst.
 
Teleurstellen doe je me niet, want ik vind voorlopig BGO ver genoeg weg en vermaak me prima in Europa ;). Al zou ik het niet erg vinden als er wat co-piloten boven mij op de lijst vertrekken hoor.. En ja er zijn echt co-piloten naar de A340 gegaan, ik weet niet het aantal, maar er zijn er meerdere van CLH naar de A340 gegaan. Ik heb er twee gesproken in hun laatste weken dat ze bij CLH werkten en zij waren niet de enige.

Je hebt gelijk dat bijna alles op 0 staat. Maar zoals je zegt is dat snel weer aangepast. Alle signalen zijn inderdaad dat voorlopig alles dicht zit. Echter de info uit m'n vorige post dateert van afgelopen vrijdag en komt van een TRE waarmee ik in Berlijn was. Hij had de info mbt de aanvraag voor capactiteit die ochtend van CST gekregen.

Hij voegde hier aan toe dat er tot nader orde geen wissels zijn naar Cargo of de EMJ (KTV) maar er wel weer wissels naar de 340 in de lucht hangen. De capaciteit bij CLH co's is nu voldoende.

Al met al hoop ik ook voor iedereen die op zoek ik naar een baan, of snel wil wisselen dat er inderdaad snel weer aangenomen wordt / wisselmogelijkheden zijn. Ik kijk het allemaal lekker even aan, zit hier prima, maar sluit niet uit in de toekomst een keer een mooie kans te grijpen als die zich voordoet. De wissels naar de A340 afgelopen jaar waren ook ad-hoc. Hiervoor was inderdaad geen aparte wissellijst.

Kijk, zo leer je nog eens wat... ik heb het grootste deel van 2011 nog voor CLH gewerkt, maar dit is echt de allereerste keer dat ik hoor dat er mensen naar de A340 gewisseld zijn. Ben erg benieuwd hoe ze deze mensen uitgekozen hebben als er geen wissellijst gebruikt is.

Maar goed, ik hoop dat het zo loopt zoals je TRE zegt, zo zie je maar dat de meeste CLH TRE's meer weten dan de samensteller van het LH scholingsplan van 25.06.2012... ;)
 
Misschien is dat te voorbarig. Stel dat CLH inderdaad op gaat leiden zegt dat nog niet dat er automatisch weer 340 wissels zijn.. Maar we'll see. LSG weet immers ook eerder te vertellen dat je een slot hebt dan OPS ;)

De twee co-piloten die ik gesproken heb hadden 8-9 jaar senioriteit. Ik heb niet gevraagd of zij voor de 340 mogelijkheid op andere (bijv. EMJ) lijsten stonden. Heb me er ook verder niet in verdiept omdat ik aangenomen heb dat ik een jaar of 6 senioriteit tekort zou komen ;). Een Nederlandse collega heeft afgelopen jaar ook z'n interesse getoond met 5 jaar senioriteit, maar die zag ik kort geleden nog, dus dat was blijkbaar nog onvoldoende..

Waar ben jij heen gewisseld dan?
 
Wellicht praktisch om nogmaals te benadrukken dat Lufthansa een EIGEN VLIEGSCHOOL heeft. Dus doorstroming en groei hoeven nog niet te betekenen dat externe Ab-Initio's een plekkie kunnen krijgen. Verwachting is zelfs dat door o.a. verhoogde pensioenleeftijd er minder uitstroom is, en dat de Lufthansa vliegschool de komende jaren meer studenten aanbiedt dan dat er plekjes vrijkomen binnen LH/LH Cargo/Germanwings..... Hoe de vork precies in de steel zit bij Cityline weet ik niet precies, maar bij mijn weten worden er daar ook arbeidsplekken op de Embraer opgevuld door Lufthansiaten.

Ik zet dit er maar even bij want anders krijgen de Nederlandse Ab-Initio's een te positief beeld van de arbeidsmogelijkheden binnen het Lufthansa-konzern...
 
Bedankt voor alle info!
Gelukkig dat jullie wat inside informatie willen delen want dan weet ik tenminste een beetje waar ik aan toe ben!
Ik heb pilotenboard.de zitten rondneuzen om te kijken of de selecties nu helemaal gestopt zijn en ik zag een bericht dat de DLR GU test voor de groep na ons is gecancelled.
Toch zijn er ook mensen die zich voorbereiden voor een FQ in oktober. Is dat omdat de geplande selecties gewoon doorgaan of zijn dit kandidaten voor de Lufthansa vliegschool?
Is er in het verleden wel vaker een selectiestop geweest?

Wel erg jammer allemaal. Ik heb me suf geoefend voor de DLR en nu ik die binnen heb wil ik natuurlijk heel graag de rest afronden om eindelijk mijn droombaan te verwezenlijken!
 
Ik ben ook 1 van de gelukkige die enkele weken geleden te horen heeft gekregen dat ik het gehaald heb bij GWI. Mij is verteld dat ze me geen datum kunnen geven om de type rating te beginnen, helaas!Weet iemand hoeveel mensen er eigenlijk op de R/E wachtlijst staan?
 
FQ is voor de vliegschool leerlingen. Deze lijken inderdaad wel gewoon door te gaan.

Sta zelf sinds 3 maanden op de wachtlijst voor een Type-Rating bij CLH. 3 dagen voor mijn FU werd alles op slot gedaan. Mooi om wat inside info te lezen en te weten dat er altijd nog hoop is:biertje:!
 
Geen idee hoeveel R/E's er inmiddels op de wachtlijst staan bij GWI. Ik sta er inmiddels al 5 maanden op..
 
Ik weet dat er minstens 8 Nederlanders bij GWI de selectie hebben gehaald en nu dus zogezegd "op de plank" liggen in afwachting van een startdatum. Komende tijd gaan de studenten van de LH vliegschool voor dus onzekerheid voor deze groep.

@boerekool, sta jij al aangemeld bij onze FB pagina?? Ff PMen als dat niet zo is...
 
Hey Tampie, heb geprobeerd je te PM'en, maar hij laat de hele tijd zien dat ik nog steeds 0 berichten heb verstuurd, mochten deze wel zijn aangekomen mijn excuses voor de spam. Ik zit idd nog niet bij de Facebook groep, maar zou er wel graag bij willen zitten
 
Off topic:

Maar we'll see. LSG weet immers ook eerder te vertellen dat je een slot hebt dan OPS ;)

HAHA, hilarische opmerking :)

On topic:
Niet zoveel toe te voegen helaas. Ik hoop ook dat er nog wat doorstroming voor de R/Es gaat komen. Die nieuwe kisten komen volgende jaren toch ook wel dus daar zullen ze wel een keer mensen voor moeten gaan trainen?
 
Boys,

Ik lees hier wat over een Fb pagina, wil me ook graag aanmelden daarvoor! Ben zelf afgelopen maart aangenomen bij CLH, nu wachten wachten wachten

En weinig duidelijkheid!

Hoor graag wat over die FB pagina!
 
FB pagina is opgezet voor de Nederlandse collega's die bij GWI vliegen. Dit is opgerekt naar ook degene die de selectie bij GWI hebben gehaald maar nog geen startdatum hebben.

Echter geen CLH, sorry.
 
Niet zoveel toe te voegen helaas. Ik hoop ook dat er nog wat doorstroming voor de R/Es gaat komen. Die nieuwe kisten komen volgende jaren toch ook wel dus daar zullen ze wel een keer mensen voor moeten gaan trainen?

Niet per sé, je kunt ook nieuwe kisten gebruiken om oude kisten te vervangen. Daarmee druk je je vlootleeftijd naar beneden, zonder je capaciteit te vergroten, en die ouwe kisten verkoop je weer. Zeker in crisis-tijden (je weet wel, die crisis die sinds 2007 draait.. :wegkwijt:) een optie die liever wordt gebruikt dan je vloot onnodig te vergroten.

Ik wil de pret natuurlijk niet drukken, maar op het moment zit er weinig schot in..

Nachtvlucht-verbod Frankfurt (niet alleen Cargo heeft hier last van), geen 3e baan in München (en daarmee eerdere expansieplannen net op ijs gelegt), en de pensioen-leeftijd omhoog met bijna 7 jaar...

Hoewel dit GWI niet direct betreft, verhindert het wel effectief de doorstroming binnen het KTV.
 
Germanwings is niet echt een zelfstandig bedrijf, want de grote strategische beslissingen worden door Lufthansa genomen en daardoor is het voor de toekomst maar afwachten welke veranderingen/groei er in petto is. Vooralsnog doen we het goed qua groei, bekendheid en dat alles met een lage kostenstructuur.

Voorbeelden:

In Berlijn hadden we een leuk goedlopend routenetwerk met een 3/4 tal vliegtuigen die daar gestationeerd waren. Lufthansa heeft besloten dat men het merk 'Lufthansa' groot wil maken in Berlijn (in combinatie met de opening van de nieuwe luchthaven). Daardoor is het Germanwings routenet vanaf Berlijn overgedragen aan Lufthansa en staat er momenteel maar 1 a 2 kisten die niets anders vliegen dan op en neer naar Keulen en Munchen.

Vanaf Stuttgart vloog ContactAir onder de vlag van Lufthansa Regional een aantal bestemmingen naar binnen en buitenland. Dit werd gedaan met Fokker 100's. Lufthansa heeft vervolgens het contract met ContactAir opgezegd (dat was een extern bedrijf) en heeft aan Germanwings deze routes overgedragen. Met onze 150-zits Airbussen kun je dus indenken dat we nu nooit vol zitten en op een aantal routes zelfs maar 30/40 passagiers hebben....

Germanwings wordt specifiek grootgemaakt op de luchthavens Keulen en Stuttgart zodat moeder Lufthansa niet teveel concurrentie in de nek heeft hangen die de routes vanaf Frankfurt en Munchen onder druk kunnen zetten. Zo wordt voorkomen dat partijen zoals AirBerlin en TUI te groot worden en het moeilijk maken voor Lufthansa.

Als het aan onszelf zou liggen dan zouden we nog een heleboel lucratieve routes kunnen openen die GWI wel winst zal bezorgen, maar daarmee snijden we aan de inkomsten bij Lufthansa en dat is concern-strategisch natuurlijk niet wenselijk.

Germanwings heeft de afgelopen jaren een operationeel verlies geleden van zo'n 40/50 miljoen per jaar. Normaal zou een bedrijf daarmee geen bestaansrecht houden, maar via de wandelgangen lijkt het erop dat moeder Lufthansa dit verlies als investering ziet om het eigen product te kunnen behouden.

Naja, met bovenstaande scenario's kun je inzien dat Germanwings door Lufthansa wordt gerund en dat grote strategische beslissingen in Frankfurt een grotere impact hebben op de onderneming dan de prestaties van de eigen firma.....
 
selectiestop

selectiestop

Nog even een bericht over de selectiestop bij Cityline.
Ik heb laatst contact met Lufthansa opgenomen omdat ik, in afwachting van mijn selectie, een tweede uitnodiging kreeg en ik ook daar door was.
Uiteraard ga ik het liefst naar Lufthansa en ik was dan ook benieuwd hoe lang de vertraging ongeveer gaat duren.
Ondanks dat ik een bond voor een aantal jaren moet tekenen werd mij geadviseerd om op het andere aanbod in te gaan aangezien Lufthansa voorlopig toch niet gaat aannemen.
Ik krijg wel de mogelijkheid om over een aantal jaren verder te gaan met de selectie dus de DLR blijft staan.

Helaas slecht nieuws dus en het geeft wel aan dat de aannamestop nog wel eens lange tijd kan duren!
 
Ik denk dat iedereen op dit moment gewoon moet pakken wat hij kan. In Dld ziet het er bij LH/CLH/GWI het komende jaar, en misschien ook wel 2 jaar niet naar uit dat er nog iemand genomen wordt (die geen ab-initio is). Het LH projekt Direct4you (of was het direct4U?) gaat de kleinere bedrijfjes die LH direktverbindingen verzorgen potentieel de nek omdraaien. Cityline moet 2014 eventueel alle Embraers aan LH afgeven, als LH niet gegroeid is zoals in 2010 beloofd is. Airberlin leeft alleen nog dankzij hun arabische suikeroom die er elk moment de stekker uit kan trekken. Condor is op zich gezond, maar het moederconcern Thomas Cook is ook in de problemen, dus ook daar is de toekomst onzeker.

Als je op dit moment gaat zitten afwachten, dan kan het wel eens een paar jaar duren.
 
Back
Top