De uitdagingen van de Koninklijke....

Ik vind het persoonlijk belachelijk dat de overheid 680 miljoen van “ons” belastinggeld uitgeeft aan AFKL.

Vanwege je woordkeuze in je eerste zin alleen al, zet je een totaal verkeerd beeld neer van de werkelijkheid:

- Je praat over “ons belastinggeld”. Het bedrag is (tegen een gunstige koers) geleend en wordt bij de staatsschuld opgeteld. Het is dus helemaal geen belastinggeld, maar geleend geld. Het geld is niet van “ons”.

- Het volgende woord is (een vervoeging van) “uitgeven”. Hoewel ze inderdaad geld uitgeven door iets te kopen, krijgt men hier bezit voor terug. Dat bezit kan later gewoon weer omgeruild worden voor geld, tegen de dan geldende koers. Dat is iets anders dan gebruikelijke investeringen van overheden waarbij geld grotendeels “verdampt”.

Nu het bovenstaande rechtgezet is, kun je misschien nog eens opnieuw naar de zaak kijken! :biertje:
 
Lowpass ik snap hoe beleggen werkt. Daarom had ik “ons” ook tussen aanhalingstekens gezet. Of je het leent of niet het is een uitgave van het rijk die mijn inziens beter besteed had kunnen worden dan aan een politiek steekspel met de Fransen. Dat mag ik toch belachelijk vinden?

Daarnaast is het misschien ook niet de meest verstandige zet. Normaliter als een grote partij ineens heel veel aandelen wilt dan gaat de koers omhoog immers de vraag stijgt. Nu de NL staat zijn andelenpakket vergroot daalt de koers. Ik denk dat veel investeerders bang zijn dat het toch al niet zo flexibele Franse Concern nog minder flexibel is. KLM heeft binnen het concern de laatste jaren goed gepresteerd. Echter is dat ook niet zo lastig in een tijd van economische voorspoed icm een lage olieprijs.

Ps: Stel dat het Rijk in 2020 hun aandelen gaat verkopen en in 2021 een vliegbelasting introduceerd. Is dat dan handel met voorkennis?

Maar goed. Mijn beeld van de werkelijkheid zal wel totaal niet kloppen...
 
Je hebt gelijk dat het niet helemaal rationeel is allemaal. Of er speelt nog wat anders.

Bijvoorbeeld dat Nederland nu de rol van het VK binnen de EU overneemt en de kleinere landen nu aanvoert in het verzet tegen de Duits-Franse as van macht binnen de EU.

Pas op de plaats maken en de natiestaten in tact laten. Aldus Rutte.
 
- Het volgende woord is (een vervoeging van) “uitgeven”. Hoewel ze inderdaad geld uitgeven door iets te kopen, krijgt men hier bezit voor terug. Dat bezit kan later gewoon weer omgeruild worden voor geld, tegen de dan geldende koers. Dat is iets anders dan gebruikelijke investeringen van overheden waarbij geld grotendeels “verdampt”.
:biertje:
Hmm gezien de koers nu kan alleen Hans Klok iets sneller laten verdwijnen...
 
Het blijft inderdaad stil.

Mijn bron is verkeerd geīnformeerd of er zijn achter de schermen op het laatste moment nog konijnen uit de hoge hoed gekomen.
 
Vandaag was Ben Smith weer in Amstelveen. Die zal ongetwijfeld ergens op geduwd hebben. Of wie weet zelfs een klap erop hebben gegeven...
 
En volgens de Telegraaf de Groot zijn stoeltje in de holding kwijt! Wie had dat gedacht?

https://www.telegraaf.nl/financieel/3324330/operationeel-directeur-klm-geslachtofferd

AMSTERDAM - René de Groot, de operationele directeur van luchtvaartmaatschappij KLM, is uit het management-comité van Air France KLM gezet door de Franse topman Benjamin Smith.

Dat melden ingewijden aan De Telegraaf. KLM noch Air France KLM reageerden op een verzoek op commentaar. Op de website van Air France KLM is De Groot niet meer te vinden in het zogeheten ’Group Executive Committee’, die tot nu toe het hoogste managementorgaan is binnen de luchtvaartcombinatie. Het GEC telt momenteel elf leden, waaronder president-directeur Pieter Elbers van KLM, directeur vracht Marcel de Nooijer en Pieter Bootsma, het hoofd van het revenuemanagement.

De positie van De Groot is mogelijk ten koste gegaan van Smith’ vertrouweling Angus Clark. Ook de nieuwe personeelsdirecteur Janet Dekker van Air France KLM krijgt een plaatsje in het GEC. Haar benoeming werd woensdagavond bekend gemaakt. Deze Nederlandse werkt al 15 jaar in Frankrijk, momenteel voor de LVMH-groep. Door deze buitenstaanders wordt het GEC minder ’blauw’, zoals KLM-getrouwen worden genoemd binnen de luchtvaartcombinatie. Ook heeft KLM-topman Elbers minder steun in het GEC. René de Groot is statutair directeur van KLM
 
Last edited:
Precies, heeft hij zelfs in de laatste op de Bok expliciet uitgesproken. Medestander van Elbers er uit, vertrouweling van Smith er in. Dubbele winst voor Smith als het om stemmen gaat.

Vraag me trouwens af of de recente ontwikkelingen rond de Max mee gaan spelen, zeker nu ook justitie in de VS de gang rondom de certificatie gaat onderzoeken.
 
Back
Top