Naar aanleiding van arrestatie JP

. De hele zaak is gebouwd op uitsluitend verhalen van T.W., E.R.B., J.W. en J.E. We zijn nu ruim een jaar verder en er is nog geen spat aan aanvullend bewijs.

In dit verband:

"Hij die aangifte of klacht doet dat een strafbaar feit gepleegd is, wetende dat het niet gepleegd is, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie. " (art. 188 Wetboek van Strafrecht)

"Wetende dat het niet gepleegd [d.w.z. opzet] is" is een hoge drempel, maar zgn. voorwaardelijke opzet is voldoende. Daarvan is sprake als aangevers willens en wetens de aanmerkelijke kans hebben aanvaard dat hun verklaringen onjuist zijn geinterpreteerd. Gezien het eerder gesuggereerde jaloezie-motief is dat niet denkbeeldig.
 
Dank voor je toelichting, PLS.
In geval de aangevers inderdaad hebben gehandeld op basis van jaloezie en dit ook kan worden aangetoond gaan zij wettig dus niet vrijuit.
Zou het, gegeven de rol van de Nederlandse staat in deze ellendige geschiedenis, niet te rechtvaardigen zijn als een eventueel opgelegde geldboete op de rekening van Julio wordt overgemaakt?

Nog een ideetje: hoe zou het zijn als Transavia Julio eens te hulp schiet om te regelen dat die € 30.000 borg wordt betaald???
 
geen goed idee Boeing. Trans krijgt een civiele procedure aan de broek.
dat is tenminste wat ik hoop. lekkere werkgever.
 
Het Noordhollands Dagblad bericht dat familie en vrienden de borgsom betalen:

Familie en vrienden van Julio Poch zijn dinsdag naarstig op zoek gegaan naar een bedrag van 26.000 euro om de borg te betalen voor de vrijlating van de Argentijns-Nederlandse piloot uit Zuidschermer. Van de Argentijnse rechter mag Poch de Marco Paz-gevangenis verlaten zodra het geld is overgemaakt onder de voorwaarde dat hij in Argentinië blijft. Poch krijgt onderdak bij zijn zus Patricia, die in de hoofdstad Buenos Aires woont op twee uur rijden van Marco Paz. (...) In het kamp-Poch in Nederland is het nieuws met gejuich ontvangen. Poch’s oud-collega en vriend Dirk Lokhorst, voorzitter van de Foundation Justice for Julio Poch (FJJP): ,,We gaan zo snel mogelijk geld inzamelen en overmaken. Nee, de familie kan dat allemaal niet meer zelf betalen. Ze zijn zo goed als failliet. We hebben zes sponsors bereid gevonden de borg voor te schieten. We hopen dat Julio morgen(woensdag, red) zijn cel kan verlaten.’’
 
JULIO IS VRIJ!

Een link naar het eerste gesprek met hem over zijn invrijheidstelling:

http://nos.nl/audio/208290-gesprek-met-de-argentijnsnederlandse-piloot-julio-poch.html

Julio klinkt strijdbaar om zijn naam te zuiveren. Dat zal nog een hele klus worden, gegeven de manier waarop sommige media zijn vrijlating aankondigen:

http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2010/12/dodenpiloot_poch_vrij.html

En uit het volgende interview met Kees Elenbaas blijkt wel dat het nog niet gedaan is met Julio zijn zaak:
http://nos.nl/audio/208315-kees-ele...n=Feed:+nosjournaalaudio+(NOS+Journaal+audio)
 
Last edited:
De eerste foto's zijn de wereld in van Julio die zich als vrij man in Buenos Aires beweegt:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8616385/__Poch_spreekt_in_vrijheid__.html?sn=binnenland

Hij moet weliswaar nog in Argentinië blijven (en zich iedere week melden) maar hij vertrouwt erop dat hij begin volgend jaar naar NL kan. Toch werd zijn vertrouwen wel op de proef gesteld toen hij het gevang verliet. Tot zijn schrik zag hij hoe een marinier met wie hij 38 jaar geleden samen als adelborst op de militaire academie had gezeten, Marcos Paz juist werd binnengebracht. Die man blijkt twee jaar op borg vrij te zijn geweest en is plotseling weer opgepakt.

Het getuigenverhoor dat voor de periode van 12 - 21 januari staat gepland, wordt heel belangrijk. Inmiddels hebben zich meer mensen gemeld die ten gunste van hun oud-collega willen getuigen, waaronder een verkeersvlieger die ruim voor het Bali-gesprek tijdens een vlucht met Julio over het Videla-bewind heeft gesproken.
Zal nog moeilijk worden wie wel/niet te geloven. Aan de advocaten de taak om gerichte en vooral ook adequate vragen te stellen.
Hoe dan ook, er zijn veel mensen die overtuigd zijn van Julio's onschuld. Zo ook de oud-directeur van Transavia die het grootste deel van de borg heeft betaald.
 
Vandaag weer een schokkende vergelijking van onze gesubsidieerde staatsomroep RNW.

BUENOS AIRES (RNW) - De vrijlating van piloot Julio Poch is een groot risico voor de 'overlevende getuigen' van de dictatuur in Argentinië. Dat zegt advocaat Rodolfo Yanzón.

Hij zegt dat met de invrijheidstelling van Poch, ook al is het maar tijdelijk mensen die tegen hem kunnen getuigen hun leven niet zeker zijn. Yanzón wijst op het geval van een andere getuige, Jorge Julio López, die kon getuigen tegen een politieman die werd verdacht van misdaden tegen de menselijkheid. Die getuige is spoorloos verdwenen.

De oud-Transaviapiloot Poch werd eerder dit jaar door Spanje uitgeleverd omdat hij tijdens de Argentijnse dictatuur (1976-1983) tegenstanders van het regime uit vliegtuigen in zee zou hebben gegooid. De Argentijnse Nederlander, die alle aantijgingen ontkent, verblijft na het betalen van de borgsom van 150.000 peso's (circa 26.000 euro) bij familie in Argentinië. Hij mag het land niet verlaten.

De NOS sprak met Poch, kort na zijn vrijlating. Hij is blij dat hij weer op vrije voeten is.
===========================================================




Schande dat hier een link wordt gelegd tussen Poch en de politieman, en bovendien dat RNW bereidt is Poch verder in het criminele circuit te dringen, terwijl er overduidelijk alleen maar indicaties zijn dat het tegendeel waar is.
Na 2 jaar zoeken is er nog geen enkele getuige gevonden tegen Poch en daarom onterecht en crimineel om deze verdachte link te maken met de situatie van Poch.
Het zou RNW sieren de Rol van prof. van Boven en de bemoeienis van het Kabinet van de koningin te onderzoeken ipv losse flodders te schieten op de man die zelfs door de Argentijnse Camera Federal( voorlopig) in het gelijk wordt gesteld.


Dank U , W en cs dat U heeft meegeholpen in de nasleep van deze ellende, er mede voor heeft zorg gedragen dat dit soort idiote gedachten spinsels zelfs door de gesubsidieerde staatsomroep levend gehouden worden.
Was het niet verstandiger geweest als Boeing gezagvoerder onder protest te tekenen ?.
Was het niet verstandiger geweest uw twijfel op 03072008 na de verklaring van E, 5 jaar na Bali, alles nog eens zorgvuldig te heroverwegen ?
Was het niet verstandiger geweest gewoon na Bali met Poch in gesprek te gaan om klaarheid te krijgen mbt uw veronderstellingen ?.
Ik realiseer mij dat het voor je geen makkelijke tijd is, maar wens je toch sterkte met de 'oprechte' getuigenis die je binnenkort moet afleggen.
 
Last edited:
Als dhr Poch weer terug in NL is zou ik zeggen, maak zijn brevet weer geldig na uiteraard wat sim sessies en laat hem zn laatste vlucht alsnog afmaken. Maar dan niet richting Spanje. Als hij terug komt zoals gebruikelijk een ereboog van water door brandweerwagens bij terugkomst op Schiphol.
 
De vrijlating van piloot Julio Poch is een groot risico voor de 'overlevende getuigen' van de dictatuur in Argentinië. Dat zegt advocaat Rodolfo Yanzón. Hij zegt dat met de invrijheidstelling van Poch, ook al is het maar tijdelijk, mensen die tegen hem kunnen getuigen hun leven niet zeker zijn. Yanzón wijst op het geval van een andere getuige, Jorge Julio López, die kon getuigen tegen een politieman die werd verdacht van misdaden tegen de menselijkheid. Die getuige is spoorloos verdwenen.

Wat een onzin! Ik begrijp deze stemmingmakerij niet. Ben het met Dilok eens dat het schandelijk is dat op deze manier een link wordt gelegd. Moet Julio – uigaande van zijn onschuld – levenslang in de nor blijven omdat tijdens de invrijheidsstelling van een andere van misdaden tegen de menselijkheid verwacht persoon, een getuige tegen die man spoorloos is verdwenen? Zelfs als Julio onverhoopt wél een opendeurenpiloot blijkt te zijn geweest kan je hem niet in de schoenen schuiven dat de getuige tegen de verdachte politieman is verdwenen.
Evenals bij Dilok komt de wijze waarop RNW verslag doet bij mij criminaliserend over. En dan niet zo zeer omdat melding wordt gemaakt van de uitlatingen van Rodolfo Yanzón. Maar wel omdat nergens wordt gesteld dat de rechters in La Cámara Federal de 600+ zaken waarvoor Julio was aangeklaagd nietig hebben verklaard omdat er geen bewijs is gevonden voor dergelijke aanklachten en dat naar hun oordeel ontlastende verklaringen ook als bewijs meegenomen moeten worden.

@ Busair
Geen idee of het een strategische zet is geweest dat het moment van de invrijheidstelling van Julio pas kon volgen na het moment van de berechting van Videla. Op het bericht op de website van Elsevier dd. 28/12/2011 over het gegeven dat Julio vrij zou komen, gaf ene Elke te verstaan dat dit haar eerder van Julio’s schuld overtuigde dan zijn veroordeling, daarbij verwijzend naar het Argentijnse rechtssysteem en hun houding tegenover de Videla-tijd. Complete onzin die inderdaad wordt gelogenstraft door de levenslange veroordeling van Videla en het terugdraaien van de amnestiewetten en zijn gratie.

@ V1Rotate
:yeehaa:

Voor een persoonlijk bericht van Julio na zijn vrijlating, zie:
http://juliopoch.org/nl/
(zo nodig muizen naar 30/12/10)
 
Hieronder de stellingname van dhr. Knoops die er wellicht toe heeft begedragen dat Poch nu vrij in Buenos Aires mag rondlopen.
Het zij hem van harte gegund.

Het is zo herkenbaar wat mw Poch en haar gezin heeft doorgemaakt. De arrestatie en de knagende onzekerheid in de afgelopen 15 maanden zullen voor deze mensen onuitwisbaar zijn. Mr Ibanez, mijn Argentijnse collega,met wie ik samen Julio verdedig hebben de afgelopen maanden moeten opboksen tegen een Argentijnse justitie die maar niet wilde aannemen dat dhr Poch niets met de “dodenvluchten” te maken had. De vervolging van Julio heeft dan ook alles te maken met de voorgenomen afrekening door de huidige Argentijnse regering met haar eigen politieke verleden; anders gezegd, deze vervolging heeft alle ingredienten in zich van een politieke vervolging. Vandaar dat wij op 21 dec jl bij de Inter- Amerikaanse Mensenrechten Commissie een aanklacht tegen Argentinie zelf hebben ingediend wegens schending van de rechten van julio op een eerlijk en onafhankelijk proces. Dit temeer nu de onderzoeksrechter mr Torres een zeer vooringenomen en alleen op schuld gericht onderzoek heeft verricht. Totdat de Camera Federal op 28 oct jl hier terecht deze onderzoeksrechter terugfloot en een nieuw onderzoek gelastte. Dat laatste onderzoek is voor julio tot dusverre ontlastend gebleken.
Maar neemt niet weg de zorg (ook onze zorg!) dat er nu wel een eerlijk proces zal plaatsvinden. Vandaar deze aanklacht tegen Argentinie waarbij wij hebben gevraagd om internationaal toezicht te houden op het proces!.
Mr Ibanez en ik hebben alle vertrouwen in de enige juiste uitkomst in deze zaak; onschuldigverklaring van Julio”.
 
Hier nog maar eens even de link naar het 'stinkende ' bericht van RNW

Vrijlating Poch groot gevaar !

http://www.rnw.nl/nederlands/bulletin/vrijlating-poch-groot-gevaar

En hier nog even het 'fijne' geluids fragment van NOS correspondent Kees Eelenbaas die niet zo goed op de hoogte blijkt te zijn.

http://nos.nl/audio/208315-kees-elenbaas-over-julio-poch.html

Hij noemt Adolfo Scilingo, de man die nog 25 jaar moet zitten in Spanje, een vlieger.
Grote onzin, Scilingo was een capt. Naval officer en mocht af en toe meevliegen volgens zijn eigen verklaring die hij later weer heeft ingetrokken. Zeg maar de 'Joran van der Sloot' van Argentinië.
Wat mij ook verbaasd is dat Eelenbaas zo gemakkelijk de weg kan vinden naar het kantoor van Torres en vervolgens Julio interviewt die toch al moeite heeft na 463 dagen de juiste Nederlandse woorden te vinden.
Daarom hieronder nog even de vertolking van de leugens tegen hem geuit.

Het verhaal op Bali.
Een typisch staaltje Nederlandse hypocritie, kritiek hebben op een politieke situatie die men niet persoonlijk kent, dan niet om kunnen gaan met het feit dat iemand, die deze situatie wel kent en meent deze terecht of ten onrechte te moeten verdedigen, om daarna diegene met wie men het niet eens is, aan te geven. Het had deze lafaards gesierd, als men Poch rechtstreeks verteld had wat men van plan was.
 
Last edited:
Dilok, ik begrijp jouw aversie tegen de "linkse pers" maar ik kan in de jouw aangehaalde berichtgeving niet echt iets negatiefs door RNW over Julio Poch ontdekken.
 
In het Noordhollands Dagblad dd. 31/12/2010 is het woord aan Grethe, de vrouw van Julio. Ik citeer het e.e.a.:

Toen we afgelopen dinsdag hoorden dat Julio werd vrijgelaten waren we samen met de familie en met mensen van de stichting Foundation Justice for Julio Poch. Iemand pakte een fles champagne. Mijn zoon Andrés zei: ‘Ik ga pas echt feestvieren als papa hier voor me staat’. Je weet het in Argentinië nooit. Vlak voor mijn man vrij kwam, werd een ex-collega van de marine binnengebracht. Die hadden ze ook op borgtocht vrijgelaten, maar hij moest de cel weer in. Zo dubbel is het. Ik durf niet zo goed blij te zijn. (…) Ongelooflijk dat er zoveel mensen ons te helpen door deze nachtmerrie heen te komen. De mensen van de Foundation hebben geld gestort zonder verdere te vragen te stellen. Ik heb daar geen woorden voor. Met Julio heb ik afgesproken dat als hij is vrijgesproken het eerste wat we doen is proberen iedereen terug te betalen. (…)Ik was in shock, toen ik hoorde waarvan Julio werd beschuldigd. Het is niet waar! Het is zo onrechtvaardig. (…) Je staat machteloos. Hij had geen kleding bij zich, omdat je bij een vlucht naar Valencia ’s avonds weer thuis bent. Dagen liep hij in zijn pilotenuniform. Ik had kleding gekocht, maar mocht niet bij hem om het hem te geven. Uiteindelijk konden we elkaar zien in de gevangenis in Valencia. Met dik glas er tussen. Je moest schreeuwen door gaatjes in de vensterbank om met elkaar te praten. Julio was bang in de gevangenis. Er waren groepen die elkaar met zelfgemaakte steekwapens te lijf gingen. Ze dachten dat hij een oorlogsmisdadiger was en dat kreeg hij te horen. Soms hoorde ik niks van hem. We mochten maar tien keer vijf minuten per week bellen. Wisten wij veel. De eerste keer verbelden we meteen alles, belde hij de rest van de week niet meer. Dan vroeg ik me voortdurend af: wat zou er aan de hand zijn? Niemand die je wat zegt, het interesseert ze niks. Later, toen we het systeem doorkregen, bleken we in vijf minuten heel veel te kunnen zeggen. Je leert snel.

De reactie van Knoops die Dilok heeft gequoot in zijn bijdrage # 271 is uit hetzelfde artikel afkomstig.

Zie ook: http://www.noordhollandsdagblad.nl/...e/Poch-ziet-twee-kleinkinderen-voor-het-eerst

@ Windstalker
In het door Dilok aangehaalde geluidsfragment zegt Kees Elenbaas letterlijk dat Julio Poch is losgelaten: alsof het over een beest gaat.
Als Julio onverhoopt toch schuldig is aan dodenvluchten zal het weliswaar in het vocabulaire van sommige mensen passen om hem dan als een beest te betitelen, maar tot op heden is nog steeds niet aangetoond dat Julio zich aan dergelijke daden tegen de menselijkheid heeft schuldig gemaakt.
In mijn bijdrage #270 sprak ik over stemmingmakerij n.a.v. de berichtgeving waar Dilok op doelde in # 268 en waarnaar hij een link plaatste in # 272.
Maar Dilok inschattend zal hij zelf zeker nog wel met een reactie komen ;)
 
Last edited:
@Stalker
Ik kan mij niet herinneren of ik ooit heb gesproken over een linkse of rechtse pers, dus dat is een 'misser'.
Overigens zeggen die begrippen links/rechts etc mij niet zoveel.
Ik lees de headline "Vrijlating Poch is 'groot gevaar'
Vervolgens lees ik; Hij zegt dat met de invrijheidstelling van Poch, ook al is het maar tijdelijk mensen die tegen hem kunnen getuigen hun leven niet zeker zijn.

Gezien het aantal vlieguren zal U ook wel brildragend zijn, maar neem aan dat U de tekst toch goed hebt gelezen.
U ziet niets negatiefs, maw U begrijpt dit bericht wel en kan zich er dus wel in vinden.
 
@ Windstalker
In het door Dilok aangehaalde geluidsfragment zegt Kees Elenbaas letterlijk dat Julio Poch is losgelaten: alsof het over een beest gaat.

Allereerst: Ik heb dit fragment als zodanig niet opgevat en het is bij mij niet zo overgekomen. Ten tweede: Ik ben werkelijk blij dat Julio weer op beperkte vrije voeten staat en hoop dan ook dat hij in februari weer in de Schermer aanwezig kan zijn.
 
BUENOS AIRES (RNW) - De vrijlating van piloot Julio Poch is een groot risico voor de 'overlevende getuigen' van de dictatuur in Argentinië. Dat zegt advocaat Rodolfo Yanzón.

Dit is dus een quote van een of andere advocaat, niet van RWN, waarin ik me natuurlijk niet kan vinden en ja ik ben brildragend en leg dus dit soort quotes naast mij neer.

Dilok, ga door met het goede werk, overigens niet alleen B747 had je goed ingeschat, maar ik wist eigenlijk ook al dat je zou reageren
 
@Stalker

De essentie van mijn opmerking is journalistieke integriteit, en die is mijn inziens hier ver te zoeken.
Het irriteert mij bovendien dat ik via de belasting verplicht ben hieraan bij te dragen.
 
Aan journalistieke integriteit heeft het in de berichtgeving over Julio van begin af aan zeer dikwijls ontbroken. Zo deinsde De Televaag er direct na Julio’s arrestatie niet voor terug om de man met naam en toenaam en een foto van zijn woning in het nieuws te brengen. En allerlei media betitelden hem meteen als doodspiloot, enkel en alleen op grond van verhalen zonder dat er ook nog maar iets overtuigend en wettig was bewezen. Zelfs zeer recent werd Julio door Spitsnieuws nog zo genoemd terwijl er nog 0,0 aan bewijs is geleverd dat hij zich aan deze naargeestige praktijken heeft schuldig gemaakt. In het AD kunnen ze er ook wat van, dd. 02/01/11 hebben ze het nog over een 'moordpiloot', weliswaar tussen aanhalingstekens maar toch criminaliserend:
http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/...Moordpiloot-Poch-toch-op-borgtocht-vrij.dhtml
Overigens maakt NuJij het nog bonter dan RNW: daar is het vergrootglas enkel gelegd op de uitspraak van Adolfo Yanzón: http://www.weww.nujij.nl/vrijlating-poch-is-groot-gevaar.10852393.lynkx
Heb ik als Boeing 737 (Transavia-look) toch maar eens even op gereageerd :)
 
Last edited:
Opnieuw krijgt de zaak van Julio in de Telegraaf dd. heden volop aandacht, zowel op de voorpagina als in een paginagroot artikel op bladzijde vijf. Ja, in tegenstelling tot mijn zo ongeveer ingesleten gewoonte om het altijd over de Televaag te hebben, noem ik het dagblad dit keer maar eens bij de officiële naam. Feit is dat de krant zich er direct na Julio’s arrestatie aan heeft bezondigd om zijn privacy te schenden. Feit is echter ook dat de krant de enige is die zolang de nachtmerrie inmiddels voor Julio en zijn gezin duurt, is doorgegaan met uitgebreide berichtgeving terwijl door andere dagbladen met enkele zinsneden werd volstaan. Daarbij liet de krant bovendien zien niet te blijven volharden in de aanvankelijk aangeslagen toon. Na enig napluiswerk ontdekte ik dat het stokje in dezen ook is overgenomen van Arnold Burlage door Charles Sanders.
Goed.
‘Hereniging vol emotie’, luidt de kop op de voorpagina. Een foto erbij van Julio die zijn vrouw en zijn op hem lijkende zus stevig omarmt. Voor de foto en een videoreportgage waarop Julio zijn Grethe terugziet bij haar aankomst op het vliegveld van Buenos Aires, zie:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8634114/__Julio_Poch_en_vrouw_herenigd__.html
De kop op pagina vijf luidt: ‘Het is nog niet voorbij’.
En inderdaad, het is nog niet voorbij.
Niet op 12/01/11 maar op 10/01/11 beginnen de verhoren van twaalf Transavia-vliegers. “Zeker acht zullen voor Poch getuigen”, meldt de krant, “drie of vier tegen hem.”
Drie of vier tegen hem? Een van de mannen verkeert in dubio???

“Belangrijk worden met name de verhoren van T.W. en E.R.B.,” lees ik (in tegenstelling tot de krant vermeld ik hier gewoontegetrouw uitsluitend de initialen van betrokkenen).”
Julio vertelt dat hun advocaat verklaarde dat die twee meteen na aankomst in Nederland melding maakten van het gesprek in restaurant Gado Gado op Bali. “In werkelijkheid hebben ze daar bijna drie jaar mee gewacht”, stelt hij en vervolgt: “Ik ben geen rancuneus mens, ik hoop alleen dat T en E volgende week in Den Haag de waarheid spreken. Prachtige kans om schoon schip te maken!”
Hij gelooft niet dat ze zijn arrestatie of gevangenschap ooit hadden gewild of verwacht. Het puzzelt hem alleen of ze mogelijk zo hebben gehandeld om zijn reputatie te ruïneren.
Stel dat het werkelijke antwoord hierop ‘ja’ zou zijn. Let wel: ik zeg stel. Ik ben benieuwd welke vraag ofwel vragen Julio in dat geval nog meer aan hen heeft.
In #261 vestigde PLS er al de aandacht op hoe de justitiële consequenties in dat geval kunnen uitpakken.
‘Er is een lange reeks fouten gemaakt”, is Julio van mening. “Naast de verkeerde vertaling van eerdere getuigenissen van T.W. en E.R.B. door een slechte tolk is ook het gesprek destijds op Bali krom uitgelegd. We spraken toen Engels, niet de moedertaal van mij en ook niet van mijn collega’s. Twee van hen trokken daarop de conclusie dat ik bekend zou hebben. Want: ‘Dit kan Poch alleen zeggen als hij aan die dodenvluchten heeft meegedaan’. Onzin! Straks moeten ze in exacte woorden verklaren wat toen is uitgesproken. Zonder eigen uitleg. Ik weet dat we toen in algemene zin over het regime discussieerden. Ik zei dingen, ook over de dodenvluchten, die al lang en breed in de media waren gepubliceerd en bij het publiek bekend waren.”
Mogelijk maakt Julio wat betreft dat laatste toch een onjuiste inschatting. Allereerst is gebleken dat de gemiddelde Nederlander slecht is in het onthouden van historische feiten. Voorts is Argentinië heel ver bij het bed van de gemiddelde Nederlander vandaan. Ik weet ook pas sinds ik me met de zaak van Julio bezighoud en daardoor van alles over deze geschiedenis ben gaan lezen dat het wel heel erg in het kwadraat ten onrechte is dat een cabaretier (Van Muiswinkel) in de afgelopen week Che Guivera in één adem noemde met Jezus en Boeddha. Tot slot is er nog altijd de emotionele impact. Voorbeeld. De ene mens gruwt van een bepaalde gebeurtenis, een ander stelt vast dat zulke dingen nou eenmaal gebeuren of tracht deze te verzachten. Een opmerking over het gedrogeerd zijn van de mensen die uit de vliegtuigen zijn gegooid kan in die laatste zin bedoeld zijn: gelukkig hebben ze er geen weet van gehad. Op het moment dat de andere gesprekspartner nog in de ontzetting zit zal een dergelijke verzachting zijn doel niet bereiken, eerder het tegendeel.

De verhoren moeten leiden tot de definitieve vrijheid van Julio, hoopt en verwacht de Argentijnse advocaat Gerardo Ibañez. Hij stelt: “Deze zaak is ook voor Argentinië uniek omdat Poch de eerste piloot is die als ‘vlieger des doods’ werd aangeklaagd. De onderzoeksrechter moest en zou daarom scoren, de druk op hem was groot. Hij is geheel afgegaan op verklaringen van voormalige collega’s van Julio die naar mijn mening verkeerd zijn vertaald en verkeerd zijn geïnterpreteerd. Niemand hier kende Poch uit de tijd van de junta.”
De krant brengt een eerdere uitspraak van de advocaat van deze collega’s in beeld. “Als Poch op Bali een fabeltje heeft verteld, moet hij zo snel mogelijk vrij komen.” Zij heeft laten weten dat zij bij hun verklaringen blijven.
Intussen gaat ook het verhaal dat deze mannen spijt hebben van hun verklaringen (advocaat Geert-Jan Knoops bij Pauw & Witteman dd. 04/11, zie # 218).
Er gaan verhalen, altijd gaan er verhalen. En altijd wordt er geïnterpreteerd, betekenis gegeven vanuit eigen referentiekaders.
In de verhoren die volgende week plaats gaan vinden zal Het Uur U zich aandienen.
Met Julio hoop ik dat T en E volgende week in Den Haag de waarheid spreken. En zij niet alleen!

Grethe die ook tijdens het Bali-diner aanwezig was, zegt er het volgende over: “We willen ze natuurlijk niet onder druk zetten, maar dit is hun grote kans om in een correcte procedure opnieuw hun getuigenissen te doen. Destijds, toen ze in NL voor de speciaal overgekomen onderzoeksrechter Sergio Torres verklaarden, werkte deze toe naar het doel om mijn man te kunnen vervolgen. Hij bouwde zijn zaak op, met vooringenomen vragen. In Den Haag is straks alles anders.”
Torres die ernaartoe werkte om Julio te kunnen vervolgen. Want tja, waar kwam bijvoorbeeld dat ESMA-verhaal vandaan? Door wie werd dat eigenlijk ingegeven?
Grethe stelt: “Justitie en politiek in Argentinië, daar heb je als gewoon mens geen vat op.”
Waar heb je als gewoon mens (geen) vat op?
Dankzij de oprichters van de Foundation Justice for Julio Poch (gewone mensen, toch?) is er veel actie. Met onder meer het gevolg dat door de Nederlandse advo van Julio, Mr. Geert-Jan Knoops, dd. 21/12/11 bij de Inter-Amerikaanse Mensenrechten Commissie een aanklacht tegen dit land is ingediend wegens schending van de rechten van Julio om een eerlijk en onafhankelijk proces te krijgen. En enkele dagen nadien kwam Julio op borgtocht vrij.

Aan de zaak van Lucia de B wijdde Elsbeth Etty in NRC-Handelsblad een behartenswaardige column. Zij raadt aan ‘Het proces’ van Kafka te lezen of, dichterbij huis ‘In Wonderland’ van Otten. Het laatst genoemde boek is gebaseerd op de nachtmerrie die Otten doormaakte als gevolg van het onderzoek in de RaRa-zaak, waarbij haar partner een tijdje terrorismeverdachte is geweest. Het boek vertelt hoe diep een mens gewond kan raken door voorwerp van justitieel onderzoek te zijn, hoe ondermijnend het is voor het vertrouwen in jezelf en de omgeving, hoe alle persoonlijke verhoudingen jarenlang beladen blijven door niet meer dan een uit de lucht gegrepen verdenking.
“Met macht toegeruste instituties, die wij nodig hebben omdat zij onmisbaar zijn voor onze veiligheid, kunnen gewild of ongewild verwoestingen aanrichten in het leven van willekeurige mensen die tussen de raderen komen”, stelt Etty. “Inleving is de enige manier waarop we onszelf kunnen beschermen tegen een ethisch nihilisme en een extreem moreel scepticisme dat gelijkstaat aan wantrouwen in de mogelijkheid van rechtvaardigheid. En inleving is tegelijk de manier waarop we voldoende wantrouwen kunnen mobiliseren om die instituties te corrigeren. De vrijheid is afhankelijk van waakzaamheid en democratische controle. Het wantrouwen van burgers die zich verantwoordelijk voelen, is de voorwaarde voor herstel van vertrouwen in de instituties van de macht.”
Vervolgens brengt Etty hulde aan de bezorgde burgers die zich het lot hebben aangetrokken van Lucia de B. Die hulde breng ik hier maar eens aan degenen die zich er sterk voor hebben gemaakt dat Julio tenminste een eerlijk proces zou krijgen: de oprichters van de Foundation Justice for Julio Poch. En ook aan Mr. Geert-Jan Knoops die zich inzet voor degenen die de underdog zijn geworden in het rechtssysteem en aan het einde van hun juridische en financiële Latijn zijn.
Terug naar de column van Etty.
Ze bericht dat Maarten ’t Hart zich van een van de rechtszittingen tegen Lucia de B scherp herinnert dat de OVJ de verdachte toebeet: “U bent zo geraffineerd te werk gegaan dat er geen sporen zijn.” Commentaar van Maarten ’t Hart: “Toen ik de rechtszaal uitliep dacht ik: aldus kun je iedereen overal van beschuldigen. Zo dadelijk kunnen twee agenten op mij afstappen en zeggen: u bent gearresteerd voor moord. Als ik dan vraag: moord, op wie, kunnen zijn zeggen: u bent zo geraffineerd te werk gegaan dat we dat niet weten.”
Etty: “De zin ‘aldus kun je iedereen overal van beschuldigen’ brengt je natuurlijk bij het begin van ‘Het proces’ van Kafka (‘Iemand moest Josef K. belasterd hebben, want zonder dat hij iets kwaads gedaan had, werd hij op een ochtend gearresteerd.’)” Met het vervolg van de zaak van Lucia de B voor ogen neemt zij de lezer mee naar het slot van het verhaal: Josef K. krijgt de doodstraf en ziet op het laatste moment nog de schim van een mens. “Wie was het? Een vriend? Een goed mens? Iemand die medelijden had? Iemand die helpen wilde? Was het een enkeling? Waren het allen? Was er nog hulp mogelijk? Waren er tegenargumenten die men vergeten had?” Geen enkele bezorgde burger had zich getoond, niemand had tegenargumenten aangevoerd. Dus wordt Josef K afgemaakt als een hond. “Als wij de doodstraf niet hadden afgeschaft, was dat ook met Lucia de B gebeurd”, stelt Etty.
Dat denk ik dus ook.
Ik citeer Grethe opnieuw: “De strijd is niet gestreden, ik maak me geen illusie. Pas als Julio op Schiphol is geland, is hij echt vrij.”
Al meer dan eens heb ik betoogd absoluut niet te weten of Julio zich wel of niet schuldig heeft gemaakt aan doodsvluchten. Het is me inmiddels echter wel duidelijk dat er nog altijd 0,0 aan bewijs is gevonden en dat de hele zaak uitsluitend is gebaseerd op verhalen waarbij de onderzoeksrechter vooringenomen te werk is gegaan. En dat er al vele malen karaktermoord op Julio (en zijn familie) is gepleegd. Door de media, door allerlei lieden die op fora met reacties kwamen als ‘Ophangen en heel zijn stamboom arresteren’ (op 28/12/10 nog op de site van het AD naar aanleiding van hun bericht “‘Moordpiloot’ Poch toch op borgtocht vrij’).
In het boek van Otten zoekt de vrouw van wie het leven door justitie overhoop is gehaald contact met de inmiddels gepensioneerde rechter-commissaris die het RaRa-onderzoek leidde. Deze geeft toe dat de zaak met hem op de loop was gegaan: “Ik moest wel, ik moest scoren, met namen van verdachten komen ten koste van alles.”
Geldt dit ook voor Torres?
Elsbeth Etty besluit haar column als volgt: “Maar excuus maken doet hij niet. Wat zijn slachtoffers uiteindelijk enige verlichting geeft, is dat de rechter-commissaris zich lijkt te schamen. Schaamte, berouw, excuses: die genoegdoening mag Lucia de B niet onthouden blijven. De functionarissen en magistraten die het recht hebben beschaamd kunnen bijdragen aan vertrouwensherstel. Eenvoudig door zelf schuld te bekennen. Anders blijft de schaamte bij de schuldeloze, zoals bij Josef K. in ‘Het proces’, die sterft als een hond ‘alsof de schaamte hem zou overleven’.”
Aan wie is in de zaak van Julio de schaamte?
Ik laat de vraag bewust open. Zodat alle betrokkenen die dit eventueel lezen bij zichzelf te rade kunnen gaan.
Daarbij wil ik ook een van Julio’s vragen die door de Telegraaf terecht aandachttrekkend in een streamer is geplaatst betrekken: “Waarom is er nimmer een Kamervraag gesteld over de uitlevering van een Nederlands onderdaan?”
Wat heeft de politiek in deze hele zaak gedaan? En nagelaten? Waar hebben onze politieke vertegenwoordigers zich eventueel voor te schamen?

In de Telegraaf van vandaag blikken Julio en Grethe ook terug op de afgelopen vijftien maanden.
Grethe: “Ik heb vreselijke tijden gehad, was depressief, compleet in een shock na zijn aanhouding (…) in kranten lees je en op televisie zie je hoe je man wordt neergesabeld zonder enig bewijs.”
Julio: “Één dag, 48 uur, een week… Dat dacht ik toen ik 22 september 2009 werd aangehouden. Elke keer rekende ik er vast op vrij te komen. En nog is het niet voorbij. Mijn grootste angst was dat ik zou sterven in gevangenschap. Dat mijn vrouw, kinderen en kleinkinderen daarmee zouden moeten leven.”
Hij vertelt dat hij uitgerekend op de dag waarop hij en zijn Grethe 35 jaar getrouwd waren, in het kantoor van Torres moest verschijnen. Op de achtergrond, door het raam, kon hij het Sheratonhotel zien waarhet stel in 1975, op de twaalfde verdieping, hun huwelijksnacht vierde.
Ze houden elkaar vast, houden zich vast aan elkaar. Hebben inmiddels weer in elkaars armen kunnen slapen. En wachten op de dingen die komen gaan. Ze hopen bij elkaar te blijven tot het bericht komt dat Julio terug kan naar NL.
Zal dat bericht komen?
En zo ja, hoe vrij zal Julio dan zijn om nog naar zijn familie in Argentinië af te reizen?
Wanneer ben je vrij?
Hoe vrij zijn al diegenen die betrokken zijn bij deze zaak?
Welke wegen kunnen zij zo nodig bewandelen om zich weer vrij te maken? Elsbeth Etty heeft daarvoor de nodige tools aangedragen.
Wat de wensen zijn van Julio en Grethe voor het nieuwe jaar? Rehabilitatie van Julio, herstel van zijn goede naam.
Wanneer zijn wij, mensen, werkelijk van harte bereid elkaar een schone lei te geven? Wat is daarvoor nodig? Wat hebben we daar zelf in te doen en wat hebben anderen daarin te doen?

De Telegraaf bericht: “Er zijn meer dan duizend verdachten uit de periode 1976 – 1983, toen de militaire junta in Argentinië heerste. Van hen zitten 250 mensen achter de tralies, 120 zijn er in detentie gestorven en 80 werden tot op heden veroordeeld, onder wie juntaleider Videla zelf. In de zaak van Julio Poch is na zijn arrestatie in 2009 geen spat bewijs gevonden, niet één getuige heeft zich gemeld. Maar president Cristina Kirchner zal oorlogsmisdaden weer vol op de politieke kaart zetten, met de verkiezingen op komst.”
In de bijdrage waarmee ik deze thread opende bracht ik onder meer Simon Wiesenthal in beeld die niet rustte voordat alle nazi’s die zich schuldig hadden gemaakt aan genocide voor de rechtbank zouden zijn verschenen.
Waarin verschilt Kirchner van hem?
Nee, zij geeft evenmin als Wiesenthal een schone lei.
Is daarin anders dan de joodse man die ik destijds eveneens ter sprake bracht. Die man waarvan de hele familie was omgebracht in concentratiekampen en die zich op de dag van Jom Kippoer, de dag van de vergeving, in zijn gebed heel bewust ook altijd richting de Duitsers, richting de Japanners richtte.
Voor welke benadering men ook kiest: het kan en mag nooit zo zijn dat mensen die zich niet schuldig hebben gemaakt aan misdaden tegen de menselijkheid het moeten ontgelden.
Nog even terug naar een uitspraak van Mr. Ibañez: “De zaak is voor Argentinië uniek omdat Poch de eerste piloot is die als ‘vlieger des doods’ werd aangeklaagd.”
Er was/is toch ook nog die andere piloot, de helikoptervlieger (H)Emir Sisal Hess die een week na Julio werd gearresteerd?
Ook nog maar eens even op zijn naam gegoogled. Laatste berichten die ik heb kunnen vinden zijn nog steeds van medio vorig jaar. Wie houdt zich eigenlijk (nog) met hem bezig?

Soms helpt het om bij een zoekactie ook een kijkje te nemen bij ‘afbeeldingen’. Bij de bij Hess opduikende plaatjes trof ik een opmerkelijke illustratie aan die laat zien hoe de fantasie met mensen op de loop kan gaan. 'Impressie' heet het werk dat is afgebeeld bij berichtgeving over de doodsvluchten:

B143.jpg


Tot slot voor nu nog een opmerkelijke vondst: de namen in typend van de getuigen tegen Julio en muizend naar ‘afbeeldingen’ kwam ik (via Firefox) bij een van hen niet alleen een hele trits foto’s tegen van Julio maar ook de afbeelding van mijn logo hier op Airwork. Ook maar eens op onderzoek uitgegaan of dit logo eveneens deel uitmaakt van de ‘afbeeldingen’ die aan de naam van Julio zijn gekoppeld. Nada.
 
Last edited:
Back
Top