Recreatievliegtuigjes niet welkom op Schiphol

Kijk dat is nou interessant; na dagen bij mij boven Breukelen geen SEP kist meer gezien te hebben, kwam er zojuist (19.16 uur) een C172 over. Kan natuurlijk IFR zijn. :blabla:


Is de luchtmacht al ingeschakeld voor een interceptie? Of is hij ontsnapt?:blabla:
 
Waar ik me een beetje zorgen over maak is de stroom kisten die om de SRZ langs Almere moet om door een soort flessenhals (VFR area EHLE) naar Texel te vliegen.
 
Last edited:
Uit AIC 01/09:
"Aircraft with an OPERATIONAL Mode-S transponder..."
Dit lijkt me voor maar 1 uitleg vatbaar door het deel dat achter de komma is toegevoegd: ongeacht type/klasse airspace en altitude, als je een mode-s aan boord hebt, MOET die aan staan, dus ook onder/in/boven TMZ's

Maar als ik het helemaal goed lees dan is het dus zo dat als je geen WERKENDE transponder aan boord hebt, dat deze regels niet gelden en je onder de 1200ft gewoon je gang mag gaan. Dus als je een defecte transponder aan boord hebt, dan ben je ook OK??

En als je je werkende transponder per ongeluk sloopt (klein beetje, knopje is er af gegleden ofzo), dan is hij defect en mag je ook aan de gang?? Stickertje U/S er op en vliegen maar?
 
Waar ik me een beetje zorgen over maak is de stroom kisten die om de SRZ langs Almere moet om door een soort flessenhals (VFR area EHLE) naar Texel te moet.

En dan verplicht onder de 1500 ft over een groot water oppervlak, want je kunt niet meer langs de kustlijn. Dus nu de transponder voor onze veiligheid is ingevoerd, verdrinken we bij een simpele motorstoring.:huilt:

Of bij het verlaten van EHHV: Dan moet je of over de heuvelrug (motorstoring is dan hup de bomen in) of over dichte bebouwing.

Ik was gewend om EHHV altijd vanaf het westen te naderen: Daar is ruimte genoeg om zonder iemand tot last te zijn en ook veilig te vliegen. Ik woon zelf op de utrechtse heuvelrug, en zelfs voor mij begint het aantal overvliegende cessnas al wat teveel op te vallen. Mensen lopen nu eenmaal niet in een bos om de vliegtuigen te zien, die willen uilen en buizerds in de lucht. Al het verkeer dat niet over bebouwing wil vliegen moet nu over een veel te krappe strook natuur. Daar krijgen we geheid last mee.
 
En als je je werkende transponder per ongeluk sloopt (klein beetje, knopje is er af gegleden ofzo), dan is hij defect en mag je ook aan de gang?? Stickertje U/S er op en vliegen maar?
Dan is er altijd nog het bekende 'kapstok-artikel' waar je op nat gaat (je weet wel, die over goed airmanship etc.).

Ik vlieg zelf vanaf EHHO, dus mij vind je sowieso bijna nooit in het gebied van de nu ingestelde SRZ, maar als ik om deze SRZ moest vliegen dan werd het een GROTE omweg, om in ieder geval niet in de door anderen genoemde trechter terecht te komen (langer vliegen is voor mij geen straf ;))
 
Hoe saboteer je een mode S transponder met druktoetsen die zijn ingebouwd in het apparaat? ;)

Hoeft helemaal niet. Als goed piloot kijk je voor de take-off op het display wat het FL op dat moment is(Als de transponder nog op GND staat). Van dat FL deugt natuurlijk niets. Dus je Mode C doet een beetje raar. Vervolgens grijp je in het dashboard kastje naar de al klaarliggende U/S sticker.(Wel een die er weer gemakkelijk afgaat) Plak de sticker op 't display en schakel de transponder uit. Vervolgens pak je het, al klaarliggende, papiertje waarop staat dat de transponder U/S is, vul de datum in en stop het papiertje bij de juiste pagina van het logboek.

Na het passeren van de SRZ neem je contact op A'dam info of Dutch Mil en vraag je of ze het druk hebben. Zo niet, vertel je dat je misschien wel een Mode-C probleem zou kunnen hebben en of je de transponder even aan mag zetten om te checken.
En zowaar, het werkt weer.
Na het terugzetten in de hangaar, sticker eraf en papiertje uit logboek.


Disclaimer: Ik raad niemand aan om dit ook maar te proberen. Echt niet doen hoor.
-Kees
 
Hoeft helemaal niet. Als goed piloot kijk je voor de take-off op het display wat het FL op dat moment is(Als de transponder nog op GND staat). Van dat FL deugt natuurlijk niets. Dus je Mode C doet een beetje raar. Vervolgens grijp je in het dashboard kastje naar de al klaarliggende U/S sticker.(Wel een die er weer gemakkelijk afgaat) Plak de sticker op 't display en schakel de transponder uit. Vervolgens pak je het, al klaarliggende, papiertje waarop staat dat de transponder U/S is, vul de datum in en stop het papiertje bij de juiste pagina van het logboek.

Na het passeren van de SRZ neem je contact op A'dam info of Dutch Mil en vraag je of ze het druk hebben. Zo niet, vertel je dat je misschien wel een Mode-C probleem zou kunnen hebben en of je de transponder even aan mag zetten om te checken.
En zowaar, het werkt weer.
Na het terugzetten in de hangaar, sticker eraf en papiertje uit logboek.


Disclaimer: Ik raad niemand aan om dit ook maar te proberen. Echt niet doen hoor.
-Kees

Van dit soort reacties snap ik dus helemaal niets...
 
vliegveiligheid alleen maar slechter door SRZ

vliegveiligheid alleen maar slechter door SRZ

Dankzij de SRZ worden we nu voor noord zuid verkeer gedwongen om langs de kust te gaan of een forse omweg te maken en een route te volgen die iedereen zal volgen omdat ze langs die SRZ uitstulping heen moeten.

Gevolg is duidelijk, en wordt nu ook al gemeld op dit forum. Een enorme concentratie aan VFR vluchten over een relatief klein gebied. Dankzij allerlei andere beperkingen moet dat ook nog eens plaatsvinden in een hoogtebandje van 1500 tot 1200 Voet.
Wat gaat dit betekenen:
Gevaar voor een Mid Air Collision tussen twee VFR vliegtuigen.:huilt::huilt:

En wat zeggen IVW en LVNL dan, Tja da's niet onze verantwoordelijkheid, hadden die vliegers maar uit moeten kijken. Ze moeten VFR vliegen en zelf botsingen voorkomen. Dat terwijl door officiele studies al is aangetoond dat het See and Avoid principe niet in alle gevallen werkt.

Nog erger wordt het als we langs de kust gaan vliegen, weet er iemand hier hoe ver we nog over de kust mogen vliegen. Op een kaartje zoals nu gepubliceerd kan ik dat niet duidelijk krijgen. Mogen we nog over het strand ??

Als we de kustlijn volgen dan krijgen we ook nog eens de F16's die daar met regelmaat langsscheuren met snelheden tot 400 Kts op 1000 Ft. Lekker als je daar VFR vliegt in een concentratie van kleine kisten.

Al met al een uiterst stupide aanpak van IVW.
Hopelijk weten AOPA en KNVVL wat te bereiken anders kunnen we wachten op de eerste Mid Air Collision die als het zo blijft vrijwel zeker gaat gebeuren.
 
we willen graag nog een antwoord.

we willen graag nog een antwoord.

De Mode-S verplichting is er gekomen na een aantal incidenten veroorzaakt door VFR-vliegers, dus het was toen niet veilig (Waarmee ik niet wil beweren dat een Mode-S transponder het geheel wel veilig maakt, maar de reden dat IVW dit heeft doorgedrukt ligt toch bij de VFR-community zelf!). Surferboy out.....

Misschien moet je nog een keer een dag vrijnemen om te antwoorden op de gestelde vraag waarom de VFR community dit aan zichzelf te danken heeft ???
 
Van dit soort reacties snap ik dus helemaal niets...

Was ook helemaal niet bedoeld om serieus te nemen.
Voortaan zal ik wat meer smilies rondstrooien.

De dag dat voor een PPL een vereiste is om een aantoonbaar gevoel voor humor te hebben kunnen alle Mode-S transponders weer aan onder de Schiphol TMA.:D

-Kees
 
jammer allemaal weer,

Zijn er eindelijk een paar ATC ers die text en uitleg willen geven wordt er alleen maar weer gehakt...
LVNL is uitvoerend en IVW mag regels maken.

We weten allemaal dat als je mislukt in de burgerluchtvaart je bij IVW solliciteert. en voortaan als lulletje door het leven mag. en mij mag rampchecken in AMS en laten zien dat je geen reet weet van de regels met betrekking tot cargoloading en spanbanden. Dit voor die Pislijer van IVW die zn baas wilde impressen, en deksel op zn neus kreeg toen ik het handboek open trok..
Volgende keer blijf ik niet zo rustig en trap ik je gelijk van het bovendek, wijsneus.
En als je dan komt stel je gewoon netjes voor en laat je ID kaart zien als ik er om vraag..
sorry beetje of topic, ik doe zaken met 3 overheidsinstanties in de wereld, en IVW is verruit de meest disfunctional lot of m all..

geef mij maar de chinese rampcheck.. die gasten versta ik toch niet, beetje buigen, cola en koffie erin en klaar.. zonder vertraging weg

Als LVNL gebruiker met de 744F , nix dan lof, nooit problemen. altijd goede vriendelijke service, klein puntje van aandacht is de hoge Vrefs op MLW van de freighters.
Ook ik waag me af en toe in een SEP, en cross door NL. en het enige wat ik zie is een gebied waar ik niet in mag en plan daar om heen.
So be it.. be professional and deal with it, IVW wil fuck it up, always..

met de Jumbo, alleen veel tcas traffic gezien op de ILS 27, maar geen TCAS waarschuwingen gehad. Persoonlijk zie ik graag al het verkeer om me heen, klein en groot. dus ik vind transponder plicht goed, geeft wat meer rust, als je ineens een SEP aangeduid krijgt net onder de TMA, en ATC zegt, not talking to him. en geen transponder moet je er maar vanuit gaat dat ie je ziet.

Ik denk dat de meeste profi vliegers het niet als een probleem zien als deze SRZ weer weg gaat

Ik denk dat een oplossing zou kunnen zijn op de 27 om te intercepten van 3000ft.
meer ruimte eronder kunnen VFR coridors noord/zuid met ATC begeleiding gemaakt worden,
 
De dag dat voor een PPL een vereiste is om een aantoonbaar gevoel voor humor te hebben kunnen alle Mode-S transponders weer aan onder de Schiphol TMA.:D

Ik weet niet waar jij je PPL opleiding gedaan hebt, maar bij mij zat gevoel voor humor d'r al gewoon bij in hoor ;)
 
LVNL is uitvoerend en IVW mag regels maken.

LVNL is uitvoerend en IVW mag regels maken. Formeel klopt dat maar als LVNL dreigt met het fors beperken van het verkeer op Schiphol dan heb je als regelgever ook weinig keuze, toch ?? Dat riekt naar chantage waarbij de regelgever moet kiezen uit slikken of stikken. Het is dus slikken geworden ten koste van GA.

Ik wil het niet opnemen voor IVW maar het is me te gemakkelijk om alleen naar IVW te wijzen en LVNL vrijuit te laten gaan.
Ook moet je in de context zetten dat LVNL tot nu toe verzuimt heeft om haar display systeem aan te passen en daarmee dus niks gedaan heeft om de nu opgetreden problemen te voorkomen.
 
Ik weet niet waar jij je PPL opleiding gedaan hebt, maar bij mij zat gevoel voor humor d'r al gewoon bij in hoor ;)

En dat heb je wel nodig tegenwoordig.
Heb zelf een paar weken geleden zo'n Mode-S ding in laten bouwen en nou dit.
Het goeie nieuws is natuurlijk dat het vliegseizoen is aangebroken, kan ik me weer druk maken over landingsgelden en peutprijzen. Oftewel, ik kom weer ergens.

Vlieg ze en :biertje:

-Kees
 
@shark,

Ik begrijp wat je bedoelt, maar is het niet typischederlands om het wijste jongetje van de klas te zijn..
iets invoeren en later erachter komen dat er weer eens niet ver genoeg is doorgedacht.
bv vliegtax, HSL etc en maar etra miljoenen er door draaien in Den Haag.

je kan natuurlijk nagaan dat nu iedereen een Tx heeft er meer op de radar te zien.. duh!!

ik begeep dat LVNL aan IVW wat aanbevelingen en opties had gedaan, en IVW er daar de slechtste (surprise) heeft gekozen
 
Back
Top