Recreatievliegtuigjes niet welkom op Schiphol

Grappig dat je het RD leest Herbert.

Je moest eens weten wat ik allemaal lees, je zou er rode oortjes van krijgen :grijns:

Maar deze vond ik gisteren via de frontpage van Airwork. Ik denk niet dat ik snel uit mezelf op de RD site uitgekomen zou zijn.
 
Precies! En als ik het goed begrijp lijken ze dat in Groningen nu ook begrepen te hebben, al drukken ze het wat anders uit: http://www.refdag.nl/artikel/1444395/Groningen+Airport+Eelde+gaat+met+glijvluchten+werken.html?PHPSESSID=.

Bullshit aan;
De vliegtuigen moeten voor de glijvluchten speciale navigatieapparatuur aan boord hebben. In eerste instantie zullen deze glijvluchten vooral bij grotere vliegtuigen worden toegepast.
Kleinere vliegtuigen hebben nog niet de capaciteit om deze apparatuur toe te passen.
Bullshit uit

Wat een BS ! Het toestel dat de meeste landingen op EHGG maakt is de SR22. En de laatste generatie daarvan heeft zelfs HITS.

Ik heb nog niet van een 73 of bus gehoord met HITS of zelfs maar één Garmin 430 :haha:
 
Last edited:
Maar zo`n stukkie plastic met een ingebouwde playstation is wel veel gaver natuurlijk :dozey: Vooral als je iedere keer weer vermeldt dat je het circuit invliegt met wel 180 kts :boring:

Back on topic: Wat mij betreft houden we de huidige status quo nog lang vast. Geen transponders onder de TMA of CTR. Geeft niet alleen bij de LVNL afleiding, maar ook in de cockpit als je in die TMA vliegt. Ik heb m`n transponder nooit gemist in de GA.
 
Geen transponders onder de TMA of CTR. Geeft niet alleen bij de LVNL afleiding, maar ook in de cockpit als je in die TMA vliegt. Ik heb m`n transponder nooit gemist in de GA.

GA is een ruim begrip... hangt er wel een beetje van af wat je doet.

Transponder in de CTR lijkt mij wel handig voor de separatie van IFR van VFR..

p.s. wat is HITS nu? ik weet het ook niet...
 
HITS = Highway In The Sky = Pathways

Garmin’s synthetic vision also includes Highway In The Sky (HITS) guidance, what Garmin prefers to call “Pathways.” This creates a series of rectangular boxes that highlight a simulated highway in the sky for your flight. If you’re off track—left or right, above or below—it’s easy to see the proper intercept. Once you’re locked inside the recommended track, the boxes move toward you, enlarge and disappear as you fly through them.

Lees, meer playstationen...
 
Maar zo`n stukkie plastic met een ingebouwde playstation is wel veel gaver natuurlijk :dozey: Vooral als je iedere keer weer vermeldt dat je het circuit invliegt met wel 180 kts :boring:

Back on topic: Wat mij betreft houden we de huidige status quo nog lang vast. Geen transponders onder de TMA of CTR. Geeft niet alleen bij de LVNL afleiding, maar ook in de cockpit als je in die TMA vliegt. Ik heb m`n transponder nooit gemist in de GA.

Beste overstag, misschien te veel straling opgelopen in de historische luchtvaart :haha: of proef ik iets van jalouzie....

Lach maar over composiet, maar het is wel mijn tuigje, vliegt waar ik heen wil en doet Barcelona in 3:59

En wie zegt dat ik het circuit invlieg met 180 :duh:

Bij 180 per uur VFR mijn enige probleem dat een andere kist dus met 333 km per uur wordt genaderd ofwel 92,5 meter per seconde. En dat kan prima als die z'n transponder aan heeft en ik hem kan zien op m'n TCAS. :radar:

Dat jij je transponder nooit gemist hebt in de GA kan ik helemaal niets mee....
 

Attachments

  • 212PFD.jpg
    212PFD.jpg
    6.5 KB · Views: 0
VFR kisten ontwijken met je TCAS... Toe maar toe maar... straks vlieg je lekker "inside" VFR op je GPS... Bestaan er al VFR approach minima?

Er wordt bij ons op de lijn veel nadruk gelegd op de moeilijkheid van de interpretatie van een TCAS-Display, omdat niet alleen jijzelf, maar ook je intruder beweegt en je niet weet welke kant op; zorgt voor mooie verrassingen.
 
Eens, maar jij hebt de intruder wel op de box, en je kunt dan kiezen voor stijgen of dalen. Maar ik vind het jammer dat ik die optie niet heb, terwijl de intruder ook geïnvesteerd heeft in een Mode S transponder :eek:
 
Eens, maar jij hebt de intruder wel op de box, en je kunt dan kiezen voor stijgen of dalen. Maar ik vind het jammer dat ik die optie niet heb, terwijl de intruder ook geïnvesteerd heeft in een Mode S transponder :eek:

De keuze voor klimmen of dalen maakt de TCAS box voor je, gebasseerd onder andere op het feit dat de mode S transponder van de VFR "intruder" de TCAS box van de andere kist vertelt dat hij geen TA's en RA's kan geven. Dus zelfs als jij enkel een Mode S transponder hebt zonder TCAS, helpt dat toch mee aan de conflict resolutie (en dus jouw mogelijke leven) zolang de andere kist TCAS heeft.
 
Ja zeg, ga nou alsjeblieft geen RA`s volgen als je VFR bezig bent! En zeker niet onder de Schiphol TMA / CTR! Die RA`s houden echt geen rekening met het feit dat je bijvoorbeeld 300 voet onder een TMA vliegt. Daarmee maak je de ellende alleen maar groter.
VFR is VFR. Daar horen nou eenmaal kleinere, visuele, separaties bij. Met al die elektronica is het natuurlijk erg aanlokkelijk om die ook te gebruiken, maar daar is het niet voor bedoeld! Ga dan op een IFR plan weg, dan heb je in ieder geval in a t/m c airspace grotere separatie.
 
Ja zeg, ga nou alsjeblieft geen RA`s volgen als je VFR bezig bent!

Volgens mij heb jij niet helemaal begrepen wat TCAS is en hoe het werkt.

Dus als jij IFR vliegt in CAVOK-condities volg je hem wel, maar als je VFR vliegt onder 1500m zicht, volg je hem niet?

Heeft helemaal niets met de "flight rules" te maken, maar is puur een Traffic Collision and Avoiding-system.
 
Volgens mij begrijp ik heel goed hoe TCAS werkt. Het heeft juist helemaal niets te maken met de weersomstandigheden. Als je VFR vliegt vlieg je volgens het principe "see and avoid". De separatieminima zijn veel kleiner dan onder IFR. Als iedereen tcas zou volgen zou het een mooi zooitje worden in het circuit op Lelystad.
Mijn punt is dat je onder VFR niet dezelfde separatieminima moet verwachten of eisen als onder IFR. TCAS is best een mooi hulpmiddel om ander verkeer "op te sporen", maar het is veel te onbetrouwbaar om er zelf op te gaan separeren. En de RA mogelijkheden zijn niet bedoeld voor VFR verkeer.
Gelukkig mogen de transponders niet gebruikt worden onder de Schiphol TMA....
 
Als je IFR vliegt vlieg je ook volgens see and avoid, behalve in IMC blijf je zelf (mede) verantwoordelijk voor je separatie. Vind het verder ongelofelijk hoe mensen steeds weer tegen het gebruik van moderne hulpmiddelen blijken, die de veiligheid alleen maar vergroten.

@Flyeye: Heb je weer een nieuwe cirrus ?
 
De RA mogelijkheden zijn wel degelijk ook bedoeld voor VFR verkeer, al helemaal in de UK. Alleen hebben de VFR kisten vaak geen TA en RA mogelijkheden, als ze de Mode C of S maar aan hebben zodat ander verkeer dat wel uitgerust is met TCAS II (zoals IFR verkeer naar EHAM meestal) die mode C of S op de juiste manier kunnen ontwijken. En dat lukt dus niet als die uit staat onder de TMA. De veiligste optie is natuurlijk om die transponder aan te hebben, zodat VFR verkeer dat te hoog zit (of IFR verkeer dat te laag is) of andersoortig verkeer dat abuis de CTR is ingevlogen op de juiste manier door TCAS ontweken kan worden (mits ATC en seen and avoid mogelijkheden mislukt zijn en de TA / RA doorkomt). En ook op lage hoogte, ook als een van de transponders geen RA mogelijkheden heeft, is TCAS zeer goed in staat om in te schatten wat de veiligste actie is. Ik ben het met Boss eens dat ik ook vermoed dat je niet goed inschat hoe TCAS daadwerkelijk werkt, of je hebt een ander plaatje in je hoofd dan wij (2 cirrussen / cirri met RA mogelijkheden in een circuit ofzo?).
 
Last edited:
De RA mogelijkheden zijn wel degelijk ook bedoeld voor VFR verkeer, al helemaal in de UK. Alleen hebben de VFR kisten vaak geen TA en RA mogelijkheden, als ze de Mode S maar aan hebben zodat ander verkeer dat wel uitgerust is met TCAS (zoals IFR verkeer naar EHAM meestal) die mode S op je juiste manier kunnen ontwijken. En dat lukt dus niet als die uit staat onder de TMA. De veiligste optie is natuurlijk om die transponder aan te hebben, zodat VFR verkeer dat te hoog zit (of IFR verkeer dat te laag is) of andersoortig verkeer dat abuis de CTR is ingevlogen op de juiste manier door TCAS ontweken kan worden (mits ATC en seen and avoid mogelijkheden mislukt zijn en de TA / RA doorkomt). En ook op lage hoogte, ook als 1 van de mode S transponders geen RA mogelijkheden heeft, is TCAS zeer goed in staat om in te schatten wat de veiligste actie is. Ik ben het met Boss eens dat ik ook vermoed dat je niet goed inschat hoe TCAS daadwerkelijk werkt, of je hebt een ander plaatje in je hoofd dan wij (2 cirrussen / cirri met RA mogelijkheden in een circuit ofzo?).

In Engeland vliegt er nog veel rond zonder transponder danwel met mode A op de transponder, maar dat is off topic.
 
Ben ik nou heel vreemd in de gedachte dat een Mode S-XPDR helemaal niks te maken heeft met TCAS. Die doet het ook met mode A en mode C mijns inziens (alhoewel met mode A natuurlijk geen RA maar enkel een TA)

Snap Overstag's punt wel, is natuurlijk geen VFR vliegen meer als je continu naar je TCAS zit te kijken voor het plaatje. Separeren op TCAS is echt amper te doen, het geeft een heel erg vertekend beeld.
 
Ik heb aan boord zo`n Traffic Watch. Ik zie het dus als er andere kisten in mijn buurt vliegen. Als ze echter mode A vliegen dan heb je er alleen niets aan omdat het ding dus ook bijv. 5000ft onder je kan vliegen of andersom (mode A geeft geen hoogte informatie namelijk). Bij mode C en mode S zie je in het scherm je hoogteverschil ten opzichte van de andere kist(en).
 
Vandaar mijn zin: Enkel TA met Mode A, maar het gebruik van TCAS heeft niks te maken met de Mode-S transponders.
 
Back
Top