Ik hoor wel eens van mensen die veel pech hebben. Een kennis van mij had drie motorstoringen in 2 jaar, en ik in 30+ jaar nog geen enkele, even afkloppen.
Het aantal incidenten valt mee... maar in mijn eigen kist doe ik ook veel aan preventief onderhoud.
C150 -- daar vlieg je dan in mooi weer over de Waddenzee, en dan word je ineens links, rechts, en boven je ingehaald door Starfighters. Is wel even schrikken.
D62 Condor -- in turbulent weer viel de accu met een grote klap en gekraak van de mounting dwars door de houten vloer van de romp. Ooggetuigen vertelden dat hij nog aan de kabels onder het vliegtuig was blijven hangen, tijdens de landing brak hij wel af. De monteur had na inspectie vergeten de accu vast te zetten. Gelukkig voor ons was hij niet over de besturingskabels heengevallen.
Pa28-RO -- total electrical failure enroute. Snel de wielen eruit, natuurlijk doen de lampjes het dan ook niet meer en kan je het aan niemand melden. Uitgeweken naar het dichtstbijzijnde grote veld op de route. De oorzaak bleek een kortsluiting te zijn geweest. Niet lang daarna heb ik een handheld radio gekocht.
C177RG -- Klapband tijdens de landing, wel op de baan gebleven maar na de uitrol was hij nogal moeilijk te taxien (dus niet).
Emeraude -- staartwiel onbestuurbaar, heb met veel gasgeven en een controlled ground loop net een crash in een hek kunnen voorkomen. Bleek dat de avond tevoren iemand de springs (veren die het roer met het wiel verbinden) had geleend en niet teruggezet -- en dat is dan meteen de laatste keer dat je met een preflight over zoiets heen kijkt.
AA5 -- onderweg op 2000' net ten zuiden van Stansted kreeg ik een tegenligger, een C-172. Ik dacht dat we elkaar ruim gingen passeren, even later dat hij wel een gekke snelheid had, en toen vloog er een accuraat schaalmodel rakelings over mijn linkervleugel.
AA5 -- Rechts geen remmen bij uittaxien. Vlucht afgebroken. Oorzaak: lek in remleiding.
AA5 -- Tijdens nachtvlucht in takeoff low voltage warning, accu laadde niet op. Vlucht afgebroken. Oorzaak: alternator failure.
AA5 -- birdstrikes op voorruit, vleugel en elevator tijdens de landing. Minieme schade, wel drie dode sterns. Jonge vogels weten nog niet goed welke kant ze op moeten vluchten.
AA5 -- tijdens takeoff bleef de trim in max UP positie steken. Eerst denk je dat al je lading naar achteren is geschoven, maar dat was niet zo. Veel spierballen nodig voor normale vlucht en landing. De pin bleek uit het wormwiel van de trim te zijn gesprongen. Na officiele reparatie door bevoegde instantie gebeurde het weer: monteur was een washer vergeten. Toen maar zelf gerepareerd, al mag dat niet.