Dit zal voorlopig mijn laatste update in dit draadje worden.
Zie niet zo snel gebeuren dat ik iets anders ga zoeken.
Heb mijn PC al in Maart gedaan maar ben sinds 29 Mei een jaar op de lijn.
Mijn eerste vlucht was een Atlantische oversteek en mijn derde een Pacific crossing.
833 uur gevlogen en 32 landingen in het afgelopen jaar.
Langste vlucht was 14.8 uur van Cincinnati naar Incheon en mij langste rotatie was twee maal 56 dagen van huis. Kerstdag in Afghanistan, Oud en Nieuw bij vrienden in NL omdat ik stomtoevallig een paar dagen in Amsterdam stand-by zat.
Had wat overwerk nodig om het financieel uiterst beroerde '16 wat te compenseren.
Verdiende als FO op de 737 minder dan vlieginstructeur en mijn vrouw is fulltime gaan werken om mijn "hobby" wat te sponsoren.
Op je 46e met 6 man op een kamer slapen in Miami en ramen noodles eten.
9(!) keer ziek in een jaar door die oude rotzooi te vliegen. Iedere keer het zelfde, upper respitory infection.
Vraag jezelf wel even af waar je het allemaal voor doet.
Zonder geluk vaart niemand wel, in 2016 is het Atlas CAO akkoord verlopen en sindsdien staat de vakbond op de barricades.
Als de CAO niet was verlopen en als 350 piloten niet waren vertrokken naar beter betalende banen had ik met maar 1 jaar ervaring op de 737 echt geen kans gemaakt om Bij Atlas binnen te komen.
Kwestie van op de juiste plaats op de juiste tijd.
En daar kan je met de beste wil van de wereld niet voor plannen, dat gebeurt gewoon.
In afwachting van een nieuwe CAO gaan er nu per maand 18 weg en worden er 22-24 afgelevert door het trainings centrum in Miami.
Betekent zoveel dat ik in een jaartje al zo'n 350-380 mensen onder me op de lijst heb staan dus zelfs met een nieuwe economische of andere crisis zou ik redelijk veilig moeten zijn.
Nu in mijn tweede jaar dus ik verdien meer dan ik in mijn hele (!) vliegcarriere ooit heb meegemaakt maar wat de CAO onderhandelingen betreft:
Een tweedejaars FO bij Fedex op de MD-11 verdient net zoveel als een 5-jaar Captain op de 747 bij Atlas. UPS soortgelijk. Bij Kalitta verdient een eerste jaars FO 50% meer dan bij Atlas.
Is wat ruimte voor verbetering wat dat betreft en zolang dat doorgaat blijven wij leegloop houden.
Eerlijk gezegd niet slecht voor mij omdat ik wat sneller klim op de senioriteitslijst.
Maar goed, dat zijn allemaal luxe problemen.
Schulden zijn in het afgelopen jaar afbetaald en mijn betere helft kan bij de eerste mogelijkheid die zich voordoet bij haar werkgever weer part-time.
Wat me trouwens opviel is dat ik na 25 jaar aan de weg timmeren een beetje met een leeg gevoel sta nu "ik er ben".
Rest een google plaatje van een kist die ik in mijn logboek heb staan op een van mijn favoriete bestemmingen...Hong-Kong