Naar aanleiding van arrestatie JP

Ook bij RTL-Boulevard aandacht voor het feit dat Julio op borgtocht vrij is gekomen.
Geert-Jan Knoops licht toe dat Julio verdachte blijft, dat de strafzaak tegen hem doorloopt. Julio belicht dat over de doodsvluchten alleen in algemene zin is gesproken. “Ik heb niets te maken gehad met die smerige oorlog. Ik had het geluk dat ik iets anders deed op dat moment”, verklaart hij.
Door de verslaggever wordt gememoreerd dat er geen bewijs is te vinden en dat daarmee alleen het gesprek op Bali overblijft.
Knoops: “Dat betekent dus dat deze man straks een strafproces tegemoet zou moeten zien op grond van één gesprek dat redelijk multi-interpretabel op een aantal mensen is overgekomen en waarvan we ook niet meer kunnen controleren hoe dat precies allemaal is gelopen.”
John v.d. Heuvel: “Het zal je toch gebeuren dat je op basis van dat soort bewijsmateriaal levenslang achter de tralies verblijft.”
Ja, het zal je toch gebeuren!!!


Zie: http://www.rtl.nl/xl/#/u/534bde8a-a986-44ce-83ae-2ebb334aa762/
 
Last edited:
Het zal u wellicht niet zijn ontgaan dat de FJJP niet alleen over een Nederlandstalige site beschikt. Ook in het Spaans en in het Engels is het mogelijk de berichtgeving over Julio te volgen. Welnu, op de Engelstalige site zijn er met toestemming van de schrijver, een B777-captain genaamd Jacques Gojon, twee van zijn schrijvens gepubliceerd, zie:
http://www.juliopoch.org/category/letters-from-a-captain-b777/

Gojon hekelt allereerst de wijze waarop J.E. de zaak heeft aangepakt:

A First Officer, with a little administrative position in the company, with no background in anything except intercepting ILS and a little bit of CRM (you know, the famous stuff which allows you to be “assertive” and disobeying) suddenly feels himself in a mission from God ! (….)Rather than settling a matter with a colleague, and resorting to reporting to higher levels only as last resort, stay silent, gather evidence and discard anything else which is not going your way, build your case, and REPORT, REPORT

Vervolgens schetst hij de jaloezie die bij een FO kan bestaan tegen de achtergrond van onbekendheid met de luchtmacht en pseudohumanisme tegenover verhalen over oorlogen en revoluties uit landen ver bij het eigen bed vandaan. Na hierbij toe te hebben gegeven enigszins te hebben overdreven noemt hij enkele van de vliegtuigtypes op die hij in zijn militaire jaren heeft gevlogen. En doet hij uit de doeken dat hij met enkele van zijn collega’s heeft gesproken over de zaak van Julio. Ik citeer:

… and yes, some of my colleagues in France at that time were so happy to condemn him, just by reading a couple of words about his story… and they were already hoping that ex-military pilots from Israel, South Africa or God knows which country in the future, might be put under jsutice for things they supposedly did during their years of service. Maybe within ten years somebody will imagine objections about the missions I flew in Africa, Iraq or Balkans, and then he will play reporting me inside the company… so as you can see the case of Capt Poch might be of greater importance than accepted at first glance.

Zijn laatste opmerking, waarmee hij de zaak van Julio binnen een veel grotere context plaatst, sluit naadloos aan bij de discussie die wij al eerder hier op AW binnen dit topic volgden. Ik citeer mezelf nog maar even (# 20):

Op posters bij de MDD (Maatschappelijke Dienst Defensie) stond ooit: ‘Oorlogsmisdadigers treft men alleen aan bij de verliezende partij’.
Beweerd wordt dat JP zou hebben gezegd dat Argentinië zich met de betreffende vluchten van linkse terroristen ontdeed.
In oktober 1977 werd een Boeing 737-230C van Lufthansa (de Landshut) gekaapt door enkele Palestijnse kapers. Zij eisten de vrijlating van elf leden van de links terroristische RAF. Tijdens dit gijzelingsdrama werd de Piloot Jürgen Schumann geëxecuteerd.
Als JP wordt veroordeeld moeten dan bijvoorbeeld ook niet de militairen worden gearresteerd die het betreffende vliegtuig in Mogadishu bestormden waarbij drie van de terroristische kapers gedood werden en een vierde zwaar gewond raakte?
(…)
Begin deze maand zijn in Afghanistan burgerdoden omgekomen bij een precisiebombardement. Hoe zal die jongen die, eenzaam ver van huis, achter de knuppel zat en zijn luiken opengooide daarop be- en veroordeeld worden, nu en over 10, 20, 30 jaar?
Militair vliegen mag qua vliegerskunst dan wel spectaculairder zijn dan het besturen van een verkeersvliegtuig maar zodra je deelname aan agressieve acties een feit is geworden, is het maar afwachten hoe de geschiedenis uitpakt

Het woord weer aan de triple-7-vlieger:

I used to be posted in a nuclear squadron in my country, ready to flatten whole Soviet cities with 60 times Hiroshima. Maybe within 10 years – I will still be in the airlines, just approaching retirement like Capt Poch – nuclear weapons will have been banned all over the world, and then a young F/O in my company will find unadmissible that I ever considered obeying my orders and taking off for the apocalypse, and then he will report me and will try to have me sacked from my Captain job, thus getting revenge from somebody he morally disagrees with ?

Hij gaat nog een stap verder:

Even father, you can imagine a Russian 777 Captain in a private dinner, and then in the discussion WWII comes on the menu, and then he gets irritated about comments by ignorant people about his country history, and then after a couple of vodkas he says “anyway, Staline was right in being a ruthless leader, and he did deport and starve millions of his people for the ultimate good of the Soviet union, thus ensuring Victory, and so on….” Would you consider, even if you were a young F/O with not so much knowledge of history, that he deserves to be removed from his cockpit and eventually jailed ?

Mijn gedachten gaan uit naar al die jongens die destijds werden gelegerd in Nederlands Indië. Een van mijn ooms was een van hen. Hij wilde nooit praten over die tijd. Te walgelijk. Dat het hem innerlijk verscheurde eerst als held te zijn binnengehaald en dat het oordeel over zijn dienstbaarheid aan koningin en vaderland in de loop der geschiedenis compleet veranderde, werd tijdens zijn uitvaart gememoreerd. Nee, aan dat alles deed de inhoud van de Conventies van Geneve niets aan af.

Terug naar Gojon.
Hij onderstreept de vrijheid van meningsuiting:

“And even if Julio felt sympathetic towards his other colleagues of the time, doing those infamous flights, there is no need for him to even apologize , as so far if I remember we still have the liberty of thought.”

Maar hij stelt ook met klem dat het beter is politieke discussies met collega’s ver buiten de deur te houden vanwege de zeer kwetsbare positie die bemanningsleden nu eenmaal hebben.
Tja, aan wie vertel je wat? En hoe vrij ben je werkelijk om alles te kunnen zeggen? En dan nog rest de vraag wat verstandig is om te zeggen.
Hoe dan ook, de zaak van Julio bewerkstelligt dat er nog veel meer opengelegd zal gaan worden. En dan denk ik niet alleen aan de rol van het OM in deze zaak en die van professor van Boven, ik denk niet alleen aan de positie van Zorreguieta en van ons koningshuis. Ik denk ook aan de be- en veroordeling van mensen die gediend hebben in het leger: moet je nog wel soldaat willen worden als dat je later mogelijk in de positie brengt van oorlogsmisdadiger?

Maar eerst op naar de dag van morgen: dan worden er opnieuw getuigenissen afgelegd aangaande de zaak van Julio, met name over de gebeurtenissen tijdens dat Bali-diner. Aandacht voor de volgende zaken lijkt mij daarbij noodzakelijk: Hoe was de sfeer direct na dat etentje? Zijn er daarna nog dingen gebeurd die mogelijk van invloed zijn geweest op de wijze waarop de Bali-dinerdiscussie in een later stadium kan zijn beleefd en/of geïnterpreteerd? Wellicht kunnen de verklaringen daarover van Transavianen die in diezelfde periode op Bali aanwezig waren, wel eens heel interessant zijn.
 
Vandaag vinden dus opnieuw getuigenverhoren plaats in verband met de zaak van Julio. Hart van Nederland bericht dat deze verhoren in NL plaatsvinden omdat de Argentijnse justitie geen geld heeft om deze mensen over te laten vliegen.
Zegveld, de advo van de getuigen tegen Poch, spreekt in in een radio-interview over ‘praktische overwegingen’.
Op de vraag of het gebruikelijk is dat getuigen opnieuw worden ondervraagd geeft ze te kennen dat dit niet bijzonder is. “Belangrijke getuigen worden meermaals gehoord (…) Verdediging was nog niet in zicht, die zullen hun vragen hebben, dat is gebruikelijk.”
Zegveld zelf krijgt geen spreektijd maar zal wel aanwezig zijn bij de achter gesloten deuren plaatsvindende verhoren “om de belangen van deze getuigen enigszins te behartigen.” Ze stelt dat de positie van deze mensen “enigszins onder druk staat”. Wijst hierbij richting bevriende (ex)collega’s van Julio en de media. Vertelt dat er e-mails zijn met verzoeken om de verklaringen te wijzigen, om te zeggen dat er niet in de ik-vorm maar in de wij-vorm is gesproken. De advo spreekt binnen deze context over ‘onvoorstelbaar’, ‘onaangenaam’ en ‘strafbaar’. Ze sluit niet uit dat “de pogingen om de loop van het recht te beïnvloeden” aan de orde zullen komen.
Zegveld benadrukt dat de getuigen tegen Poch (wiens naam ze nog altijd verkeerd uitspreekt) geen rol hebben gespeeld in de aanhouding: “In Nederland zijn zij punt van aandacht, maar hebben geen invloed op de loop van het strafproces. Argentinië heeft besloten dat er een strafzaak is geopend.”
Ze noemt de verklaringen over feiten die in Argentinië hebben plaatsgevonden en aanleiding hebben gegeven tot grote zorgen ‘niet bagatelliseerbaar’, maar tekent wel aan dat het in NL onmogelijk is om ‘Pog’ op grond hiervan te veroordelen.

Ook is er nog een radio-interview met de buitenlandredacteur van de NOS te beluisteren. Volgens deze Kees Elenbaas denkt de Argentijn se justitie toch een sterke zaak te hebben. Hij vertelt dat Julio de tweede piloot is die is aangehouden in verband met de dodenvluchten. Als eerste piloot noemt hij Adolfo Scilingo die in 2005 op zelfde gronden is aangehouden, namelijk op basis van verhalen. Later is door deze man een gedeeltelijke bekentenis gedaan. De bewijsvoering tegen Julio vindt plaats op basis van deze bekentenis. De hoop is erop gericht dat Julio met een bekentenis komt.
Elenbaas spreekt over ‘stukjes van de puzzel’. Vertelt dat er gekeken is in de dossiers van de marine. Draagt het reeds in een veel eerder stadium belichte gegeven aan dat alle piloten om beurten moesten vliegen, zodat ze allemaal schuldig waren.
‘Onze’ Dilok vestigde er in bijdrage #272 de aandacht op dat Scilingo ‘een capt. Naval officier’ was ‘die volgens zijn eigen verklaring af en toe mocht meevliegen, een verklaring die hij later weer heeft ingetrokken’.
Ik heb nog maar eens opnieuw op Adolfo Scilingo gegoogled en kan tot geen andere conclusie komen dan Dilok. Of Elenbaas verkondigt onzin of alle sites hebben het bij het verkeerde eind: wie het weet mag het zeggen :D
In het licht van dit alles blijf ik het opmerkelijk vinden dat er totaal geen aandacht meer wordt besteed aan die andere gearresteerde vlieger (H)Emir Sisul Hess.
“De hoop is erop gericht dat Julio met een bekentenis komt”, stelt Elenbaas. Maar stel nou dat Julio inderdaad echt niets te bekennen heeft? Dat het in die Bali-discussie alleen maar over een politiek standpunt is gegaan?
Adolfo Scilingo heeft een aantal van zijn bekentenissen later ingetrokken. Waarom? Door Ina Post zijn ook ooit bekentenissen gedaan die zij later heeft ingetrokken.
Het is mogelijk om een niet passend stukje toch in een puzzel te rammen.
De puzzel van die Argentijnse geschiedenis is een afschuwelijke puzzel. En er komt een tweede afschuwelijke puzzel bij als mensen op daden worden afgerekend waar ze part noch deel aan hebben gehad. Elke afschuwelijke puzzel is er één te veel.
De waarheid moet op tafel.
Over die diepzwarte periode en ook over die avond daar op Bali.

Beluister:
http://nos.nl/audio/210601-acht-piloten-gehoord-in-zaak-poch.html
http://nos.nl/audio/210602-buitenlandredacteur-kees-elenbaas-over-de-zaak-poch.html

Zie:
http://www.hartvannederland.nl/nederland/zuid-holland/2011/getuigen-zaak-poch-gehoord/
http://www.yendor.com/vanished/junta/scilingo.html
 
In het 6-uurjournaal kwam OvJ Guus Schram maar heel even aan het woord, in een radio-interview van dezelfde omroepstichting werd hem langer tijd geboden.

Schram legt er de nadruk op dat uit de logboeken van Julio blijkt dat hij niet alleen op straalvliegtuigen maar ook op propellervliegtuigen heeft gevlogen. Beweringen dat er in de zaak Poch sprake zou zijn van roddel en achterklap doet hij van de hand: of de getuigen zeggen wat ze hebben gehoord óf er is sprake van valse beschuldiging. Volgens hem hebben de getuigen tegen Julio er geen idee van gehad dat Julio daar op Bali in algemene zin sprak. Volgens Schram is de sociale druk op deze mensen ‘bijzonder heftig’ geweest. Reden om degenen die deze druk uitoefenden te waarschuwen. Schram stelt dat daarmee de kous in dezen af is, dat er dus geen sprake zal zijn van verdere vervolging van degenen die de getuigen tegen Julio destijds hebben benaderd.

Tja, het heeft mij altijd wel verbaasd dat in diverse krantenberichten te lezen was dat Julio uitsluitend straalvliegtuigen heeft bestuurd. In andere berichten zijn wel alle types genoemd waarvan hij de stuurknuppel heeft bediend. Het was wenselijk geweest als die volledigheid iedere keer zou zijn betracht. Feit is dat in Argentinië de logboeken van Julio uitgebreid zijn onderzocht en dat op basis hiervan de Camera Federal heeft gesteld dat er geen enkel aantoonbaar bewijs gevonden is dat Julio de toestellen heeft gevlogen waarmee de dodenvluchten zijn uitgevoerd.

Al die onvolledige info. Daar wordt niemand beter van. Sterker nog, die kan onnodig verdachtmakend werken.

Zie en beluister: http://nos.nl/artikel/210578-getuigen-zaakpoch-vandaag-gehoord.html
 
Last edited:
Er bevindt zich nog een correspondent in Latijns-Amerika die verslag heeft gedaan over de zaak van Julio: Robert-Jan Friele.
Zie: http://www.bureaubogota.nl/?p=563
Ook hij betuigt dat de Argentijnse justitie niet over de financiële middelen beschikt om de in NL woonachtige getuigen over te laten vliegen naar ARG. Onderzoeksrechter Torres heeft daarom de namen van de getuigen gestuurd, samen met een vragenlijst. De getuigen tegen Julio zijn/worden verhoord dd. 10/01, 12/01 en 20/01/11. Op de andere dagen hoort de rechter de mensen die verklaringen zullen afleggen ten gunste van Julio. Vanwege het maken van officiële vertalingen duurt het zeker enkele weken voordat Torres de nieuwe verklaringen aan zijn dossier kan toevoegen. Daarna moet hij opnieuw besluiten Julio te vervolgen of niet. Friele:

Ook als de onduidelijkheid wordt weggenomen over wat de getuigen Poch hebben horen zeggen, blijft de zaak zwak. Torres is er niet in geslaagd naast de verklaringen meer bewijzen te vinden voor Pochs vermeende betrokkenheid bij de dodenvluchten.
Dat de Federale Kamer op 28 december verordonneerde Poch op borgtocht vrij te laten, mag daarom gezien worden als voorbode van de afloop van de zaak.

In dit artikel wordt een al eerder opgelicht tipje van de sluier belicht ten aanzien van enkele verklaringen:

Pochs advocaat Ibañez zegt te beschikken over een mail van één van de getuigen, waarin deze zich erover beklaagd zijn handtekening te hebben gezet onder een verklaring die hij niet begreep. ,,Ik had liever een document in het Nederlands ondertekend.’’
Ook beschikt Ibañez over een brief die een derde Transavia-piloot schreef aan de zoon van Poch. De piloot verhaalt over een groepsgesprek bij Transavia in februari vorig jaar, waarbij één van de getuigen aanwezig was. ,,Ik heb hem (de getuige, red.) toen gevraagd of Julio heeft gezegd dat hij daar (de vluchten, red.) zelf bij betrokken was. Zijn antwoord was een duidelijk NEE.’’

Terwijl Ibáñez spreekt over ‘de kans een misverstand uit de wereld te helpen’ zegt Zegveld namens de getuigen dat er geen enkel misverstand is: ze hebben van Poch begrepen dat hij betrokken was bij de vluchten des doods en zullen dat herhalen in de rechtbank.

Vandaag zag ik ergens dat ene raamgedicht weer van Martin Bril. Mooi om bij stil te staan, juist nu:

Wat we willen:
Momenten
Van helderheid
Of beter nog: van grote
Klaarheid

Schaars zijn die momenten
En ook nog goed verborgen

Zoeken heeft dus
Nauwelijks zin, maar
Vinden wel

De kunst is zo te leven
Dat het je overkomt

Die klaarheid, af en toe


In dezen lijkt het me zaak klaarheid te bereiken aan de hand van de juiste vragen.
 
Last edited:
Wat hier van te denken?
In mijn bijdrage #284 heb ik onderaan naar een link verwezen. Zolang alleen naar de door mij geleverde tekst wordt gekeken is te zien dat op het moment van mijn schrijven gekopt werd met "Getuigen zaak Poch vandaag gehoord". De NOS heeft het inmiddels nodig geacht de kop van hun berichtgeving aan te passen. Er staat nu: "OM: Poch loog, blijkt uit logboeken".
Zie: http://nos.nl/artikel/210578-om-poch-loog-blijkt-uit-logboeken.html

Je moet er toch ook als de kippen bij zijn om dit soort zaken op te merken. Of moet ik zeggen: om dit soort toonzetting op te merken?
De rol van het OM in deze zaak is al eerder onderwerp van bespreking geweest. Waarbij ik inmiddels moet opmerken dat de rol van het OM altijd partijdig is. Maar ik heb er nu ook de vraag bij of het OM niet erg hardleers is.
Zoals ik in bovengenoemde bijdrage al meldde zijn de logboeken van Julio in Argentinië uitgebreid onderzocht en heeft de Camera Federal op basis daarvan besloten dat er geen enkel aantoonbaar bewijs gevonden is dat Julio de toestellen heeft gevlogen waarmee de dodenvluchten zijn uitgevoerd.
Waarom dan toch doorgaan op dit spoor, OM, NOS?
Ik denk zo maar toch weer aan de belangen van het koningshuis.
 
Ik wil nog even terug naar een uitzending van Pauw & Witteman dd. 02/12/10 waarin Liesbeth Zegveld vertelde dat er door meerdere collega’s in de cockpit met Julio gesproken over de doodsvluchten, waarbij hij dingen zei als ‘We should have killed all of them!’ (#233).
In relatie met die mij kippenvel bezorgende kreet heb ik mijn vader, die actief was in het verzet, een keer in beeld gebracht, mijn vader die zich eveneens in stevige bewoordingen kon uitdrukken met betrekking tot lieden die in zijn ogen vijandige systemen vertegenwoordigden. (#244).
Veel eerder vroeg ik me af of er binnen de familie van Julio mensen zijn vermoord tijdens links-extremistische acties (#81). De context was toen heel anders. Binnen deze context vraag ik me af of de felheid waarmee Julio zich heeft uitgedrukt voortkomt uit zijn eigen hart dat gewond is als gevolg van een verlieservaring. Niets meer en niets minder. Stel dat dit de werkelijke toedracht is. Dan zou het heel veel misverstaan hebben gescheeld als Julio iets aan zijn felle bewoordingen had toegevoegd als: “Sorry, dat ik me zo cru uitdruk maar ik heb zelf in die rotperiode familie verloren.”
Als emoties de overhand krijgen, zeker als ze niet worden uitgesproken, kan dat het goede begrip van elkaar in de weg staan. En alles behalve klaarheid brengen.
 
Omdat de berichtgeving zo wisselvallig is ga je voor jezelf een plaatje maken van het geheel. Over het logboek bijvoorbeeld. Natuurlijk staan daar ook andere toestellen in. Julio kwam niet uit de theorie om direct een jet in te duiken. Daar zal toch wel minimaal 2 conversies tussen hebben gezeten. In NL is dat toch niet anders. Als er een Turboprop (multi) tussen staat dan is dat voor hem vervelend, maar in Argentinië hebben ze daarover niets belastend gevonden kennelijk.

Bovendien, waarom zou hij hierover liegen? Hij zou toch niet liegen over iets dat zo makkelijk is te checken als een logboek?
Ik weet niet of hij dit zo heeft gezegd, maar als hij beweert geen andere toestellen te hebben gevlogen in die militaire periode, zou hij dan kunnen bedoelen "geen andere toestellen uit de categorie van de doodsvluchten"? Ja, ik weet het. ook weer gissen. Maar dit lijkt een beetje op dat gesprek in Bali. Pure interpretatie. Wat bedoelt hij nu? Om zijn opleiding te voltooien moet hij toch wel meerdere toestellen hebben gevlogen, dus ook bijvoorbeeld props. Dit is overigens wat anders dan een medium heavy toestel.
 
Persverklaring FJJP.

Den Haag, 11/01/2011
Waar het OM en in haar kielzog de NOS zich tot op heden “slechts” schuldig maakten aan suggestieve berichtgeving in de zaak Poch, nu is er ook sprake van verregaande onjuistheden.

De carriere van Poch is o.a. aan de hand van de logboeken in Argentinie nauwgezet onderzocht, er zijn hieruit geen belastende zaken naar voren gekomen. In de uiteindelijke tenlastelegging is hierover dan ook niets terug te vinden, die is uitsluitend gebaseerd op de verhalen uit Nederland.

Voorts is de timing buitengewoon suggestief. De indruk wordt gewekt dat dit “feit” uit de verhoren naar voren gekomen zou zijn, niets is minder waar. De verhoren gaan uitsluitend over wat de Nederlandse getuigen (na meer dan een jaar ook de ontlastende getuigen) te verklaren hebben over wat Poch en de belastende getuigen gezegd zouden hebben. Niet meer dan dat.

Het OM maakt zich hier niet alleen schuldig aan misleiding en onjuiste berichtgeving, maar laadt de schijn op zich getuigen pogen te beinvloeden. Dergelijke manipulatieve uitingen naar de pers terwijl de getuigenverhoren nog moeten beginnen kunnen nauwelijks anders worden uitgelegd.

Stichting Foundation Justice for Julio Poch
 
Zo. En nou ben ik weer. Ik KOTS. Het gros van de mensen met en zonder hersens gelooft weer klakkeloos wat de pers vertelt. Was het maar enkel AD en blogs die getikte diarree verspreiden. Nee, ditmaal ook OM en de NOS. JUIST in een periode waarin eindelijk aan waarheidsvinding gedaan wordt, worden misverstanden weer gepresenteerd als ware het The Truth.
Het is schandelijk en niet te pruimen wat er nu gebeurt.
Als degenen die je als volk zou moeten kunnen vertrouwen (bv NOS) en degenen die zich aan de regelgeving zouden moeten houden (bv OvJ) zich vergalopperen aan subjectiviteit en manipulaties, is het einde zoek. Of nabij.
Nederland had toch geen zaak? En wat doet het OM nu? Inmenging was toch niet mogelijk?
En werkelijk idioot dat een OvJ iets gaat zeggen over iets dat Julio NOOIT in (elk geval) Nederland verklaard heeft. Immers, hij is hier nooit gehoord.
Expres verdraaien, dat is wat ze heel goed kunnen. Ze zakken steeds dieper in de stront. Zouden de sukkels denken dat ze hun vege lijf aan het redden zijn? BAH! Stelletje losers.
 
Vanavond bij Pauw en Witteman:

De getuigen in de rechtszaak tegen Transavia piloot Julio Poch zijn deze week verhoord in de rechtbank in Den Haag. Het gaat onder meer om piloten EB en TW. Zij waren beide zeven jaar geleden op Bali. Het duo was aanwezig in restaurant Gado Gado waar Poch sprak over het regime van Jorge Videla.

Oud-Transavia piloot Julio Poch wordt ervan beschuldigd betrokken te zijn bij de zogenaamde “dodenvluchten”. Hij zou vliegtuigen hebben bestuurd van waaruit honderden gevangenen naar beneden zijn gegooid. Deze moorden vonden plaats onder het regime van de Argentijnse dictator Jorge Videla in de jaren 80 van de vorige eeuw.

“De zaak heeft binnen de pilotenwereld grote impact gehad en de getuigen staan onder zware druk”, aldus officier van justitie Guus Schram. Volgens Schram is de zaak bijzonder heftig geweest voor de getuigen vanuit hun omgeving om hun verklaring aan te passen of in te trekken. Getuigen W en B gaan vanavond in op deze zaak en op hoe zij dit allemaal hebben ervaren.
 
Jongens, we moeten toch wat aan ons imago doen!
Sorry to be the messenger, maar kom op zeg, we worden zo toch nooit meer aangezien als Tom Cruise uit Top Gun als de burgerij iemand als TW op tv ziet met zn dubbele borrelglazen en een timide houding..
Shit boy
Tja en een getuigeverklaring op basis van extrapolatie van aannames..
Lekker rechtsgeldig als je aan iemands houding al zou kunnen lezen dat iemand schuldig zou zijn..
En dat hoor je van iemand die van vrijdag tot zondag met zn broekrokvrouw geheid in de kerk zit, al een infarct krijgt als je boe roept en het einde van de wereld verwacht zodra de prijs van dop-pinda's explosief stijgt (dit natuurlijk door onverwacht grotere afname in de bar in NBO)
Tuuuurlijk moet je er iemand anoniem bij kunnen lappen, maar zo werkt het nou eenmaal niet in het sociaal gevoelige kippenhok dat cockpit heet..

Maria, chill out...er werd ook gezegd dat de klokkeluiders behoorlijk sociale gevolgen ondervonden hebben en dat zij het niet eens waren met de aanpak die buiten hun vermogen behoorlijk uit de klauw liep.
Ja we leven nou eenmaal in een maatschappij waar dit soort zaken gebeuren (blind orgeldraaiertje door 4 platte petten opgepakt)..maar ben nu wijzer en speel geen eigen rechter door iemand te veroordelen door barpraat!
Jij was er niet bij, ik was er niet bij. Feiten en bewijslast tellen dan.
Is de behandeling van het onderzoek teleurstellend dan moet er wat anders gebeuren, maar lynchen van welke partij dan ook is een zwaardere ondermijning van de rechtstaat dan het slecht en onvoldoende toepassen van dat recht
 
Last edited:
Erg langdurig waren de verhoren van T.W. en E.R.B. En slopend. Weliswaar onderbroken door een lunch maar al bij al van 10.00 uur – 22.35 uur. Met een tolk, die constant aan het roezemoezen is, een Argentijnse advocaat, een Nederlandse advocaat (“hier de huisadvocaat”, aldus E.R.B.), je eigen advocaat, de OVJ, de rechter commissaris, de griffier. “En dan zit jij midden op je stoeltje”, merkt E.R.B. op aan het begin van de uitzending van Pauw & Witteman. “Geen pretpark”, aldus T.W. Beiden vinden het vreemd dat Torres zelf er niet bij was.
Terwijl ik dit opschrijf twijfel ik of ik het nog over T.W. en E.R.B. moet hebben. Het komt zo criminaliserend over. Ook zijn ze nu zelf in de publiciteit getreden. Laat ik volstaan met het noemen van hun voornamen. Diana of een andere moderator grijpt wel in als dit toch niet de bedoeling is.
Beide vliegers beklemtonen dat zij Julio niet hebben aangebracht, niet hebben beschuldigd maar “een belastende verklaring hebben afgelegd”. Hun advo Liesbeth Zegveld springt er meteen in: “Wij weten niet wat in het dossier zit.”
Er worden twee foto’s getoond. Foto’s van lachende mensen.
“We zaten met z’n drieën op een rij”, vertelt Edwin, “tegenover Grethe en Julio.” Naar aanleiding van het huwelijk van Maxima maakte hij gekscherend de opmerking hoe het komt dat Argentinië zo veel lelijke kerels telt en zo veel mooie vrouwen. “We kregen het over Maxima, vind ik een leuke vrouw. Ik begrijp Willem Alexander wel.” Daarna kwam het gesprek op “papa”.
“Gek om te zien”, voert Edwin nog steeds het woord, “aan de overkant van de tafel verstrakte Julio. Zo ken ik hem niet. De sfeer werd anders.”
“He knew nothing”, zou Julio over Zorreguieta hebben gezegd.
Gememoreerd werd dat er in die tijd duizenden en duizenden mensen zijn verdwenen en dat het niet zo kan zijn dat je als baas van een land van niets weet.
“We threw them in the sea”, zou Julio hebben gereageerd.
“Threw them in the sea?”, was Edwin verbijsterd. “ Hoe deed je dat dan?”, wilde hij weten.
“Hij keek me aan en deed strak met die hand zo, tjakka!”, vertelt Edwin en laat een beweging zien waarbij hij zijn rechterhand horizontaal houdt en met een snelle korte beweging een kwart laat kantelen. “Dan hoef je niet na te denken over wat hij daarmee bedoelt.”
Er wordt om uitleg gevraagd.
“Dit is een horizontaal vliegtuig en dit is een vliegtuig op zijn kant”, verklaart hij de beweging nader.
Gememoreerd wordt dat een vliegtuigcrew altijd over ‘wij’ spreekt: wij maken een bocht.
Op de vraag van Witteman of dat ‘wij’ niet bedoeld is als ‘wij Argentijnen hebben afscheid genomen van de terroristen’ antwoordt Edwin: “Dat is ook een uitleg. En wij is ‘jij en ik’”.
Tim reageert nog op Witteman dat dit niet de context was van het gesprek.
“Ik schrok van die lichaamsverandering. (…) Zoiets vertel je niet zomaar op die manier. (…) Ik had medelijden met hem. Ik haakte erop in”, vertelt hij. “‘Wat verschrikkelijk voor jou dat je dat hebt moeten doen’, zei ik. ‘You should understand that, people died at both sides. You was not even born yet” , zei hij. Toen richtte hij zich naar het gezelschap links van hem, begon samen met zijn vrouw namen te noemen van vrienden die omgekomen waren. Hij was erg geëmotioneerd.”
Toen kwam het moment waarop Tim over de Dwaze Moeders was begonnen.
“They were left wing terrorists. We should have killed all of them”, zou Julio hebben gezegd.
Tim: “Ik heb mezelf even bij elkaar moeten pakken.”
Hij kende Julio alleen maar als een heel aardige vent, een uitstekende vlieger. Ook Edwin benadrukt dat Julio een bijzonder aardige, gewaardeerde collega is, die hij al twintig jaar kent en graag mag. Dat maakt het ook allemaal zo moeilijk.
Tim legt uit dat er in de communicatie sprake is van twee componenten, de verbale waarin het woord ‘wij’ werd gebruikt en de non-verbale, de lichaamstaal, de houding, hoe je kijkt.
Tim: “Zo authentiek, ik schrok ervan. Ik trok de conclusie: jij bent hierbij betrokken. De manier waarop hij het vertelde. Hij had ook iets kunnen zeggen als ‘het was vreselijk’. Dan hadden we kunnen zeggen: ‘Stoppen’. Hij was bozig, ik vond het geen natuurlijke reactie. Ik was er bezorgd over. (…) Ik heb naar mijn bord gekeken. Een foto die ik onthoud.”
Edwin haalt nog aan dat Julio nonchalant, laconiek had gereageerd op zijn opmerking dat het over boord gooien van mensen een inhumane manier is om mensen te executeren, nonchalant, laconiek over het over boord gooien van mensen had gedaan: ‘Now, well, they were drugged’”.
Pauw constateert dat aan de hand van zinnen de overtuiging is ontstaan dat Julio bij de doodsvluchten betrokken is geweest.
“Wij hebben herhaald wat hij verteld heeft”, luidt de reactie.
Op de vraag wat de zaak van Julio voor de positie van Tim en Edwin betekent antwoordt Edwin: “De toon is gezet door de manier waarop hij op 22/09/09 is opgepakt. Weerzinwekkend. Hoe krijg je het voor elkaar.”
“Bij iets wat zo ernstig is, maak je een afweging: werk ik hier wel of niet aan mee. Er is een grens enorm overschreden”, stelt Tim. “Het gaat niet over een broodje dat gestolen is uit de trolley van een stewardess. Ik heb naar eer en geweten gehandeld.”
Edwin herhaalt de woorden die hun advocate eerder in een uitzending van P&W heeft gebezigd: “Het is een morele en wettelijke verplichting.”
Pauw vraagt naar de sfeer. Tim ontkent dat Transavia inmiddels verscheurd is. Elkaar aanvullend verklaren de beide vliegers dat je hier direct en indirect enorm mee wordt geconfronteerd. Dat in de afgelopen vijftien maanden er een beeld in de media is ontstaan waardoor zij in een hoek zijn gedreven.
Zegveld krijgt het woord: “De zaak speelt in ARG maar ook in NL en het enige zichtbare van deze zaak zijn deze twee mensen. En dan met aanwijzingen dat er niets in het dossier zou zitten gaat alle aandacht naar deze mensen. Hij zit dus vast door deze mensen. Deze mensen hebben hun plicht gedaan, de rest is aan justitie. Justitie heeft hem aangehouden in Spanje en ARG. Het verloop van de zaak is in hun handen en niet in die van hen”, wijst ze naar Tim en Edwin. “Hun rol eindigt. Maar er is niets in NL om je op te richten, Poch heeft de aandacht, daar gaat de aandacht dus naartoe”, strekt ze haar handen uit naar de twee getuigen tegen hem. “Jullie hebben hem vastgezet. En dat zou een keer moeten stoppen. Want a moet je in NL aangifte doen, b heb je een moreel probleem. Je moet in NL vrij zijn als je kennis neemt van ernstige feiten om daarover te rapporteren en tegen justitie te zeggen: ‘Zoek het uit! Ik kan dat niet doen als burger.’ Dat is hun plicht. Dat hebben ze gedaan. Als je je daar niet vrij meer voor voelt omdat vervolgens je gezin kapotgaat, je werk kapotgaat en jezelf kapotgaat, dat is een prijs die niet betaald mag worden. Je zou bijna tegen iemand zeggen: Ik zou maar twee keer nadenken voor je aan die tafel gaat zitten.”
Of Tim en Edwin spijt hebben van hun actie?
“Nee, geen spijt”, zijn beiden eensgezind. “Spijtig is het wel dat het zo gelopen is”, voegt Edwin eraan toe.
Of ze nog steeds denken dat Julio schuldig is?
“Dat is wel onze insteek”, stelt Edwin.
“Wij hebben gedaan wat wij hebben gedaan. Wij hebben hem niet aangegeven”, benadrukt Tim tot besluit.

Zie:
http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1044170

Wat ik me afvraag: wat zou er zijn gebeurd als Julio iets zou hebben gezegd als ‘het was vreselijk’?
Tim zegt erover: “Dan hadden we kunnen zeggen: ‘Stoppen’”.
Zouden Edwin en Tim dan niet hebben gedaan wat ze hebben gedaan?

Over dat handgebaar (dat in een eerdere uitzending overigens niet in staccato was) hebben we het al eerder gehad.

Beide vliegers stellen dat Julio zo'n sympathieke en zachtaardige man is. Tim vertelt dat Julio namen noemt van vrienden die zijn omgekomen. Waarom geen enkele blijk van meeleven getoond op dat moment? Rouw kost niet per definitie alleen maar tranen, rouw kan ook gepaard gaan met boosheid, zo rauw kan rouw zijn!
Ze (dat heb ik niet belicht) vertellen ook nog dat Edwin meteen na terugkomst in NL melding heeft gedaan bij zijn leidinggevende en dat Tim dit na zijn vakantie heeft gedaan. Waarom niet toch eens eerst nog met Julio gepraat, zeker in ogenschouw nemend dat ze hem o, zo aardig vinden, en gecheckt of ze hem wel goed hebben begrepen?
Hoe verantwoorden jullie dat?

Wat conclusies trekken betreft onderschrijf ik van harte wat Onassis hier stelt:

Tja en een getuigenverklaring op basis van extrapolatie van aannames...
Lekker rechtsgeldig als je aan iemands houding al zou kunnen lezen dat iemand schuldig zou zijn...

De Volkskrant van vandaag kopt al met "Julio Poch: die terroristen hadden het verdiend."
Tja, zulke koppen doen het lekker om Julio nog verder te beschadigen.
En dat, duidelijk blijkend uit het interview bij P&W, allemaal op grond van extrapolatie van aannames...

Zie: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686...och-die-terroristen-hadden-het-verdiend.dhtml

De Telegraaf heeft twee stukken met andere koppen: 'Nooit gesproken in de wij-vorm' en 'Aangevers prijzen oud-collega Poch, maar 'wij liegen niet'. Het liefst een biertje met Julio'
Zie: http://juliopoch.org/nl/2011/01/telegraaf-13012011-2/

Deze weerzinwekkende zaak loopt nog uit op een keiharde veldslag tussen het linkse en rechtse journaille.
Ik ga beide kranten maar eens kopen.
Wordt vervolgd.
 
Last edited:
Hearsay rule

Hearsay rule

Onassis en B747 raken de kern van de reden waarom in veel angelsaksische landen dit soort getuigenverklaringen niet mogen worden gebruikt als bewijs onder de zogenaamde hearsay rule (overigens met veel uitzonderingen).

Dat is de ervaringsregel dat dergelijke verklaringen volstrekt onbetrouwbaar zijn, ook als de verklaarders geheel te goeder trouw zijn. Daar twijfel ik niet aan, al zou ik het mezelf in hun omstandigheden niet hebben vergeven dat ik niet had doorgevraagd over Pochs eigen betrokkenheid voor ik mijn verhaal bij "leidinggevenden" had gedaan, al is het maar omdat zijn verondersteld aimabele karakter niet bepaald lijkt te rijmen met het uit vliegtuigen gooien van mensen.

De discussie in Bali heeft misschien een half uurtje geduurd. Dat daar bijna acht jaar later (opnieuw) bijna 12 uur over wordt verhoord is absurd. Uit de weergave van het gesprek door de twee heren is op geen enkele wijze betrokkenheid van Poch af te leiden.

Vermeende "authenticiteit", interpretatie van handgebaren, interpretatie van een gesprek in het Spaans met zijn vrouw, het ambivalente gebruik van het woord "wij" zouden in een beschaafd land volstrekt ontoereikend moeten zijn om iemand zo anderhalf jaar van zijn vrijheid te beroven.
 
De €2,80 die ik vandaag uitgaf aan de Volkskrant en de Telegraaf leverde de volgende nieuwsgaring op:

Op de voorpagina van de Volkskrant staat naast een foto van het onder water staande Australische Brisbane, groot en duidelijk de kop: “Julio Poch: terroristen hadden ’t verdiend.” In de lead herhaalt verslaggever Frank van Zijl het nog eens in het Engels (de voertaal van die avond daar op Bali): “They were left wing terrorists! They didn’t deserve better!” De rest van de kolom bevat gegevens die eenieder al meer dan eens gehoord en gelezen heeft, ik ga dat dus niet herhalen. Verderop in de krant zijn twee van de portfoliopagina’s geheel besteed aan de zaak , voorzien van twee grote foto’s met op de ene Tim en de andere Edwin. Beiden brilloos dit keer.
“Hij zei: weet je nog van die en die? We threw them in the sea”, luidt de kop.
Opmerkelijk, bij P&W verstond ik toch echt: “Toen richtte hij zich naar het gezelschap links van hem, begon samen met zijn vrouw namen te noemen van vrienden die omgekomen waren. Hij was erg geëmotioneerd.”

Het gebaar van dat kantelende vliegtuig blijft uiteraard niet uit in dit interview. Edwin: “Hij zei er niets bij, keek me alleen maar strak aan. Als vlieger weet je op zo’n moment genoeg.”
O ja? Ik kan heel goed luchtgitaren. Met mijn ogen dicht, zoals Eric Clapton dat ook doet als hij helemaal opgaat in zijn spel. Maar ik ben Eric Clapton niet. Nee, echt niet. Ik kan zelfs geen gitaar spelen. En als ik er al een vasthoud dan doe ik het net zoals Paul McCartney het doet, linkshandig :)
Wanneer weet je genoeg?
Hoe bereid is een mens om steeds weer opnieuw te willen kijken? Hoe bereid waren deze anti-Poch-getuigen daartoe?

De krant stelt dat Edwin niet is “overmand door emotie vanwege het leed dat Julio Poch heeft aangericht. Hij wéét niet eens of dat zo is. Acht jaar geleden kon hij Videla niet van Pinochet onderscheiden. Dus nee, dat is het punt niet. Maar hij heeft er inmiddels zelf zwaar onder te lijden.”
De krant had het net ff anders kunnen verwoorden, namelijk dat Edwin niet is “overmand door emotie van het leed dat ten tijde van de junta is aangericht en waarbij Julio mogelijk is betrokken.”
‘Poch ontkent hardnekkig’, schrijft de krant. Waarom niet gewoon: ‘Poch ontkent’ ? En als dat niet genoeg is, waarom dan niet gekozen voor; ‘Poch ontkent hartgrondig’?
Dat geeft hem het voordeel van de twijfel. Een twijfel die door het onderzoek in Buenos Aires overigens allang is weggenomen: alles wijst er immers op dat de hele zaak louter stoelt op extrapolatie van aannames.

Edwin: “Zijn verleden zong al snel rond in het pilotencorps.”
Tim: “Er was hear say over zijn duistere rol ten tijde van de Argentijnse dicatatuur.”
Edwin: “In 1989 was ik aanwezig op een feestje van een collega, Julio was er ook. Ineens ontstond er tumult. Er was discussie over Argentinië, en niet over de pampas. Een vlieger trok boos zijn jas aan en vertrok. Hij en Julio waren daarvóór apart gezet op een slaapkamer om met elkaar te praten. Af en toe werd er een zak chips naar binnen gegooid. Daarna is die piloot ontdaan opgestapt. Dat is blijven hangen. Maar je denkt ook: ik heb het zelf niet gehoord, het is ver van mijn bed. (…) Daarna kreeg je de grappen in het bedrijf. Pursers die voor ze de lucht ingaan roepen: ‘We vliegen met Julio. Niet te dicht bij de deur gaan zitten, hè?’”

De avond op Bali was er de oorzaak van dat wat rondzong in de lucht ging rondrazen op aarde.
Benoemd wordt dat Julio nadat het gesprek tijdens het Bali-diner op Zorreguieta was gekomen alleen maar bozer werd.
Tim: “Het was net of ik een klap in mijn gezicht kreeg. Je maakt wel eens mee dat iemand in je omgeving van zijn voetstuk valt. Dan heb je een soort ‘oh,no’-effect: dit kan niet waar zijn.”
Ja, als mensen boos worden is het doorgaans schrikken. Zeker als je iemand alleen maar kent als aardig en prima. Maar niet alleen Julio heeft twee (of meer) gezichten. Dat heeft ieder mens!
Voor de geïnteresseerden verwijs ik graag naar het boek ‘Ontmoeting met je schaduw’, uitgegeven bij Servire onder redactie van Conny Zweig en Jeremiah Abrams. Daarna is ‘De held met de duizend gezichten’ van Joseph Campbell, uitgave Contact, een boeiende optie.

De woorden die ik Tim en Edwin heb horen spreken bij P&W worden vrijwel identiek weergegeven in het VK-interview. Ik licht de volgende opmerking van Tim er nog even uit: “Ik vroeg hem hoe hij kon meewerken aan de executie van zijn eigen mensen.”
Duidelijk is dat Julio de ‘left wing terrorists’ niet als zijn eigen mensen beschouwt.
Tja, wie beschouw je als je eigen mensen?
Je complete familie? Of toch dat ene buitenbeentje niet echt?
Je collega’s? Al je collega’s? Ook die ene gluipmuis die altijd een wit voetje probeert te halen bij de leidinggevende? Of die man die je al Julio P. noemt als je samen met een andere collega in 2006 voor het smoelenbord staat?
Mensen die links stemmen? Die rechts stemmen? Die op een christelijke partij stemmen? Die niet stemmen?
Mensen die jou een smerige NSB-er noemen?
Vliegtuigkapers? RAF-terroristen? Moslimterroristen?
Ik heb het nooit over de moffen. Alleen als ik het over de tijd van de bezetting heb, over degenen die mijn schoonvader en de onderduikers kwamen ophalen op het adres van mijn schoonouders, ja, dan gaapt die kloof er ineens even wel.
Maar Julio werd ‘boos, almaar bozer’ en ‘heel fanatiek’.
Ja, waar vrouwen gaan huilen reageren mannen vaak met boosheid/agressie als een voor hen pijnlijke wond wordt aangeraakt. En in geval van boosheid haalt iemand uit (zoals Julio kennelijk) of gaat weg (wat Tim wilde doen ‘en toen was ik zo boos, zo verdrietig dat ik weg wilde van die tafel’).

Dat de hele situatie Tim en Edwin niet in hun koude kleren is gaan zitten komt in het interview duidelijk naar voren. Over Edwin:

’s Nachts op weg naar het toilet heeft hij al spijt dat hij zijn bed heeft verlaten, want eenmaal opgestaan is hij klaarwakker en kan hij de slaap niet meer vatten. Als vader van twee pubers hoeft hij echt niet met ze naar de bioscoop te gaan. Willekeurig welke scène, een gevangenis, een vliegtuig: zijn gedachten zijn elders, bij Julio Poch. Op vakanties is het al net zo.

Edwin: “Sinds die arrestatie sta ik stijf van de stress. Thuis gaat het alleen nog hier over. Dan staan er weer van die fijne dikke koppen in de Telegraaf en dan moet jij naar je werk. Dat gaat niet. Ik ben er al eens drie weken tussenuit geweest.”
Tim: “Ik heb er een nachtmerrie over gehad. Ik werd zelf het vliegtuig uit gegooid. (…)Het is zwaar. (…) Mijn vrouw staat faliekant achter me. Al in 2006 heeft ze tegen me gezegd: je kunt niet anders, de juiste weg is niet altijd de makkelijkste. Maar het trekt een enorme wissel op je leven, het vreet aan je. In november vorig jaar, toen wij in de krant weer werden beticht van allerlei leugens, dacht ik: ik moet mezelf beschermen. Toen heb ik me ziek gemeld, ik ben er zes weken uit geweest.”

Edwin heeft dus direct na terugkeer van Bali naar aanleiding van de discussie melding gedaan bij het hoofd vliegdienst. Tim heeft de zaak besproken met de vertrouwenspersoon van Transavia.
Edwin: “Onderling werden er niet veel woorden meer aan vuil gemaakt. Er was hoogstens eens een cynische opmerking als wij elkaar tegenkwamen. ‘They were drugged, you know’. Galgenhumor, daarbij bleef het.”
Tja, galgenhumor. Ik ken het vanuit mijn jarenlange ervaring in het ziekenhuis. Sommige mensen (en heus niet alleen maar vrouwen) trekken helemaal wit weg bij een uitspraak als: “O, die zijn nieren zijn gerooid.”
Galgenhumor, botte uitspraken: overlevingsgedrag, heel vaak.

En dan:

Tim: “In maart 2006 kreeg ik een telefoontje van een collega. Hij vroeg of ik alsnog aangifte wilde doen. Maar ik voelde daar niks voor, ik had het gemeld aan mijn vertrouwensman en wilde er verder niets mee te maken hebben.”
Edwin: “Dat telefoontje heb je aan mij te danken. Ik stond met die collega, een oud-marinevlieger, voor de smoelenwand voordat we een vlucht zouden maken. Hij vroeg: wie is die man? Ik zeg: dat is nou Julio P., ik vertel je straks meer over hem. Zo is het gekomen. Hij vond dat het opnieuw aanhangig moest worden gemaakt, want kennelijk werd er niets serieus onderzocht. En de verhalen over Poch bleven rondgaan.”

Waarom heeft Tim niet van het begin af aan ‘doorgepakt’? Tot 2006 had hij de zaak alleen maar gemeld bij de vertrouwenspersoon: “Ik moest het kwijt.”
Ja, dat is één ding. Maar hij voelde zich kennelijk pas geroepen tot ‘het vervullen van onze burgerplicht’ nadat die collega, die oud-marineofficier, tot actie overging. “Ik heb voor hem het hele verhaal op papier gezet en dat aan Edwin en de andere getuige laten lezen: klopt dit? Want het moest van a tot z kloppen.”
Hij spreekt in de wij-vorm als hij vertelt nergens spijt van te hebben. “Het is spijtig dat het zo is gelopen. De prijs die wij betalen voor het vervullen van onze burgerplicht is enorm hoog. Veel hoger dan ik ooit had kunnen dromen. Als ik het van te voren had geweten, was ik aan een andere tafel gaan zitten.”
Edwin: “Ik ook.”
Weegt de spijt omdat hun eigen levens overhoop zijn gegooid dan toch zwaarder voor hen dan de waarheidsvinding over die diepdonkere periode in de Argentijnse geschiedenis?

En dan doet Tim een volgende opmerkelijke onthulling nadat hij verteld heeft met lood in zijn schoenen naar het verhoor te zijn gegaan: “Ik mag over de inhoud van het gesprek niets zeggen, dat heb ik beloofd. Op mijn beurt heb ik anonimiteit bedongen. Nog geen 24 uur na de arrestatie van Julio in Spanje 2009 is die afspraak door Torres met voeten getreden.” Hij vertelt niets van Julio’s arrestatie te hebben geweten. Was die avond vroeg naar bed gegaan, want de 23ste had hij een vroege vlucht. In zijn auto hoorde hij op het Radio 1-journaal dat er een Transavia-captain in Valencia was opgepakt vanwege mogelijke betrokkenheid bij dodenvluchten. “Ik dacht: Zo! Het is dus toch waar. Ik kwam aangeslagen op mijn werk. De crewroom was vol. Het ging nergens anders over. (…) Ik vloog die dag op Rhodos, daarna door naar Eindhoven. In het crewhotel zette ik mijn telefoon aan. Binnen dertig seconden belde het NOS-journaal. Onze namen en geboortedata stonden in alle Latijns Amerikaanse media. Ik kreeg sms-jes: ‘Smerige NSB’er, verrader, hoe kun je dit maken?’ We werden afgemaakt.”
Het is dus aan Torres te wijten dat de namen van deze klokkenluiders de straat op zijn gegaan?
Edwin: “Op het vliegersforum op internet stond dat wij Julio aan de schandpaal hadden genageld. De Telegraaf begon een hetze. Wij zouden bezig zijn met roddel en achterklap. En alles wat je tegen die onzin inbrengt, is weer een pagina in die krant.”
Ja, de VK pakt de mogelijkheid meteen op om te stellen dat De Telegraaf in het afgelopen jaar een belangrijke rol heeft gespeeld, onder meer naar ARG reisde en de spreekbuis is voor Julio. Toch was het deze krant die hem destijds meteen na zijn arrestatie met naam, toenaam, foto van zijn huis enz. te kijk zette. En het is ook nu de Telegraaf die de getuigen tegen Julio uitgebreid aan het woord laat.
Maar eens kijken hoe die krant dat doet.

In de Telegraaf eveneens een groot artikel, 3/4 pagina. En een foto. Hierop niet alleen de weer wel gebrilde Tim en Edwin samen met hun advo Liebeth Zegveld, maar ook de man op wie bij P&W zonder verder commentaar gedurende enkele seconden werd ingezoomd: de derde getuige tegen Julio, Jeroen. Nee, niet Jeroen E. maar Jeroen W.
Charles Sanders spreekt hen op het kantoor van hun advo.
Jeroen W. , die volgende week voor de rechter-commissaris in Den Haag moet verschijnen, vertelt ook dat hij Julio ‘heel graag mag, respecteert als vlieger, het triest vindt dat de man nu al zo lang vastzit.’ “Ik zou zelf nooit naar de rechter zijn gestapt, maar de nationale recherche kwam naar mij toe”, is hij aan het woord:

”Toen heb ik verklaard dat Julio Poch tijdens een lange vlucht – hij was captain, ik copiloot – sprak over de Argentijnse dictatuur. Het was april 2005. Eerst had ik het in mijn onnozelheid nog over Pinochet, de Chileense leider. Maar Julio verbeterde me onmiddellijk en zei dat het Videla was. Toen ik vroeg naar de Dwaze Moeders veranderde zijn houding, zijn toon werd verbeten. ‘They should have killed them all’. ‘Ze hadden ze allemaal moeten doden’. Later werd de sfeer weer vriendelijk, toen het gesprek op een ander onderwerp kwam.”

Logisch dat Julio Jeroen direct verbeterde. Wat zouden wij doen als Hitler en Stalin werden verwisseld?
En weer die uitspraak ‘They should have killed them all’. Hoeveel mensen hebben dergelijke uitspraken niet gedaan over RAF-terroristen, moslimterroristen, enz. enz., zonder die woorden ooit in de praktijk te hebben omgezet?

Verder is het woord vooral aan Tim en Edwin.
Edwin komt hier meelevend over ten opzichte van Julio. Hij vecht tegen zijn tranen als hij vol emotie zegt dat hij het liefst een biertje met hem zou willen drinken. Dat hij het vreselijk vindt dat Julio al ruim vijftien maanden in de gevangenis zit. Dat hij dat, net als de anderen nooit heeft gewild.
Huh? Mis ik iets?
Julio verblijft toch niet meer in de cel maar is toch vrij op borg?
En wat hebben Edwin en die anderen dan wel gewild? Ja, dat de zaak werd uitgezocht. En in het geval er méér bewijs was gevonden dan enkel de gesprekken die zij met Julio hebben gehad, wat had er dan in hun ogen met Julio moeten gebeuren?

Tim neemt in dit interview het woord ‘bloedfanatiek’ in de mond. “Julio sprak op een wijze die mij ervan overtuigde dat hij erbij betrokken was”, stelt Tim. “Als crewlid. ‘Er was een oorlog aan de gang, begrijp dat goed’, waren zijn woorden. ‘Mensen stierven aan beide kanten’. Daarna noemde hij gesneuvelden aan zijn zijde.”
Hé, hier is weer sprake van gesneuvelden aan Julio’s zijde. Dat klinkt toch heel anders dan die kop in de Volkskrant: ‘Hij zei: weet je nog van die en die? We threw them in the sea.’
En tja, is het geen waarheid als een koe dat er in een oorlog aan beide kanten mensen sterven?
Hoe opgelucht was een groot deel van de wereldbevolking niet toen de bommen op Hirosjima en Nagasaki vielen?
Het is allemaal verschrikkelijk, maar als mensen tegenover elkaar komen te staan zijn ze tot de meest verschrikkelijke dingen in staat. Nee, dat geloof ik ook liever niet van mezelf maar… ik kan ook wel eens fanatiek in mijn stem en mimiek worden als het bijvoorbeeld gaat over het deplorabele sanitair binnen sommige gezondheidszorginstellingen terwijl de leden van de raad van bestuur er super de luxe bij zitten. En als het mijn dierbaren betrof weet ik zeker dat mijn stem en mimiek nog fanatieker zouden worden.
Hoe bloedfanatiek zou jij worden, Tim, als ze aan jouw vrouw en jouw kinderen komen?
Doelde Julio op naïviteit toen hij zei dat jij toen nog niet eens was geboren?

De handbeweging komt ook hier ter sprake. “Wij piloten noemen die beweging een helling vliegen, zonder een bocht te maken. Je gebruikt het voetenroer, maar blijft op koers en snelheid”, licht Edwin toe.

De overige uitspraken zijn allemaal aan de orde geweest, hetzij bij P&W hetzij in de Volkskrant. In de Telegraaf is voorts nog een inzet met een foto van Julio en eentje van OVJ Guus Schram. In het midden een streamer ‘Overijverige Nederlandse justitie lijkt getuigen te beïnvloeden’. In de lead is het woord aan Julio, waar de Telegraaf een week eerder mee sprak: “Ik heb geen transporttoestellen gevlogen, ik was niet betrokken bij dergelijke misdaden, ik had een hekel aan het regime, wilde én ging weg.”

Zowel Julio als zijn advocaten als de pro-Poch-getuigen hekelen de rol van de Nederlandse overheid. “Die liet Poch immers, zo zeggen zij, op het vliegveld Valencia in een Spaans-Argentijnse val lopen door zijn vlieguren en bestemmingen door te geven aan de onderzoeksrechter in Buenos Aires.”
Opmerkelijk dat ze de rol van Transavia/KLM in dezen niet in één adem noemen.
Ingehaakt wordt verder op de verklaring van OVJ Guus Schram die dd. 10/01 jl. in het 8-uur NOS-journaal, namelijk dat uit de in beslag genomen logboeken van Julio ‘wel degelijk blijkt dat hij ook propellertoestellen heeft gevlogen tijdens de dictatuur’. De krant wijst op de suggestieve lading van deze uitspraak. En vervolgt:

Pijnlijk genoeg voor Schram en diens collega Ward Ferdinandusse van het landelijk parket in Rotterdam – zij werkten in het begin aan ‘de affaire Poch’ tot de Spanjaarden en Argentijnen het na hun voorbereidend werk overnamen – hebben onderzoekers in Buenos Aires inmiddels waterdicht geconstateerd dat er in de logboeken van Julio Poch geen enkel belastend gegeven staat. (…) De advocaten van Poch noemen de uitlatingen van Guus Schram ‘uitermate vreemd omdat de Nederlandse justitie immers stelt niet meer met de zaak en het onderzoek bezig te zijn sinds de aanhouding van Poch op 22/09/09. Dit heeft wel heel erg veel weg van beïnvloeding van getuigen.’

Schram heeft zichzelf duidelijk een brevet van onvermogen bezorgd wat betreft zijn kennis van de luchtvaart. Verder heb ik niet de indruk dat de anti-Poch-getuigen zich nu ineens anders zijn gaan uitlaten. Wel dat menigeen die naar het NOS-journaal heeft zitten koekeloeren nu precies denkt wat Edwin dacht direct na de arrestatie van Julio: “Dus toch…”
En gezien alles wat inmiddels boven tafel is gekomen lijkt mij een dergelijke gedachte achterhaald.
In een van mijn eerste bijdragen merkte ik op dat het er wel heel erg op begon te lijken dat Julio hoe dan ook moest hangen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat enkelen daar nog steeds op uit zijn.
 
Last edited:
"We threw them in the sea"

"We threw them in the sea"

De €2,80 die ik vandaag uitgaf aan de Volkskrant en de Telegraaf leverde de volgende nieuwsgaring op:
Op de voorpagina van de Volkskrant staat naast een foto van het onder water staande Australische Brisbane, groot en duidelijk de kop: “Julio Poch: terroristen hadden ’t verdiend.” In de lead herhaalt verslaggever Frank van Zijl het nog eens in het Engels (de voertaal van die avond daar op Bali): “They were left wing terrorists! They didn’t deserve better!”

Als er nog liquiditeiten resteren voor NRC Handelsblad lees dan de column van Frits Abrahams "Dineren op Bali kan riskant zijn". Wellicht werkt deze link: http://digitaleeditie.nrc.nl/NH/2011/0/20110113___/2_20/NRC_20110113_1_020_article4.pdf

Abrahams - in in 1978 formeel als hockeyverslaggever in Argentinie - schrijft dat dergelijke taal toen de norm was bij een belangrijk deel van de Argentijnse bevolking: "Voor de andere kant van het
verhaal kwam je terecht bij Argentijnse collega’s, diplomaten en ook wel gewone burgers. En dan hoorde je vaak: het zijn linkse terroristen, ze plegen wrede aanslagen, Argentinië moet zichverdedigen. Het was voor een deel nog waar ook: de verzetsbeweging van de Montoneros was weinig kieskeurig in haar methoden. Kortom, wat Poch tegen zijn Nederlandse collega’s heeft gezegd was destijds het standaardverweer van het Argentijnse establishment. Maar dat maakt hem nog niet tot een actief deelnemer aan de staatsterreur. Als hij zegt: „We threw them in the sea”, kun je hem ook zien als iemand die deel was van de gevestigde orde en daar nog steeds het idioom van hanteert. „We ”. Wij Argentinië."

Hoe rationaliseerden Nederlanders de politionele acties in Indonesie eind jaren 40 en de tienduizenden doden aan Indonesische zijde? Hadden die mensen ook vervolgd moeten worden?
 
Ik vraag me af waar ex assistent chef-vlieger J.E. in dit hele verhaal gebleven is. Hij is toch diegene die de aangifte heeft gedaan? Hoorde dat hij van de aardbodem verdwenen is?
 
Ik vraag me af waar ex assistent chef-vlieger J.E. in dit hele verhaal gebleven is. Hij is toch diegene die de aangifte heeft gedaan? Hoorde dat hij van de aardbodem verdwenen is?

Als getuige is deze man volstrekt niet interessant. Hij heeft alleen maar info uit derde hand. Dan kunnen ze mij inmiddels ook wel als getuige oproepen :biertje:

Mooie column in NRC-Handelsblad van Abrahams, dank voor het plaatsen PLS :)
 
Wat ik wil zeggen is: deze getuigen schermen met het feit dat ze alleen getuige zijn en niet de aangever. Lijkt me dat deze aangever zich ook wel mag verantwoorden. Zo wordt de verantwoordelijkheid voor deze situatie lekker makkelijk doorgeschoven. Als klopt wat ik gehoord heb (dat hij weg is bij Trans), dan vind ik het hele zaakje toch stinken...
 
Ik neem aan dat het moment nog wel komt dat deze man zich zal moeten verantwoorden. En met hem nog meerdere mensen, zoals de professor die in deze zaak heeft geadviseerd.
En ja, Jeroen E. is weg bij Trans.
 
Last edited:
Back
Top