Ringvaart Akkoord opgezegd
@wsh De dynamiek met Elbers is inderdaad nu totaal anders. In het verleden was er nogal eens een passieve houding van KLM, werd er gewacht op voorstellen van de bonden. VNV maakte daar dan gebruik van door het initiatief naar zich toe te trekken. Elbers heeft inmiddels volledig het initiatief naar zich toe getrokken en zal dat ook niet meer loslaten.
Hij zal zich aan het bezuinigingsplan 'Perform2020' uit Parijs houden en doet er nog een schepje bovenop in de vorm van 'Flightplan 2015'. Eigenlijk op dezelfde manier zoals vliegers doorgaans werken: 1. Wat is er aan de hand? 2. Wat moet er gebeuren? 3. Hoe gaan we dat implementeren? Stap 1 en 2 heeft hij zelf al gedaan en is bereid de bonden de mond te gunnen over stap 3. Ondanks de helderheid en snelheid van Elbers, verwacht ik niet dat hij het op een staking laat aankomen, hij heeft meerdere keren gezegd dat een airline zich eigenlijk alleen nog maar middels zijn cultuur en personeel kan onderscheiden.
In al dit geweld heeft VNV al laten doorschemeren bilateraal te willen overleggen, ook in het kader van de snelheid.
Dit gezegd hebbende is het niet meer aannemen van cabinepersoneel (als voorschot op productiviteitsverbetering) een schot voor de boeg (Elbers is ex-marine), net zoals het niet aanbieden van een suppletie-regeling aan MP vliegers die bij Trans zouden beginnen.
Elbers heeft geen suppletie meer in de aanbieding. En SCB gaat de stekker er kennelijk niet uittrekken, zelfs niet na hevig aandringen van AVB en individuele MP vliegers. En nu ik erover nadenk is er al eens een tweede RVA akkoord aangeboden door KLM en VNV. Dat heette het Steigenberger akkoord. Dat akkoord was onder hoge tijdsdruk tot stand gekomen en er had best nog iets aan bijgeschaafd kunnen worden. Ik was erbij toen het op een algemene vergadering werd gepresenteerd. Het akkoord werd door de MP vliegers echter meteen weggezet als 'propaganda'. En vervolgens heeft de MP ledenraad er niet meer serieus naar willen kijken. Volgens mij was toen niet alleen het VNV bestuur, maar zelfs Hartman/Eurlings er klaar mee.