Ringvaart Akkoord opgezegd

Ha 767, ik had al verwacht dat je mijn post op deze manier zou interpreteren. Daarom schrijf ik er bewust CRM en professioneel bij. Dan lijkt me dan toch wel duidelijk? Ik wil naast een collega zitten waar ik ten alle tijde 100% op kan rekenen. Als iemand mij buiten de cockpit wil "naaien", wie garandeert mij dat hij dat in de cockpit niet doet? En ja, als iemand er eerst bewust voor kiest om Coco bij KLM te worden tegen de daarvoor geldende voorwaarden maar daarna een dikke fuck you zegt tegen iedereen en "veilig" gaat strijden voor meer (anoniem natuurlijk), dan is hij bezig zijn nieuwe collega's te naaien. Mooier kan en wil ik het niet opschrijven. Volgens mij snap je best wel dat ik daar heen wil en het mij niet zomaar gaat om een statement te maken, daar ben ik professioneel genoeg voor.

Er circuleren al langer namen, maar alles onofficieel en eerder als roddel en achterklap. Ook daar ben ik professioneel genoeg voor om dat opzij te schuiven. Het zou wederom de overige MP-ers, of zelfs SCB-ers die niet achter dit hoger beroep staan sieren om afstand hier van te nemen. Zij hebben de namen en de middelen deze lieden onder druk te zetten. Wederom hebben ze dus een mogelijkheid om afstand te nemen van deze praktijken, ik hoop dat ze hier eindelijk eens gebruik van maken.

P.s. Onder andere ik heb al vaker gemeld wat de KLM-er heeft ingeleverd, maar dat werd terzijde geschoven. Ik ga hier niet in herhaling vallen.
 
Last edited:
Over herhaling. Ik ook niet. :biertje:
En ik snap je nuance ook wel. Maar blijf het iets onvergelijkbaars vinden..

Overigens: Ook bij MP zijn de namen van het SCB niet bekend
 
@MAX,

CRM en proffesioneel? En dan jouw tekst hier op een openbaar forum.
Scary.

Iedere Nlder heeft gelukkig de mogelijkheid naar de rechter te gaan, das een recht en staat in de wet. Ik hoop beste MAx dat jij je ook aan de wet houdt? Zeker als ik met je moet vliegen in de cockpit. Of geldt de wet alleen als t voor jou goed uitkomt?.
Een zg Max wet?.
Ruzies? Bij KLM? Lariekoek! Is absoluut nog niet voorgekomen.
Je teksten zijn stokerig en bijzonder onproffesioneel tav je bedrijf en je collega's.
Ik voel me pas genaaid door zo'n collega die en mijn beroep en mijn werkgever te grabbel gooit.
Zou heel graag jouw naam willen weten en dan een printje van jouw tekst in BMC hangen.

Snap je m nu?
 
@MAX,


Ruzies? Bij KLM? Lariekoek! Is absoluut nog niet voorgekomen.


Snap je m nu?

Ook jij hebt er weinig kaas van gegeten Firestarter...

Er zijn helaas wel degelijk zeer negatieve sferen ontstaan in de cockpit tussen KLM en ex MP vliegers die CRM technisch zeer onwenselijk zijn. Ik vind eerder jouw manier van communicatie richting Max Rate scary.

Net zo scary als het incident waarbij op een buitenstation twee MPers (1 AVB/ 1 SCB) bijna op de vuist zijn gegaan...snap je m nu?
 
Net zo scary als het incident waarbij op een buitenstation twee MPers (1 AVB/ 1 SCB) bijna op de vuist zijn gegaan...snap je m nu?

Niet bij KLM kerel, niet bij KLM.

Dat bedoel ik nou, gevaarlijke borrelpraat.
Klok en klepel etc.
 
Beste B767-300ER, met 'tegenpartij', bedoel ik de SCB. Die vertegenwoordigen vliegers die geen VNV lid zijn.

Stel dat de rechter beslist dat de SCB vliegers en dus vervolgens alle MP vliegers hun oude functie mogen behouden en bijbehorende plek op de senioriteitslijst krijgen en op basis daarvan het bijbehorende salaris krijgen. Dan is er misschien recht gesproken, maar dan zijn alle KLM vliegers die nog niet in de hoogste salarisschaal (F3000) vallen, extreem benadeeld in hun carriére. Bovendien wordt de KLM dan extreem op kosten gejaagd. (Die is trouwens nu al op kosten gejaagd met een flink aantal extreem dure coco's)

Natuurlijk heeft VNV zich 'in the end' uiteindelijk te schikken naar het oordeel van de rechter. Maar tot die tijd is ze aan de meerderheid van haar leden (2000+) verschuldigd om het gevecht tegen SCB aan te gaan in de rechtszaal. Hierbij worden kosten nog moeite gespaard.

En hoewel ik zelf al lang in de F3000 schaal zit, betaal ik hier graag contributie voor en zal ik vanuit de ledenraad het bestuur maximaal steunen in deze strijd.

Geen strijd tegen de gewaardeerde MP collega's en ex-MP collega's bij KLM, maar de strijd tegen SCB. Ondanks het feit dat genoemde collega's door deze strijd ernstig in de verdrukking komen. En ik blijf het tot vervelens toe herhalen: Daar is SCB verantwoordelijk voor. Actie=Reactie.

'Baat het niet dan schaadt het niet' zullen ze denken bij de SCB. Lekker makkelijk als je al een blauwe pas hebt. En zeer asociaal naar je MP maten. Maar ik geloof dat de SCB bij de MP collega's geen maten meer over heeft.
 
Deels met je eens...

Maar er zijn bij MP wel degelijk genoeg "maten" van het SCB aanwezig.

Je deel over de kosten voor KLM van peperdure vliegers snijdt overigens niet echt hout. Het salaris van de MP vlieger wordt reeds al door AF/KLM betaald sinds ze 100% eigendom zijn van de holding. Welliswaar onder de noemer van Martinair, maar het blijft uiteindelijk uit 1 potje komen.

Daarbij blijf ik erbij en tot vervelens toe herhalen,. Het is de VNV die de deur heeft dichtgegooid, niet het SCB. Het aktie=reactie verhaal waar jij op doelt klinkt als eigen schuld dikke bult, (of als een klein kind zou zeggen, hij sloeg eerst) maar dat vind ik te kort door de bocht. Maar daarover verschillen we duidelijk van mening! :biertje:

Ben overigens zeer benieuwd hoe dit allemaal af gaat lopen.
 
Firstarter, jammer.... Gezien jouw eerdere bijdragen vermoed ik dat je niet echt iemand bent die een scherpe discussie zou aangaan met SCB-ers. Dat betekent niet dat het bij andere vliegers, of op andere types niet plaats vind.

Zoals 180BT al beaamt overdrijf ik helemaal niet. Vooral bij MP is de sfeer goed verpest. Er wordt daar zo veel unit to fly gemeld dat er zelfs een schrijven over is geweest. Heel toevallig kwamen daar ook woorden in de strekking van CRM en professionaliteit in voor.

Ik schrijf ook nergens dat specifiek bij KLM ruzies in de cockpit zijn voorgekomen, maar heb wel een paar namen gehoord welke op de 777 zitten en sinds hun namen onofficieel bekend zijn een pittige discussie aan boord niet uit de weg gaan. Dat bedoel ik met de verhoudingen die op scherp staan.

Verder weten we allemaal wat alcohol met emoties doet. En laten we bij een crewborrel nu ook eens moe zijn wat het geheel versterkt. Vraag maar aan Poch...

Lariekoek? Verre van...
 
Last edited:
Daarbij blijf ik erbij en tot vervelens toe herhalen,. Het is de VNV die de deur heeft dichtgegooid, niet het SCB.

Dat klopt en ik betwist het niet.

De deur werd dichtgegooid ter bescherming van genoemde 2000+ leden. Er was geen andere optie voor het bestuur. En aangezien SCB dit vantevoren op hun vingers kon natellen (hun advocaten misschien niet, maar het was notabene een clausule in het RVA), was het wel degelijk eigen schuld dikke bult.
 
Laat ik beginnen met zeggen dat ik vind dat dit politieke gekonkel buiten de cockpit moet blijven. Ik zou prima op pad kunnen met een SCB-er, en dan zouden we veilig en professioneel werken. Gezellig zal het niet worden, maar dat hoeft ook niet. Een biertje drinken zal er ook niet inzitten, maar dat hoeft ook niet. We moeten gewoon ons werk blijven doen, onafhankelijk wie er naast ons zit.

Gouden overstap regeling. Hmz. Jaja. Vanuit het oogpunt van "een blauwe" zeker. Die hebben geen reet toegegeven. Heb het al eens eerder gevraagd wat voor offers de KLM-ers allemaal hebben moeten doen om hun Martinair Collega te helpen, maar een echt duidelijk antwoord behalve wat vage dingen als meedelen in een pensioenregeling heb ik niet gehoord.

Heb je er wel eens bij stil gestaan dat de handreiking in ogen van verschillende MP-ers niet als goud wordt gezien en hun vinden dat ze recht hebben op meer?

Dat kunnen ze wel vinden, maar ze hebben en hadden niet recht op méér. Als ze hadden gekregen waar ze recht op hadden dan had het RVA er heel, heel erg magertjes uitgezien.

Vanuit het oogpunt van de blauwen, van het bedrijf, van de advocaten van de AVB, en van een aanzienlijk deel van de roden is het een gouden overstapregeling Dat de gemiddelde KLM-er weinig heeft ingeleverd heeft daar ook niets mee te maken: de problemen van Martinair hebben niets te maken met de KLM-vlieger, en die mag daar dus ook niet mee belast worden.

Dat wij als vakbroeders, en natuurlijk ook KLM als moederbedrijf een morele verplichting hebben tegen de Martinairvliegers, dat lijkt me duidelijk. En daar hebben we ook uitgebreid aan voldaan. Baanbehoud, salarisbehoud en ontslagbescherming, wat wil een mens nog meer?

Flauwekul. En die discussie hebben we reeds ook vaker gevoerd en heeft geen zin om nu nogmaals te voeren.
Geen rechtbank die dit ontslag goed zou keuren als er aan de andere kant gewoon vliegers binnen "de groep" worden aangenomen.

Dat is niet zo, kijkende naar andere overnames in andere bedrijfstakken. Als een bedrijf in afgeslankte vorm wordt overgenomen (zoals bijvoorbeeld Martinair), dan hoef je niet elke werknemer over te nemen.

Veel mensen verwijten het SCB dat ze de deur voor de rest van de MP vliegers hebben dichtgegooid. Maar die deur is niet door het SCB dichtgegooid, die is dichtgegooid door het VNV onder druk van de KLM LR. Het SCB daar de schuld van geven vind ik iets te kort door de bocht.

Ja, daar heb je gelijk in. Maar je moet niet oorzaak en gevolg door elkaar halen: de deur is dicht gegooid omdat de SCB juridische stappen ondernam en de positie van 2700 KLM-ers ondermijnde. Het is natuurlijk niet andersom.

Overigens vind ik zoals het opzeggen van het RVA is gegaan geen schoonheidsprijs verdiend.

Zoals al eerder gezegd, wij zullen het nooit eens worden. Dat hoeft ook niet, we leven tenslotte in een vrij land waarin een ieder zijn eigen mening mag hebben en met respect naar anderen mag verdedigen. Een weg naar de rechter is 1 van de rechten die iedereen heeft, dus laten we dat gewoon respecteren en doorgaan tot de orde van de dag.

De individuele rechtszaken over het pensioen raken naar mijn idee ook direct de KLM en MP vlieger, als ook het bedrijf. Ben je bereid dit nader toe te lichten

Ik keur in principe een rechtsgang niet af. In dat opzicht heb ik het, ook hier, meerdere keren op genomen voor de mannen die naar de rechter gingen inzake de pensioenleeftijd. Maar zoals ik al eerder zei, die rechtszaak hing niet als een zwaard van Damocles boven het bedrijf en haar werknemers. De normale zaken gingen gewoon door, wat de uitspraak ook zou worden.

Het bedrijf, de VNV en de vliegers werden niet gegijzeld door die rechtszaak. Dat gebeurt nu wel. Dát is een cruciaal verschil. Het kost het bedrijf een hoop geld en slagkracht, terwijl we beter onze pijlen ergens anders op kunnen richten.

Dat is wat ik het SCB kwalijk neem. Hopelijk is dit wat duidelijker.

Overigens denk ik dat het SCB eerder 50-100 leden heeft dan 20-25.

Groeten,

Q
 
Dat kunnen ze wel vinden, maar ze hebben en hadden niet recht op méér. Als ze hadden gekregen waar ze recht op hadden dan had het RVA er heel, heel erg magertjes uitgezien.

Vanuit het oogpunt van de blauwen, van het bedrijf, van de advocaten van de AVB, en van een aanzienlijk deel van de roden is het een gouden overstapregeling Dat de gemiddelde KLM-er weinig heeft ingeleverd heeft daar ook niets mee te maken: de problemen van Martinair hebben niets te maken met de KLM-vlieger, en die mag daar dus ook niet mee belast worden.
Deels mee eens. Maar dat de KLM-er in het verleden voordeel heeft gehad hiervan wordt voor het gemak even overheen gestapt?

Dat is niet zo, kijkende naar andere overnames in andere bedrijfstakken. Als een bedrijf in afgeslankte vorm wordt overgenomen (zoals bijvoorbeeld Martinair), dan hoef je niet elke werknemer over te nemen.
Klopt, als er voor die medewerker inderdaad geen plek is. Maar dat is in dit geval niet zo. Plek genoeg. KLM neemt de laatste 2 jaar "behoorlijk" aan. Geen reachtbank staat toe dat er aan de ene kant in de zelfde beroepstak mensen uitvliegen en aan de andere kant mensen aangenomen worden. Anders zou het zijn als er vliegers uitvliegen, maar pushback truckers worden aangenomen. Echter in dit geval gaat het om een 1 op 1.
Grappig dat je trouwens spreekt van een overname. Ik mag daaruit concluderen dat jij het dus wel ziet als een overname van een bedrijf?

Ja, daar heb je gelijk in. Maar je moet niet oorzaak en gevolg door elkaar halen: de deur is dicht gegooid omdat de SCB juridische stappen ondernam en de positie van 2700 KLM-ers ondermijnde. Het is natuurlijk niet andersom.

Dat het 1 het gevolg is van een ander dat kan. Maar dan nog is het de VNV die de deur dichtsmeet. Weliswaar als reactie ergens op, maar dit kan je de SCB niet aanrekenen dat dit het gevolg is. Daarbij raakt het dichtslaan van de deur een hele andere groep vliegers dan het SCB, dus is het eigenlijk niet eens een logisch gevolg.
Overigens vind ik zoals het opzeggen van het RVA is gegaan geen schoonheidsprijs verdiend.
zoals bekend ik ook niet.
Ik keur in principe een rechtsgang niet af. In dat opzicht heb ik het, ook hier, meerdere keren op genomen voor de mannen die naar de rechter gingen inzake de pensioenleeftijd. Maar zoals ik al eerder zei, die rechtszaak hing niet als een zwaard van Damocles boven het bedrijf en haar werknemers. De normale zaken gingen gewoon door, wat de uitspraak ook zou worden.

Het bedrijf, de VNV en de vliegers werden niet gegijzeld door die rechtszaak. Dat gebeurt nu wel. Dát is een cruciaal verschil. Het kost het bedrijf een hoop geld en slagkracht, terwijl we beter onze pijlen ergens anders op kunnen richten.

Dat is wat ik het SCB kwalijk neem. Hopelijk is dit wat duidelijker.
Ik snap oprecht niet waarom dit wel gevolgen heeft voor het bedrijf en de vliegers, en de pensioenendiscussie niet. Ik denk dat het laatste wellicht nog meer geld kost namelijk voor zowel de vliegers als het bedrijf.
Overigens denk ik dat het SCB eerder 50-100 leden heeft dan 20-25.

Groeten,

Q

Daar kan je wel eens gelijk in hebben.

Eens zullen we het niet worden. lets wait and see?
 
Heren .. Tis gewoon een zooitje.

Het uitgangspunt moet toch zijn dat je kijkt naar het vertrek moment. Hoe was de situatie toen? Mp pax was verliesgevend .. Mp vracht winstgevend.

Vervolgens is verkoop en productie volledig geintegreerd en is de keuze wat in welk vliegtuig gaat bepaald door KL.

Tegelijkertijd veranderen de markt omstandigheden drastisch.. Als moeder draag je nu eenmaal die last.. Helemaal als je een dochter niet op afstand laat staan en autonoom mag en kan functioneren (wat bij HV veel meer gebeurd). Alleen dan kan je realistisch kijken en kan je roepen.. Je moet inkrimpen, jammer.

Tegelijkertijd schreeuwen de vliegers die in senioriteit er onder komen moord en brand. Dat is puur eigenbelang. Begrijpelijk maar ook niet eerlijk. Voorbeeld als kl niet vracht had overgeheveld naar kl kisten had kl misschien ook wel moet krimpen? Heb je dan toch ook last van?

Met de integratie (laat ik het maar geen overname noemen) zijn er toch ook kisten bij gekomen.

KL heeft de afgelopen tijd uberhaupt uitgebreid met kisten en lijkt dat nog meer te willen doen? Er wordt ook weer behoorlijk aangenomen. Deze mensen, nog nat achter de oren, zouden dan ook voor de MP vlieger moeten gaan .. Wiens productie is verlegd naar KL?

Het systeem van senioriteit is voor het normale bedrijfsleven een bizar systeem. Er is op enig moment een rva gekomen dat door de kl vlieger als cadeautje voor de mp vlieger is beschouwd en dat door de mp vlieger niet. In economische zin een super correct voorstel, door het totaal negeren van enige vorm van senioriteit door de mp vlieger niet. En dat is waar het kennelijk allemaal om gaat.

De mp vlieger heeft dit onder druk van de veranderende marktomstandigheden moeten accepteren en dat zit kennelijk heel erg dwars (scb).

Feit is dat rva een voor alle partijen zwaar bevochten deal is die met uitzondering van senioriteit wel geheel past in hoe je een bedrijf integreert .. Als je het integreert en niet zelfstandig laat. Het is dan ook echt wel een hele knappe deal.

Wat daarna gebeurt met scb en vnv (en avb) is een zooitje. De bijbehorende stammenstrijd en emotie idemditto. Alle partijen verbruien het.

Inmiddels kijkt afkl of ze heel vracht kunnen verkopen .. Krijg je er mooi een concurrent bij!!

Het feit dat mp nu een bleeder is is voor een deel toe te schrijven aan de markt .. Maar ook voor een deel aan het feit dat de sales is geintegreerd in KL en dat produktie gewoon wordt verlegd. Het artikel laatst over de mogelijkheden van afklmp vracht sprak daarom ook van een brevet van onvermogen van het management.

Afkl moet nu of vracht verkopen.. Of in haar toekomstvisie heel duidelijk gaan plannen hoe freighters gaan passen naast de bellyfreight van de 773 en 350. Helemaal als in 2020 de 74M wegvalt, praat je dus over een geintegreerd scenario en moet je kl en mp vliegers ook als 1 groep vliegers gaan beschouwen..

De VNV hoort daar een leidende rol in te hebben .. Juist ook nu om alle gemoederen te bedaren en alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Dat is het belang van afklmp en dat is het belang van alle vliegers want uiteindelijk profiteert iedereen het meest van een succesvol AFKL GROEP.

In dit kader zal het ook boeiend worden te zien wat er gaat gebeuren bij af en hv in frankrijk. Daar wil men juist hv zelfstandig neerzetten/houden en productie verleggen!
 
Last edited:
Goed verhaal WSH. En ik ben het met je eens dat het de verantwoordelijkheid is van VNV om de KL en MP vliegers als één groep te zien.

Begrijp je dat dat erg moeilijk is zo lang er rechtszaken lopen? Dat je dan elk woord in het openbaar of in de ledenraad (notulen) op een weegschaaltje moet leggen?
 
NFS .. Ik begrijp dat helemaal. Die rechtzaken zijn killing.. maar alle negatieve emotie ook. Ditto voor de geluiden uit VNV.

Dit probleem gaat pas opgelost worden als alle neuzen bereid zijn de emoties los te laten en het groepsbelang voor eigen belang gaan zetten. Iemand moet daar de leiding in gaan nemen.

Ik mis overigens totaal de stem van Eurlings in dit verhaal.
 
Toch nog even over het systeem van senioriteit. Oftewel hetzelfde principe als nummertje trekken bij de bakker. In het wereldje van de vliegers schept dit de meeste rust.

In het verleden heb ik ruim tien jaar een nevenfunctie op kantoor gedaan. Ik heb gemerkt dat (vriendjes)politiek en machtsspelletjes daar maximaal tot hun recht komen. Alsof je in een propvolle bakker staat zonder dat er nummertjes worden getrokken. Assertiviteit, passiviteit en beleefdheid lopen door elkaar heen, met als gevolg een nerveuze, gespannen winkel. Dat willen we niet in de cockpit.

Het bedrijf zou graag van de senioriteit af willen. De beste vliegers krijgen het eerst promotie. Maar waar wordt bepaald wie de beste vlieger is? In de simulator? Dan wordt de lading van een profcheck of typerecurrent heel anders, inclusief de rol van de instructeur. (Vriendje?)
Of misschien vinden ze op het hoofdkantoor wel dat degenen die nooit extra brandstof bestellen het beste zijn. Of degenen die zich nooit ziekmelden....

Senioriteit werkt echt prima. Totdat de bakker verderop ermee stopt en er ineens meer klanten naar binnen willen die een goed nummertje hadden bij die andere bakker.....

In de rest van de wereld is het gewoon achteraan sluiten met een nieuw nummertje en bijbehorend salaris. VNV had bij KLM behoud van salaris en verbetering van pensioen voor elkaar gekregen (Peter Hartman). En de bijbehorende baanzekerheid van een plek op de nieuwe lijst. Oftewel het RVA. Werkelijk, daar zou de mond van bijvoorbeeld een Amerikaanse vlieger van zijn open gevallen. Dat was in mijn ogen toch echt heel erg je best doen voor de MP vliegers met tegelijkertijd het belang van de KL vliegers mee wegen. De enige die zou gaan bloeden was het bedrijf. Zeker achteraf zouden de meeste MP vliegers hier ook akkoord mee zijn gegaan. Keurig netjes opgelost zonder tussenkomst van de rechter.

Maar nee, een kleine minderheid gaat gebruik maken van een recht(er). Met de door jou geschetste puinhoop als gevolg. En met KLM als lachende derde. Want die is met inmiddels een andere CEO en bijbehorende andere dynamieken op directieniveau (meer invloed van middle-managementlaag) tot inzicht gekomen dat dat RVA van toen eigenlijk veel te gek en te duur was. Laat VNV de klappen maar mooi opvangen.

Dat komt op mij over als een baksteen van een viaduct af gooien en dan achteraf zeggen dat jij er niets aan kon doen dat die auto daar op dat moment reed.
 
Beste 767-300ER,

We zitten denk ik minder ver uit elkaar qua mening dan dat je denkt.

Deels mee eens. Maar dat de KLM-er in het verleden voordeel heeft gehad hiervan wordt voor het gemak even overheen gestapt?

Wat voor voordeel dan? Je doelt toch niet op de KLM ERF-en die naar Martinair zijn gegaan en waar biedbare functies voor zijn terug gekomen? Dat is gewoon een uitruil. Maar als ik iets over het hoofd zie dan laat ik graag mijn geheugen opfrissen.

Klopt, als er voor die medewerker inderdaad geen plek is. Maar dat is in dit geval niet zo. Plek genoeg. KLM neemt de laatste 2 jaar "behoorlijk" aan. Geen rechtbank staat toe dat er aan de ene kant in de zelfde beroepstak mensen uitvliegen en aan de andere kant mensen aangenomen worden. Anders zou het zijn als er vliegers uitvliegen, maar pushback truckers worden aangenomen. Echter in dit geval gaat het om een 1 op 1.

Zoals ik al eerder zei, in zo'n geval mag er op de vacatures binnen de groep door de boventalligen gesolliciteerd worden, met voorrang en waarschijnlijk zelfs voorkeur. Mensen die niet door de selectie heen komen worden met een vertrekregeling ontslagen. Degenen die worden aangenomen beginnen onderaan, onder de nieuwe voorwaarden. Pas als de groep boventalligen is vertrokken of onder de nieuwe voorwaarden is aangenomen mogen er weer nieuwe externen worden aangenomen. Dat is waar je recht op hebt, en een rechter zal toetsen of aan die voorwaarden is voldaan.

Grappig dat je trouwens spreekt van een overname. Ik mag daaruit concluderen dat jij het dus wel ziet als een overname van een bedrijf?

Ja, natuurlijk is het een overname. Maar geen Overname Van Onderneming, geen volledige in ieder geval. Een cruciaal verschil. Na de overname zijn de zieke takken weg gesnoeid. Je kunt een bedrijf, KLM of welk bedrijf dan ook, niet dwingen na een overname de verliesgevende takken te behouden. Er moet wat gebeuren om het weer winstgevend te maken.

Tot nu toe hebben 3 rechters dan ook geoordeeld dat er geen sprake is van onrechtmatig handelen. In het vonnis werd expliciet benoemd dat er geen sprake is van OVO omdat er geen vaste activa, bijvoorbeeld vliegtuigen, zijn over gegaan. Sterker nog, het omgekeerde is gebeurd!

Maar goed, daar hebben we het al uitgebreid over gehad.

Dat het 1 het gevolg is van een ander dat kan. Maar dan nog is het de VNV die de deur dichtsmeet. Weliswaar als reactie ergens op, maar dit kan je de SCB niet aanrekenen dat dit het gevolg is. Daarbij raakt het dichtslaan van de deur een hele andere groep vliegers dan het SCB, dus is het eigenlijk niet eens een logisch gevolg.

Laten we één ding heel duidelijk stellen: als de SCB geen rechtszaak was begonnen was het RVA nooit opgezegd. Dat het RVA is opgezegd is voor de volle 100% aan de SCB te wijten, en aan niemand anders. Je kunt schrijven wat je wilt, maar hoe je het ook wendt of keert, elke andere versie is simpelweg niet waar.

En ja, de SCB-ers naaien daarmee inderdaad het hardst hun eigen collega's. Maar het is de SCB die daarvoor verantwoordelijk is, niet de grote boze KLM, niet MP, en niet de VNV. Daarom snap ik ook niet waarom er geen harder en eensgezind geluid uit de Martinairgelederen tegen de SCB komt. Ik moet daarom wel de conclusie trekken dat er heimelijk toch veel steun is voor de SCB.

Ik snap oprecht niet waarom dit wel gevolgen heeft voor het bedrijf en de vliegers, en de pensioenendiscussie niet. Ik denk dat het laatste wellicht nog meer geld kost namelijk voor zowel de vliegers als het bedrijf.

Lees mijn posts nog eens goed door, want ik heb het duidelijk uitgelegd en verwoord. Het heeft natuurlijk allebei gevolgen voor het bedrijf en de vliegers. Hoewel de pensioendiscussie uiteindelijk inderdaad meer gevolgen en kosten kan hebben, heeft dat gevecht nooit de KLM en de VNV gegijzeld, gespleten en lam gelegd. Dat is wat er nu aan de hand is, en dat is tijdens de pensioenrechtszaken nooit gebeurd.

Let's wait and see? Kunnen we doen, maar ik vind discussiëren zo leuk! :biertje:

Vriendelijke groeten,
Q
 
Laten we één ding heel duidelijk stellen: als de SCB geen rechtszaak was begonnen was het RVA nooit opgezegd. Dat het RVA is opgezegd is voor de volle 100% aan de SCB te wijten, en aan niemand anders. Je kunt schrijven wat je wilt, maar hoe je het ook wendt of keert, elke andere versie is simpelweg niet waar.

En ja, de SCB-ers naaien daarmee inderdaad het hardst hun eigen collega's. Maar het is de SCB die daarvoor verantwoordelijk is, niet de grote boze KLM, niet MP, en niet de VNV. Daarom snap ik ook niet waarom er geen harder en eensgezind geluid uit de Martinairgelederen tegen de SCB komt. Ik moet daarom wel de conclusie trekken dat er heimelijk toch veel steun is voor de SCB.
Ik snap niet hoe een rechtszaak aangespannen door een klein groepje individuen een akkoord volledig kan torpederen. Dat zoiets überhaupt legaal is in een rechtsstaat... :1855:

Het lijkt een beetje op de tactiek die je vaak in totalitaire landen ziet: de acties van een enkele individu of klein groepje individuen hebben een enorme uitwerking op de de directe sociale omgeving van die individuen. In de praktijk gaat dat dan zo: iemand doet iets wat niet mag van de staat, en de hele familie of het hele dorp wordt met het gezicht tegen de muur gezet en gefusilleerd. Hoppa, dat zal ze leren!

Trouwens best een slimme zet van de VNV om die clausule in het RVA akkoord te zetten, want je hebt natuurlijk altijd wel een klein groepje dissidenten die door de grote massa MP collega's onmogelijk in het gareel te houden zijn. Een rechtszaak was voorgeprogrammeerd, en op deze manier kan de VNV (lees: KLM belangenclub) prima de vermoorde onschuld spelen en vanaf hun moral high ground kan men zeggen, "kijk, wij waren bereidt een compromis aan te gaan, maar de MP piloten hebben het voor zichzelf verprutst." :rolleyes:

Zo blijft de status quo mooi gehandhaafd, de MP vliegers blijven buiten de KLM, de junior KLM piloten verliezen geen senioriteit meer, de KLM heeft MP ingelijfd en kan naar hartenlust hakken, snoeien en de winstgevende delen naar zichzelf toe trekken, en de schijnheilige VNV kan zeggen dat men het toch allemaal zo goed bedoeld heeft.
En voor wat betreft die 747ERF's die de KLM zo gul aan MP heeft 'gedoneerd,' die wilde men bij de KLM hoogstwaarschijnlijk toch al kwijt want voor zo'n operatie is de starre 9-17u KLM mentaliteit absoluut niet geschikt, en die 'donatie' wordt nu natuurlijk weer ruimschoots goedgemaakt door wat extra 787's. Nietwaar Q-nimbus? ;)
En er komen extra 787's. Nog niet officieel, maar dan weten jullie het alvast.

Win-win voor de KLM en KLM vliegers dus, en de MP piloten zijn professioneel en vakkundig genaaid door hun 'eigen' vakbond. "Beste MP collega's, bedankt voor het jarenlang betalen van contributie, maar u bent de zwakste schakel: tot ziens en veel succes in het Midden Oosten!"

Het RVA was een afgekloven bot wat de MP vliegers is toegeworpen, en de reactie van de VNV en KLM vliegers op de SCB is een beetje als die van Bricktop in Snatch: "Listen, you fucking fringe. If I throw a dog a bone, I don't want to know if it tastes good or not."

https://www.youtube.com/watch?v=nnLk7dbDWlI
 
Last edited:
Bijzonder filmpje. Zo kun je er ook tegen aan kijken. Het bekende slachtoffer denken dat zo welig tiert in NL. Ik geef de moed voorlopig even op hier. Laten we maar weer afwachten wat de perceptie is van de rechter. En die van de volgende rechter, want het zal wel weer tot aan het Europese hof gaan.
 
This...

This...

Zo blijft de status quo mooi gehandhaafd, de MP vliegers blijven buiten de KLM, de junior KLM piloten verliezen geen senioriteit meer, de KLM heeft MP ingelijfd en kan naar hartenlust hakken, snoeien en de winstgevende delen naar zichzelf toe trekken, en de schijnheilige VNV kan zeggen dat men het toch allemaal zo goed bedoeld heeft.

Amen.
 
Trouwens best een slimme zet van de VNV om die clausule in het RVA akkoord te zetten, want je hebt natuurlijk altijd wel een klein groepje dissidenten die door de grote massa MP collega's onmogelijk in het gareel te houden zijn.

Zonder die clausule was er nooit een RVA gekomen (lees: geen ratificatie door KL LR) en hadden er al in 2012 70 man op straat gestaan.

Het RVA was een afgekloven bot wat de MP vliegers is toegeworpen

Man, je praat alleen maar grote onzin; advocaten van nota bene het AVB hebben destijds geadviseerd om het RVA met beide handen aan te pakken 'een betere deal zullen jullie nooit krijgen'. Deze advocaten wisten namelijk ook dondersgoed dat er geen sprake was van OVO. Er was overigens meer dan grote belangstelling, lees: VRIJWILLIG, om als coco richting KLM te gaan met volledig behoud van salaris en verbeterde pensioenregeling. Wat afgekloven bot? Heb je überhaupt het RVA wel eens gelezen?

Anyway, er is geen vliegerkorps ter wereld die boventalligheid accepteert van een ander korps om vervolgens ook nog even een eigen carriere vertraging op koop toe te krijgen ten gunste van diezelfde overnamepartij. LH niet, BA niet, etc; en nee, ook het MP vliegerkorps (toentertijd door hetzelfde VNV vertegenwoordigd) had destijds hele duidelijke voorwaarden bij de integratie van Air Holland. Ter info, er zijn inmiddels ook enkele boventallige MP vliegers richting Transavia gegaan (lees: onderaan de lijst zonder enige behoud van senioriteit!). En ja, ook wij zullen echt geen cadeautjes krijgen mocht het ooit toch komen tot een integratie met het AF korps.

Wake up and smell the coffee.
 
Back
Top