Is het nog wel verstandig om piloot te worden?

Bertus even wakker worden op deze warme dag.Ik zal je even helpen.
Dit was de situatie in 2008, het eerste begin van de crisis:http://www.monstersandcritics.com/n..._demand_for_pilots_soars_German_magazine_says
De crisis loopt op z,n eind zeker in het verre oosten,maar binnenkort ook elders.En wie ben ik om mijnheer Boeing tegen te spreken,alleen als je op de KLM wil wachten kan het wat langer duren.Ik blijf dus bij mijn voorspelling dat de markt en de bij behorende vraag naar piloten,ook vanwege de demografische samenstelling van deze groep sterk zal toenemen.
Alleen zul je misschien wel moeten verhuizen en dat is natuurlijk niet voor een ieder weggelegd zullen we maar zeggen.
Let op de feiten en vermijdt de emotie.
Gegroet!
 
Wat boeing schrijft is misschien waar, maar misschien ook niet. Bedrijven creëren graag hun eigen markt, zolang er geen behoefte is zal niemand afnemen, maar zolang bedrijven behoefte creëren verkopen ze hun producten.

Daarnaast mag iedereen ook even stil staan bij het feit dat er niet zomaar even 31.000 nieuwe kisten bijkomen, maar dat er ook een heleboel verdwijnen. Denk aan de klassieke 737 en onze nationale trots de Fokker 50, 70 en 100. En zo zullen er natuurlijk nog meer types zijn die (nodig) aan vervanging toe zijn.

Onafhankelijk onderzoek zou een betere bron zijn dan een vliegtuigbouwer zelf.

Ergo:

"Zolang we onze eigen opleiding betalen is er géén tekort aan piloten".
 
tb10, ik heb je hulp niet nodig. Loop al langer mee in dit wereldje.

Kijk vooral naar je eigen tip, je weet wel die van emoties vermijden.
 
Immortal, drie zaken van belang:
1)Enorme markt verbreding door emerging countries zoals China,India, Indonesië en voormalig Oostblok, ze willen allemaal vliegen.
2)Het aantal piloten dat met pensioen (Verplicht!)gaat is enorm
3)Je hebt gelijk dat er vliegtuigen zullen worden ,,uitgefaseerd,,maar totaal aantal vliegtuigen dat rondvliegt verdubbelt:It based the figure on hirings and quoted a study by US planemaker Boeing predicting the number of airliners in use around the world would double from 18,230 last year to 36,420 in 2026.
Natuurlijk is een bedrijf als Boeing,maar ook Airbus en Embraer opportunistisch als het om aantallen gaat,maar die 1,5 miljard chinezen,1 miljard Indiërs en 400 miljoen steeds meer welvarende Oost Europeanen willen op vakantie,zakenreis of vracht versturen.
In ieder marketing plan is sprake van feiten en aannames, dus ook hier.Een oorlog laat zich lastig voorspellen net als de val van de Berlijnse muur.Dat wisten we nog niet eens een week van te voren.De impact was enorm.Uitgaande van de nu bekende feiten blijf ik bij mijn voorspelling dat er heel veel piloten nodig zullen zijn.Be prepared en tevens bereid om te verhuizen,waarvan akte,
Tot slot, je kunt denken in bedreigingen en tegenslagen of in kansen en uitdagingen gelukkig zijn we allemaal anders,
Gegroet!
 
tb10, ik heb je hulp niet nodig. Loop al langer mee in dit wereldje.

Kijk vooral naar je eigen tip, je weet wel die van emoties vermijden.

Hallo Bertus,
ik vlieg voor mijn plezier,nu met dertig uur en voor de rest actief in het zaken leven
maar ik volg de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet,erg boeiend.Ik vind het vervelend voor je dat je strubbelingen lijkt te ondervinden in je loopbaan.
In mijn berichtje aan Immortal moet je de laatste zin maar eens lezen.
Waar sta jij?

Gegroet!
 
1), 2), 3)

1, Mee eens, in die landen zal het wel eens mee kunnen vallen met het piloten overschot.
2, Zonder cijfers is dit een ongefundeerde uitspraak. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar mijn ervaring is anders. Ik ben laatst op Niederrhein geweest en daar stonden toen een aantal Ryanair kisten. Van de Crews die daar rondliepen (achter douane en walk-around) was de gemiddelde leeftijd 30-35 jaar.
3, Verhuizen is prima, mits er goede arbeidsvoorwaarden zijn. En hier zou nog wel eens een probleem kunnen zitten. Als je 150k kwijt bent voor een opleiding en je gaat in India werken, ben ik benieuwd of je genoeg verdient om alles te bekostigen.

Ik blijf bij mijn punt dat er geen tekort is aan piloten zolang de airlines niet substantieel bijdragen aan je opleidingskosten.

Tot slot, je kunt denken in bedreigingen en tegenslagen of in kansen en uitdagingen gelukkig zijn we allemaal anders,

Dat is best zwart/wit. Ik kijk liever in kleur met een realistische blik.
 
Duidelijk tb10.

Gelukkig ondervind ik geen strubbelingen op dit moment, maar ik ken er genoeg die dat wel ondervinden.
Ik kijk ook liever met een realistische blik, alhoewel dat natuurlijk subjectief is.

Verder ben ik benieuwd waar je de informatie over het aantal pensioneringen vandaan haalt.
 
Als die groei van opkomende landen doorzet, wie zegt dan dat:
1. Deze vraag groter is dan het huidige overschot. (De emmer blijft ondertussen vol lopen met vliegers)
2. Deze maatschappijen in opkomende landen geen lokaal personeel opleiden. Denk aan culturele verschillen waardoor hier uiteindelijk de voorkeur naar zou kunnen gaan.

Ik heb geen zeker antwoord op deze vragen, maar ik betwijfel of dit is meegenomen in enig model van een pilotentekort.
 
China en India zitten voor buitenlandse First Officers pot dicht. Iedere instantie/vliegschool/persoon die steld dat er mega kansen liggen voor vliegers in spe omdat er zo een grote groei in de luchtvaart in Azie is, die weet totaal niet waar hij/zij het over heeft.

In de meeste groei landen geeft de overheid niet eens een werkvergunning af. Ze hebben zelf genoeg mensen.

Ik denk dat TB10 er echt helemaal naast zit. Heb je zelf wel eens gesolliciteerd in Azie? Heb 100den CV gestuurd naar Airlines in Azie en in 99% van de gevallen krijg je niet eens een reactie terug. En idd veel succes met het afbetalen van je schuld met die paar ruppies.
 
En wie ben ik om mijnheer Boeing tegen te spreken

Ik zag gisteren op tv een reclame van Oil of Olaz en lieten me zien dat ik met één lik uit een potje 10 jaar jonger werd!
Tja, het was op tv, dus het moet wel waar zijn. Wie ben ik om Oil of Olaz tegen te spreken??

*Beer snurkt even lekker verder en is morgen 10 jaar jonger...
 
Last edited:
Verder ben ik benieuwd waar je de informatie over het aantal pensioneringen vandaan haalt.
Van de dichtstbijzijnde vliegschool natuurlijk! :D

Gewoon effe het profiel van tb10 checken; Brevet: geen Typeratings: geen Uren: 8
Go figure... :dozey:
3)Je hebt gelijk dat er vliegtuigen zullen worden ,,uitgefaseerd,,maar totaal aantal vliegtuigen dat rondvliegt verdubbelt:It based the figure on hirings and quoted a study by US planemaker Boeing predicting the number of airliners in use around the world would double from 18,230 last year to 36,420 in 2026.
Natuurlijk is een bedrijf als Boeing,maar ook Airbus en Embraer opportunistisch als het om aantallen gaat,maar die 1,5 miljard chinezen,1 miljard Indiërs en 400 miljoen steeds meer welvarende Oost Europeanen willen op vakantie,zakenreis of vracht versturen.
Een paar puntjes tb;

1) Dat super-optimistische aantal vliegtuigen wat Boeing/Airbus en Co voorspellen heeft voor een groot gedeelte te maken met de manier waarop vliegtuigen betaald worden. Op misschien een handjevol oliesjeiks/miljardairs na die hun eigen VVIP 747 cash betalen, worden bijna alle vliegtuigen gefinancierd. Voor de minder kapitaalkrachtige ondernemingen (jaja, zelfs Emirates!) worden deze kredieten soms weer (deels) gegarandeerd door de Amerikaanse regering d.m.v. de US Export Bank, a.k.a. EXIM.
Zonder optimistische vooruitzichten dus geen financiering, neem die optimistische "studies" dus a.u.b. met een grote korrel zout. Of denk je dat Emirates een lening van $9,1 miljard bij een paar banken kan lospeuteren voor nog eens 30 extra 777's als Boeing zegt dat de markt gaat halveren of stagneren? Het is een perfecte illustratie hoe het hele Westerse krediet systeem met touwtjes aan elkaar hangt d.m.v. optimistische "ratings," "studies" van Fitch, Standard and Poors en Moody's.
De belangen (verstrengeling?) zijn enorm, kijk anders maar eens naar GE die aan de ene kant vliegtuigmotoren bouwt, maar aan de andere kant financiert GE Capital ook weer vliegtuigen. GE Capital heeft zelf zijn eigen TV zender om al deze optimistische vooruitzichten en studies wereldkundig te maken: CNBC! Als je dan kijkt naar welke motoren er weer hangen aan een Boeing 787, 747-8, 777 enz. dan snap je misschien beter hoe de ene hand de ander wast. We hebben de afgelopen 2-3 jaar gezien wat er gebeurd met al die super-optimistische voorspellingen als er een kink in de kabel komt: al die voorspellingen en kredieten verdampen plotseling als een druppel water in een kurkdroge woestijn.

2) De groei in Azie. Tuurlijk, Azie groeit als kool, maar vergeet ook niet hoe laag de lonen zijn. Sterker nog, die lage lonen is de primaire reden dat die landen zo hard groeien. Ik was gisteren nog in Vietnam, een land waar de lonen nog maar een fractie zijn van...China! Denk je dat Vietnam Airlines de ex-pats die er werken tot in de lengte van dagen een Westers salaris gaan geven? Zodat die arme knakker zijn lening van 150K kan terugbetalen? I don't think so! In veel Aziatische airlines worden (erg ervaren, van een paar honderd uur Airbus zijn ze niet onder de indruk!) ex-pats tijdelijk op contract basis gebruikt om de toko op te bouwen. Loopt het zaakje eindelijk een beetje dan worden de ex-pats er weer genadeloos uitgebonjourt, of ze mogen blijven, maar dan weer wel op een lokaal contract in landen waar het gemiddelde salaris hooguit een paar duizend US$ per jaar (!) is! En geef ze eens ongelijk! Hoeveel Westerse topmanagers zie je nog bij grote Aziatische bedrijven? Hoeveel Westerse artsen zie je in Aziatische ziekenhuizen? In Azie willen ze graag alles zelf doen, en het is erg naief om te denken dat je als westerse werknemer (m.a.w. potentiele gastarbeider!) kunt meeliften op de groei in Azie. Ik snap dat je als Nederlander misschien wat naief en politiek correct naar wat zaken kijkt, maar voor de rest van de wereld geldt toch echt: "eigen volk eerst." Azie is geen uitzondering, de economische groei is er in de eerste plaats om de eigen bevolking een baan te geven, om zelf iets op te bouwen d.m.v. handel met de rest van de wereld, en niet om een werkeloze Nederlandse piloot met 200 uur in zijn logboek en een fATPL een baantje te geven. Cathay (incl. Dragonair) is zo'n beetje de enige uitzondering, een top airline waar je als buitenlander nog echt een carriere kunt maken, maar ook bij Cathay heb je inmiddels diverse (lagere!) pay scales (B,C,D...?) voor ex-pats en een nog lagere pay scale zonder housing allowance voor locals. Stuur anders puur voor de gein maar eens wat CV's (200 uur, CPL IR, Nederlandse nationaliteit) naar wat Aziatische airlines en ga vol spanning naast de brievenbus liggen, wachten op reacties. Je mag voor mijn part je CV ook nog best wel wat 'opleuken' door er een A320/737 rating met een paar honderd uurtjes on type bij te zetten. Succes met 'solliciteren,' en vergeet niet een bed en een koelkast naast je brievenbus te zetten! :haha:
 
Beste Jack,ja ik vlieg voor mijn plezier en heb inmiddels een dertigtal uren in het boek.Dat je daar denigrerend over doet zegt meer over jou dan over mij.Dat je meer afweet van vliegen dan ik, spreekt voor zich.
Ik baseer mijn conclusies, zoals ik dat ook doe in mijn zakelijke leven op tal van parameters.Parameters van voor de crisis,tijdens de crisis en nu bij het herstel.Uit diverse bronnen blijkt een verdubbeling van de commerciële luchtvloot tussen nu en 2026.Het orderboek op Farnborough laat wat dat betreft geen spoor van twijfel. http://www.volkskrant.nl/economie/article1402652.ece/Orderregen_voor_vliegtuigbouwers Door de economische opleving,nu nog vooral uit het verre oosten neemt ook het cargo vervoer weer toe.Het economisch herstel in Europa en de Verenigde staten zal pas in het laatste kwartaal van dit jaar significant opleven.De macrocijfers voorspellen een situatie gelijk aan de periode van voor de crisis in 2012.In jullie vaktijdschrift Aero International is uitgebreid bericht over de groeiende vraag naar piloten na de crisis.Ik bedenk dat dus niet zelf,maar het rijmt wel met het totale plaatje zoals ik dat zie op mondiaal economisch gebied.Tot slot:ik begrijp de frustraties die ik tussen de regels door lees van jou en je collega,s zeer goed en bagatelliseer zeker niet het huidige arbeidsklimaat in de luchtvaartwereld, maar dat er een beter aanbod van banen komt staat voor mij vast.Veel succes gewenst in de toekomst en ik sluit hiermee mijn bijdrage aan deze discussie af.Gegroet!
 
Veel succes gewenst in de toekomst en ik sluit hiermee mijn bijdrage aan deze discussie af.Gegroet!

Toch jammer dat de 'emoties' hoog oplopen en een discussie in de kiem wordt gesmoord. Waarom valt men elkaar zo aan, in plaats van dat men respect heeft voor elkaars standpunten. Dat hoeft niet met zich mee te brengen dat je je altijd in dat standpunt kunt vinden.

TB10, bedankt voor je bijdrages in deze thread. Ik zal ze eens doorlezen.
 
TB10 Heeft in idergeval een mooi backup plan. Hij kan zo aan de slag bij de marketing afdeling van Stella met al die mooie verhalen.
 
Beste Jack,ja ik vlieg voor mijn plezier en heb inmiddels een dertigtal uren in het boek.Dat je daar denigrerend over doet zegt meer over jou dan over mij.Dat je meer afweet van vliegen dan ik, spreekt voor zich.
We hebben het hier niet over vliegen an sich, maar meer over de luchtvaart als industrie en het effect op het beroep piloot. Het aantal uren in je logboek of het aantal type ratings is niet zo van belang, maar het is wel erg aan te raden dat je tenminste werkzaam bent in de luchtvaart voordat je er een uitgebreide mening over kunt vormen.

Dat je nu ineens 'beledigd' wegloopt is wel jammer, want ik heb toch een redelijke lap tekst gepost die inhoudelijk op jouw aannames, linkjes en Azie-theorie ingaat. Jammer dat je daar niet dieper op ingaat... Maar goed, daarvoor moet je verstand van zaken hebben over de arbeidsmarkt voor piloten, en door beledigd weg te lopen bewijs je alleen maar dat dat toch best lastig is met alleen een Stella brochure in je hand zonder brevet of enige relevante ervaring! ;)

Lees anders nog maar effe de posts van Beer, First Choice, Immortal, Bertus en hier beneden, Surferboy door!
 
Last edited:
@ TB10: Ja, ik denk dat het niveau van aantallen vliegbewegingen weer richting 2007 zal gaan.

Maar nee, ik denk niet dat dat een enorm positieve impuls zal geven richting de vliegersmarkt. Er zal misschien wat meer worden aangenomen, maar de T&C's zullen niet noemenswaardig verbeteren, en waarschijnlijk zelfs nog verder verslechteren.

Er zijn op het moment zó enorm veel werkloze vliegers, van Lowtimers tot mensen met duizenden uren. En er wordt over de hele wereld in zo'n verschrikkelijk tempo opgeleid, dat de poel waaruit gevist kan worden door Airlines enorm is.

Dit zie je dan ook terug in de arbeidsvoorwaarden, de enige uitstroom die jij schetst zijn de babyboomers. Deze zijn (lijkt mij) allen captain, en zullen worden vervangen door ervaren FO's die de upgrade in gaan (en die ook nog een redelijk goed salaris kregen als FO zijnde).

Die FO's zullen vervolgens worden vervangen door zo goedkoop mogelijke nieuwe junior FO's, die op tijdelijke/zomer -contracten worden ingezet. Daarnaast hun eigen rating/medical/eten/etc betalen, en dit alles voor een salaris waarvoor de gemiddelde bouwvakker niet uit zijn bed komt. Als je dit naast de stijgende kosten voor een vliegopleiding, en dus de stijgende leningen zet, dan moet er ergens een keer een punt komen wanneer je niet eens meer quite speelt over je gehele carriere gezien.
 
@737Lover: Om weer even terug te komen op je originele vraag aan het begin van dit draadje... Alle informatie die je nu op dit board vindt, heeft betrekking op de situatie zoals ie nu is. Vele gingen mij al voor door te zeggen dat er geen kristallen bol is, waaruit blijkt hoe de situatie zal zijn als je klaar bent met je opleiding.
De enige tips die ik je kan geven:
- Zorg dat je iig een aantal vakken in je pakket hebt zitten die je hard nodig zult hebben: Wiskunde, Natuurkunde en Engels voor de obvious reasons. En daarnaast als het even kan Duits en Frans. Deze talen zorgen er dan iig voor dat je ook buiten Nederland kan gaan kijken voor een vliegschool en een eventuele baan.
- Doe na je VMBO een Havo-opleiding met hetzelfde vakkenpakket om bovengenoemde redenen.
- Blijf lekker lezen op dit board, maar neem alles met een korreltje zout. Tegen de tijd dat je wilt beginnen aan een vliegopleiding (over een jaartje of 4 gok ik), wordt het weer eens tijd om aan de bel te gaan hangen over hoe de situatie op dat moment is.

Ik hoop dat je er wat mee kan.

Groetjes
 
Back
Top