Aannames Cityline/Germanwings

Beste Tampie,
bedankt voor je uitgebreide berichtgeving over de aannames bij LH. Denk je dat het nog verschil in wachttijd maakt als je als Ready Entry de nodige ervaring hebt om direct naar Cargo te kunnen?

Groet
 
Dat ligt helemaal aan de animo bij de LH- en GWI-FOs om naar Cargo te wisselen. Zoals bekend heeft Cargo een ervaringseis van 1000 uur op verkeersvliegtuigen, dus kunnen er geen ab-initios binnen komen. Zo ver ik weet gaat dat ook voor de 777 gelden.

In het verleden gingen de poorten voor Ready Entries nog wel eens open omdat er niet genoeg belangstelling vanuit Lufthansa zelf was, onder andere omdat je ook snel op A340 kon wisselen. Wat ik echter in de laatste tijd toch wat meer zie, is dat GWI-Fos komen, die uit een wat minder comfortabele CAO komen dan die bij LH, en dus graag de eerste mogelijkheid benutten om er weg te komen. Ik denk dus persoonlijk dat het bij een grotere GWI (zoals nu gepland) nog sterker zo gaat doorstromen.

Dus volgens mij blijft het nog wel een paar jaar potdicht. Collega's als Tampie hebben geprofiteerd van de problemen met de doorstroming op de Citation, waardoor ab-initios niet snel genoeg de opleiding konden afronden. Op het moment komen er echter meer uit de opleiding dan aangenomen worden, dus in de toekomst moet die buffer nu eerst eens afgebouwd worden. Dan over een jaar of 4 a 5 stelt men bij LH ineens vast dat de vliegschool dicht zat, en de ab-initios op zijn. En dan weten ze weer niet waar ze de R/Es vandaan moeten halen. Mark my words....
 
Echter kan daar wellicht nog een kleine strijd gaan losbarsten als blijkt dat de LH-vliegers wellicht een 'slechtere' CAO moeten gaan accepteren als ze mee willen verhuizen naar GWI.

Voor de mensen in de "pool"is het dus te hopen dat de heren LH vliegers niet mee willen naar GWI, en dat er zo een tekort aan vliegers bij GWI ontstaat...

Ik geef ze groot gelijk, de LH vliegers, die bout CAO van GWI, daar komt niemand zijn bed voor uit, toch?! ;)
 
Voor de mensen in de "pool"is het dus te hopen dat de heren LH vliegers niet mee willen naar GWI, en dat er zo een tekort aan vliegers bij GWI ontstaat...

Ik geef ze groot gelijk, de LH vliegers, die bout CAO van GWI, daar komt niemand zijn bed voor uit, toch?! ;)
Don't get your hopes up...

Ten eerste zijn er genoeg van de vliegschool die meteen kunnen beginnen. Ten tweede gaat passage in de toekomst dus alleen uit FRA en MUC vliegen, en er zijn best nog wel wat piloten die graag in bijv. HAM gestationeerd willen blijven. De vakbond is daar zeker ook over aan het onderhandelen.

Of was het meer een retorische vraag om even over de "heren LH vliegers" te zeiken?
 
Of was het meer een retorische vraag om even over de "heren LH vliegers" te zeiken?

Nee, het enige wat ik die mannen kan verwijten is dat ze veel te laat met pensioen gaan ;)

ik vermoed dat FlyFens de selectie van GWI al afgerond heeft, en dus hoopt om zo snel mogelijk van start te gaan bij GWI:biertje:

Alleen de GU en de grading zijn afgerond, er is is nog een horde die genomen moet worden. Maar goed, het lijkt er op dat ik nog wel een eindje moet lopen voordat de horde überhaupt in zicht komt :niet_bli:. In mijn geval zou het dus inderdaad gunstig zijn als er problemen ontstaan met LH vliegers die niet naar GWI willen.
 
Overigens, ik praat regelmatig met LFTers die tot max een jaar geleden klaar waren en niets liever willen dan naar GWI te gaan. Voor zover ik het begreep hebben zij, vanwege een contractuele clausule, voorrang op alle eerder geselecteerde ready-entries. Maar zelfs voor hen ziet het er allemaal erg onzeker uit. De prognose voor zij, die nu net klaar zijn in Bremen, ligt ergens tussen de 1,5 - 3 jaar tot aanvang. En ook zij spreken over een totaal van 800, dat in het traject zit: van 1,5 jaar 'klaar' tot de laatste klassen die getraind worden.
 
Nee, het enige wat ik die mannen kan verwijten is dat ze veel te laat met pensioen gaan ;)
Daar heb ik ook last van. Maar ik snap dat de GWI CAO voor een wachtlijster een andere aantrekkingskracht heeft dan voor iemand die al in de Passage-CAO zit.
 
De prognose voor zij, die nu net klaar zijn in Bremen, ligt ergens tussen de 1,5 - 3 jaar tot aanvang. En ook zij spreken over een totaal van 800, dat in het traject zit: van 1,5 jaar 'klaar' tot de laatste klassen die getraind worden.

Ongelofelijk hoe snel de situatie kan omslaan, bizar gewoon.
 
Er wordt nu alleen gesproken over GWI, iemand toevallig ook inside information over de wachtrij, doorstroming en kansen bij CLH? We staan ondertussen met een kleine groep al ruim een jaar in de rij om te starten met de type.

Thanks!
 
Ongelofelijk hoe snel de situatie kan omslaan, bizar gewoon.

Er was de laatste jaren al een licht overschot aan NFF-ers, en die is exponentieel toegenomen nu de pensioenleeftijd is verhoogd (nauwelijks uitstroom) en de groei momenteel even weg is.

Ook toen er 25 Nederlanders in 2011/2012 zijn aangenomen was er een licht overschot aan NFF-ers. Die nederlanders (en andere Ready Entry's) hebben toen geprofiteerd van het feit dat de arbeidsvoorwaarden bij GWI slechter waren in vergelijking tot bij LH, en vele NFF-ers ervoor kozen om te wachten op een arbeidsplek bij LH (wachttijd tot wel een jaar) terwijl ze anders de dag erop bij GWI konden beginnen. GWI kon daardoor niet genoeg FO's vinden en heeft toen externen aangenomen.

In juli 2011 is toen de eerste slag geslagen met verbetering aan arbeidsvoorwaarden bij GWI waardoor het verschil met LH kleiner is geworden en de noodzaak voor de NFF-ers om te wachten op een arbeidsplek bij LH is afgenomen. Tevens mag de NFF tegenwoordig de studenten toewijzen naar een arbeidsplek bij GWI of LH; cg. de eerstvolgende vrije arbeidsplek binnen het Konzern.
 
@JP-AIR

CLH is aan het inkrimpen, canadair 700 wordt uitgefaseerd. Er komen waarschijnlijk 5 ex-augsburg embraers die kant op, maar door het stilleggen van de canadair geen expansie..
Doorstroming (als je het al zo wilt noemen), bij lh-passage wordt er op het moment weing tot niks opgeleid, bij cargo ook niet. Zolang dit niet gebeurd zijn er geen mensen van buiten het concern nodig om gaten in de opleidingen op te vullen. Mocht er weer opgeleid worden, dan staan er bij LH genoeg ab initios te wachten en intern zullen er genoeg mensen van vliegtuig gaan wisselen.
Dus ziet er niet echt naar uit dat cityline een hoop mensen kwijt gaat raken de komende tijd...
 
Leute!

We zijn inmiddels ruim een half jaar verder sinds de laatste berichten over de wachtlijst van LH/GWI. Ik heb inmiddels vernomen dat vanaf volgend jaar weer nieuwe studenten met de opleiding gaan beginnen. Betekent dit dat de vraag naar nieuwe piloten de komende jaren weer zal toenemen? En heeft dit ook (positieve) gevolgen voor de Ready-Entries die al geruime tijd op de wachtlijst staan?

Ik ben benieuwd of iemand meer informatie heeft. Ik hoor het graag!
 
Wachtlijsters schuiven alleen maar iets op en kunnen worden ingehaald door nieuwe NFFers/ILSTers. Daar verandert dus niet veel. Het aantal opleidingen naar de 320 wordt wel opgeschroeft maar ze zullen niet ineens binnen 18 maanden door de bestaande wachtlijsters heen zijn op dat tempo.
 
De LH vliegschool gaat vanaf april 2014 weer studenten opleiden. Voorlopig in de planning 120 studenten per jaar (voorheen was dat eerder het dubbele).
 
Ik heb inderdaad gelezen op de website dat er 120 man zal gaan starten. Hebben jullie enig idee wanneer Ready Entries weer in aanmerking zullen komen voor een TR? Is dit na 18 maanden zoals jeehaa schrijft, of werd hier wat anders mee bedoeld?
 
Dat bedoelde ik daar inderdaad ongeveer mee. Het punt is dat de NFF-ers en ILST-ers in hun opleidingscontract hebben staan dat Lufthansa zich bind en verplicht de studenten onder te brengen bij een LH tak, alvorens er betaald moet worden voor de opleiding. Dat is de reden dat Ready Entries voor alsnog gepasseerd worden door de wachtlijsters van de LFT zelf. Stel dat de nieuw te komen studenten nu klaar zijn voordat de wachtlijst leeg is, dan zullen die worden ingedeeld voor een TR voordat die plaatsen weer aan RE's worden gegeven. Het is sneu voor de RE's; ik ken er een paar die vanwege die 'aanname golf' andere interviews hebben laten liggen, maar nu nog altijd niet vliegen en daar nu ook helemaal niets meer over horen.

Stel nou dat er veel meer TR's worden ingedeeld en de wachtlijst is leeg voordat de nieuwe studenten klaar zijn met de opleiding, dan wordt er uiteraard gekeken naar RE's, waar het voor de reeds geselecteerden te hopen is dat die worden benaderd. Maar in het verleden zie je bij andere maatschappijen ook dat lang geleden geselecteerden opnieuw selectie moeten doen en wellicht worden gepasseerd voor anderen.
 
Last edited:
Back
Top