Ringvaart Akkoord opgezegd

Aldus Verhagen:
,,Zolang die ex-Martinair vliegers, die nu al jaren bij KLM zitten, hun functie nog opeisen, willen we het probleem niet nog groter maken door nog meer Martinairpiloten bij KLM toe te laten. We wachten eerst het hoger beroep af. Ik heb geen trek in nog meer rechtszaken.’’

De VNV is de enige "vakbond" die liever mensen op straat zet en hieruit blijkt dat de VNV bepaald...
KL wil nog z'n best doen. Misschien sugar coating maar dan alsnog staat het beter dan wat Verhagen zegt.
 
Tja J.R. Toch ligt de verantwoordelijkheid bij de Martinairvliegers binnen KLM. Die vinden het allemaal niet genoeg. Kan mij heel goed voorstellen dat VNV het hoger beroep afwacht. En als dat betekent dat KLM tot ontslag overgaat is dat tragisch.
Maar goed ze mochten ook naar Transavia.
 
Slecht plan....

Slecht plan....

Wow!
Het is nu écht een slecht plan om VNV te gaan bashen met z'n allen.
Dit is juist hét moment dat de KLM vliegers een sterke vakbond nodig hebben.
Het is volstrekt logisch dat niet-VNV-leden voorrang krijgen bij de banen binnen KLM boven MP-VNV-leden. Welke vakbond zou dat nou anders hebben gedaan? En daarbij: de vliegers werken voor een tweederangs airline (MP). Hoef je helemaal geen rekening mee te houden.
Daarbij is het noodzakelijk om iedereen, die een procedure aan wil gaan spannen tegen VNV, mores wordt geleerd. Het moet niet veel gekker worden! Of, zoals Verhagen het zegt: "Ik heb geen trek in nog meer rechtszaken".

Nu is er een sterke partij nodig die idiote aanvallen van buiten afweert zoals dit artikel over een enquête in dft.nl. Wat weten die 1.800 'experts' er nou van!?

En dan die vostrekt onnodige eisen van KLM in de komende CAO onderhandelingen: productie omhoog, kosten reduceren en pensioenleeftijd omhoog.
En, terwijl elders in het bedrijf arbeidsplaatsen verloren gaan, zijn er natuurlijk altijd meer vliegers nodig, zodat VNV in alle rust en overtuiging deze eisen van tafel kan vegen en als enige vakbond een terechte 3% salarisverhoging kan binnenharken. Het schijnt dat CAO overleg tussen KLM en VNV al uit het multilateraal overleg is gehaald en nu plaats vindt op weer een of ander exotisch buitenplaats in de duinen waar, zonder al te veel overleg, enkele dagen wordt verbleven op kosten van KLM om daarna met het gebruikelijke konijn uit de hoge hoed te komen. Deze sterke positie heeft Verhagen georven en kan hij in alle rust uitbouwen. Daarom heb je VNV nodig! Sit back and relax! Heerlijk die achterkamertjes politiek. Hoeven de échte leden zich inderdaad niet druk te maken over al die triviale zaken. VNV, regel het maar!

En laat al die MP VNV leden maar lekker stressen met Kerst over hun baan volgend jaar. KLM wordt verteld gewoon wachtlijsters aan te nemen. Dat zijn pas échte KLM-ers! En dat die MP leden, net als de KLM leden, tientallen jaren gewoon lidmaatschap hebben betaald is natuurlijk helemaal niet relevant.
 
#trollalert

#trollalert

We gaan hier toch niet met z'n allen beweren dat 'die'-MP'ers geen andere keuzes hadden? Ze hadden allang allemaal KLM'ers kunnen zijn. Onderaan de lijst, met salarisbehoud én baanbehoud. Geen gekke deal hoor als je bedrijf ophoudt te bestaan, zo vanuit de vrije markt bekeken. Ik vind het nog vrij royaal van KLM om dit aan te bieden, die coco's kunnen ze namelijk veel goedkoper van de KLS binnen laten stromen. Dat aanbod deden ze echt niet omdat ze die MP vliegers zo fantastisch vonden allemaal, maar omdat de VNV aan tafel zat. Nu zal de rechter wel moeten oordelen wat voor verplichtingen er nog zijn vanuit KLM naar die groep toe, maar dat de KLM divisie er helemaal klaar mee is kan ik als niet KLM'er zelfs snappen.


Vraag niet van mensen dat ze hun carriere een flinke vertraging toebrengen en hun kapitaalopbouw opofferen om mensen vanuit een ander bedrijf te accomoderen. Iedereen kan je dan namelijk heel snel uitleggen dat dat niet zal gebeuren. Of zo'n soort systeem als de KLM hanteert nog van deze tijd is, en of het nog een plaats heeft in een land als Nederland is een heel andere discussie. Maar, vooralsnog, lijkt het mij allemaal vrij duidelijk en zo te zien de KLM'ers ook. Er zijn een hele hoop bedrijven die staan te popelen om ervaren mensen zoals de vliegers van MP. Wees eens pro-actief zou ik zeggen.
 
Baanbehoud vs promotie, het is maar wat je belangrijker vindt voor je leden...

Mooi gezegd NKTAWG. Inderdaad vond de SCB "promotie" naar dezelfde positie die bij KLM hoger staat aangeschreven en beter wordt betaald belangrijker dan baanbehoud voor hen en de overige 250 collega's. Zij staan nu dankzij de SCB in de kou.
 
@MAX,

Het bestuur heeft het RVA opgezegd, het bestuur heeft de CAO opgezegd waarin de banen van de MP vliegers gegarandeerd waren.
"een duivels dilemma" noemt Verhagen dat , een moreel failliet lijkt me beter op zijn plaats.
Het bestuur is ,en helemaal niemand anders , schuldig aan deze ongeloofelijke puinzooi.

MAx je denkt toch niet dat deze opstelling bijdraagt aan een gevoel van vertrouwen bij de rest van vliegend NL?.
Denk dat de HV collega's bv met warm Kerstgevoel en vol vertrouwen de toekomst zien aangezien zij zich in "no matter what" gesteund zullen zien door dit bestuur.
Want het zijn toch leden niet waar die al jaren contributie betalen?....
 
Ik begrijp niet waarom er steeds wordt gesteld dat een groep ex-martinair vliegers de problemen veroorzaken. Het betreft een groep KLM-ers. Weleenswaar allen met een MP-achtergrond maar het zijn gewoon KLM-ers, met alle rechten en plichten die uit de arbeidsovereenkomst met KLM voortvloeien. Concreet betreft het m.i. een intern KLM-probleem dat over de rug van vliegers die bij MP in dienst zijn wordt uitgevochten.

Ik geef er de voorkeur aan om de formulering aan te passen en te zeggen:

Een klein groepje KLM-ers is het niet met de gemaakte afspraken eens en is een juridische procedure begonnen om hun gelijk te halen. Dat is de president van de VNV in het verkeerde keelgat geschoten en hij wil, om die reden, niet nog meer mensen met eenzelfde achtergrond als deze collega's bij de KLM hebben.

De uitspraken van de president van de VNV vind ik dubieus en getuigen van het feit dat emotie, en niet rationaliteit, bij de VNV leidend is in dit dossier. Het weigeren mensen met dezelde achtergrond aan te nemen, omdat een kleine groep met deizelfde achtergrond, de rechtmatigheid van een afspraak door de rehcter laat toestsen is m.i. in stid met het in art. 1 van de grondwet verankerde gelijkheidsbeginsel en discriminatieverbod; Er wordt nu een groep van werk bij KLM uitgesloten op basis van hun achtergrond en niet op grond van hun vaardigheden en ervaring of regeling in verband met de afbouw van bepaalde bedrijfsactiviteiten.

Kortom: De uitspraken van de VNV zijn m.i. zeer onverstandig. Het uitsluiten van een regeling met Martinairvliegers is, op de door de president genoemde gronden, volgens mij juridisch niet verdedigbaar.
 
Last edited:
Tja NKAWTG.....those where the days....Toen we deze foto gingen maken kregen we nog ruzie over wie welk Airline bordje mocht vasthouden...Het gros van de maten op de foto kwam bij de KLM en een paar bleven de KLu trouw....
Ik heb zo mijn eigen mening over de VNV en met name de houding als het gaat over de integratie van de MAC vliegers bij de KLM....Het lijkt er bijna op dat de prez de jongesn het zelf maar laat uitvechten. Triest maar waar. Tevens wekt het Bestuur de schijn dat ze niet nog meer MAC vliegers bij de KLM wil, al ware het maar dat er dan, in hun ogen, nog meer mannen onrust kunnen gaan kraaien...Misschien dat ik het mis heb, maar het moet voor de gemiddelde MAC vlieger toch wel erg triest zijn om te zien dat de KLM nieuwe vliegers van de KLS haalt...terwijl er veel MAC vliegers, ook uit eigen huis, straks zonder baan zitten.
 
Ringvaart Akkoord opgezegd

Vooruit, nog maar een rondje.

VNV ziet geen bedreiging in KLSers, omdat die geen linkerstoel claimen. En KLM vind ex-MAC coco's veel en veel te duur.

Dit zijn de twee giga-bedreigingen waar zowel VNV bestuur als KLM-ledenraad jarenlang voor gewaarschuwd hebben, zowel formeel als informeel. Maar ja, eigenwijs, niet willen luisteren en een advocatenkantoor WEL vertrouwen. Want die arrogante KLM vliegers lullen toch alleen maar in hun eigen straatje.

En nu zitten we met de gebakken peren. Het risico is te groot en KLM heeft een andere pet op.
 
Maar NVS...dat had de KLM drie jaar geleden toch aan kunnen zien komen?? Een integratie traject met behoud van salaris...op een coco stoel....
Dat de VNV het dan nu ineens als een bedreiging ziet???
 
KLM vond het altijd al te duur. Was er doorheen gedrukt door Hartman.
KLM ledenraad heeft de claim op de linkerstoel altijd als een bedreiging gezien. Vandaar de eis om een noodrem in het RVA te zetten. Als je een noodrem installeert ben je niet degene die er aan trekt volgens mij.
 
Firestarter, toch mooi dat je het zelf even aanhaalt. Namelijk "het vertrouwen". Deze is maar door een groep beschadigd die je (toevallig) niet noemt; de SCB.

Mannen die in de rij stonden om met supletie bij KLM te beginnen om daarna de boel kapot te procederen. How about that for thrust?

Het paard van Troije is schuld, niemand anders...
 
De VNV heeft dit probleem niet veroorzaakt. SCB heeft dit probleem ingeleid en de AVB heeft het afgemaakt ( getuige onderstaande brief, bron: VNV forum )

De reden dat de Martinair vliegers geen baanzekerheid hebben is te vinden in de derde laatste alinea.
316ss8w.jpg


Ik heb al veel smoezen gehoord waarom er geen vervangend akkoord gekomen is na het RVA. De enige echte reden waarom dat akkoord er niet is gekomen is dankzij dit advies van AVB. Die adviseerde haar "donateurs" de neus op te halen voor elk akkoord ( inclusief SBA ) omdat men wilde meeprofiteren van de SCB uitspraak! Hoezo opportunistisch.. Die (negatieve) uitspraak kwam er, samen met aangekondigde krimp... Toen was het ineens te laat om een verzekering tegen boventalligheid af te sluiten.

Het onderste uit de kan willen en de deksel op je neus krijgen...

Daarnaast heeft de AVB al lang een OVO zaak laten onderzoeken door een advocaten kantoor. Het enige wat ze nodig hebben voor een succesvolle rechtszaak is een "blauwe" pas. Deze mannen hebben zelf de deur dichtgegooid!

Ik hoop dat er snel een oplossing komt voor de Martinair collega's. Ik denk alleen niet dat de blauwe pas tot de opties behoort.
 
Last edited:
KLM vond het altijd al te duur. Was er doorheen gedrukt door Hartman.
KLM ledenraad heeft de claim op de linkerstoel altijd als een bedreiging gezien. Vandaar de eis om een noodrem in het RVA te zetten. Als je een noodrem installeert ben je niet degene die er aan trekt volgens mij.

Wie heeft er dan wel aan getrokken volgens jou?

Ik blijf van Mening dat niet de Martinair vlieger er aan getrokken heeft, maar het VNV zelf. Het waarom van het VNV eraan te trekken ligt bij (een deel van) het gedrag van het SCB, maar moet je daarmee ALLE MP vliegers over 1 kam scheren?

Als er tijdens je vlucht wat aanwijsbare amokmakers in de kist zitten, heb je als vlieger de mogelijkheid om aan de noodrem te trekken (Uitwijk, amokmakers van boord en weer verder). Of laat jij dan meteen alle pax van boord gaan en ga je leeg verder, omdat een klein aanwijsbaar gedeelte van hen zich misdraagt?
 
[...]Het waarom van het VNV eraan te trekken ligt bij (een deel van) het gedrag van het SCB, maar moet je daarmee ALLE MP vliegers over 1 kam scheren?[...]

Probleem is dat men gewoon niet weet wie bij de SCB hoort. De VNV en KLM hebben èèn keer hun hoofd gestoten door MP vliegers aan te nemen die daarna vanuit een veilige haven (anoniem) gingen procederen. Dit wil men zich geen tweede keer laten gebeuren. Daar komt ook de betreffende quote van Verhagen vandaan.

Het is erg spijtig voor de achtergebleven MP vliegers, maar ook daar kunnen nog SCB-ers onder zitten...
 
Ringvaart Akkoord opgezegd

Dat is juridisch niet mogelijk volgens mij. Bovendien liggen er nogal wat stuitingsbrieven. Naast een passage OVO-claim hangt er een vracht OVO-claim in de lucht. Als een rechter aan één ex-MP vlieger de linkerstoel toewijst, dan geldt dat voor alle ex-MP vliegers. Op die uitspraak kun je je volgens mij (dat weet ik niet 100% zeker) als ex-MP vlieger altijd beroepen, zelfs als je ergens getekend hebt dat je dat niet zou doen. En zoals uit bovengenoemde brief blijkt, wilde men als AVB in het begin kennelijk ook nog opportunistisch op die uitspraak van de SCB rechtszaak wachten.

Ik denk dat deze optie allang was aangeboden door VNV en wellicht zelfs was aangevraagd door de MP ledenraad als het juridisch mogelijk was geweest.
 
Back
Top