Aannames Cityline/Germanwings

Dankjewel Tampie voor de snelle reacties. Mailtjes naar Condor en GWI zijn inmiddels de deur uit! Wat bedoel je precies met 'er is haast geboden'? Want ik heb immers geen startdatum voor CLH..
 
Hallo!

Ik heb afgelopen weekend te horen gekregen dat ik door de GU ben en door mag voor de simulator screening.
Betekend dit dat de wachtlijst van CLH weer leeg is of kan ik ook zo'n brief na de simulator screening verwachten?

Wat kun je trouwens verwachten op de sim screening en de FU?
 
Kan je vertellen dat de wachtlijst absoluut niet leeg is. Verwachting is nog steeds geen TRs in 2012 en 2013 is nog 'open'. Maar goed om te horen dat er blijkbaar wel nog selecties zijn. Gefeliciteerd dat je het gehaald hebt. Begrijp ik goed dat je wel al uitgenodigd bent voor de sim check en niet 'on hold' wordt gezet? Hopelijk is dat een teken dat er over niet al te lange tijd weer opgeleid gaat worden.
 
Voor zover ik weet (Bij GWI) krijg je gewoon een uitnodiging voor de GU en de bekende brief als je die gehaald hebt. Vervolgens moet je e.e.a. insturen, inclusief data dat je beschikbaar bent. Daarna volgt een brief cq mail waarin staat dat er voorlopig geen selecties meer worden uitgevoerd tot nader order, dat de behaalde resultaten geldig blijven en dat, wanneer er weer wordt begonnen met de selecties, je een berichtje kan verwachten. Verwachting is (verderop in) 2013
 
Begin van deze week heb ik alles ingestuurd en ik heb ook een email ontvangen dat de verdere selectie voorlopig wordt stopgezet omdat er op dit moment weinig behoefte aan nieuwe vliegers is.

Toch hoopt HR snel weer contact op te nemen om de selectie verder voort te zetten.

Even afwachten dus.................................
 
Kan wel even gaan duren voordat het weer open gaat. Tot nu toe hebben veel Ready-Entries van de Citation-problemen in Bremen geprofiteerd; De vliegschool krijgt de mensen niet snel genoeg door de Citation-fase, waardoor er een wachtlijst binnen de vliegschool is die ondertussen al tot een jaar of zo is opgelopen. Daardoor kon ze niet snel genoeg aan Lufthansa/Germanwings leveren.

Door de plotselinge terugkeer van een legertje bejaarden, die nadat het EU gerechtshof had besloten dat het verplicht pensioen met 60 niet mocht weer wilden vliegen, wordt op het moment zo goed als niet geschoold. De copiloten zijn dit jaar op de senioriteitslijst ongeveer 10 plaatsjes hoger gekomen, normaal stijg je tussen de 100 en 200 plekken per jaar. Nu gaan dus de ab-initios in bremen van de Citation-wachtlijst naar de type-rating wachtlijst, en onstaat er een beetje een buffer, zodat zodra er weer geschoold wordt, alle plekken met ab-initios gevuld kunnen worden.

Ook bij Cargo, waar traditioneel meer R/Es binnen komen vanwege de ervaringseis van 1000 uur op grote kisten, staan de scholingen tot eind van het jaar stil. En Cargo wordt ook graag door GWI-FOs gekozen, die een wat relaxter vluchtenschema willen. Dus ik denk dat het de komende 12 maanden voor ready entries niets meer gaat worden.
 
Ook bij Cargo, waar traditioneel meer R/Es binnen komen vanwege de ervaringseis van 1000 uur op grote kisten, staan de scholingen tot eind van het jaar stil. En Cargo wordt ook graag door GWI-FOs gekozen, die een wat relaxter vluchtenschema willen. Dus ik denk dat het de komende 12 maanden voor ready entries niets meer gaat worden.

Daardoor ook geen doorstroom van CLH co-piloten via de wissellijst.

Neem daarbij de omscholers van de Avro, en het hardnekkige gerucht dat de CRJ-700's ook niet al te lang meer vliegen, en ik ben bang dat de aannames bij CLH ook nog even op zich laten wachten.,,
 
... het hardnekkige gerucht dat de CRJ-700's ook niet al te lang meer vliegen ...

Beste Raphael_Lito,

Kan je mij uitleggen wat het probleem met de CRJ's is? Dat zijn toch best moderne kisten.

En als deze er uit gaan, worden ze dan wel vervangen?

Groeten, Kompas.
 
Beste Raphael_Lito,

Kan je mij uitleggen wat het probleem met de CRJ's is? Dat zijn toch best moderne kisten.

En als deze er uit gaan, worden ze dan wel vervangen?

Groeten, Kompas.

As I said, het is een gerucht, maar, zoals ik het begrepen heb is de CRJ-700 vanwege zijn beperkte aantal zitplaatsen niet zo rendabel meer (Vanwege deze reden zijn de CRJ-200's bij CLH ook allemaal uitgefaseerd.)

Over vervanging is volgens mij weinig bekend, vooralsnog is de Cityline vloot aardig gereduceerd doordat de Avro's en CRJ200's weggegaan zijn, en er een stuk minder Embrears voor terug gekomen zijn (en dan bedoel ik Embrears die ook daadwerkelijk door CLH piloten gevlogen worden). Eventuele vervanging zou dus eigenlijk nog steeds betekenen dat de grote van de vloot kleiner is dan in het verleden...

Ook al zouden de CRJ700's niet weggaan, dan nog zit er op dit moment zeer weinig beweging in het personeelsbestand van CLH (Geen upgrades, geen wissels en geen co-piloten die met pensioen gaan), dus ik ben bang dat de aannames nog een tijdje op zich gaan laten wachten.
 
Het is overigens niet zo dat er geen werk is : werk zat bij DLH..
Wij op de Kurzstrecke vliegen momenteel max.duty/min.rest "die Eier aus der hose" , en nemen (737) op de koop toe nog effe een wetleasje voor de AUA erbij.
(Daar hebben wat teveel mensen de oprotpremie benut en zitten ze dientengevolge van teveel opeens met te weinig personeel.)

Dit kan je goed geschoolde & gemotiveerde RE's en ab-initio's toch echt niet meer uitleggen.
 
Het is overigens niet zo dat er geen werk is : werk zat bij DLH..
Wij op de Kurzstrecke vliegen momenteel max.duty/min.rest "die Eier aus der hose" , en nemen (737) op de koop toe nog effe een wetleasje voor de AUA erbij.
(Daar hebben wat teveel mensen de oprotpremie benut en zitten ze dientengevolge van teveel opeens met te weinig personeel.)

Dit kan je goed geschoolde & gemotiveerde RE's en ab-initio's toch echt niet meer uitleggen.

Zou het dan tóch niet zo kunnen zijn dat de LH groep nog dit jaar nieuwe piloten gaat aannemen? Of blijven jullie het komende halfjaar op max duty / min rest vliegen? Of is dit alleen het geval vanwege de zomerdienstregeling? Ik hoor het graag!
 
Ook al zouden de CRJ700's niet weggaan, dan nog zit er op dit moment zeer weinig beweging in het personeelsbestand van CLH (Geen upgrades, geen wissels en geen co-piloten die met pensioen gaan), dus ik ben bang dat de aannames nog een tijdje op zich gaan laten wachten.

Die kunnen sneller weer komen dan je denkt. Deze zomer is er alleen omscholing van Avro piloten naar de CRJ en EMJ, maar er is bij CST capactiteit aangevraagd om vanaf september nieuwe typeratings te starten voor ready entries. Op dit moment nog niet definitief geboekt dus! Toch houden ze dus wel sterk rekening met nieuwe aannames. Dit niet vanwege te weinig capactieit bij CLH, maar te weinig capactiteit van co-piloten op de A340.

Er is bij co-piloten op de A320/B737 weinig animo om naar de A340 te wisselen. Zij blijven liever zitten, of wachten op de B747/A380. Afgelopen jaar zijn er al co-piloten van CLH naar de A340 gegaan en de verwachting is dat dit dus weer zal gaan gebeuren. Om de capaciteit bij CLH gelijk te houden worden dan nieuwe RE's aangenomen. Met inzet van NFF-ers uit Bremen is dit niet op te lossen, want die kunnen alleen op de A320, EMJ (als X-man) of bij GWI starten en daar is geen vraag naar.
 
Die kunnen sneller weer komen dan je denkt. Deze zomer is er alleen omscholing van Avro piloten naar de CRJ en EMJ, maar er is bij CST capactiteit aangevraagd om vanaf september nieuwe typeratings te starten voor ready entries. Op dit moment nog niet definitief geboekt dus! Toch houden ze dus wel sterk rekening met nieuwe aannames. Dit niet vanwege te weinig capactieit bij CLH, maar te weinig capactiteit van co-piloten op de A340.

Weet je zeker dat er vorig jaar co-piloten van CLH op de A340 gegaan zijn? Ik heb namelijk alleen maar mensen gehoord die gewisseld zijn naar MD11 of EMJ, A340 werd eind vorig jaar iig nog niet als mogelijk aangeboden door Bremen.

Verder denk ik dat ik je teleur moet stellen wat betreft "te weinig capaciteit van co-piloten op de A340", ik vlieg zelf geen A340 dus het zou zo maar kunnen dat er sprake is van te weinig capaciteit. Maar, dat is niet het beeld wat ik krijg van het actuele scholingsplan van LH. Alle scholingen FO A340 zijn namelijk op 0 gezet, t/m augustus 2013. (Er wordt sowieso nauwelijks geschoold de komende maanden) Natuurlijk kan het scholingsplan net zo makkelijk weer aangepast worden, het geeft alleen volgens mij wel een trend aan.

Begrijp me niet verkeerd, ik hoop dat zowel CLH als LH weer hard aan gaan nemen en dat iedereen zo snel mogelijk kan beginnen. Ik ben alleen bang dat dit niet het geval is. Maar, dat is slechts een mening en helaas kan ik niet in de toekomst kijken.
 
Back
Top