Is het nog wel verstandig om piloot te worden?

737Lover

New member
Hallo allemaal!

Ik wil mezelf gelijk even voorstellen:
Ik ben Stefan, 15 jaar, ik woon in Oosterhout ( vlakbij Breda ) en mijn favo vliegtuig is de 737.

Maargoed, even snel naar mijn vraag:
Is het eigenlijk nog wel verstandig om piloot te worden? ( of iig te proberen:grijns: )
Ik deed de afgelopen 2 jaar mavo-havo brugklas, niet gehaald, volgens de leraren kan ik het makkelijk maar ik deed er te weinig voor. Nu moet ik dit jaar nog afmaken, dan de 4e en daarna naar 4 havo. ( ik zit nu dus in de 3e ;) )
Ik weet dat het nog lang duurt, maar toch, ik moet nu toch wel een richting gaan kiezen...
Ik lees een hoop op het forum dat het zo slecht gaat op de piloten markt ( Captains die bij KLM gaan werken als FA :eek: ) ik ben dus best geschrokken/gedesilusioneerd toen ik dat las. Ik wil zó graag piloot worden, eigenlijk al sinds ik op mijn 4e voor het eerst in aanraking (nouja, aanraking:D ) kwam met een vliegtuig ( de 737 van Trans ) maar ik begin nu toch te twijfelen, zeker in een tijd als deze.

Graag jullie mening hierover ( piloot of geen piloot! )
gr,
Stefan
 
Last edited:
Je kunt je profiel iig afstemmen op een luchtvaart gerelateerde baan natuurlijk. Dus denken aan een wiskunde en natuurkunde (weet niet hoe die tegenwoordig genoemd worden met a b c weet ik wat)
Voor jij eenmaal klaar bent met school is er van alles mogelijk, misschien is dan het tekort weggewerkt en wat meer balans op de markt, wellicht ook niet wie zal het zeggen. Maar dat is een keus die je nu niet hoeft te maken nog, alleen je vakkenpaket. Heb je een backup? Wat zou je anders graag doen? Kan dat met hetzelfde vakkenpaket dan is het eigenlijk geen issue voor je!

Succes met je keuze en welkom nog op het forum
 
Bedankt voor jullie snelle (!) reacties jongens :)
Ik heb mijn vakkenpakket volledig gericht op een luchtvaartgerelateerde baan. Ik ga zoiezo iets in de luchtvaart doen! Maar piloot is toch wel droombaan nummer 1 ( met kop en schouders erbovenuit natuurlijk! )
 
als je echt wilt moet je jou droom waar maken, en aangezien je nu nog in de derde klas zit duurt het nog wel even eerder je klaar bent met school en dan kan de luchtvaart al weer wat gunstiger zijn geworden,
 
als je echt wilt moet je jou droom waar maken, en aangezien je nu nog in de derde klas zit duurt het nog wel even eerder je klaar bent met school en dan kan de luchtvaart al weer wat gunstiger zijn geworden,

Roger That Soar123 ;)
dankjewel:grijns:
 
Roger That Soar123 ;)
dankjewel:grijns:

of er komt een nieuwe crisis overheen en gaan maatschappijen failliet en weet ik wat allemaal.
Als jullie zeker weten dat de luchtvaart dan goed is, mogen jullie ook voor mij de toto invullen voor aankomend WK
 
of er komt een nieuwe crisis overheen en gaan maatschappijen failliet en weet ik wat allemaal.
Als jullie zeker weten dat de luchtvaart dan goed is, mogen jullie ook voor mij de toto invullen voor aankomend WK



Bedankt voor je antwoord op mijn vraag...:niet_bli:
 
Je bent pas 15. Wie weet is de markt tegen jou tijd alweer aangesterkt. Op het moment zou ik het niet proberen, en niet alleen als piloot. De hele luchtvaart draait op het moment op een laag pitje.
 
of er komt een nieuwe crisis overheen en gaan maatschappijen failliet en weet ik wat allemaal.
Als jullie zeker weten dat de luchtvaart dan goed is, mogen jullie ook voor mij de toto invullen voor aankomend WK

@TS: Ik snap de reactie van Lima-Lima wel. Het halve aspiraten deel van het forum staat vol met jouw vraag en de antwoorden er op. Van roze bril tot doemscenario, zoals ook al eerder werd geschetst.

Er zijn een aantal roze bril scenario's langs gekomen (Ach, je zit pas in M3, dus voor je aan de vliegschool begint is er zo weer drie jaar voorbij en dan zit je nog twee jaar op school, dus wie weet is de markt over vijf jaar wel beter.) Lima-Lima geeft aan dat de kans ook bestaat dat de situatie over vijf jaar nog slechter is dan nu... We weten het gewoon niet, want ook wij hebben geen glazen bol. (Anders willen Lima-Lima en ik die even lenen om de toto van volgende week in te vullen.)

Aan de andere kant wil ik me toch een beetje aan de kant van de roze brillers scharen. Je hoeft nu nog niet te kiezen, want als je al aan een vliegopleiding gaat beginnen, doe je dat pas over drie jaar. Wellicht dat er op dat moment wat meer te zeggen is over de richting die de markt op gaat gaan.
(Overigens behoor ik eigenlijk tot de zwartkijkers die verwachten dat de luchtvaart nog verder onderuit gaat.)
 
Angst is een slechte raadgever. Laat je daarom niet afschrikken door een slechte markt. Als jij denkt dat je een goede piloot kan worden, ga daar dan ook voor ook al weet je dat het niet van een leien dakje zal gaan. Je krijgt namelijk alleen spijt van dingen die je niet hebt gedaan. Minstens evenveel spijt als wanneer je straks misschien met een megaschuld en geen baan zit.

Zorg wel dat je een plan B hebt, mocht alles onverhoopt toch de mist in gaan. Een mooie vooropleiding also HBO of WO is daar een goede basis voor. Dan heb je in ieder geval iets om op terug te vallen. Als dat dan ook nog luchtvaart gerelateerd is is dat helemaal mooi natuurlijk.

Zelf begin ik ook deze zomer aan een vliegopleiding (in het buitenland) -tegen alle adviezen in- omdat de opleiding zelf me al superleuk lijkt, en omdat ik het mezelf nooit zou vergeven als ik de kans om piloot te worden misloop.
 
wacht even : "zit in drie MAVO"

ik zou voor astronaut gaan....of hoogleraar theoretische natuurkunde in Cambridge....of secretaris-generaal van de NAVO.

Kan allemaal.
 
Hallo 737Lover,

welkom op het forum
De luchtvaart kent pieken en dalen als geen ander branche. In de twee jaar dat je op een luchtvaart-opleiding zit kan er zoveel veranderen! kijk naar de studenten die eind 2007 in een goede tijd begonnen waren.
Het beste is natuurlijk ervoor te zorgen dat je een voor-opleiding (HBO of WO) hebt waarmee je die geleende 1,5ton ook binnen een redelijke termijn terug kunt betalen. Daarnaast ook een beetje leuk te kunnen leven als er geen banen meer in de luchtvaart te vinden zijn. Een niet-luchtvaart gerelateerde opleiding is dan het beste. Denk aan master management, economie etc. Want als je als piloot geen baan kunt vinden wordt iets luchtvaart gerelateerd's ook moeilijk.
Of de loterij winnen natuurlijk (of toto goed invullen).

Doe waar je hart ligt. Als je het risico aandurft 1,5ton te lenen, maar niets hebt om op terug te vallen is dit je eigen keus. Je bent tegen die tijd meerderjarig, dus dat is dan je eigen verantwoordelijkheid.
 
Aan 737lover: het beste is je te laten inschrijven voor de (HBO-)studie aviation op de Hoge School van Amsterdam. Daar begin je met de studie die 4 jaar duurt en na 2 jaar kun je dit combineren met een piloten opleiding.
 
@60plus, als je dit traject wilt volgen betekend dit dat je bij Stella terecht komt. Die school is wat minder aangeschreven.
@737lover, zulke opties zijn ook te doen icm andere vliegscholen. Zoals 'Education to Airline Pilot' via INHOLLAND hogeschool in Delft. Dan kom je bij de NLS terecht.
Of 'Technische Bedrijfskunde/Airline Pilot & Management' aan de Hanze hogeschool. Vliegen leer je bij de KLS.
Of het 'Basic Management Programma' aan Nijenrode university in combinatie met EPST

Of deze opleidingen je goede banenkansen geven buiten de luchtvaart en of je dan een beetje redelijk 1,5 ton terug kunt betalen weet ik niet. Daar zul je zelf research naar moeten doen.
 
@60plus; Wat mij trouwens wel opvalt als ik je profiel check, is dat bijna al jouw geplaatste berichten op airwork betrekking hebben tot Stella. Dit doet iets vermoeden. ;)

Indien het is wat ik vermoed, excuses als ik het fout heb, ga dan ergens anders reclame maken met banners of ad's bijvoorbeeld. Maar niet met deze flauwe berichtjes.
 
Angst is een slechte raadgever. Laat je daarom niet afschrikken door een slechte markt.

Zelf begin ik ook deze zomer aan een vliegopleiding (in het buitenland) -tegen alle adviezen in- omdat de opleiding zelf me al superleuk lijkt, en omdat ik het mezelf nooit zou vergeven als ik de kans om piloot te worden misloop.

Op mij komt het over dat dit iets is wat je nu zegt om jezelf beter te laten voelen bij jouw beslissing. Ik ben 3.5 jaar geleden begonnen aan mijn opleiding, ben op het moment werkzoekende, en ik had toen ik begon graag geweten van het bestaan van airwork, weet niet of ik dan in mijn huidige schuitje had gezeten. (al was toen de markt niet zo slecht..)
Ik heb nu dik een ton schuld bij de bank, plus nog eens 10.000 euro bij de IB groep van mijn vooropleiding aan de HEAO, geloof me, het water zit echt hoog bij mij, ik kan mezelf eigenlijk niet uitleggen dat ik deze schuld ben aangegaan, ik denk dat mijn bril te roze was, en nu heb ik redelijk wat blaren om op te zitten!! Denk asjeblieft goed na over het beginnen aan een opleiding, de meeste zijn echt jong die aan een opleiding beginnen en hebben echt geen idee van geld, we praten hier over dik 250.000 ouderwetste guldentjes, daar kochten mijn ouders hun eerste huis van, met beide een fulltime baan MET VAST CONTRACT!!
Kortom, ik zeg tegen niemand, begin er niet aan, die keuze heb je zelf, maar denk echt echt echt heel goed na voor je begint want we praten hier over enorme geldbedragen en ik heb geen idee hoe ik hier mezelf goed uit laat komen als ik niet snel een baan vind!
 
:eek:fftopic:
Kortom, ik zeg tegen niemand, begin er niet aan, die keuze heb je zelf, maar denk echt echt echt heel goed na voor je begint want we praten hier over enorme geldbedragen en ik heb geen idee hoe ik hier mezelf goed uit laat komen als ik niet snel een baan vind!

Heel veel sterkte Lima-lima. Ik wens je heel veel succes en good luck toe met het vinden van een baan. Het is gewoon volstrekt belachelijk dat dit nog kan in Nederland; in de problemen komen omdat je een studie met goed resultaat afgerond hebt.
En dat er nog elke dag (500 per jaar) jonge jongens in dezelfde situatie als jij terecht komen, is gewoon treurig te noemen.



ONTOPIC:

@737lover, Zoals ik al zei zorg dat je die 1,5ton in alle situaties straks terug kunt betalen. Want helaas komen de positieve berichten op dit forum meestal van wanne-be's, 'verse' ab-inito's en luchtvaartscholen (zoals stella, alias: 60plus :p).
De kenners van de luchtvaart (atpl'ers) vertellen helaas vaak een ander verhaal.

Let wel, ik ben ook maar een wanna-be, dus ga niet te veel van mijn ideeën uit. Ik heb ook geen flauw benul hoe het is om in deze branche te zitten, laat staan achter de stuurknuppel.
 
Last edited:
Back
Top