Ringvaart Akkoord opgezegd

Misschien een rare gedachte maar KL heeft de laatste 50% gekocht maar is AF dan ook eigenaar hiervan? Zo ja, dan kunnen ze doen wat ze willen. Zo niet, dan kan AF de aandelen overnemen voor een symbolisch bedrag met hetzelfde resultaat maar dan wel een OVO? Rol VNV is dan in elk geval uitgespeeld.

AFKL zal nog wel een paar FF's willen houden en die hebben ze al dus doem scenario verandert niet.
 
Concurrentie. Of ze hebben alleen kleine klanten dan kan belly only. Hebben ze grotere klanten dan kan het een (concurrentie) ding gaan worden. Wanneer AFKL belly vracht gaat verliezen hebben ze een groot probleem en daar zijn ze niet goed in. Kortom, costomer keeper.
 
Volgens het FD ging het om de gehele vrachtdivisie .. Dus inclusief de AF FF?

Je moet je ook afvragen hoe het echte plaatje zit. KL vliegt sinds de jaren 70 met Combi's. Voor zover ik weet nu nog als enige.. ?? Klm zet zwaar in 773 die kennelijk dezelfde vrachtcapaciteit heeft maar dan alleen below deck. Dat zou betekenen dat na 2020 paardenvervoer bijvoorbeeld over is. (Of dat geld oplevert weet ik niet).
De 350 gaat zeker deze capaciteit niet opvangen. Het heeft dus consequenties voor een veel groter deel van de organisatie..

Wat je ook mee moet nemen is dat KLM een voor een groot bedrijf typische zet heeft gedaan door de verkoop van MP .. Dat kenmerkend voor een klein bedrijf snel en flexibel schakelde en iets vanmiddag gebracht kan vanavond nog mee .. Te integreren in KLM.

Daar wordt ook bepaald of de cargo met de blauwe kisten of rode kisten meegaat .. Waarbij de prioriteit ligt bij t vullen van de blauwe.

Hoe reeel is dan het resultaat van MP?? (Dat neemt niet weg dat de markt echt wel een diep dal heeft gehad en pas nu weer een beetje opkrabbelt.

Het aftstoten van de Afklmp vracht divisie maakt van Afkl een pure pax carrier met ook nog wat belly vracht..

Of dat nou nzo ideaal is?
 
De visie van AFKLM is al een gehele tijd bellys First, dan de combi's en dan de FF. Dit wordt niet onder stoelen of banken gestoken.

De 2 FF 744 machines die AF nog opereert zouden er zover ik weet toch al uitgaan. Van de 777 geen idee. Er waten er meer besteld maar die zijn allemaal naar FedEx of iets soortgelijks gegaan.
 
Ik kwam dit artikel tegen: Exclusive - Martinair : What’s Really Going on – What are Their Options?
So, one could normally argue that the company has to get rid of more costs and Martinair seems to be on the top of that list. Why the AF/KLM board did not press the cargo management to utilize the freighters more effectively remains an unanswered question. If Goldman Sachs and Boston Consulting can pitch Martinair for sale to an outsider as a good deal, why is it that the AF/KLM management cannot make a profit as well?
Who is fooling who?
:yeehaa:
 
?

?

JD,
What is you point?

Kostenreductie is niet nodig?
Of misschien wel: als externe partijen MP kunnen aanprijzen als een waardevolle investering, waarom maakt KLM er dan niets aan?
MP cargo is niet (te) duur?

Ik snap jouw citaat niet zo goed.

Het artikel is overigens wel verhelderend. Het legt verbanden tussen het onvermogen van AF/KL management om een fatsoenlijke vrachtoperatie te onderhouden en de samenstelling van de vloot. Interessant punt.
Waarom zou dan een externe partij interesse hebben in deze scheve cargo-ops?

Andere vraag zou (kunnen) zijn: wat doen KLM werknemers om MP-cargo te behouden? Het zijn toch goede NL luchtvaartbanen (technisch/operationeel) die nu verloren gaan aan een buitenlandse onderneming. Komt nooit meer terug.
Of is dat de wraak voor de gerechtelijke procedures van de (voormalig) MP vliegers? Lekker puh!?
 
JD,
What is you point?

....

Ik snap jouw citaat niet zo goed.

Het artikel is overigens wel verhelderend. Het legt verbanden tussen het onvermogen van AF/KL management om een fatsoenlijke vrachtoperatie te onderhouden en de samenstelling van de vloot. Interessant punt.
Tja... :rolleyes:

Als het artikel zo "verhelderend" is, dan moet je dat citaat toch ook wel kunnen begrijpen, of niet?
 
En zoals verwacht gaat SCB in hoger beroep. Met als resultaat frustratie van de onderhandelingen, onzekerheid voor de MP collega's tot halverwege 2015 en nog meer geld in de zakken van betrokken advocaten.

Goed bezig SCB!
 
Zonder hoger beroep had de onzekerheid niet minder geweest....
Zeker nu alles er op wijst dat in september bekend wordt gemaaktdat de stekker uit FF gaat.

Daarbij snap ik de frustratie niet zo. De SCB vliegers zijn (grotendeels) toch al binnen bij KLM?
Gaan de lopende onderhandelingen niet over de groep die nog over moet/wil?
Of begrijp ik iets verkeerd?
 
Wat ik bedoel met frustratie is dat VNV nu dus helaas nog steeds extreem voorzichtig moet handelen, omdat alles wat er gezegd wordt, door de tegenpartij gebruikt kan worden in de rechtszaak. VNV heeft de handen niet vrij, kan niet op volle kracht aan de slag voor de vrachtvliegers. Want je weet maar nooit wat de volgende rechter weer gaat uitspreken. Wellicht ten nadele van de KLM vliegers.
 
Heeft de VNV een tegenpartij dan? Dacht dat het VNV er voor ALLE vliegers was en dus onpartijdig? Of begrijp ik je opmerking nu totaal verkeerd?

Het is idd afwachten wat een volgende rechter weer zegt. Kan ten nadele van de KLM vlieger zijn, maar ook ten nadele van de MP vlieger. lets wait and see
 
Jeetje, Need, jij bent en blijft een échte vakbondsman! En dat met jouw salaris.....! Je zou er maar een paar procentjes van in moeten leveren: de wereld is te klein.
Welke wereld leef je eigenlijk?
 
Wat ik bedoel met frustratie is dat VNV nu dus helaas nog steeds extreem voorzichtig moet handelen, omdat alles wat er gezegd wordt, door de tegenpartij gebruikt kan worden in de rechtszaak. VNV heeft de handen niet vrij, kan niet op volle kracht aan de slag voor de vrachtvliegers. Want je weet maar nooit wat de volgende rechter weer gaat uitspreken. Wellicht ten nadele van de KLM vliegers.

Heeft de VNV een tegenpartij dan? Dacht dat het VNV er voor ALLE vliegers was en dus onpartijdig?

Terechte vragen naar mijn idee.
Alhoewel ik ook weer een vraagteken zet achter het uitgangspunt dat de VNV er voor alle vliegers is. Dat kan weliswaar in theorie zo zijn, maar wat is de praktijk?
Een gegeven is, en dat is hier al vaker ingebracht, dat de VNV voor het grootste deel uit KLM-vliegers bestaat.
Daarbij vraag ik me af in hoeverre de VNV na stemming over zaken een onpartijdig standpunt kan innemen. Democratisch genomen besluiten houden nu eenmaal in dat de minderheid aan het kortste eind trekt. Of een democratisch genomen besluit altijd het meest wijze/rechtvaardige is, is een ander verhaal.
Een besluit laten toetsen door de rechter is het recht van eenieder, ook van een minderheid binnen een beroepsvereniging. Lijkt me geen kwestie van een tegenpartij zijn maar eerder van de kans aangrijpen om de belangen op een ander niveau nogmaals te laten wegen. Dat advocaten daar (stevig) aan (kunnen) verdienen is een ander verhaal.
Nu is het afwachten hoe de uitspraak van de rechter uitpakt.
Een uitspraak waar zowel de KLM-vliegers als de MP-vliegers 100% enthousiast over zijn zou natuurlijk prachtig zijn, alleen is het niet realistisch dat in dezen te verwachten. Maar als dankzij de uitspraak een oplossing tot stand komt die op aanvaardbare wijze tegemoet komt aan de belangen van beide partijen, denk ik dat de rechter goed werk heeft gedaan.
Ben zeker benieuwd!
 
Jeetje, Need, jij bent en blijft een échte vakbondsman! En dat met jouw salaris.....! Je zou er maar een paar procentjes van in moeten leveren: de wereld is te klein.
Welke wereld leef je eigenlijk?

Murphy, je laat wederom weer blijken dat je geen benul hebt van de problematiek die er daadwerkelijk speelt. Need for speed zijn salaris staat volledig los van dit dossier, laat staan dat hij 'een paar procentjes' hierdoor zou moeten inleveren.

Desondanks komt hij gelukkig op voor de juniore KLM vlieger wiens carrière mogelijk wel ongewild wordt vertraagd vanwege ex MP vliegers die onterecht een plek boven hem claimen op de KLM senioriteitslijst. Om daarnaast nog maar te zwijgen van de MP vliegers die zijn gedupeerd door hun ex collega's van de SCB.
 
Last edited:
Zelfs binnen de SCB is er zware onenigheid omdat het de overstappers zijn die dit hoger beroep hebben aangespannen, terwijl het MP deel van de SCB het grote risico draagt op straat te komen staan.

Als er dus iemand verwijten gemaakt kan worden dan is het niet de VNV, niet de KLM-er of MP-er, maar de overstappers die er bewust voor gekozen hebben om Coco te worden om daarna veilig over de ruggen van iedereen puur voor hun eigen gewin te gaan.
 
Terechte vragen naar mijn idee.
Alhoewel ik ook weer een vraagteken zet achter het uitgangspunt dat de VNV er voor alle vliegers is. Dat kan weliswaar in theorie zo zijn, maar wat is de praktijk?
Een gegeven is, en dat is hier al vaker ingebracht, dat de VNV voor het grootste deel uit KLM-vliegers bestaat.

Daarbij vraag ik me af in hoeverre de VNV na stemming over zaken een onpartijdig standpunt kan innemen. Democratisch genomen besluiten houden nu eenmaal in dat de minderheid aan het kortste eind trekt. Of een democratisch genomen besluit altijd het meest wijze/rechtvaardige is, is een ander verhaal.

De ENIGE reden waarom de MP-ers zo'n superdeal kregen, èn waarom we nu in zo'n puinhoop zitten, is omdat KLM en Martinair door één en dezelfde vakbond vertegenwoordigd worden. Dus ja, de VNV is er voor álle vliegers.

Een democratisch genomen besluit is per definitie het meest rechtvaardige; het doet immers recht aan de wensen van de meerderheid. Of het ook het meest wijze is mag je betwijfelen. Ik zou alle MP-ers die aan die wijsheid twijfelen willen oproepen hun eigen vakbond op te richten. Besef wel dat als ze die al voor het RVA hadden gehad dat er dan geen gouden overstapregelingen o.i.d. waren geweest. Dan hadden de boventalligen op z'n best, al niet dan met voorrang en voorkeur bij KLM mogen solliciteren. Om daarna gewoon onderaan met bijbehorend salaris te beginnen. De rest zou 'gewoon' ontslagen worden.

Een besluit laten toetsen door de rechter is het recht van eenieder, ook van een minderheid binnen een beroepsvereniging. Lijkt me geen kwestie van een tegenpartij zijn maar eerder van de kans aangrijpen om de belangen op een ander niveau nogmaals te laten wegen.

Natuurlijk is dat ieders recht. Maar hier liggen de feiten iets genuanceerder. Wat me bij deze rechtszaak heel erg dwars zit, is dat er een hele groep Martinairvliegers, en in iets mindere mate ook KLM-vliegers worden gegijzeld door een anonieme stichting, de SCB. Dat is een groot verschil met bijvoorbeeld de rechtszaken omtrent het pensioen. Dat zijn individuele rechtszaken waarbij de normale bedrijfsvoering en de CAO-onderhandelingen niet geraakt worden.

Dat is hier niet het geval. Nu worden de winstgevendheid van Martinair èn KLM direct geraakt door de rechtszaken van de SCB, omdat de SCB de slagkracht van zowel KLM, Martinair als de VNV raakt en dus beperkt. Om nog maar niet te spreken van een paar honderd MP-ers die tussen wal schip zijn geraakt.

En daarmee dus ook mijn collega's en ik. Daarom ben ik ook zo boos: we hebben de MP-ers een gouden handreiking gedaan om ze uit de stront te halen. Die handreiking hebben ze gretig aangenomen, maar in plaats van samen de schouders eronder te zetten besmeuren ze ons met de stront waar we ze net uit hebben gehaald.

Ik ben er helemaal klaar mee.
 
[...] Daarom ben ik ook zo boos: we hebben de MP-ers een gouden handreiking gedaan om ze uit de stront te halen. Die handreiking hebben ze gretig aangenomen, maar in plaats van samen de schouders eronder te zetten besmeuren ze ons met de stront waar we ze net uit hebben gehaald.

Ik ben er helemaal klaar mee.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Deze 3 zinnen zijn de hele kern van het probleem.

Ik ga nu mischien de knuppel in het hoenderhok gooien, maar vraag me af of het niet verstandiger is om de namen van de KLM SCB-ers openbaar te maken. Deze anonimiteit gijzelt ons niet alleen binnen onze vakbond, maar ook binnen de cockpit staan zowel bij MP als KLM de verhoudingen op scherp. Er hebben al ruzies plaatsgevonden op flightleveltje hoog boven de plas...

CRM technisch- en professioneel gezien zit ik dus liever niet met een van deze mannen in de cockpit gezien de hoeveelheid wrok en achterdocht die er van die zijde heerst.
 
De ENIGE reden waarom de MP-ers zo'n superdeal kregen, èn waarom we nu in zo'n puinhoop zitten, is omdat KLM en Martinair door één en dezelfde vakbond vertegenwoordigd worden. Dus ja, de VNV is er voor álle vliegers.
Q, de vraag was aan NFS gericht omdat hij sprak over een tegenpartij. Ik zie geen tegenpartij voor het VNV, omdat deze mijns inziens de balangen van alle vliegers dient te behartigen, zowel van MP als KL. NFS ziet wel een tegenpartij. Ik zou dan graag willen weten welke?
Een democratisch genomen besluit is per definitie het meest rechtvaardige; het doet immers recht aan de wensen van de meerderheid.
Flauwekul.
Als ik met 100 man democratisch beslis dat ik 5 van mijn collega's het bedrijf uit wil werken, is dat alles behalve rechtvaardig als er geen juridische grondslag voor is. Iets is pas rechtvaardig als het juridisch besloten is en getoetst is aan de letter van de wet, niet omdat een paar individuen iets vinden.
Dat een democratisch besluit vaak de beste oplossing is, dat ben ik dan wel met je eens. Omdat het de wens is van een vertegenwoordiging van een groep mensen. Maar rechtvaardig is iets heel anders.
Of het ook het meest wijze is mag je betwijfelen. Ik zou alle MP-ers die aan die wijsheid twijfelen willen oproepen hun eigen vakbond op te richten. Besef wel dat als ze die al voor het RVA hadden gehad dat er dan geen gouden overstapregelingen o.i.d. waren geweest.

Gouden overstap regeling. Hmz. Jaja. Vanuit het oogpunt van "een blauwe" zeker. Die hebben geen reet toegegeven. Heb het al eens eerder gevraagd wat voor offers de KLM-ers allemaal hebben moeten doen om hun Martinair Collega te helpen, maar een echt duidelijk antwoord behalve wat vage dingen als meedelen in een pensioenregeling heb ik niet gehoord. Maar goed, ook al eerder over gehad en nooit tot overeenstemming gekomen dus opnieuw deze discussie voeren heeft geen zin, maar om het als een vaststaand feit te bestempelen dat dit een gouden handgreep was, nee, ik zie het als een mening. :biertje:
Dan hadden de boventalligen op z'n best, al niet dan met voorrang en voorkeur bij KLM mogen solliciteren. Om daarna gewoon onderaan met bijbehorend salaris te beginnen. De rest zou 'gewoon' ontslagen worden.
Flauwekul. En die discussie hebben we reeds ook vaker gevoerd en heeft geen zin om nu nogmaals te voeren.
Geen rechtbank die dit ontslag goed zou keuren als er aan de andere kant gewoon vliegers binnen "de groep" worden aangenomen.

Natuurlijk is dat ieders recht. Maar hier liggen de feiten iets genuanceerder. Wat me bij deze rechtszaak heel erg dwars zit, is dat er een hele groep Martinairvliegers, en in iets mindere mate ook KLM-vliegers worden gegijzeld door een anonieme stichting, de SCB. Dat is een groot verschil met bijvoorbeeld de rechtszaken omtrent het pensioen. Dat zijn individuele rechtszaken waarbij de normale bedrijfsvoering en de CAO-onderhandelingen niet geraakt worden.

Dat is hier niet het geval. Nu worden de winstgevendheid van Martinair èn KLM direct geraakt door de rechtszaken van de SCB, omdat de SCB de slagkracht van zowel KLM, Martinair als de VNV raakt en dus beperkt. Om nog maar niet te spreken van een paar honderd MP-ers die tussen wal schip zijn geraakt.
In deze kan ik je niet volgen.
De individuele rechtszaken over het pensioen raken naar mijn idee ook direct de KLM en MP vlieger, als ook het bedrijf. Ben je bereid dit nader toe te lichten?
En daarmee dus ook mijn collega's en ik. Daarom ben ik ook zo boos: we hebben de MP-ers een gouden handreiking gedaan om ze uit de stront te halen. Die handreiking hebben ze gretig aangenomen, maar in plaats van samen de schouders eronder te zetten besmeuren ze ons met de stront waar we ze net uit hebben gehaald.

Ik ben er helemaal klaar mee.
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat de handreiking in ogen van verschillende MP-ers niet als goud wordt gezien en hun vinden dat ze recht hebben op meer?
Veel mensen verwijten het SCB dat ze de deur voor de rest van de MP vliegers hebben dichtgegooid. Maar die deur is niet door het SCB dichtgegooid, die is dichtgegooid door het VNV onder druk van de KLM LR. Het SCB daar de schuld van geven vind ik iets te kort door de bocht.

Zoals al eerder gezegd, wij zullen het nooit eens worden. Dat hoeft ook niet, we leven tenslotte in een vrij land waarin een ieder zijn eigen mening mag hebben en met respect naar anderen mag verdedigen. Een weg naar de rechter is 1 van de rechten die iedereen heeft, dus laten we dat gewoon respecteren en doorgaan tot de orde van de dag.

Ik hoop overigens nog wel dat NFS de moeite neemt om op mijn vraag te reageren.
 
Er hebben al ruzies plaatsgevonden op flightleveltje hoog boven de plas...
Dan zijn ze dus niet zo anoniem meer.
en van beide partijen weinig professioneel.
CRM technisch- en professioneel gezien zit ik dus liever niet met een van deze mannen in de cockpit gezien de hoeveelheid wrok en achterdocht die er van die zijde heerst.
Dus omdat iemand een andere mening als de jouwe heeft wil je niet met hem in de cockpit zitten? Kennelijk zit er dus niet alleen bij "de andere zijde" wrok en achterdocht, maar ook aan jouw zijde?
 
Back
Top