De ENIGE reden waarom de MP-ers zo'n superdeal kregen, èn waarom we nu in zo'n puinhoop zitten, is omdat KLM en Martinair door één en dezelfde vakbond vertegenwoordigd worden. Dus ja, de VNV is er voor álle vliegers.
Q, de vraag was aan NFS gericht omdat hij sprak over een tegenpartij. Ik zie geen tegenpartij voor het VNV, omdat deze mijns inziens de balangen van alle vliegers dient te behartigen, zowel van MP als KL. NFS ziet wel een tegenpartij. Ik zou dan graag willen weten welke?
Een democratisch genomen besluit is per definitie het meest rechtvaardige; het doet immers recht aan de wensen van de meerderheid.
Flauwekul.
Als ik met 100 man democratisch beslis dat ik 5 van mijn collega's het bedrijf uit wil werken, is dat alles behalve rechtvaardig als er geen juridische grondslag voor is. Iets is pas rechtvaardig als het juridisch besloten is en getoetst is aan de letter van de wet, niet omdat een paar individuen iets vinden.
Dat een democratisch besluit vaak de beste oplossing is, dat ben ik dan wel met je eens. Omdat het de wens is van een vertegenwoordiging van een groep mensen. Maar rechtvaardig is iets heel anders.
Of het ook het meest wijze is mag je betwijfelen. Ik zou alle MP-ers die aan die wijsheid twijfelen willen oproepen hun eigen vakbond op te richten. Besef wel dat als ze die al voor het RVA hadden gehad dat er dan geen gouden overstapregelingen o.i.d. waren geweest.
Gouden overstap regeling. Hmz. Jaja. Vanuit het oogpunt van "een blauwe" zeker. Die hebben geen reet toegegeven. Heb het al eens eerder gevraagd wat voor offers de KLM-ers allemaal hebben moeten doen om hun Martinair Collega te helpen, maar een echt duidelijk antwoord behalve wat vage dingen als meedelen in een pensioenregeling heb ik niet gehoord. Maar goed, ook al eerder over gehad en nooit tot overeenstemming gekomen dus opnieuw deze discussie voeren heeft geen zin, maar om het als een vaststaand feit te bestempelen dat dit een gouden handgreep was, nee, ik zie het als een mening. :biertje:
Dan hadden de boventalligen op z'n best, al niet dan met voorrang en voorkeur bij KLM mogen solliciteren. Om daarna gewoon onderaan met bijbehorend salaris te beginnen. De rest zou 'gewoon' ontslagen worden.
Flauwekul. En die discussie hebben we reeds ook vaker gevoerd en heeft geen zin om nu nogmaals te voeren.
Geen rechtbank die dit ontslag goed zou keuren als er aan de andere kant gewoon vliegers binnen "de groep" worden aangenomen.
Natuurlijk is dat ieders recht. Maar hier liggen de feiten iets genuanceerder. Wat me bij deze rechtszaak heel erg dwars zit, is dat er een hele groep Martinairvliegers, en in iets mindere mate ook KLM-vliegers worden gegijzeld door een anonieme stichting, de SCB. Dat is een groot verschil met bijvoorbeeld de rechtszaken omtrent het pensioen. Dat zijn individuele rechtszaken waarbij de normale bedrijfsvoering en de CAO-onderhandelingen niet geraakt worden.
Dat is hier niet het geval. Nu worden de winstgevendheid van Martinair èn KLM direct geraakt door de rechtszaken van de SCB, omdat de SCB de slagkracht van zowel KLM, Martinair als de VNV raakt en dus beperkt. Om nog maar niet te spreken van een paar honderd MP-ers die tussen wal schip zijn geraakt.
In deze kan ik je niet volgen.
De individuele rechtszaken over het pensioen raken naar mijn idee ook direct de KLM en MP vlieger, als ook het bedrijf. Ben je bereid dit nader toe te lichten?
En daarmee dus ook mijn collega's en ik. Daarom ben ik ook zo boos: we hebben de MP-ers een gouden handreiking gedaan om ze uit de stront te halen. Die handreiking hebben ze gretig aangenomen, maar in plaats van samen de schouders eronder te zetten besmeuren ze ons met de stront waar we ze net uit hebben gehaald.
Ik ben er helemaal klaar mee.
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat de handreiking in ogen van verschillende MP-ers niet als goud wordt gezien en hun vinden dat ze recht hebben op meer?
Veel mensen verwijten het SCB dat ze de deur voor de rest van de MP vliegers hebben dichtgegooid. Maar die deur is niet door het SCB dichtgegooid, die is dichtgegooid door het VNV onder druk van de KLM LR. Het SCB daar de schuld van geven vind ik iets te kort door de bocht.
Zoals al eerder gezegd, wij zullen het nooit eens worden. Dat hoeft ook niet, we leven tenslotte in een vrij land waarin een ieder zijn eigen mening mag hebben en met respect naar anderen mag verdedigen. Een weg naar de rechter is 1 van de rechten die iedereen heeft, dus laten we dat gewoon respecteren en doorgaan tot de orde van de dag.
Ik hoop overigens nog wel dat NFS de moeite neemt om op mijn vraag te reageren.