Aannames Cityline/Germanwings

Bedoel je de kwestie met Contact Air?
Volgens mij is de essentie van de plannen dat ze veel dingen die nu nog door regionals gedaan worden (zoals Augsburg, Eurowings) vervangen gaan worden door low-cost achtige verbindingen met grotere kisten, het liefst nog wat goedkoper dan GWI. Ik denk niet dat ze zoals gepland EW erbij kunnen betrekken, omdat dat tegen de afspraken binnen het KTV in gaat.

Hoorde trouwens gisteren van een collega, dat hij weer gehoord had (dus uit derde hand of zo), dat LH zelf tot eind 2013 met bijna geen aannames rekent, zelfs bij NFF uit Bremen.
 
Hoorde trouwens gisteren van een collega, dat hij weer gehoord had (dus uit derde hand of zo), dat LH zelf tot eind 2013 met bijna geen aannames rekent, zelfs bij NFF uit Bremen.

De nieuwste roddel is zelfs dat de NFF 2 jaar dicht gaat.... Ik hoorde zoiets een paar maanden geleden al door de wandelgangen rondgaan, maar afgelopen week heb ik de 'roddel' bevestigd gekregen door een zeer betrouwbaar persoon die er dicht op zit....

Er gaat een wachtlijst ontstaan van NFF-ers uit Bremen. En daarnaast gaat Lufthansa ook problemen krijgen met de MPL-brevetten omdat Typerating+basetraining binnen 3 jaar na start van opleiding moet plaatsvinden.

Ondertussen is er ook nog een wachtlijst van o.a. 10 Nederlanders die de selectie bij GWI/LH hebben gehaald en wachten op een startdatum. Maar als ik een beetje doemdenkerij er op loslaat dan ben ik bang dat LH met haar eigen NFF voor de komende jaren ruim voorzien is. En als we dan een aantal jaar verder zijn, dan is het nog maar de vraag of die wachtende externen nog interessant zijn voor LH als ze al die tijd niet gevlogen hebben...
 
NFF' ers zullen sowieso wat langer moeten wachten. Er zijn nog een BOEL KTV vliegers van Condor die toch echt binnen 2 jaar weer terug (de meeste overigens met tegenzin) moeten naar Lufthansa...
 
Beste Airworkers,

Sinds 1 juni behoor ik ook tot het groepje Nederlanders dat op de wachtlijst staat bij GWI (na het behalen van mijn FU). Je wordt helaas niet zo vrolijk van alle berichten op dit forum, omdat het allemaal toch erg onzeker blijkt te zijn.

Nu heb ik de mogelijkheid om komende maand selectie te doen bij Ryanair. De keuze tussen GWI en Ryanair was natuurlijk erg makkelijk geweest, maar door de huidige situatie bij GWI begin ik toch te twijfelen.

Wat raden jullie aan? Pakken wat je pakken kan of toch blijven wachten op GWI? Het is voor mij een groot dilemma, dus een beetje hulp kan ik goed gebruiken...

Alvast bedankt!
 
Nu heb ik de mogelijkheid om komende maand selectie te doen bij Ryanair. De keuze tussen GWI en Ryanair was natuurlijk erg makkelijk geweest, maar door de huidige situatie bij GWI begin ik toch te twijfelen.

Selecties kun je altijd doen! Voordat je daar een eventueel positief resultaat hebt behaald ben je vast weer een paar maanden verder en heb je meer info om je keuze op te baseren.

Het is lastig te zeggen hoe het er uit gaat zien bij LH/GWI. Vooralsnog zijn er weinig pensioneringen binnen het moederconcern en ook weinig doorstroming. De studenten van de NFF zullen dus grotendeels bij GWI aan de slag gaan en hebben voorrang op externen die (zoals jij) de FU reeds hebben gehaald.

Zolang er overschot lijkt te zijn vanuit de NFF (die jaarlijks 250 studenten opleidt) denk ik dat je weinig moet verwachten vanuit LH/GWI.

Ik weet dat 1 van de Nederlanders die (zoals jij) ook de FU heeft gehaald, momenteel via via contact heeft gekregen met Condor om daar een snelle selectie te gaan doen (volgens mij alleen interview). Dus wellicht dat daar ook nog mogelijkheden zijn. Dat scheelt je ff 30K voor een TR lappen.... Daar staat dan wel een bond van (volgens mij) 1 jaar tegenover maar ik heb het idee dat je toch wel langer zult moeten wachten op een baan bij LH/GWI....

Succes met je keuze!
 
Ook bij Condor zijn de wachtrijen voor het interview enorm.
Heb zelfs van iemand al 6 maanden wachttijd gehoord. (nu weet ik niet hoe assertief zo iemand is) maar uit eigen ervaring: (3 maanden geleden sinds Grading) ik bel iedere week, maar ik lijk steeds achter het net te vissen voor Terminen.
 
Mm lastige keuze, maar ik zou wachten. Ik zat in 2009 ook in deze situatie. Heb in 2009 de DLR gedaan voor CLH, ik heb toen ook het bericht gekregen dat de deur de komende jaren dicht zou zitten. Het duurde achteraf maar een paar maanden, volgens mij hebben ze toen in september weer volop aangenomen. Had zelf in de tussentijd al een andere baan waar ik nu zeer tevreden mee ben. Daarnaast was ik ook nog niet aangenomen bij CLH. Had ik die zekerheid wel zou ik het nooit gedaan hebben. Zo'n gespreid bedje ga je nooit meer krijgen.
 
Ook bij Condor zijn de wachtrijen voor het interview enorm.
Heb zelfs van iemand al 6 maanden wachttijd gehoord. (nu weet ik niet hoe assertief zo iemand is) maar uit eigen ervaring: (3 maanden geleden sinds Grading) ik bel iedere week, maar ik lijk steeds achter het net te vissen voor Terminen.

Bij Condor classic is er sinds kort ook een ureneis. Ik kon daarom niet worden uitgenodigd voor het interview. Bij Condor Berlin hebben ze voorlopig genoeg zeiden ze bij IP... Iemand die daar wat meer van weet?
 
In een reactie op mijn mail over de huidige situatie rond de wachtlijst bij CLH (en wanneer ik evt mijn type-rating zou kunnen beginnen) las ik zojuist dat inmiddels het totale selectieproces op stop is gezet. Dit in tegenstelling tot het eerdere "Ein Bewerberauswahlverfahren wird jedoch in reduzierter Form weiter stattfinden.", zoals ook nog steeds op de website te lezen valt. Sowieso dit jaar en begin volgend jaar zullen er geen nieuwe TR klassen starten, over het verdere verloop van 2013 is nog niks te zeggen.

Overigens is dit alles, hoe jammer ook, geheel in lijn de verwachtingen. Ik blijf hopen en wachten..
 
Sowieso dit jaar en begin volgend jaar zullen er geen nieuwe TR klassen starten, over het verdere verloop van 2013 is nog niks te zeggen.

Ter info:

Een gedeelte van de CLH Embraer-vloot valt onder KTV-voorwaarden alwaar de NFF-ers (Lufthansa vliegschool) voor worden ingedeeld.
 
Hoe zit deze regeling (CLH/DLH Embraer vloot) precies in elkaar? Staat er bijvoorbeeld vast dat CLH en DLH elk 50% crew voor haar rekening neemt? Of kan DLH wellicht besluiten dat zij meer en meer DLH crew (NFF'ers) op deze Embraers gaan plaatsen en dat het aandeel CLH Crew langzaamaan afneemt (dit alles om maar zoveel mogelijk intern opgeleiden een plaats te bieden, ten koste van externe ready-entries)?
 
787,

De 50/50 verdeling blijft tot nader order gelden. 50 KTV kan idd ook worden ingevuld door NFF.

Hoe zit het voor de toekomst? Vooralsnog alleen maar geruchten die allemaal op horen zeggen zijn gebaseerd. Allemaal onzin dus.

Antwoorden met relevante waarden heb je pas als het management een definitieve beslissing naar buiten brengt. Je kan er vanuit gaan dat er momenteel achter de schermen vol wordt nagedacht (en gewerkt) over hoe ze het in de toekomst willen gaan aanpakken. Het is tenslotte geen klein bedrijf, het vraagt tijd vooraleer alles op punt staat.

Je kan vandaag maar 1 ding doen en dat is geduldig afwachten. Ik begrijp dat je het moeilijk hebt maar probeer het positief te bekijken: de toekomst na deze mindere periode zal er waarschijnlijk weer beter uitzien.
 
Cityline gaat nu ook 4 maal CRJ 700 stil leggen.
Omdat deze alleen maar verlies zouden draaien.
Hetzelfde verhaal als bij het uitfaseren van de CRJ 200.
Lijkt me dus niet erg aannemelijk dat er nu nieuwe mensen nodig zijn.
Temeer omdat er nul doorstroming is naar Cargo en GWI.
Nu moet ik wel zeggen dat GWI helemaal op de schop gaat en er een
nieuwe maatschappij word opgezet.Dus de hele situatie kan heel snel
en heel heftig veranderen.
ben benieuwd wat ze nu precies willen en wanneer het gaat beginnen
 
Nu moet ik wel zeggen dat GWI helemaal op de schop gaat en er een nieuwe maatschappij word opgezet.Dus de hele situatie kan heel snel
en heel heftig veranderen.
ben benieuwd wat ze nu precies willen en wanneer het gaat beginnen

Die 30 vliegtuigen die van Lufthansa vandaan komen zullen initieel eerst zelf bemand worden door Lufthansiaten. Geen idee hoe daar momenteel de personeelssterkte is, maar ik weet wel dat de 737 wordt uitgefaseerd en dat er wellicht een beetje overcapaciteit is.

GWI zelf heeft momenteel 32 vliegtuigen en daar komen er in het voorjaar 2013 nog 4 nieuwe A319's bij. Als ik alleen naar de personeelslijst van GWI kijk dan hebben we momenteel onvoldoende vliegers om die nieuwe kisten te bemannen.

Afhankelijk van hoe de overcapaciteit aan crew bij LH is (ivm uitfaseren 737), zal er wellicht weer wat geschoold gaan worden bij GWI. Echter is de planning voor opleidingen momenteel gepubliceerd tot de jaarswisseling alwaar ze enkel 8 opleidingen voor Captains hebben ingepland.

Nieuwe co-piloten komen vanaf de eigen vliegschool alwaar reeds een wachtlijst voor is. Dit jaar hadden we er al 6 die alleen een contract voor de zomerperiode kregen. Die komen volgend jaar weer terug omdat daar in de winter periode geen werk voor was.

Mijn inziens is de behoefte aan compleet nieuw cockpitpersoneel relatief vrij laag. Daarnaast is de oprichting van de nieuwe firma nog vrij vers en is er officieel nog vrij weinig info te vinden. De komende maanden horen we hopelijk meer.
 
wat er ook gaat gebeuren, de nieuwe piloten zullen allemaal uit Bremen komen. genoeg die klaar staan en nog meer die in opleiding zitten
 
Back
Top