Is het nog wel verstandig om piloot te worden?

Het staat in de krant geschreven, dus is het waar.

Vandaag in de Sp!ts:

"Jonge piloot zonder baan; scholen houden geen rekening met krappe markt". Eindelijk eens een wat minder zonnig stuk. Eronder ook een casus van een werkloze vlieger.
Kan het artikel vanaf mijn iPhone niet vinden maar staat geheid op de sp!ts pagina.

Edit: http://hirespdf.spitsnieuws.nl/2010-06-28/SPI20100628.pdf pagina 5
 
of je doet luchtmacht of marine eerst!!! dan na 8 a 10 jaartjes zonder dikke studieschuld overstappen naar de KLM!!! hebben veel van mn collegas gedaan!!!!! succes en idd niet blindstaren op obstakels in het leven, maar gewoon ervoor gaan. succes
 
uhm.....alhoewel die obstakels in de civiele luchtvaart wel erg reeel zijn hahahaha!!!! maar dat advies van de klu was wel zinnig!!!
 
of je doet luchtmacht of marine eerst!!! dan na 8 a 10 jaartjes zonder dikke studieschuld overstappen naar de KLM!!! hebben veel van mn collegas gedaan!!!!! succes en idd niet blindstaren op obstakels in het leven, maar gewoon ervoor gaan. succes

De KLu lijkt mij opzich ook wel wat, maar ik heb een bril ( kleine afwijking! )
 
http://joboutlook.gov.au/Pages/occupation.aspx?search=alpha&code=2311

Dit zag ik op de immi site van Australie. Naar mijn weten is dit een onderzoek uit september 2009. Hierin wordt aangegeven dat de vraag naar vliegers in Australie sterk zal toenemen zo rond 2014-2015. Hopelijk is dit dan geen landelijke trend maar meer een wereldwijde trend.

Overigens is het wel heftig om te zien bij het tabje 'statistics' hoe de totale hoeveelheid werknemers in deze sector bijna gehalveerd is. Zeker het bekijken waard dit onderzoek.
 
gewoon weer een artikeltje afkomstig van een commerciele vliegschool (Cabair), dat strooit met leuke cijfers en toekomstige aantallen en mogelijke tekorten. Alles op basis van een voorspelling die god mag weten wie heeft verzonnen

Er is geen tekort aan vliegers en ook in de toekomst niet! In principe is iedereen oud & wijs genoeg om zelf een beslissing te nemen over zijn of haar carriere. Als je kiest voor de luchtvaart weet je wat de risico's zijn...
 
Helaas een dubbelpost, maar vond dit het wel waard om eenmalig de regels te overtreden.:biertje:

http://www.flightglobal.com/articles/2010/07/17/344436/farnborough-pilot-supply-the-component-the-airlines-have.html

Mooi artikel, en bovenal goed nieuws voor wannabes lijkt me. Alles lijkt weer een beetje uit het dal te komen, ook op PPrune begint men weer (zeer) langzaam maar zeker weer in te zien dat de markt weer begint aan te trekken.

Aussie, leg me dan eens een ding uit. Als het er allemaal zo rooskleurig uitziet, waarom moeten ab initio's nog steeds HEEL diep in de buidel tasten om hun Frozen ATPL te halen? Waarom is er, op een enkele maatschappij na, niemand die mensen selecteert en opleidt op kosten van de zaak?

Wat het artikel ook niet vertelt, is wat de 'medium and long term' inhoudt. Is dat over 1-2 jaar? 5-10? Ik kan het uit het artikel opmaken. De gemiddelde airline manager kan nog geen 2 maanden vooruit kijken. Laat staan 5-10 jaar.
 
Quote:
Originally Posted by Aussie

http://www.flightglobal.com/articles...ines-have.html

Mooi artikel, en bovenal goed nieuws voor wannabes lijkt me. Alles lijkt weer een beetje uit het dal te komen, ook op PPrune begint men weer (zeer) langzaam maar zeker weer in te zien dat de markt weer begint aan te trekken.

Flight International roept al jaren over een piloten tekort. Ze zitten er helemaal naast! Ze hebben er een commercieel belang bij om dit te roepen, omdat een groot deel van hun advertensie inkomsten afkomstig zijn van de vliegscholen.

Je kan niet aan de hand van een prognose van Boeing of Airbus over de vraag naar airliners conclusies trekken over de kansen voor toekomstige vliegers. Je moet het totale plaatje zien. Vraag en aanbod! Alleen de vraagzijde wordt bekeken. Zo van 10 000 kisten x 12 piloten = 120 000 vliegers nodig. Dat is veel, zie je wel piloten tekort komt er aan. Zo simple werkt het niet. Het aanbod wordt niet bekeken. Hoeveel CPLs worden er bijvoorbeeld geissued ieder jaar? Hoeveel mensen leveren de scholen af?

In een markt waar een tekort is of komt, gaan in een vrije markteconomie de prijzen omhoog. Voor het product vlieger is dit niet het geval, want de terms en conditions gaan alleen maar naar beneden.

Dan nog even over die Flybe order op Farnborough: Weet niet of dit goed nieuws is. De markt trekt idd weer iets aan. Mensen beginnen weer iets vaker te vliegen. En meteen gaan de maatschappijen weer als gekken nieuwe vliegtuigen bestellen. Het grootste probleem van de luchtvaart overcapaciteit wordt nog erger. Het wordt weer een bloedbad. Ze leren het nooit. Zorg nu eerst dat je met de kisten die je hebt een fatsoenlijke winst kan maken. Ik hoop dat ik het fout heb maar loop al 15 jaar mee in de luchtvaart en iedere keer herhaald de cycle zichzelf weer.
 
Aussie, leg me dan eens een ding uit. Als het er allemaal zo rooskleurig uitziet, waarom moeten ab initio's nog steeds HEEL diep in de buidel tasten om hun Frozen ATPL te halen? Waarom is er, op een enkele maatschappij na, niemand die mensen selecteert en opleidt op kosten van de zaak?

Wat het artikel ook niet vertelt, is wat de 'medium and long term' inhoudt. Is dat over 1-2 jaar? 5-10? Ik kan het uit het artikel opmaken. De gemiddelde airline manager kan nog geen 2 maanden vooruit kijken. Laat staan 5-10 jaar.

Koning Lucht: zou jij als airline nieuwelingen van A tot Z opleiden als je weet dat er honderden zo niet duizenden AI's in Europa staan te springen een jet of prop te bestijgen die reeds papiertjes hebben? Een opleiding zou dan een kostbare investering zijn voor de airline, gezien de kosten reeds door belangstellenden zelf zijn gemaakt. Hetzelfde zou m.i. eveneens voor ratings gelden. Als je anderhalve ton verder bent, is de AI ook nog wel bereid 30.000 euro neer te leggen voor een rating. Helemaal als hij of zij al weken, maanden of jaren thuiszit.

Dit is zeker geen aanval, ik probeer slechts een discussie 'levende' te houden.

Groet,
XF
 
Koning Lucht: zou jij als airline nieuwelingen van A tot Z opleiden als je weet dat er honderden zo niet duizenden AI's in Europa staan te springen een jet of prop te bestijgen die reeds papiertjes hebben? Een opleiding zou dan een kostbare investering zijn voor de airline, gezien de kosten reeds door belangstellenden zelf zijn gemaakt. Hetzelfde zou m.i. eveneens voor ratings gelden. Als je anderhalve ton verder bent, is de AI ook nog wel bereid 30.000 euro neer te leggen voor een rating. Helemaal als hij of zij al weken, maanden of jaren thuiszit.

Dit is zeker geen aanval, ik probeer slechts een discussie 'levende' te houden.

Groet,
XF

XanderFly,

Als eerste welkom op het forum. Ik hou wel van een pittige discussie op zijn tijd en zie je antwoord zeker niet als een 'aanval'.

Helaas ben ik bang dat je de inhoud van mijn post niet helemaal begrepen hebt. Wat ik probeerde te ontkrachten is dat er een pilotentekort zal komen. Wat jij ook al zegt, maatschappijen leiden niemand op, omdat er een gigantische pool is van mensen waaruit ze kunnen kiezen. Ergo: er is GEEN tekort aan mensen die vers van de vliegschool komen.
 
@ koning lucht : eerst even voor de duidelijkheid, ik wil hiermee puur gewoon ook eens het 'positieve' nieuws hier melden. Dit wil niet zeggen dat ik ook daadwerkelijk denk dat de situatie (veel) beter gaat worden.

Wat je zegt over de immense kosten voor een ATPL, het enige wat ik kan zeggen is dat ik het absoluut met je eens ben. Een dergelijk bedrag is gewoon ronduit belachelijk om neer te leggen voor een 'diploma'. Hier moet ook zeker wat veranderen wil het ooit nog verantwoord zijn/worden om deze opleiding te gaan volgen.

Dat maatschappijen de kosten voor opleiding niet op zich nemen vind ik niet zo gek. Dit wordt in andere vakgebieden, naar mijn weten, ook nauwelijks gedaan. Hoogstens nemen ze deze kosten over in ruil voor enkele jaren in dienst van het bedrijf.

Om nog maar even aan te geven, ik denk dat de meesten hier gelijk hebben. Dat we met zijn allen jarenlang boven onze stand hebben geleefd, en dat vanaf nu alles op een 'lager pitje' wordt gezet. Dit betekent volgens mij dan ook dat de vraag naar vliegers na deze crisis lager zal zijn dan voor de crisis. Overigens denk ik dat de markt voor ab-initio's over enkele jaren wel redelijk goed zal zijn. Puur omdat deze mensen wanhopig zijn, en elke baan aan zullen nemen die ze aangereikt krijgen. Zo kan de maatschappij weinig salaris bieden, en dus flink besparen op de kosten. Helaas zal het dan waarschijnlijk zo zijn dat wanneer deze ab-initio's een bepaalde hoeveelheid uren hebben gesprokkeld dat ze eruit gegooid worden, om daarna achterin de rij aan te sluiten bij de andere ervaren vliegers.

Kortom, de markt is naar mijn mening gewoon ronduit slecht. Mijn mening mag dan een andere zijn dan die van de schrijver van dit artikel, toch is het denk ik goed ook eens zulke berichten te plaatsen.
 
XanderFly,

Als eerste welkom op het forum. Ik hou wel van een pittige discussie op zijn tijd en zie je antwoord zeker niet als een 'aanval'.

Dank je! En fijn :)

Helaas ben ik bang dat je de inhoud van mijn post niet helemaal begrepen hebt. Wat ik probeerde te ontkrachten is dat er een pilotentekort zal komen. Wat jij ook al zegt, maatschappijen leiden niemand op, omdat er een gigantische pool is van mensen waaruit ze kunnen kiezen. Ergo: er is GEEN tekort aan mensen die vers van de vliegschool komen.

Dat een pilotentekort zal ontstaan de eerste jaren, dan wel decennia, lijkt mij ook zeker een illusie. Dat punt is duidelijk.

Vraag: maakt de kwaliteit (voor zover die objectief meetbaar is) van de opleiding en de behaalde scores tijdens de opleiding een verschil wat betreft positieve onderscheiding ten opzichte van andere aspirant-vliegers?

Met andere woorden: is iemand die gemiddeld 95 procent heeft gescoord voor zijn theorie aan, noem een Stella (Stella schijnt minder florisant aangeschreven te staan), en alle praktijkexamens in één keer heeft gehaald voor een airline aantrekkelijker dan een AI die gemiddeld 80 procent heeft gescoord en hier en daar een examen overnieuw heeft gedaan, maar wel heeft gestudeerd aan een Oxford? Of kan het omgekeerde in zijn algemeenheid worden gesteld?

En speelt de variabele leeftijd hierin nog een rol? Met alle respect: ik kan mij voorstellen dat een 20-jarige nog volledig anders in het leven staat dan een 28-jarige afgestudeerde. Iemand van hogere leeftijd is vaak meer gesettled, weet écht wat 'ie wil, maakt vaak een zeer weloverwogen keuze, is rustig, beheerst etc. Natuurlijk is hiermee niet gezegd dat een 20-jarige deze eigenschappen per definitie ontbeert. Ik kan mij voorstellen dat, indien men een vlotte doorstroom van FO naar Captain wenst, eerder oudere AI's aanneemt. Echter weet ik niet of dit laatste altijd opgaat, gezien het bestaan van een senioriteitslijst. Het is slechts een hersenspinsel.
 
Beste lezers,
volg svp dit linkje: http://www.boeing.com/commercial/cmo/index.html en zie dat er 31000 nieuwe kisten bijkomen.Let ook even op de kwartaal cijfers van KLM die worden gepresenteerd.Kijk wat er in het verre Oosten gebeurt.Zie de zaken cijfers van Philips ,ASMI en de financiële wereld.Tot slot besef dat heel veel Baby boomers als piloot bijna het veld gaan ruimen voor de jonge generatie en dat iedereen weer op vakantie of zakenreis gaat gelet op de laatste cijfers,zelfs business tickets worden weer meer verkocht.Er zal een structureel tekort aan piloten ontstaan vanaf 2012/13 maar wellicht dat je dan wel uit Nederland moet vertrekken.Onze politici zijn overwegend tegen het vliegen, ik zal maar niet uitleggen welke partijen ik daar mee bedoel.
Met vriendelijke groet, vonrichthoven,met een V i.p.v. de F!
 
Back
Top