Ringvaart Akkoord opgezegd

Trouwens best een slimme zet van de VNV om die clausule in het RVA akkoord te zetten, want je hebt natuurlijk altijd wel een klein groepje dissidenten die door de grote massa MP collega's onmogelijk in het gareel te houden zijn. Een rechtszaak was voorgeprogrammeerd, en op deze manier kan de VNV (lees: KLM belangenclub) prima de vermoorde onschuld spelen en vanaf hun moral high ground kan men zeggen, "kijk, wij waren bereidt een compromis aan te gaan, maar de MP piloten hebben het voor zichzelf verprutst." :rolleyes:

Zo blijft de status quo mooi gehandhaafd, de MP vliegers blijven buiten de KLM, de junior KLM piloten verliezen geen senioriteit meer, de KLM heeft MP ingelijfd en kan naar hartenlust hakken, snoeien en de winstgevende delen naar zichzelf toe trekken, en de schijnheilige VNV kan zeggen dat men het toch allemaal zo goed bedoeld heeft.
En voor wat betreft die 747ERF's die de KLM zo gul aan MP heeft 'gedoneerd,' die wilde men bij de KLM hoogstwaarschijnlijk toch al kwijt want voor zo'n operatie is de starre 9-17u KLM mentaliteit absoluut niet geschikt, en die 'donatie' wordt nu natuurlijk weer ruimschoots goedgemaakt door wat extra 787's. Nietwaar Q-nimbus? ;)

Wat een haat, jaloezie en nijd. Misschien is het Viva-forum wat meer voor jullie, daar tieren deze gevoelens ook welig. Ja, dat geldt ook voor jou NKAWTG.

Ik kan geen serieus gesprek aan gaan met mensen die in dit soort complottheorieën geloven.

Maar jongens, als jullie het als buitenstaanders allemaal zo goed weten en zo moreel zijn, wat was het alternatief geweest? Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden. Houdt er in je beantwoording rekening mee dat Martinair zo goed als failliet was.

Groeten,

Q
 
@Jack,

Hele aardige uiteenzetting, beetje mijn onderbuikgevoel wat wordt neergezet.

Wat mij het meest verbaasd is dat er in het RvA een "clausule" stond dat bij een rechtszaak in de toekomst de VNV/KLM het recht had om het RvA op te zeggen.
Maw ook al hebben we geen gelijk dan krijgen we het toch.:dozey:

Alleen dat was het rookgordijn.
De echte adder was dat er geen opzegtermijn in het RvA stond.
Nu kan je het bestuur veel verwijten maar dat ze achteloos een akoordje in elkaar timmeren, nou nee.
Maw dit was al lang voorzien, de bovenste clausule was er om evt de afvalligen met pek en veren te kunnen besmeuren.

En het moet gezegd worden de hele goegemeente trapt er nog in ook, zie onze Qnimb.

En ja dan nog kan je beweren dat het "for the good of " was en ze er slapeloze nachten van hebben gehad.
Maar is dit wat de insteek moet zijn van een vakbond voor alle vliegers?
 
Houdt er in je beantwoording rekening mee dat Martinair zo goed als failliet was.

Groeten,

Q

Flauwekul.
Als bedrijven een paar jaar achtereen rode cijfers schrijven wil dat niet meteen betekenen dat een en ander bijna failliet is. Of is de KLM ook bijna failliet?
 
Zonder die clausule was er nooit een RVA gekomen (lees: geen ratificatie door KL LR) en hadden er al in 2012 70 man op straat gestaan.
Dus doordat er achterdocht was bij de KL vlieger is deze clausule erin gekomen. En aan de andere kant wordt de achterdocht bij de MP vlieger verooedeeld? i dont get it.

Hoe kom je aan die 70 man?

Man, je praat alleen maar grote onzin; advocaten van nota bene het AVB hebben destijds geadviseerd om het RVA met beide handen aan te pakken 'een betere deal zullen jullie nooit krijgen'.
Ook Flauwekul.
Het anbod werd gepresenteerd door Verhagen onder het mom van het is of dit of het funda bord in de tuin. Dat is iets anders wat jij schetst.

Deze advocaten wisten namelijk ook dondersgoed dat er geen sprake was van OVO. Er was overigens meer dan grote belangstelling, lees: VRIJWILLIG, om als coco richting KLM te gaan met volledig behoud van salaris en verbeterde pensioenregeling. Wat afgekloven bot? Heb je überhaupt het RVA wel eens gelezen?
Wat is je bron dat de advocaten dat "wisten"? Vooralsnog is niemand die het "weet" .
RVA Gelezen? jazeker. Van voor naar achter en weer terug.
Anyway, er is geen vliegerkorps ter wereld die boventalligheid accepteert van een ander korps om vervolgens ook nog even een eigen carriere vertraging op koop toe te krijgen ten gunste van diezelfde overnamepartij. LH niet, BA niet, etc; en nee, ook het MP vliegerkorps (toentertijd door hetzelfde VNV vertegenwoordigd) had destijds hele duidelijke voorwaarden bij de integratie van Air Holland. Ter info, er zijn inmiddels ook enkele boventallige MP vliegers richting Transavia gegaan (lees: onderaan de lijst zonder enige behoud van senioriteit!). En ja, ook wij zullen echt geen cadeautjes krijgen mocht het ooit toch komen tot een integratie met het AF korps.

Wake up and smell the coffee.
Soms heb je als vlieger geen keuze om iets te accepteren tegen je zin in. Een rechterlijke uitspraak, zelfs tot het EUropese hof, dient ten allen tijde gerespecteerd te worden. Dus zeg nooit nooit.
Air Holland betrof geen overname zoals die van Martinair en valt dientengevolge niet te vergelijken.
 
@Jack,



Wat mij het meest verbaasd is dat er in het RvA een "clausule" stond dat bij een rechtszaak in de toekomst de VNV/KLM het recht had om het RvA op te zeggen.
Maw ook al hebben we geen gelijk dan krijgen we het toch.:dozey:

Nog een keer dan; de clausule is voor de KL ledenraad essentieel geweest om tot ratificatie over te gaan. Geen clausule, geen RVA, geen deal!; kortom, dan hadden er 70 man op straat gestaan.

Niks adders, gewoon een zakelijke clausule - en achteraf- niet voor niets blijkt nu. Misschien moeilijk te geloven voor sommigen hier, maar zonder OVO rechtszaak was er nu nog gewoon een RVA. Niet het bestuur, noch de KL ledenraad zijn hier schuldig, het is de SCB die het lontje heeft aangestoken en daarmee hun ex collega's een dolk in de rug steken en duperen. Niets voor niets dat ze met elkaar op vuist willen gaan...
 
Beste 767-300ER,

We zitten denk ik minder ver uit elkaar qua mening dan dat je denkt.



Wat voor voordeel dan? Je doelt toch niet op de KLM ERF-en die naar Martinair zijn gegaan en waar biedbare functies voor zijn terug gekomen? Dat is gewoon een uitruil. Maar als ik iets over het hoofd zie dan laat ik graag mijn geheugen opfrissen.
in het grote MP topic heb ik al reeds eerder en en ander uiteen gezet.
En dan heb ik het inderdaad niet over die ERF.

Zoals ik al eerder zei, in zo'n geval mag er op de vacatures binnen de groep door de boventalligen gesolliciteerd worden, met voorrang en waarschijnlijk zelfs voorkeur. Mensen die niet door de selectie heen komen worden met een vertrekregeling ontslagen. Degenen die worden aangenomen beginnen onderaan, onder de nieuwe voorwaarden. Pas als de groep boventalligen is vertrokken of onder de nieuwe voorwaarden is aangenomen mogen er weer nieuwe externen worden aangenomen. Dat is waar je recht op hebt, en een rechter zal toetsen of aan die voorwaarden is voldaan.
Dat in acht nemende komt er dus voorlopig helemaal niemand op straat te zijn en kan de KLS wel even stoppen met opleiden.


Ja, natuurlijk is het een overname. Maar geen Overname Van Onderneming, geen volledige in ieder geval. Een cruciaal verschil. Na de overname zijn de zieke takken weg gesnoeid. Je kunt een bedrijf, KLM of welk bedrijf dan ook, niet dwingen na een overname de verliesgevende takken te behouden. Er moet wat gebeuren om het weer winstgevend te maken.
Als het een overname is, wat voor overname is het dan wel volgens jou?
Tot nu toe hebben 3 rechters dan ook geoordeeld dat er geen sprake is van onrechtmatig handelen. In het vonnis werd expliciet benoemd dat er geen sprake is van OVO omdat er geen vaste activa, bijvoorbeeld vliegtuigen, zijn over gegaan. Sterker nog, het omgekeerde is gebeurd!
Alle 3 de vonnissen waren gebaseerd op andere grondslagen (MP Cabine, MP cockpit passage en Vracht. De hoger beroep(en) moeten nog dienen, dus tot die tijd kunnen we geen van beiden hard beweren dat iets wel of niet zo is.

Tsja, over het overgaan van de vaste activa... Staat er daarom AF/KLM cargo op de MPS gedrukt? Kwamen er daarom 3x 333 in de eerste 3 maanden van 2012 (konden niet eerder geleverd worden en de 76-jes moesten eruit. Affijn. ieder zijn argumenten. De ERF-en (2) vlogen al voor Martinair.

Laten we één ding heel duidelijk stellen: als de SCB geen rechtszaak was begonnen was het RVA nooit opgezegd. Dat het RVA is opgezegd is voor de volle 100% aan de SCB te wijten, en aan niemand anders. Je kunt schrijven wat je wilt, maar hoe je het ook wendt of keert, elke andere versie is simpelweg niet waar.
Hierover verschillen we dan toch echt van mening (en komen we niet uit). Ik blijf van mening dat het VNV die deur heeft dichtgegooid voor een andere groep als het SCB.
Dit als reactie op het handelen van het SCB. Maar niet de schuld van het SCB. Hiermee treft de VNV een groep die zij ook behartigd recht in het gezicht zonder dat zij er schuld aan hebben. Ik vind het vrij "kort door de bocht" handelen van het VNV.
Feit blijft: Het VNV heeft de deur dichtgegooid, NIEMAND anders. Dat dit voortvloeit als reactie ergens anders op doet in dit geval niet terzake. Zeker niet voor de andere groep.

En ja, de SCB-ers naaien daarmee inderdaad het hardst hun eigen collega's. Maar het is de SCB die daarvoor verantwoordelijk is, niet de grote boze KLM, niet MP, en niet de VNV. Daarom snap ik ook niet waarom er geen harder en eensgezind geluid uit de Martinairgelederen tegen de SCB komt. Ik moet daarom wel de conclusie trekken dat er heimelijk toch veel steun is voor de SCB.
Meer dan je denkt cq vermoed.

Let's wait and see? Kunnen we doen, maar ik vind discussiëren zo leuk! :biertje:

Vriendelijke groeten,
Q
Keertje onder het genot van een biertje dan maar?
 
Je naïviteit en symphatie voor de MP zaak zijn aandoenlijk B767-300ER.

Denk je nu werkelijk dat de MP LR cq het AVB het RVA hadden geaccepteerd als er daadwerkelijk sprake was geweest van OVO?

"Hoe kom je aan die 70 man?" Je bent toch zo goed op de hoogte? dan zou je ook moeten weten dat er bij Martinair 67 FTE boventallig waren. Deze zijn middels het RVA toentertijd opgelost.
 
Waarom ga je het nu op de man spelen? We voeren toch op normale manier discussie? Laten we persoonlijke dingen en zinspelingen over gevoel en over hoe iemand in elkaar steekt dan even achterwege laten oke? Iets met professionaliteit enzo.... Dat mijn mening niet de jouwe is of jou niet zint, hoeft niet meteen in te houden dat je maar denigrerend hoeft te doen. We zijn allemaal naaktgeboren en ik behandel jou ook gewoon met respect dus verwacht ik dat ook terug.

De MP LR had weinig keuze he. Verhagens letterlijke opmerking: het is of dit of een bord in de tuin.

BTW, 70 is iets anders als 67.
 
Last edited:
Waarom moeten de goeden onder de slechten lijden?

Kom maar door met het lijstje!

Voor de rest succes met deze zinloze discussie. Herhaling van zetten....
 
MP vliegers proberen het beeld neer te zetten dat de SCB iets is van de overstappers. Niet zo geloofwaardig lijkt mij. Voldoende steun onder de radicale hardliners in de huidige MP groepering. Al komt het voor de beeldvorming wel uit om vingertje naar de KLM te wijzen.
 
Nog een kleine 10 minuten..misschien nog wat blauwe kwakers die wat zout, olie of dolken hebben liggen?
 
Valt me nog mee. Toch wel de CKD eruit. De leases van de 3xM11 liepen inderdaad tot 2016.
De andere 3xM11 zijn volledig eigendom.

Hopelijk komt er een goede oplossing voor de M11 vliegers.
 
Verrassend is wel dat de ERF blijft, aangezien die al volgend jaar beginnen te verlopen qua leases. Misschien helpt het bij deze keuze dat deze al/nog blauw zijn. Verder, zoals aan het begin van dit draadje al gezegd, zag je deze stap al jaren aankomen. Dat er geld te verdienen valt op vracht wil niet zeggen dat je als groep dit met FF wil doen. Zolang de groep krap bij kas zit gaat iedere euro gewoon naar passage. Achteraf een duur grapje voor KLM, die overname. Alleen n beetje niet zo logisch om 3 kisten (die vierde gaat er natuurlijk ook uit) als apart bedrijfje over te houden. Uitdaging voor VNV..
 
2 ERF-en verlopen inderdaad volgend jaar qua lease,
Maar je kan "nu" al 3x M11 lozen omdat deze volledig eigendom zijn. Met 2 types doorvliegen is nog duurder denk ik.
 
Het laatste hoofdstuk in het Martinairboek wordt over een paar jaar geschreven als KLM de 747 uit gaat faseren. Een vrachtvloot bestaande uit 3 stuks 747 terwijl de passagetak vol voor de 777-300 gaat is niet meer rendabel te maken (fuel, scholing, logistiek, maintenance etc.).

Nu AF/KLM zo stellig aangeeft niet in vlootvernieuwing te investeren geef ik Martinair, helaas, nog maximaal een jaar of 5-6. En dan is ook dat mooie onderdeel van de Nederlandse luchtvaart geschiedenis geworden.
 
Helaas komt mijn "doem" scenario uit en dat is heel, heel erg triest Niet alleen voor de maatschappij maar helemaal voor de medewerkers.

Het artikel van 76-er maakt het helemaal duidelijk voor die gene die het nog niet doorhebben:
Plannen om onderdeel Martinair te verkopen zijn er niet, gaf Varwijk aan. Het merk wordt gehandhaafd vanwege de sterke positie die het heeft in Latijns-Amerika en Afrika en de landingsrechten die het onderdeel heeft.
Dat is wat mij betreft too much credit voor KL, alle expertise op vrachtgebied is MP geweest. Slechts kleine onderdelen worden benut.
 
Back
Top