Examens 2010

Allemaal even klagen, de term 'ijken' staat niet in de syllabus van natuurkunde. Ik had dan eerlijk gezegd ook geen idee wat het was. Heb hier ook over geklaagd. Dit gaat dus over de laatste vraag van natuurkunde VWO.

Ik ben altijd voor klagen, zeker als dat de normering kan ophogen (heb normering hoger dan 1 nodig om een 7 te komen staan), maar klaag dan wel over iets wat wat meer nut heeft. Ik denk dat het grote verschil tussen havo en vwo ook is dat er van je verwacht wordt dat je dat soort dingen gewoon weet. Ijken zou je eigenlijk gewoon moeten weten en als je het niet weet zoek je het op in je woordenboek wat je overal bij mag houden. Ik denk dat klagen omdat het woord 'ijken' niet uitgelegd was, niet gaat helpen (ik weet het wel zeker).
 
Ik ben altijd voor klagen, zeker als dat de normering kan ophogen (heb normering hoger dan 1 nodig om een 7 te komen staan), maar klaag dan wel over iets wat wat meer nut heeft. Ik denk dat het grote verschil tussen havo en vwo ook is dat er van je verwacht wordt dat je dat soort dingen gewoon weet. Ijken zou je eigenlijk gewoon moeten weten en als je het niet weet zoek je het op in je woordenboek wat je overal bij mag houden. Ik denk dat klagen omdat het woord 'ijken' niet uitgelegd was, niet gaat helpen (ik weet het wel zeker).

Ik denk dat dit zeker nut heeft. Had werkelijk geen idee wat ijken was tijdens het examen, en heb het dus uiteraard opgezocht in het woordenboek tijdens het examen. Dit stond er:

ijken ijkte, h geijkt (van maten en gewichten) onderzoeken of ze aan de gestelde eisen voldoen

Kon ik dus helemaal niets mee.

Dat het grote verschil tussen HAVO en VWO is dat je dit soort dingen gewoon weet, is natuurlijk onzin.

Wel heb ik geen scheikunde, misschien dat het daar ooit ter sprake is gekomen?
 
Ik denk dat dit zeker nut heeft. Had werkelijk geen idee wat ijken was tijdens het examen, en heb het dus uiteraard opgezocht in het woordenboek tijdens het examen. Dit stond er:

ijken ijkte, h geijkt (van maten en gewichten) onderzoeken of ze aan de gestelde eisen voldoen

Kon ik dus helemaal niets mee.

Dat het grote verschil tussen HAVO en VWO is dat je dit soort dingen gewoon weet, is natuurlijk onzin.

Wel heb ik geen scheikunde, misschien dat het daar ooit ter sprake is gekomen?

Oeff.. gelukkig zat dat onderdeel er bij mij niet bij! Ik moest een schakeling tekenen waarbij de ventilator aan moest gaan als de temperatuur boven de 25 graden uitkwam. Ook mocht de ventilator pas uitgaan als de temperatuur 20 seconden lang onder de 25 graden uitkwam....
Niet dat ik deze vraag nu wel goed had ofzo:grijns:

Overigens ben ik het wel met Steph eens dat het oké is om te klagen, maar dan wel om nuttige onderwerpen. Vind momenteel ook de discussie rondom een geschiedenis vraagje wel interessant. link

Heb zelf ook wel al wat geklaagd. Te weten over zowel Latijn als M&O. Het m&o examen was m.i. te lang. Slechts drie van de 60 m&o-leerlingen waren klaar voordat het laatste kwartier inging....
Mijn klacht voor latijn had betrekking op een van de antwoorden. In de vertaling moest het woordje 'carcer' volgens het antwoordmodel per sé als gevangenis vertaald worden, terwijl in het woordenboek toch echt wel zowel gevangenis als kerker genoemd wordt.

Overigens ook rot als je op deze school zit en zo vier punten door je neus geboord ziet: link
Heb van mensen die wel gs hebben gehoord dat het ook bij ons op school bijna mis is gegaan. Eerst zeiden ze tegen de vwo'ers dat opgave 7 niet gemaakt hoefde te worden, maar dat werd na een kwartier weer gecorrigeerd.
 
Last edited:
Ik denk dat dit zeker nut heeft. Had werkelijk geen idee wat ijken was tijdens het examen, en heb het dus uiteraard opgezocht in het woordenboek tijdens het examen. Dit stond er:

ijken ijkte, h geijkt (van maten en gewichten) onderzoeken of ze aan de gestelde eisen voldoen

Kon ik dus helemaal niets mee.

Dat het grote verschil tussen HAVO en VWO is dat je dit soort dingen gewoon weet, is natuurlijk onzin.

Wel heb ik geen scheikunde, misschien dat het daar ooit ter sprake is gekomen?

Hmm, had met scheikunde wel eerder met een ijk-lijn te maken gehad, maar daar had ik bij die opgave niks aan.

Je moest dus een werkwijze beschrijven hoe die gozert z'n schakeling kon testen en ijken. Oftewel onderzoeken of die schakeling het een beetje deed (met thermometer en warmtebron) en zo nodig wijzigingen aanbrengen als het niet goed is. (Hoe dat laatste moest wist ik trouwens niet).

Dat over het havo/vwo verschil vind ik zelf geen onzin. Natuurlijk bedoel ik het wel in het algemeen en niet specifiek voor de term 'ijken', maar dat doet er eigenlijk niet toe.
 
Oeff.. gelukkig zat dat onderdeel er bij mij niet bij! Ik moest een schakeling tekenen waarbij de ventilator aan moest gaan als de temperatuur boven de 25 graden uitkwam. Ook mocht de ventilator pas uitgaan als de temperatuur 20 seconden lang onder de 25 graden uitkwam....
Niet dat ik deze vraag nu wel goed had ofzo:grijns:

Overigens ook rot als je op deze school zit en zo vier punten door je neus geboord ziet: link
Heb van mensen die wel gs hebben gehoord dat het ook bij ons op school bijna mis is gegaan. Eerst zeiden ze tegen de vwo'ers dat opgave 7 niet gemaakt hoefde te worden, maar dat werd na een kwartier weer gecorrigeerd.

Dus jij had het thema signaalverwerking nog? Jammer dat dat uit de nieuwe tweede fase is (behalve bij jou dan), was daar altijd vet goed in :D

Had gelezen over dat geschiedenis ja, best een faal... Enig idee hoe dat opgelost gaat worden, of is dat helaas pindakaas?
 
Had gelezen over dat geschiedenis ja, best een faal... Enig idee hoe dat opgelost gaat worden, of is dat helaas pindakaas?

Over welk van die twee gs dingen heb je het?
Mbt die school: Is helaas pindakaas voor de leerlingen. Kunnen blijkbaar geen uitzonderingen voor gemaakt worden.

Mbt dat vietnamoorlog vraagje: volgens de examenmakers is de syllabus leidend. Als er dus (zoals nu) iets afwijkends is tussen de samengevat en de syllabus, is dat pech gehad voor de leerlingen.


Dus jij had het thema signaalverwerking nog? Jammer dat dat uit de nieuwe tweede fase is (behalve bij jou dan), was daar altijd vet goed in

Heb er zelfs een (klein) praktisch schoolexamen over gemaakt. Kreeg een systeembord voor mijn neus met een papiertje met de opdracht erop. (zoiets als de opdracht in dit eindexamen)
Toen snapte ik het wel, lol.
 
Over welk van die twee gs dingen heb je het?
Mbt die school: Is helaas pindakaas voor de leerlingen. Kunnen blijkbaar geen uitzonderingen voor gemaakt worden.
Dat bedoelde ik ja.

Om nog even op dat differentieer programmaatje terug te komen:
Ik weet niet 100% zeker of het daar aan ligt, maar het was wel heel toevallig. Na het installeren kwam ik erachter dat ik geen twee formules tegelijk kon laten zien in 'Graph', maar één functie kon aangezet worden in 'Y='. Even een back-up gemaakt en memory gereset, alles werkt weer. Misschien handig om het even te controleren als je er niet mee hebt geoefend ;), want 2 formules invoeren ga je zo zeker nodig hebben met wiskunde.
 
Iemand toevallig economie gehad vandaag(havo)?
Was qua moeilijkheid goed te doen maar ik kwam wel in de knel met de tijd, terwijl ik toch aardig snel gewerkt heb voor mijn gevoel. Ik heb helaas één vraag open moeten laten omdat de tijd om was. Nog meer mensen met hetzelfde probleem?

Grtz San
 
Nee, hier niet zelfs. Ging wel lekker... 10 minuten voor 't einde was ik klaar. 't resultaat mag er zijn.. 55 punten uit 56. Wederom net geen 10 voor economie.:eek!:
 
Normaal ben ik wel redelijk in wiskunde-b, sta er een 7,7 voor, maar dat examen vandaag..... 3x niks......
 
Hmm, bij mij had ongeveer 3/4 van de groep de hele tijd nodig voor economie. Maar misschien hab ik gewoon een langzame klas.

Punten heb ik nog niet uitgerekend, maar dat zit wel goed denk ik. Economie is best een leuk compensatievak. Mijn schoolexamencijfer is een 8,3.
Zo`n beetje elke vraag waar je een verklaring moet geven heeft wel met marktwerking te maken. Als je dat snapt kom je met logisch nadenken(oorzaak-gevolg) een heel eind...

Ik heb nu donderdag nog Aardrijkskunde en Engels, dan vrijdag Natuurkunde en dan ben ik er hopelijk van verlost als ik WisB niet over ga doen tenminste.
Succes allemaal!
 
Ik had ook wB op VWO niveau... Wat een $%^& examen. Was erg lastig en ook lang :passed:

Helemaal mee eens...
Die vraag over dat onderzettertje... Snapte nog wel hoe ze aan l en b kwamen maar dat a uitgedrukt moest worden in radialen of iets dergelijks?!?!?! naja... niks meer aan te doen nu. Wordt afwachten op de uitslag....
 
Helemaal mee eens...
Die vraag over dat onderzettertje... Snapte nog wel hoe ze aan l en b kwamen maar dat a uitgedrukt moest worden in radialen of iets dergelijks?!?!?! naja... niks meer aan te doen nu. Wordt afwachten op de uitslag....

Ik kom tot nu toe maar tot (sowieso) 42/84 punten. Echt een drama, ik had een 5,5 nodig :stapelge:
Morgen ook weer scheikunde, dat wordt al helemaal een slachtpartij bij ons.
 
58 punten voor wiskunde B
Ik vond het goed te doen, behalve de bewijzen. Maar daar heb ik altijd moeite mee gehad :cheers:
En die l en b bij onderzettertje waren makkelijk man!
 
Ik had vandaag wiskunde A VWO, vond het echt heel makkelijk, had 75 van de 87 punten, cijfer tussen de 8.6 en 9.4, wat betekent dat ik wiskunde A afrond met een 8 :D Meer mensen hier die wiskunde A VWO gehad hebben?
 
Ik hoor dat er veel klachten zijn over HAVO Nederlands, met name de samenvatting.

Nou moest je wel je hoofd er goed bijhouden, maar zo spannend was het nou ook weer niet.

Someone care to elaborate?
 
Back
Top