Een vlucht die ik nooit zal vergeten is mijn sleepvlucht boven amsterdam vorig jaar...
We hadden al paar keer met deze doeken gevlogen, en het was me opgevallen dat brandstofverbruik met deze doekjes er achter wel vrij hoog was. na 3 vluchten werd het doek van de 2de man vervangen, omdat op andere locatie ander doekje nodig was, dit doek was van een veel lichtere stof en dat was ook meteen te merken in het brandstof verbruik.
waren gestart vanaf Hilversum en onderweg hadden we besloten dat ik de dag daarna zijn doekje mee zou nemen en als 2de zou gaan vliegen omdat we deze doekjes de rest van de week ook nog de lucht in moesten trekken.
helaas pakte dat wat anders uit...
nadat we van de toren van schiphol de opdracht kregen om iets naar het oosten te vliegen ivm arriverend verkeer, draaiden we samen weg. tijdens het draaien dacht ik even een sputter in de motor te horen, maar was snel weer voorbij.
Helaas niet van lange duur, want nog geen 20 seconden later viel het toerental terug naar zo`n 1300-1400 toeren en onregelmatig lopen van de motor... en dat terwijl ik daarvoor nog vrolijk met 2300 toeren rond kachelde...
CVV hot had geen effect... volgas bleef de toerenteller hangen tussen de 1600-1700 toeren en zakte ik met ongeveer 200 voet per minuut naar beneden...
midden boven amsterdam op 1000 voet (ondertussen) bleef er niet veel over dan het kistje in het IJ te ditchen. en heb m`n koers die kant op verlegt.
kwam uiteindelijk bij het Flevopark op 700 voet terrecht en zag dat er een plek was waar ik de sleep kon dumpen, mijn redenatie was dat met 1700 toeren dat ik dan met deze 180 pk Cessna horizontaal kon blijven vliegen of zelfs iets klimmen.
sleep gedumt, kist horizontaal en via weilanden en groenstroken in de stad koers gezet naar schiphol ondertussen met 100 voet per minuut klimmend (die waren meteen al op de hoogte gesteld, die me vervolgens 2x van frequentie laten veranderen, 1ste keer naar een "rustigere" frequentie, nadat ik 2 minuten heb gewacht vanwege al het verkeer wat er op zat weer terug naar andere frequentie en toen goede freq gekregen) halverwege schiphol hield de motor er even helemaal mee op... postzegel uitgezocht om kist neer te zetten, net op het moment dat ik base turn wilde draaien kwam motor weer op 1600 toeren terug... genoeg om level te vliegen. besloten om door te vliegen naar schiphol (allemaal weilanden).
op long final voor de 27 vroegen ze mij of ik eventueel toch voor 24 wilde gaan... maar op dat moment zat m`n adrenaline level zo hoog dat ik allang blij was dat ik voor een baan zat en niet meer hoefde na te denken. dus ik ging door voor 27.
leuk om te bedenken dat er op short final een complete woonwijk ligt waar je overheen moet...
uiteindelijk veilig geland op 27 en backtrack naar schiphol oost... leuk detail is dat net op het moment dat ik gas wilde dichttrekken de motor op vol vermogen terug kwam...
taxiend kom je dan langs 3 enorme blus auto`s die op schiphol werkzaam zijn... ter voorzorg... (voor mijn gevoel waren de spuitmonden waar die zilverkleurige maanmannetjes achter zaten alleen al groter dan de diameter van mijn prop)
op oost aangekomen motor nog even proef laten draaien en alles liep weer als een zonnetje.
leuk om daarmee je baas op te bellen, maar goed.
politie er bij, politie heli is zelfs nog op zoek geweest naar de sleep, maar die hebben we nooit terug gevonden... (maar ja, wat wil je ook met een afbeelding van Katja Schuurmans van 5 bij 15 meter)
Volgende dag was de kist weer vrijgegeven door onderhoud en heb deze terug gevlogen naar standplaats. daar werd de kist meteen door onderhoud in beslag genomen. bleek dat kist alleen cleared for overflight to maintenance station was.
Ze hadden op Schiphol de bougies vervangen en motor even afgesteld zodat deze terug kon vliegen naar thuis honk.
Uiteindelijke schade:
volledig heetgelopen motor, achterste 2 cyllinders waren blauw van de hitte, bougies van de achterste 2 cylinders waren niet meer dan verkoolde restjes en was verbazingwekkend dat ze uberhaubt nog een vonk hadden afgegeven. uiteindelijk is de hele motor er voorweggehaald en nu vliegt de kist met een dieselmotor...
Vermoedelijke Oorzaak:
Door het toch vrij zware doek, lag de vliegsnelheid maximaal rond de 50 knopen, dus relatief hoge invalshoek, tel daarbij nog eens de vrij hoge powersettings waar we mee moesten vliegen resulteerd dat al snel in te weinig koeling en dus heetgelopen motor...
Les voor de volgende keer:
Temperatuurs indicatoren van de motoren toch beter in de gaten houden, nog beter scannen... want dit gebeurt me geen 2de keer.